Shamalijster Groot, Lampung, Medan wie ziet het verschil?

Alles m.b.t. vogelsoorten

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
rivangom
Senior Forumlid
Berichten: 94
Lid geworden op: 09 apr 2012, 10:45
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Shamalijster Groot, Lampung, Medan wie ziet het verschil?

Bericht door rivangom » 28 mei 2013, 02:20

Beste Shama liefhebbers,

Ik zag onlangs een advertentie op vogelmarktplaats.nl over Grote Shama's, Lampung en Medan.

Wie van jullie kan met het blote oog vertellen de verschillen herkennen bij de Grote Shama's? Ik heb door de vogels naast elkaar te plaatsen wel een goede indruk hiervan, maar op de foto's bij aanbiedingen kan dat wel eens verwarrend zijn. Deels omdat de foto's niet altijd even duidelijk zijn.

Zie hieronder een afbeelding bij de advertentie.

Afbeelding

Ik heb twee vogels met de kleur en vorm als de linker vogel, maar heb ook een vogel die minstens zo groot is als de linker, maar dan met een donkere vederkleur als die van rechts.

Hoor graag jullie reacties.

Groet,
Robbert
Laatst gewijzigd door rivangom op 20 jun 2013, 02:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Mvg,
RvGN

hwamei
Senior+ Forumlid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mei 2010, 12:59
Contacteer:

Re: Shamalijster Groot, Lampung, Medan wie ziet het verschil?

Bericht door hwamei » 06 jun 2013, 20:31

Ik heb degene die deze foto een tijd geleden op vogelmarktplaats een mailtje gestuurd, maar geen reactie, de foto is het van een site van Lotfi uit Frankrijk, maar waar die deze foto vandaan heeft ? Hij heeft deze twee vogels in ieder geval niet.
Er zijn maar twee zuivere Lampungs in nederland geweest, een was een pop die had ik en heb deze weggegeven omdat deze naar mijn mening te oud was om nog te leggen, ze is later verkocht , en was groot, leeft vermoedelijk niet meer.
Er was nog een man, die is verkocht aan de Nachtegaal, en die hebben deze weer doorverkocht aan iemand in Breda zeggen ze, deze man was oud maar bevruchte nog wel, had een nadeel, bleek de pop niet zijn smaak dan lag ze een half uur later met open schedel op de grond.

e v/d zande
Senior Forumlid
Berichten: 69
Lid geworden op: 12 apr 2009, 17:14
Contacteer:

Re: Shamalijster Groot, Lampung, Medan wie ziet het verschil?

Bericht door e v/d zande » 06 jun 2013, 21:14

hwamei schreef:Ik heb degene die deze foto een tijd geleden op vogelmarktplaats een mailtje gestuurd, maar geen reactie, de foto is het van een site van Lotfi uit Frankrijk, maar waar die deze foto vandaan heeft ? Hij heeft deze twee vogels in ieder geval niet.
Er zijn maar twee zuivere Lampungs in nederland geweest, een was een pop die had ik en heb deze weggegeven omdat deze naar mijn mening te oud was om nog te leggen, ze is later verkocht , en was groot, leeft vermoedelijk niet meer.
Er was nog een man, die is verkocht aan de Nachtegaal, en die hebben deze weer doorverkocht aan iemand in Breda zeggen ze, deze man was oud maar bevruchte nog wel, had een nadeel, bleek de pop niet zijn smaak dan lag ze een half uur later met open schedel op de grond.
Als het de lampung man was die ik daar aangeschaft had, begin maart, ja die leeft helaas niet meer. :(

rivangom
Senior Forumlid
Berichten: 94
Lid geworden op: 09 apr 2012, 10:45
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Shamalijster Groot, Lampung, Medan wie ziet het verschil?

Bericht door rivangom » 06 jun 2013, 23:14

Heren,

Mag ik dan concluderen dat de vele vogels die als Grote Lampung worden aangeboden, dat gewoonweg niet zijn ???
Een aantal maanden terug heeft een bekend persoon alle vogels van vriend Ger R. opgekocht en die op vogelmarktplaats aangeboden. Deze zijn onder de noemer Grote Lampung aangeboden. Ik durf te stellen wanneer ik naar deze foto kijk dat de vogels niet in buurt kwamen van het verschil zoals je die op de foto kan zien. Heb zelfs een "grote" jonge Shama van mij meegenomen ter vergelijk en durf te stellen dat mijn vogel van net 1 jaar niet kleiner was. Kortom een discussie in de vogelwereld die nog steeds niet duidelijk is en hierdoor mensen op een verkeerd been worden gezet. Deels onbewust of ......
Ik heb vertrouwen in de kennis van mannen als Sjef van den Branden, Hwamei, maar bij aankoop van vogels en met name Shama's lijkt het wel op wiskunde.

Zijn er nu wel of geen kwekers in NL met vogels zoals links op de foto afgebeeld. Ik weet het niet meer. Ik heb wel twee vogels die groot lijken met dezelfde kleur vederdracht als de vogel van links.

Gegroet en zie graag deze discussie zich verder ontwikkelen.
Mvg,
RvGN

SvdBranden
Junior Forumlid
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 dec 2012, 23:20
Contacteer:

Re: Shamalijster Groot, Lampung, Medan wie ziet het verschil?

Bericht door SvdBranden » 09 jun 2013, 15:30

Beste Robbert,

Er zijn geen zuivere Lampungs meer in Nederland, met shama's heb je een voordeel t.o.v andere vogelsoorten dat ze in vele varianten in de natuur en in gevangenschap voorkomen. Dus bepaal wat je wil en zoek vogels bij elkaar die door kruisingen iets voortbrengen wat daar het meest op lijkt. Wordt je lyrisch van een shama met een mooie lange staart, zoek shama's bij elkaar met zo lang mogelijke staarten, dan win je op gegeven ogenblik toch centimeter voor centimeter. Zoek je grote vogels, bij die vogels die redelijk groot van postuur zijn zit gegarandeert Lampung bloed, zet deze tegen elkaar en ik heb het zelf ondervonden, plotseling steekt er een met kop en schouders boeven uit en daar wordt je blij van. Maar vergeet nooit de zang, want shama's met staarten van een meter en zo groot als merels maar die zingen als een kraai da's helemaal niks.

VrGr :wink:

rivangom
Senior Forumlid
Berichten: 94
Lid geworden op: 09 apr 2012, 10:45
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Shamalijster Groot, Lampung, Medan wie ziet het verschil?

Bericht door rivangom » 10 jun 2013, 22:55

Hoi Sjef,

Ik lees nu je reactie en had al een beetje het vermoeden van zo'n antwoord. Het lijkt me zeker van belang te kijken naar een vogel die goed kan zingen, dan dat deze er uiterlijk fraai uitziet in lengte van een staart of groot van omvang. Wellicht toch eens goed om een virtuele chai te organiseren middels het medium YouTube om na te gaan waar nu de betere Shama zangers binnen NL zitten. Veel bezitters zullen toch niet zo gauw hun vogel de deur uit nemen voor een chai op locatie. Wat denk je zelf? Ik heb je vogels nog horen zingen op zo'n film. Zal eens kijken wat zoiets aan interesse kan opleveren. Film van 5 minuten, inzendings datum en tijd, leeftijd van de vogel etc.

Nu moeten wij ons nog afvragen of advertenties met de bewering een zuivere Lampung aan te bieden nog on(bewust) kan/mag.

Ik heb zelf ook een (Lampung) vogel dit jaar voor €500 gekocht. Mijn conclusie is dat er helaas veel wordt beweerd, maar dat de echte ervaren kenners de waarheid weten. :wink:

Groet,
Robbert

P.s. Zie graag weer een film van je zangers. Stuur maar een pm of email.
Mvg,
RvGN

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten