mino dumontii ( Dumonti Beo )

Alles m.b.t. vogelsoorten

Moderators: René, adminrobin

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

mino dumontii ( Dumonti Beo )

Bericht door monileger » 05 jun 2013, 13:23

Hallo liefhebbers,

Zijn er nog leden die kweken met de mino dumontii? Als ik nog een paar middel beo's kweek dit jaar zou ik voor volgend jaar graag een koppeltje mino dumontii aan willen schaffen.
weet iemand waar ze aangeboden worden?
of ze heel anders moeten eten als andere beo's?
wat de prijzen zijn?
hoe ze in de winter gehouden moeten worden?

kom maar op met de informatie.

mvg monileger

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: mino dumontii ( Dumonti Beo )

Bericht door monileger » 05 jun 2013, 17:20

hoi Ger,

bedankt maar als je een vader heb die steeds zijn wachtwoord vergeet dan helpt dat niet echt met de bestandenregistratie.

Ik ben geen lid mijn vader wel.

groet monileger

aschwin
Junior Forumlid
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 apr 2009, 17:23
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: mino dumontii ( Dumonti Beo )

Bericht door aschwin » 05 jun 2013, 19:14

Hallo,

Misschien kun je die soort vinden bij de spreeuwenvereniging in Duitsland.

http://www.azvogelzucht-stare.de/

René
Administrator
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2008, 14:41
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: mino dumontii ( Dumonti Beo )

Bericht door René » 05 jun 2013, 19:39

monileger schreef:hoi Ger,

bedankt maar als je een vader heb die steeds zijn wachtwoord vergeet dan helpt dat niet echt met de bestandenregistratie.

Ik ben geen lid mijn vader wel.

groet monileger
Als je vader even via de mail een nieuw wachtwoord vraagt regel ik dat! Admin@vogelspeciaalclub.nl
René
Webmaster

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: mino dumontii ( Dumonti Beo )

Bericht door Vagabunda » 05 jun 2013, 19:48

Ik wens je succes Julien!
Ik denk niet dat het eenvoudig gaat zijn om ze te vinden!!

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: mino dumontii ( Dumonti Beo )

Bericht door monileger » 05 jun 2013, 22:06

Hoi vagabunda,

Ik weet ook niet of ik ze zo snel kan vinden. Het heeft ook geen haast want zal ze zo snel nog niet kunnen betalen denk ik.
Weet dat ze in Stamproy 2 koppels hebben hiervan.

Misschien dat ik wel contact met hen opzoek.

Rene ik zal mijn vader je morgen laten mailen voor zijn wachtwoord.

groet monileger

Ducula2013
Junior Forumlid
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 jun 2013, 09:38
Contacteer:

Re: mino dumontii ( Dumonti Beo )

Bericht door Ducula2013 » 06 jun 2013, 10:28

Hoi!

Dumonti Beo's werden tot 2002 veelvuldig geïmporteerd. Helaas waren er niet zoveel succesvolle kweek resultaten waardoor deze soort enigszins verdwenen is uit de Nederlandse volières. Toch worden ze her en der nog gehouden. In ieder geval, ik had tussen 2000-2005 twee mannen en een vrouw van deze soort. Ze zijn erg gevoelig voor ijzeropstapeling, net zoals alle andere beo soorten. In principe is hun dieet in gevangenschap hetzelfde. Ik geloof zelfs dat tegenwoordig zouden ze veel beter te houden zijn aangezien het ijzerarme droogvoer voor beo's aanzienlijk is verbeterd. Ik kan je vertellen dat het sterke vogels zijn, die het heel goed doen in een gemengde volière. Ze kunnen vrij dominant zijn maar dan geldt het alleen maar voor de voerplek. Bij mij zaten ze toen met toerako's, kookaburra's en toks en het ging probleemloos. Naast ijzerarm moeten ze zeker ook vetarm gevoerd worden en ik zou eerder kiezen voor iets minder meelwormen en meer fruit. Bij mij zaten ze in de winter in een vorstvrije schuur. Dat ging goed, maar denk eraan dat ze eerst moeten acclimatiseren (zaten eerst in een kas). Van hun vrolijke geluiden zou je genieten, ik vond hun geluiden fascinerend en zeer gevarieerd! Ze zijn wat dat betreft ook constant te horen maar zeker niet op een luidruchtige/vervelende manier. Helaas kwamen ze bij mij niet tot broeden hoewel het vrouwtje toen wel eieren ging leggen. Na ze 5 jaar te hebben gehouden ging 1.1 dood (een aan ouderdom en een aan een interne infectie). De resterende 1.0 had ik toen verkocht. Toentertijd kostte een koppel ongeveer 500 euro, maar soms kon je ze ook voor minder kopen. Nou, ik hoop dat je hier wat aan hebt. Groetjes, Nick.

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: mino dumontii ( Dumonti Beo )

Bericht door monileger » 06 jun 2013, 12:48

hallo Nick,

Bedankt voor je reactie. Ik dacht ook gehoord te hebben dat ze in duitsland nog weg goed gehouden worden.
ik denk dat ze geen 500 euro meer zijn:) zou wel mooi zijn als dat wel zo was.

ik geef mijn beo's nu ook amper meelwormen als er geen jongen zijn. Een handje insecten pate, handje nutribird en wat appel. Dat is mijn basis voer nu.
En heel af en toe wat meelwormen.

Jammer dat je er niet mee gekweekt heb. Met de beo's word over het algemeen nu toch geregeld gekweekt dus hoop ook met de dumonti.

Waarom zien wij jou niet zoveel op het forum?

groet monileger

Ducula2013
Junior Forumlid
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 jun 2013, 09:38
Contacteer:

Re: mino dumontii ( Dumonti Beo )

Bericht door Ducula2013 » 07 jun 2013, 00:01

monileger schreef:
ik denk dat ze geen 500 euro meer zijn:) zou wel mooi zijn als dat wel zo was.
Hi Monileger,

Ik heb vandaag voor het eerst een account aangemaakt en die laten activeren, vandaar dat je me nu pas voor het eerst op het forum 'ziet'. Ik hoop dat ik vanaf nu genoeg tijd zal vinden om vaker deel te nemen aan de interessante discussies hier :D.

Hmm… Zijn de dumontis zo veel duurder geworden bedoelde je? Wat zou een koppel tegenwoordig moeten kosten? Ik vond ze toen al zo prijzig in vergelijking met andere soorten die aangeboden werden.. Hoe duur ook, denk ik echter dat ze het waard zijn. Het is een zeer boeiende intelligente soort, en 'onvermijdelijk' moet ik het weer over hun geluiden en 'gezang' hebben! :oops: :wink: De geluiden die ze maken zijn een waar genot voor de oren! Ik weet nog dat wanneer zij aan het 'zingen' waren (voor zover je het 'zingen' kan noemen…) leek het alsof ze een heel gesprek onderling aan het voeren waren.. Ergens was het ook grappig :wink:

Wat de dieet betreft ben ik zelf niet zo van de insecten pate voor beo's aangezien het toch teveel vet en ijzer bevat. Ik denk dat een beter alternatief is misschien iets van een ijzerarme beo korrels van bv. Nutribird. Ik gebruik zelf voor al mijn fruit etende vogels (die ook gevoelig zijn voor ijzeropstapeling) T16 van Nutribird als basis met daarnaast wat fruit en levende insecten. Hoewel T16 voor beo's zeker te weinig proteïne zou bevatten, zou het denk ik in combinatie met wat levend voer toch voldoende zijn. Een andere mogelijkheid is natuurlijk T20 die veel meer proteïne bevat.. Maar als jouw vogels het goed doen op deze dieet, dan is het prima! :wink: Het lastige aan ijzeropstapeling is dat het in een keer komt, zonder enige signalen. Misschien heb je hier al eerder van gehoord, maar tegenwoordig geeft men (vooral in Amerikaanse dierentuinen) eens in de week thee water aan de vogels (gewone zwarte thee). Hoewel nog niet helemaal bewezen, vermoedt men dat de theïne, wat in de grond zit en dus in het water in regenwouden (door de rottende bladeren), een rol speelt in het feit veel tropische vogels gevoelig zijn voor ijzeropstapeling. Wellicht remt theïne de binding van ijzer in het bloed van deze vogels… Je kan het dus ook proberen! Kwaad kan het in ieder geval niet! :D :wink:

Je hebt het steeds over fokken met beo's. Hoe ver zijn jouw vogels? Hoop je op nageslacht of zijn ze al bezig? Welke ondersoort houd jij?

Een andere soort beo die in het verleden wel eens aangeboden werd was de Goudborstmaina (Mino anais). Ik vraag me af of die nog ergens gehouden/gefokt worden? Vast wel ergens in Europa, en zeker in Walsrode! Dat is ook een prachtige soort! En is een 'naaste neef' van de dumonti, althans genetisch gezien (maar ook in zijn biologie/ecologie).

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: mino dumontii ( Dumonti Beo )

Bericht door monileger » 07 jun 2013, 08:44

Hoi Ducula,

Je neemt in ieder geval mooie informatie met je mee dus je mag blijven haha.

Ik heb het inderdaad over fokken met de beo's. Sinds september heb ik een koppel middel beo's en daar heb ik dit jaar 1 jong van op stok gekregen. Erg balen het hadden er 5 moeten zijn.
Heb 2 rondes gehad in totaal 5 jongen. Het 2e nest waren er 3. ze groeide goed alleen ik voerde iets anders als in ronde 1 en opeens na 9 dagen werden de jongen eruit gegooid.

Ze zitten gelukkig weer te broeden op 2 eieren. Dus ik krijg nog een kans.

Ik weet haast wel zeker dat de dumontii een stuk duurder is geworden. Voor de middel beo betaal je al 1400 en de grote beo 2000. Denk dat de dumontii ook rond de 2000 zit.

Dus ik hoop nog wat beo's op stok te krijgen en dan misschien iets te kunnen aanschaffen. Maar heb de tijd woon nog bij mijn ouders. Ben 23 jaar oud.

Verder over de voeding die jij beschrijft.
Ik heb low ijzer universeel voer van Orlux dus daar moet amper ijzer in zitten. ik heb het advies van zo voeren van de vorige eigenaar gehad. Die man had veel beo's. Hij zegt op dit dieet doen ze het heel goed en ik heb geen dode vogels. Wat bij veel andere blijkbaar wel gebeurd als er teveel van alles word gevoerd. Beo's eten alles op wat je ze geeft dus worden snel vet en gaan dan dood.

Met wat fok je nu?

groet Monileger

Ducula2013
Junior Forumlid
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 jun 2013, 09:38
Contacteer:

Re: mino dumontii ( Dumonti Beo )

Bericht door Ducula2013 » 07 jun 2013, 11:20

Hi Monileger,

Wat goed dat je succes hebt met de beo's! Dit is zeer nodig als wij onze hobby in leven willen houden! Lukt het jou om de vogels zonder al teveel te storen correct te ringen?
Ik schrok ontzettend van de prijzen die je noemde! Nou ja, het is ook weer meer dan tien jaar geleden dat ik beo's had. Ik ben zeker van plan om ze in de toekomst weer te gaan houden maar ik ben nu bezig met verhuizen dus ik ga nog even geen nieuwe vogels aanschaffen. Wat ik al heb wil ik behouden en dus meenemen naar mijn nieuwe huis. Het zal weer veel werk zijn om alle volières weer op te bouwen, beplanten etc. Maar ja, dat maakt het juist zo'n leuke bezigheid! Op dit moment hou ik verschillende vruchtenduiven (o.a Ptilinopus pulchellus en Ducula aenea paulina), spreeuwen (o.a. Cinnyricinclus leucogaster en Stumus sinensis) etc. Ik ben blij om nieuwe mensen tegen te komen die ook zo van het houden van vogels houden :D
Nou, veel succes en plezier met de beo's, en ik hoor graag hoe het ermee gaat! :wink:

Groetjes,

Nick.

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: mino dumontii ( Dumonti Beo )

Bericht door monileger » 07 jun 2013, 13:05

hoi Ducula,

Mooi zijn die vruchtenduiven. Iets heel anders dan dat je eerst allemaal had. Persoonlijk vind ik die zwartnek vruchtenduif erg mooi.

Ik heb geregeld kunnen kijken bij de beo jongen. Het ringen ging zonder problemen. bij 1 jong was de ring eraf gegaan doordat hij nog iets te klein pootje hand. De dag daarna had mijn vader dat jong geringd zonder de ring af te plakken en dat bleef gewoon goed zitten. Dat jong is jammer genoeg na 3 weken in het blok door onbekende reden overleden.

De prijzen van beo's zijn erg hoog ja. maar vind dat ook wel terecht. Bij sommige soorten ga je dan ook echt nadenken van kan ik die houden of niet, je gaat er meer in verdiepen.
Beo's zijn ook wel erg populair.

jammer dat die mino anais niet echt meer gehouden word. Heb die zelf ook nog gezien volgens mij. Die zijn ook echt prachtig man. Als je dat ziet dan bedenk je wel dat er ook echt erg lang gekloot is met vogels. Hoeveel hebben wij allemaal bij elkaar door onwetendheid en gewoon laksheid verspeelt.

Gelukkig word de hobby nu veel beter bekeken door de liefhebbers.

als je nog meer weet hoor ik het graag.
of als je ze per ongeluk tegen het lijf loopt.

groet monileger

steltloper
Junior Forumlid
Berichten: 44
Lid geworden op: 31 jan 2013, 19:50
Contacteer:

Re: mino dumontii ( Dumonti Beo )

Bericht door steltloper » 13 mei 2015, 12:21

Denk dat de dumontii zo 4000 gaat nu , zijn zeer moeilijk te vinden hoor , alle beo's trouwens

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: mino dumontii ( Dumonti Beo )

Bericht door monileger » 13 mei 2015, 12:48

Hoi,

Op het moment zijn ze wel weer te vinden hoor. Er is denk ik een import binnengekomen. Schat ze op 2000.

Laatste maand 2 keer op internet zien staan.

Groet monileger

steltloper
Junior Forumlid
Berichten: 44
Lid geworden op: 31 jan 2013, 19:50
Contacteer:

Re: mino dumontii ( Dumonti Beo )

Bericht door steltloper » 16 mei 2015, 11:16

monileger schreef:Hoi,

Op het moment zijn ze wel weer te vinden hoor. Er is denk ik een import binnengekomen. Schat ze op 2000.

Laatste maand 2 keer op internet zien staan.

Groet monileger
klopt maar i zo 4000 euro

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten