zilveroornachtegalen in buitenvolliére

Alles m.b.t. vogelsoorten

Moderators: René, adminrobin

zilveroor1
Forumlid
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jan 2015, 17:46
Locatie: Heist-aan-zee west vlaanderen belgié
Contacteer:

zilveroornachtegalen in buitenvolliére

Bericht door zilveroor1 » 22 jan 2015, 15:04

Mijn koppel zilveroren zitten nu voor het 2é jaar in volliére buiten,die is 6mx2mx2m er is een nachthok aan waar ze alleen binnen gaan om te eten,voor de rest zitten ze dag en nacht in de beplanting,met strenge vorst had ik ze eens zelf binnen gehaald,en alles afgesloten,ik heb ze in het oog gehouden,en ben de dag nadien verplicht geweest om ze terug naar buiten te laten, daar het niet goed ging komen met zowel de pop als man,ze slapen nu in de struiken onder dakgedeelte,en zijn heel mooi op kleur,super gezond,en zitten mooi en zuiver in het vlees,ik hou ze dagelijks in het oog en bij het minste dat ik zie vang ik ze uit en steek ze binnen,maar uit ervaring weet ik na vele jaren zeker dat deze soorten en soortgenoten wel tegen wat koude kunnen,en bij een goede voeding en verzorging,de mooiste en sterkste vogels van buiten komen,ik heb voordien geslaagde kweek gehad van Japanse die zomer en winter buiten zaten,en heb mooie jongen op stok gekregen,ik spreek hier voor mijzelf en heb ook al vrienden kwekers die dezelfde resultaten behalen met binnen volliéres omdat ze gewoon de plaats niet hebben buiten,en met alle respect geniet ik van alle kwekers die het lukt met deze soorten jongen op stok te krijgen,want wat ze ook beweren,gemakkelijk is anders. :wink:

secundo
Senior Forumlid
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 dec 2009, 19:50
Contacteer:

Re: zilveroornachtegalen in buitenvolliére

Bericht door secundo » 22 jan 2015, 17:14

Dit kan ik enkel beamen. Ik heb 2 (kweek)koppels zilveroren.
Aan de ene volière, met daarin onder andere een koppel zilveroren én een koppel japanse nachtegalen) is een binnenhok waar ze enkel in gaan om te eten. De rest van de tijd (dag en nacht, warm of koud) zitten ze in het (onoverdekte) buitengedeelte.
Aan de andere volière (met daarin onder andere een ander koppel zilveroren) is zelfs helemaal géén binnenhok, géén dak, géén zijwand of iets dergelijks te bespeuren. Gewoon helemaal aan alle kanten open (behalve de onderkant :wink: ).

Zilveroor- en japanse nachtegalen zijn inderdaad méér dan perfect winterhard.

Bij beide koppels zilveroren (én bij de japanse nachtegalen) is de kweek in 2014 méér dan voorspoedig verlopen. En ook nu in de winter zitten ze er schitterend bij.

Tarpon
Senior Forumlid
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 jan 2015, 15:54
Contacteer:

Re: zilveroornachtegalen in buitenvolliére

Bericht door Tarpon » 23 jan 2015, 15:45

Fijn om te lezen dat jullie vogels ook buiten blijven.
Mijn jap nachtegalen zitten ook in de struiken bij elkaar, en gaan ook alleen naar binnen om te eten.
Had toch even mijn bedenkingen nu het iets harder vriest.
En zoals jullie zeggen, ze zien er top uit qua kleur en conditie.
Bieden jullie nu ook nog badwater aan?

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: zilveroornachtegalen in buitenvolliére

Bericht door Henri » 23 jan 2015, 15:53

Je kunt nu gerust badwater aanbieden want het vriest slechts een paar graden.
Je moet het badwater natuurlijk wel overdag aanbieden en niet korte korte tijd voordat de schemer invalt.

secundo
Senior Forumlid
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 dec 2009, 19:50
Contacteer:

Re: zilveroornachtegalen in buitenvolliére

Bericht door secundo » 23 jan 2015, 18:34

Bij mij staat er altijd 'badwater'. Dag in dag uit, dag en nacht, warm of koud, ... Is te zeggen: op de grond een grote schaal/klein vijvertje (met bij vriesweer een verwarmingsspiraal in om ijsvrij te houden) en op ongeveer een halve meter hoogte een schaal met water, eveneens met een verwarmingsspiraal in). Zo blijft het water altijd beschikbaar voor de vogels om uit te drinken en in te baden.

Overigens, mijn mening hieromtrent: het is al minstens een jaar geleden dat ik de schaal/het vijvertje nog eens uitgekuist heb. Ik blijf mijn bedenkingen hebben bij de soms overdreven zorg om (angst voor?) besmetting. Ik lees (in een ander topic) over een zandlaag van een paar tientallen centimeters die dan ook nog gezeefd moet worden enzovoort. Anderzijds worden er vermolmde takken/houtblokken, bladeren uit het bos aangevoerd... Begrijpe wie het kan. Ik heb mijn (aarde)bodem nog nooit vervangen, gezeefd of op enige ander wijze schoongemaakt. De regen is mijn schoonmaakploeg.
In mijn grootste volière zitten gaailijsters en (eigenkweek) zilveroren samen met steltlopers, siereenden en sierganzen. Deze laatste kunnen er wat van wat betreft modder maken. Maar dat levert verder geen enkel probleem op.
Plaats een vogel die in een steriele omgeving gekweekt werd in dergelijke grote, natuurlijke volière en hij zal het héél moeilijk hebben, als hij al overleeft. En dan spreken we nog niet over medicatie/kuren...
Ruime, natuurlijke volières die niet overbevolkt zijn: daarin zit volgens mij de sleutel tot het succesvol kweken van sterke jonge vogels.

Tarpon
Senior Forumlid
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 jan 2015, 15:54
Contacteer:

Re: zilveroornachtegalen in buitenvolliére

Bericht door Tarpon » 23 jan 2015, 19:43

Hallo secundo, ik lees jou reactie hier op de aan te brengen zandlaag.
Deze wordt geadviseerd door een ander forum lid , die mij helpt met advies , voor mijn nieuw te bouwen voliere.
Hier wordt ook door andere forumleden op gereageerd, waar ik heel erg blij mee ben.
Had gehoopt dat jij in dat topic gereageerd had, zodat ik van meerdere leden hun mening kan horen.
Hieruit misschien een discussie voort vloeit , waar ik ,hetzij andere leden kennis kunnen op doen.
Zie jou visie in mijn topic bij huisvesting graag tegemoet.

Mvgr Johan

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: zilveroornachtegalen in buitenvolliére

Bericht door Henri » 23 jan 2015, 21:14

"Begrijpe wie het kan"

Goeienavond Secundo,

je reactie verbaast me.
Het plaatsen van natuurlijke materialen in mijn volières en het schoonmaken van mijn volières gaat uitstekend samen!
Als ik zie hoe enthousiast mijn vogels de bosmaterialen begroeten, weet ik dat ik ze daarmee een groot plezier doe.
De bodem van de volière regelmatig ontdoen van ontlasting is heel wat anders dan het creëren van een steriele omgeving.
Juist het regelmatig verwijderen van de ontlasting levert een aanzienlijke bijdrage aan het verlagen van de besmettingsdruk.
Het regelmatig schoonmaken van de volières en het kweken van sterke en gezonde vogels gaat hier prima samen!
Zoals sommige liefhebbers op dit forum wel weten, zijn mijn vogels in ruime natuurlijke volières met een lage besmettingsdruk gehuisvest.
Kuren? Alleen met de producten van Moeder Natuur.

sroorda
Senior Forumlid
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 mei 2011, 16:13
Contacteer:

Re: zilveroornachtegalen in buitenvolliére

Bericht door sroorda » 23 jan 2015, 22:39

Hallo, zelf kom ik in de broedperiode Helmaal niet in de vluchten. Ik probeer te kweken met gaailijsters en die hebben rust nodig. Met welke soorten heb jij al gekweekt Henry?

Henri
Senior+ Forumlid
Berichten: 430
Lid geworden op: 22 sep 2013, 17:37
Contacteer:

Re: zilveroornachtegalen in buitenvolliére

Bericht door Henri » 23 jan 2015, 23:02

Ik kom elke dag meerdere keren in mijn volières zodat mijn vogels daaraan gewend zijn en minder schuw zijn.
Ik heb zo ongeveer mijn hele leven al vogels en heb met verschillende soorten gekweekt.

sroorda
Senior Forumlid
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 mei 2011, 16:13
Contacteer:

Re: zilveroornachtegalen in buitenvolliére

Bericht door sroorda » 24 jan 2015, 08:43

Ok, dat hoef ik bij mn gaailijsters echt niet te doen. Ze gooien direct de eieren eruit. Of hakken de jongen dood. Nu kan ik zo bij de vogels in de vlucht komen maar als het nest klaar is en er eieren zijn is het direct paniek. Maar misschien verschild het ook wel per soort. Bij mn witkop buulbuuls kon ik elke dag wel in het nest kijken en heb IK ook de eieren wel eens omgewisseld. Heb jij al gaailijsters gekweekt dan Henry?

René
Administrator
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2008, 14:41
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: zilveroornachtegalen in buitenvolliére

Bericht door René » 24 jan 2015, 08:52

Ik fok ook al jaren met vruchten en insecteneters! Ik heb gewoon klei op de grond en die spit ik 1keer per jaar om.
Ben het eens met secundo dat je niet te moeilijk moet doen, als je maar de ruimte hebt.
René
Webmaster

gem
Senior+ Forumlid
Berichten: 167
Lid geworden op: 27 okt 2012, 14:13
Locatie: Grimbergen
Contacteer:

Re: zilveroornachtegalen in buitenvolliére

Bericht door gem » 24 jan 2015, 09:11

Ik heb een beplante voliere die voor het grootste gedeelte overdekt is.Uitwerpselen graaf ik in aan de voet van de planten en struiken :)
Vogels zijn beestig tof!

zilveroor1
Forumlid
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jan 2015, 17:46
Locatie: Heist-aan-zee west vlaanderen belgié
Contacteer:

Re: zilveroornachtegalen in buitenvolliére

Bericht door zilveroor1 » 24 jan 2015, 09:47

Ik ben blij zoveel reacties te horen :D bij mij worden enkel de voederschaaltjes en badschaal uitgewassen en
soms ontmet,en in de binnenvolliére wordt er om de paar weken zand ververst waar nodig.
buiten in het beplante gedeelte kom ik maar een paar keer binnen,en dat is als er wat te veel begroeing in de weg staat,verder gooi ik wat nieuwe bosgrond in het voorjaar,en dat zal het zijn,ik heb wel nog geluk dat mijn vogels echt niet de schuwste zijn,alleen in het broedseizoen maken ze zich druk als ik wat te veel in de buurt kom,maar dat is met alle soortgenoten zo zeker.och ja,inderdaad mijn badwater blijft ook staan buiten,ook bij vriesweer,ik haal het ijs weg s'morgens en vul het bij,en onmiddellijk zitten ze er in te springen,later in de middag zie ik dat ze er toch niet meer echt ingaan,alleen,bij warmer weer is het dan wel zo dat ze tot de duisternis soms baden,dus ze weten wel het verschil tussen koud en warm,hoe zou je zelf zijn :lol:

Tarpon
Senior Forumlid
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 jan 2015, 15:54
Contacteer:

Re: zilveroornachtegalen in buitenvolliére

Bericht door Tarpon » 24 jan 2015, 11:04

Hallo,
Bij de voliere die ik nu 9 maanden heb, ligt boomsnippers ,bladeren,takken,grove stenen met gaten erin, aarde en klei op de bodem.
Ik heb het idee dat ze het wel naar hun zin hebben.
Van uitwerpselen zie ik eerlijk gezegd weinig terug.
De nachtegalen scharrelen eigenlijk grootste gedeelte van de dag bij de grond.
Gooi wel is handje buffalootjes of meelwormen verspreid op de grond, waar ze dan ook druk mee zijn.

zilveroor1
Forumlid
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jan 2015, 17:46
Locatie: Heist-aan-zee west vlaanderen belgié
Contacteer:

Re: zilveroornachtegalen in buitenvolliére

Bericht door zilveroor1 » 24 jan 2015, 17:14

Wat ik ook nog wilde meegeven,ik zie wel een groot verschil met Japanse wat betreft het zoeken naar alles op de grond,mijn zilvers komen zo goed als nooit op de grond.terwijl ik dit schrijf valt het me op dat de dagen al een beetje langer duren,en nu maar hopen dat het weer snel voorjaar met zon is,en dan het nestelen,en dan de jongen,en zo blijf je bezig,Nee er is geen mooiere hobby dan vogels (proberen) kweken! :lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten