schamalijster

Alles m.b.t. vogelsoorten

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
hennie
Forumlid
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 dec 2013, 10:06
Contacteer:

schamalijster

Bericht door hennie » 09 jan 2014, 10:07

Hallo heb een vraag .
wil twee shama,s naast elkaar hangen met een tussen ruimte van 50 cm .
zingen ze dan nog of gaat dat te kosten van de zang.
gaarne u mening.

rickvgro
Senior+ Forumlid
Berichten: 159
Lid geworden op: 23 sep 2009, 13:43
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: schamalijster

Bericht door rickvgro » 09 jan 2014, 11:55

Ik denk dat het beter is als ze elkaar niet kunnen zien, maar er zijn genoeg leden die dit beter weten dan ik.

SvdBranden
Junior Forumlid
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 dec 2012, 23:20
Contacteer:

Re: schamalijster

Bericht door SvdBranden » 09 jan 2014, 20:16

Twee jonge mannen tegelijk opgehangen, zullen zeker gaan zingen (oefenen), maar een van de twee gaat domineren op den duur, en de andere houd dan wijselijk zijn snavel.
Als ze mekaar niet zien, zullen ze allebei zingen, maar het risico van domineren blijft, ik vraag mij altijd af waarom mensen bv 20 kanarie mannen in een volière stoppen en dit voor de zang, ik denk dat de zang van een vogel het best tot zijn recht komt indien je deze apart hoort van soortgenoten, ik heb ooit palmlijsters gehad, de man apart zong mooi maar eenmaal een pop erbij en de man kwam niet meer aan alleen zingen toe, en die duetten waren niet half zo mooi.

SvdB

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: schamalijster

Bericht door wjvdlinden » 10 jan 2014, 07:39

SvdBranden schreef:Twee jonge mannen tegelijk opgehangen, zullen zeker gaan zingen (oefenen), maar een van de twee gaat domineren op den duur, en de andere houd dan wijselijk zijn snavel.
Als ze mekaar niet zien, zullen ze allebei zingen, maar het risico van domineren blijft, ik vraag mij altijd af waarom mensen bv 20 kanarie mannen in een volière stoppen en dit voor de zang, ik denk dat de zang van een vogel het best tot zijn recht komt indien je deze apart hoort van soortgenoten, ik heb ooit palmlijsters gehad, de man apart zong mooi maar eenmaal een pop erbij en de man kwam niet meer aan alleen zingen toe, en die duetten waren niet half zo mooi.

SvdB
Hoe doen kweker dit dan die met meerder koppels broeden? Kunnen die minder van de zang genieten dan kwekers die maar één koppel shama's hebben?

Als er jonge shama's komen bijvoorbeeld in dit jaar. Hoe leer je ze dan het beste de zang?

SvdBranden
Junior Forumlid
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 dec 2012, 23:20
Contacteer:

Re: schamalijster

Bericht door SvdBranden » 10 jan 2014, 22:41

Beste Wim,
Als je meerdere koppels hebt zal je heus wel genieten, tenslotte zullen ze echt niet altijd samen zingen en sommige vinden dit niet erg, maar apart vind ik mooier.
Jonge shama's pikken denk ik veel op van hun vader (80%) en de rest van andere vogels, het zijn imitators.

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: schamalijster

Bericht door wjvdlinden » 13 jan 2014, 12:31

Ik begreep dat er bij de stand van de Speciaalclub tijdens Vogel 2014 in Apeldoorn een brochure over Shamalijsters beschikbaar is. Wie weet hier meer van?

rickvgro
Senior+ Forumlid
Berichten: 159
Lid geworden op: 23 sep 2009, 13:43
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: schamalijster

Bericht door rickvgro » 13 jan 2014, 16:43

Dat is correct! Een erg mooie zelfs!

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: schamalijster

Bericht door wjvdlinden » 13 jan 2014, 18:24

rickvgro schreef:Dat is correct! Een erg mooie zelfs!
Vertel? Wat zijn de kosten? Moet je een lidnummer laten zien?


Wat is de inhoud ongeveer?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten