winter badwater

Alles m.b.t. vogelsoorten

Moderators: René, adminrobin

balimynah
Senior Forumlid
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 jun 2014, 22:22
Contacteer:

winter badwater

Bericht door balimynah » 22 nov 2014, 16:18

Beste leden,

Mogen mijn balispreeuwen in winter baden? want ze willen graag zich wassen maar ik geef geen badwater. mag ik ze geven?

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: winter badwater

Bericht door monileger » 22 nov 2014, 17:04

Hoi,

Lastig. Mij is altijd gezegt dat vogels in de winter richting de avond niet meer mogen bladderen. Omdat ze dan niet meer normaal opdrogen.

Ik zou ze het gewoon niet geven. Daar krijg je het minste gedonder mee.

Groet monileger

Roy
Senior+ Forumlid
Berichten: 190
Lid geworden op: 26 apr 2014, 19:32
Contacteer:

Re: winter badwater

Bericht door Roy » 22 nov 2014, 17:25

Hoi allemaal,

Dus als ik het goed begrijp hadden de vogels bij jullie in de winter geen badschaal staan Monileger?
Kunnen de vogels dan hun verenkleed nog wel in goede conditie houden?
Ik kan begrijpen dat je met extreem winterweer of tegen de avond je vogels niet nat wil hebben, maar geheel onthouden?

Hoe doet de rest dit in de winter?

Groeten,Roy

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: winter badwater

Bericht door monileger » 22 nov 2014, 17:34

Hoi Roy,

Bij mij zaten en zitten de vogels die gevoelig zijn voor vorst in de winter binnen. Waar het verwarmd is dus bevriezing niet gebeurd.

Als je ze badwater geeft doe het dan in de ochtend. Dan hebben ze heel lang om droog te worden. Savonds lukt dat niet meer.

Dan heb je geheid dode of bevroren poten.

Bali spreeuwen kunnen er ook gevoelig voor zijn.

Gaailijsters minder vind ik.

Groet monileger

Roy
Senior+ Forumlid
Berichten: 190
Lid geworden op: 26 apr 2014, 19:32
Contacteer:

Re: winter badwater

Bericht door Roy » 22 nov 2014, 17:39

Oké,dan heb je dat probleem niet.
En het zal ook wel verschillen wat voor soort vogels het zijn.

Begrijp ik dat je nu toch weer vogels heb zitten?

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: winter badwater

Bericht door monileger » 22 nov 2014, 19:22

Hoi Roy,

Was het maar zo. Zou het dolgraag willen. Maar dat is nu niet mogelijk.

Heb het nu over de vogels van me vader.

Bij ons deden de Japanse nachtegalen en gaailijsters in de winter ook gewoon bladderen. Ook als het min 10 was bijvoorbeeld.

Maar als je nadenkt komen die soorten ook voor op gebieden dat er sneeuw kan liggen.

Op bali gebeurd dat denk ik niet.

Heeft dus denk ik wel ook met de soort te maken.

Groet monileger

Roy
Senior+ Forumlid
Berichten: 190
Lid geworden op: 26 apr 2014, 19:32
Contacteer:

Re: winter badwater

Bericht door Roy » 22 nov 2014, 19:27

Oh,jammer monileger
Ik dacht al ben je nu alweer verhuist.
Heeft je broer nog gaailijsters?
Gr,Roy

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: winter badwater

Bericht door monileger » 22 nov 2014, 21:07

hoi roy,

Eerst een baan vinden en goed sparen. Ging het maar zo snel.

Mijn broer heeft dit afgelopen jaar enorm veel pech gehad. Pas een witkuif gaailijster opeens dood.

De pop heeft hij kunnen ruilen voor een koppel roodsnavel kitta's. Mooi koppel. Nu eerst maar is kweken met een soort dan weer verder kijken.
Het plezier is er wat af als er zoveel dood gaat.

groet monileger

Roy
Senior+ Forumlid
Berichten: 190
Lid geworden op: 26 apr 2014, 19:32
Contacteer:

Re: winter badwater

Bericht door Roy » 22 nov 2014, 21:32

verdorie man,
ik las het ergens al dat hij wat problemen had met zijn witkuif en met zijn roodwangtimalia's zat het ook al niet mee :?
Roodsnavel kitta's zijn wel sterken vogels hopen dat hij er veel jongen mee kweekt
Als jij over een paar jaar een huis met tuin heb dan komt daar zeker een mooie volière,want als je eenmaal besmet bent dan gaat dat nooit meer helemaal weg.
Gr.,Roy

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: winter badwater

Bericht door monileger » 22 nov 2014, 21:35

haha,

Zo denk ik ook. Zeker in het broed seizoen kriebelt het aan alle kanten. Ik ben al van jongs af aan met vogels bezig. Het is echt een leuke hobby.

Ik hoop voor me broer ook dat hij genoeg kweekt. Hij woont aan een sloot. Af ent toe wat ratten. Misschien hebben die daar wel een reden aan.

Toch is het leuk als je genoeg kan lezen hier. Over de kweek van de collega kwekers en liefhebbers. Dus daarom mag het niet stil vallen hier.

groet monileger

balimynah
Senior Forumlid
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 jun 2014, 22:22
Contacteer:

Re: winter badwater

Bericht door balimynah » 22 nov 2014, 22:27

Bij deze bedank ik jullie allemaal voor jullie reacties, kort samengevat vroeg op de dag en als het niet vries badwater geven is ok?

Roy
Senior+ Forumlid
Berichten: 190
Lid geworden op: 26 apr 2014, 19:32
Contacteer:

Re: winter badwater

Bericht door Roy » 23 nov 2014, 06:56

Balimynah,zitten jou vogels in de winter dan vorstvrij of niet?
Roy

secundo
Senior Forumlid
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 dec 2009, 19:50
Contacteer:

Re: winter badwater

Bericht door secundo » 23 nov 2014, 09:31

mijn vogels (nachtegalen, botvinken, gaailijsters, ...) krijgen altijd badwater ter beschikking. Winter, zomer, dag, nacht, warm, koud,...

Ik ga ervan uit: ze weten zelf wel wat ze doen. Als ze de hele dag nog géén badwater hebben gehad en je plaatst 's avonds een schaaltje, dan vliegen ze er meteen op af. Maar als dat schaaltje er al de hele dag staat, zullen zich in de loop van de dag al wel gewassen hebben. En niet meer de nood voelen om zich net voor het slapengaan te wassen.

Wilde vogels zitten óók buiten en kunnen, als ze willen zelfs net voor het donker wordt, zoveel badderen als ze zelf willen. Ik heb nog maar weinig wilde botvinken bevroren of verkleumd uit de bomen zien vallen. :wink:

Ik heb zo'n beetje dezelfde opvatting over het verversen van drinkwater. Als ik soms lees: 'best is het drinkwater dagelijks te verversen, en bij voorkeur zelf meerdere keren per dag' dan denk ik bij mezelf... :?

Roy
Senior+ Forumlid
Berichten: 190
Lid geworden op: 26 apr 2014, 19:32
Contacteer:

Re: winter badwater

Bericht door Roy » 23 nov 2014, 10:35

Hoi secundo,
Je heb toch ook zilveroornachtigalen,hebben jou vogels ook een vorst vrij nachthok? En maken ze hier dan gebruik van?
Bij mij kunnen me vogels ook de hele dag baderen.
Gr. Roy

secundo
Senior Forumlid
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 dec 2009, 19:50
Contacteer:

Re: winter badwater

Bericht door secundo » 23 nov 2014, 11:35

nee, geen vorstvrij binnenhok hier.

Bij de ene voliére is er een binnenhok, maar dat is niet geïsoleerd en dus vriest het er evengoed als gewoon buiten. Geen enkele vogel slaapt binnen. Zo'n binnenhok is voor mij vooral handig om het eten in te verstrekken.
Bij de andere volière is er helemaal géén binnenhok. Ook géén dak of dergelijke. En ze is aan allevier de zijkanten volledig open. Beschutting zoeken de vogels in de struiken.

Uiteraard is het bij deze manier van vogels houden cruciaal dat je de juiste soorten weet te kiezen. Ik kan en mag mij niet laten verleiden om vorstgevoelige soorten aan te schaffen. Hoe mooi ik ze soms ook vind.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten