White-rumped Shama Copsychus malabaricus

Alles m.b.t. vogelsoorten

Moderators: René, adminrobin

Arjan

Re: White-rumped Shama Copsychus malabaricus

Bericht door Arjan » 08 mei 2007, 13:05

John gefeliciteerd. Voor moeilijk bereikbare nesten is een spiegel vaak een uitkomst.
Die jongen zou ik gewoon laten zitten want inderdaad je hebt kans dat ze dan onmiddelijk weer gaat leggen en dat kost een hoop energie.
Wat je wel kan doen is even schouwen. You never know en dan is het misschien niet onverstandig om de eieren te vervangen door kunst eieren.
Soms hebben ze de neiging om als het te lang gaat duren de eieren aan te pikken.
Als ze ze lekker gaan vinden heb je een probleem.

john

Re: White-rumped Shama Copsychus malabaricus

Bericht door john » 08 mei 2007, 16:04

Hallo Arjan

Ja dat spiegeltje heb ik in het verleden ook al moeten gebruiken,maar nu was het bijna onmogelijk.
Maar intussen weet ik wat er in zat,3 mooie jonge uitgevlogen gisteren.
Ik heb wel de vlucht moeten afdekken,de wind blies direct in de ren,maar vanmorgen waren ze er nog dus dat doe ik vanavond maar weer.
Maar om terug te komen op die jonge pop, die zit in een blok,wel met een groot invlieggat maar het is een blok en ik wist niet dat ze daar inkropen.
Ik heb nog even rond gevraagd en die kweker wist me te vertellen dat hij zo jong ook al meegemaakt had,maar het eerste legsel is nooit bevrucht,en omdat er ook nog een heel jonge man bij zit wordt het natuurlijk alleen maar waarschijnlijker dat het niets is.
Daar zullen we dan maar op rekenen en over 2 weken de eieren verwijderen.
Voorlopig ben ik tevreden met de resultaten tot nogtoe,de rest moeten we toch maar afwachten.

John

Arjan

Re: White-rumped Shama Copsychus malabaricus

Bericht door Arjan » 09 mei 2007, 00:06

Nou je mag best wel trots zijn want over de hele linie heb ik nog niet veel broed resultaten gehoord.
Mijn Shama's zitten nu op hun derde nest het eerste was onbevrucht tweede 2 jongen
nu 4 eitjes die op de 13 de moeten uitkomen.
De jongen zijn al besproken die gaan naar frankrijk en er komt iets heel moois voor terug.
Hou wel goed de nesten in de gaten door dat warme voorjaar zijn wij alweer in de strijd tegen de bloedluis gelukkig zijn wij daar erg alert op maar toch.
Vandaag is onze eerste Blauwoog gaailijster geboren nog 3 te gaan.
Tot nu toe dit jaar 14 jongen en bij de jongen nog geen uitval gehad.

john

Re: White-rumped Shama Copsychus malabaricus

Bericht door john » 09 mei 2007, 07:48

Hallo Arjan

Zitten jou vogels dan binnen,het derde nest zeg je of geef je ze extra licht ?
Vorig jaar had ik 12 jonge shamalijsters op stok van  dit koppel dus dat kan ik alleen verbeteren door een extra ronde te laten doen , maar daar denk ik niet over.
Daarom het jonge koppel als back up.
Ze zitten in een vlucht 3 x 2 m en goed begroeid het gehele jaar samen buiten.
Bij hard vriezen verwarm ik  tot ongeveer net boven 0 en ze eten het jaar rond insecten,ik heb al geprobeerd ze op Pate te krijgen maar ik geef ze vlug weer wat anders als ik zie dat ze niet eten.

John

john

Re: White-rumped Shama Copsychus malabaricus

Bericht door john » 12 mei 2007, 10:45

Hallo allemaal

Ik dacht met 12 jonge Shamalijsters van 1 koppel een hoge score te hebben,maar nu las ik van een man die claimed er 23 gehaald te hebben.
Of zou hij in het hele leven van dat koppel bedoelen,ik kan me er anders niets bij voorstellen.
Hij voerde fijn gesneden zandspiering,zijn er nog meer mensen die daar ervaring mee hebben ?
Indien dat inderdaat goed voer zou zijn, is dat wel gemakkelijk en goedkoop om toe te voegen aan het menu.
Ik ben benieuwd of er iemand is die hier iets van weet.

John

Arjan

Re: White-rumped Shama Copsychus malabaricus

Bericht door Arjan » 21 mei 2007, 01:23

Hallo John

Shama's kunnen onder ideale omstandigheden een heleboel jongen grootbrengen.
David de Sousa voert kleine vissen en kikkertjes dus ook kikkervissen ik probeer dat nu al enkele weken en vandaag waren de kikkervissen plotseling verdwenen dus misschien zijn ze nu eindelijk ontdekt.
Mijn Shama's hebben de hinderlijke gewoonte om voor dat de eieren uitkomen het nest terug te brengen tot 2.
Wij zijn nog aan het puzzelen hoe wij daar mee over weg moeten.

Even reageren op een eerdere vraag mijn Shama's zitten in een kweekkas (Greenhouse) met daaraan een volière. De kas is verlicht en in koude tijden verwarmd.

ime

Re: White-rumped Shama Copsychus malabaricus

Bericht door ime » 21 mei 2007, 19:39

Dag allemaal,

Tot dusver deden mijn shama's niets met elkaar. Daar is sinds deze week verandering in gekomen. Ik merkte dat ze niet meer zo onaardig tegen elkaar deden. Dat de man de pop zowaar in het nachthok liet zodat ze gewoon kon gaan eten waar hij bij zat.

Eergisteren een nestblok (parkietenblok) zonder voorkant) in het binnenhok gehangen. De vogels waren beiden meteen zeer geinteresseerd en gingen na elkaar het blok inspecteren. Vijf minuten later begon de pop met slepen van nestmateriaal en bouwde zij het nest vandaag af (binnen 2 dagen).

Nu verdragen ze elkaar zelfs heel goed. De pop maakt af en toe aanstellerige geluiden en de man zingt veel.
De pop bouwt nu niet meer aan het nest maar je ziet dat ze "in verwachting is".
Haar buik is dik geworden en ze ademt sneller en dieper.
Ik zie de vogels niet paren. Heeft iemand van jullie dat ooit bij zijn shama's kunnen zien?

Nu maar hopen dat ze bevruchte eieren gaat leggen. Ik denk het zelf niet omdat de pop en man erg jong zijn. (in juli en augustus worden ze pas 1 jaar)

Over voedsel gesproken. Ik kon mijn shama's vandaag een zeer voedzame traktatie geven. Onder een tegel bleek een mierennest te zitten. Toen ik eronder keek lagen er heel veel poppen en eitjes. De vogels hebben een theekopje per vogels ervan kunnen eten.

Totzover een kleine update

Arjan

Re: White-rumped Shama Copsychus malabaricus

Bericht door Arjan » 22 mei 2007, 01:10

Ime ik heb 2 keer een treding mogen meemaken de eerste keer was heel lieflijk op de bodem van de volière de man drukt zich met de borst tegen de grond zacht zingend en na een minuutje kwam er een treding zoveel moeite zoveel gedoe voor 2.5 seconden.
De tweede keer was een week geleden hetzelfde ritueel alleen was de pop er niet voor te porren en dat werd niet geaccepteerd er volgde een wilde achtervolging in het struikgewas de pop werd gepakt en genomen daar was niets lieflijks aan eigenlijk was ik blij dat de pop daarna weer ongedeerd op een tak zat.
Ime hou er rekening mee dat het eerste legsel onbevrucht is en omdat ze nog zo jong is geef haar de volle broedtijd. Haar tijd komt nog wel.
Hallo Victor wat mijn Shama's doen is het volgende ze leggen 4 eieren bebroeden ze een 9 dagen totdat ze leven voelen vermoed ik en dan gooien ze er twee eieren uit.
In het begin dacht ik dat Pa een eierrover was maar toen de tweede keer het zelfde gedrag getoond werd zag ik de lijn.
De eerste keer dacht ik handig te zijn en vulde ik de ontbrekende eieren aan met onbevruchte eieren uit de eerste ronde en dat werkte het resultaat zijn twee mooie jongen.
De laatste keer deed ik dat weer maar kwam van een koude kermis thuis omdat er wederom twee eieren verdwenen en dit keer de goede eieren.
Madonna onze pop zit ondertussen alweer op 4 eieren en wij zitten nu te dubben. Wat te doen?
Daarom stel ik jouw inbreng heel erg op prijs.
Nu moet je wel even weten dat wij de optie's geoptimaliseerd hebben.
Wij hebben vorige maand 2 apperaten aangeschaft die ons meer mogelijkheden bieden een broedmachine en een warmte kast.
Komen wij bij de volgende optie's.
1 De natuur zijn gang laten gaan. Kwaliteit boven quantiteit.
2 Pleegouderschap vanaf dag 9 door b.v. de witoorbuulbuul
3 Uitbroeden in broedmachine en handopfok in warmtekast
4 Uitbroeden in broedmachine en terugplaatsen via methode Victor
Optie 1 komt nicht im Frage omdat wij zo bij zo moeten leren omgaan met de broedmachine er zijn ook nog andere vogels wiens voortbestaan wel eens van deze machine afhankelijk kan zijn. Al is het alleen maar om te oefenen.
Optie 2 is een mogelijkheid met het risico dat je de natuur van de Shama geweld aan gaat doen dus terughoudendheid is geboden.
Optie 3 is gelijk aan optie 2 het is te doen alleen wat voor vogel komt er uit voort???
Optie 4 is zoals ik er nu tegen aan kijk de beste optie en die gaan wij ook proberen dus zelf op dag 8 twee eieren uitnemen uit laten komen in broedmachine of kast en laat in de avond terugplaatsen en zien wat er van komt.
Ondertussen is het goed voor iederéén te weten dat ik hier een broedmachine heb staan dus als iemand bevruchte eieren heeft die niet bebroed worden dan weten jullie waar jullie terecht kunnen.

cyberzero39

Re: White-rumped Shama Copsychus malabaricus

Bericht door cyberzero39 » 29 mei 2007, 22:40

Hallo ik ben pas lid geworden van dit forum en wilde mij zo mijn Shama,s laten zien

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto=GOC8UM8G     de man
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto=DU7YE8GW     de pop
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto=8SHEYO4J       pop een jong aan het voeren
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto=OEAUOYB7      nogmaals 1 van de jongen

Het koppel heeft dit jaar al 9 jongen groot gebracht helaas heeft er een zaterdag nacht een kat in de voliere weten te komen en heeft 1 jong en me pop te grazen genomen. Gelukkig blijft het mannetje de jongen goed voeren van het tweede nest.
Helaas dit jaar iedergeval geen niew nest meer dankzij een loslopende kat van buren in de straat.

Admin: de foto kunnen blijkbaar niet meer gelinkt worden bij mijnalbum.nl dus wellicht even op een andere site voortaan plaatsen.
Wellicht uw eigen site bij uw provider.

Arjan

Re: White-rumped Shama Copsychus malabaricus

Bericht door Arjan » 31 mei 2007, 23:13

Ik denk dat ik nu weet waar het probleem ligt.
Zodra ma leven in het ei voelt vind ze dat vreemd en ontdoet zich van het ei.
Ik had nu zelf al 2 eitjes weggehaald één was wel bevrucht maar niet doorgezet dus die heb ik weggehaald en nog één met het kleinste embryo.
Die heb ik in de broedmachine gelegd eergisteren hadden de resterende eieren uit moeten komen maar ik trof het nest leeg en verlaten aan één eitje teruggevonden op de grond kapot met een volgroeid embryo.
Heel teleurstellend. Dat bij haar eerste bevruchte nest toch 2 jongen grootgebracht zijn is waarschijnlijk te danken dat ze in de nacht geboren zijn.
Plan van aanpak is nu volgend legsel op dag 10 vervangen door kunsteieren jongen uit laten komen in de broedmachine en s'nachts terugleggen á la Victor.
Vanmiddag vonden wij wel een kleine Shama in de broedmachine dus dat wordt handopfok.
Het spert en eet goed en het gaat als de warmtekast goed is afgesteld de kast in.
Het is wel een heel gepuzzel.

Arjan

Re: White-rumped Shama Copsychus malabaricus

Bericht door Arjan » 19 jun 2007, 02:40

Hallo allemaal wij zijn nu 18 dagen verder en wat er allemaal niet gebeurd is.
Heel veel stapjes terug sommige met heel veel pijn een aantal stomme dingen gedaan maar nu klimmen wij weer uit het dal en gaan wij weer verder met nieuwe ervaringen.
Kweken met deze vogels brengt elke dag weer nieuwe ervaringen met zich mee prachtige maar ook heel droevige.
De opfok van het laatste Shama'tje ging voorspoedig maar ja soms moet je even weg en vraag je een ander om er voor te zorgen toen wij terug kwamen van de voorjaarsdag in Waspik was het voor het jong bekeken.
Ik kan het degene die het zou verzorgen niet kwalijk nemen want er komt gewoon heel veel bij kijken en een puber heeft wel andere dingen aan zijn/haar hoofd.
Dan de witkruin roodborst tapuiten 2 jongen in het nest Pa en Ma vliegen buiten rond maar wij merken dat de ouders de jongen niet meer verzorgen. Toegeworpen wormen worden niet meer naar het nest gebracht echter smaakvol door Pa en Ma geconsumeerd.
Bij controle van het nest tref ik twee heftig sperrende jongen aan die ik dus zelf maar wat eten geef ze zijn al ruim een week oud de ogen zijn open en ze eten meteen wat ik ze geef.
Maar nu zaten wij wel met een probleem.
Twee verlaten jongen en twee ontaarde ouders die ergens in het bos zaten en alleen naar de tuin terug keerden om een Morio te snoepen.
Pa en Ma terug vangen was achteraf een eitje maar dat is achteraf zolang je ze nog niet te pakken hebt geloof mij dat is een hele spannende tijd.
Resteerd wat te doen met de jongen. Handopfok? of euthaniseren natuurlijk handopfok terwijl de woorden van Hedwig van de Horst nog in mijn achterhoofd na galmden een vogel laat zijn jongen niet voor niets in de steek echter ik kon het niet over mijn hart verkrijgen dus de jongen in de warmte kast en wij voeren maar deze jongen waren helemaal niet in orde de poten braken al terwijl ze in het nest lagen sommige pootjes hadden drie fracturen een heleboel gedoe en uiteindelijk moet je zeggen waar zijn wij mee bezig als ze het redden wat voor een leven hebben ze dan?
Dus hebben wij ze uit hun lijden verlost.
Mogelijke oorzaak.
Wij gebruiken veel Breedmax als voer voor onze voedseldieren en wij strooien het ook over de voedseldieren.
Voorafgaande aan deze mizère was dit product een aantal weken niet voorradig door leverings problemen dus moest ik overgaan op andere producten de jongen hadden geen luier en bevuilden hun nest. En /of.
Twee dagen vooraf had ik hun nest preventief behandeld tegen bloedluis (warm zwoel weer)
misschien dat dat hun calcium opname verminderd heeft.
Maar goed een hoop zorg vanuit hoop uiteindelijk een hoop stomme dingen gedaan en uiteindelijk gedaan wat ik meteen had moeten doen.
Zijn we er dan nee het ergste moet nog komen: Onze Zwartkopbuulbuuls het laatste koppeltje in Europa voor zover wij weten.
Pa en dochter kregen een nest en een jong volgens mij een pop het beestje was aan de kleine kant vandaar dat ik denk dat het een pop was Pa vloog weer door de tuin en het bos geheel hersteld van zijn ziekte afgelopen winter Ma week niet van de zijde van haar jong en bleef binnen. Zaterdagmiddag zei ik tegen mijn vrouw dat ik het popje dat inmiddels ook al door de tuin vloog al een aantal uren niet gezien had. En helaas tot op dit moment hebben wij haar nog steeds niet gezien is ze verdwaald of geslagen? Is zij misschien op zoek naar nieuwe genen? Wie zal het zeggen?
Het jong is inmiddels overleden de man laten wij een aantal uren per dag vrij om zijn pop te zoeken als zij er nog is???
Maar wij zijn bang dat het doek over de Zwartkopbuulbuul gevallen is en dat is doodzonde.

Even een alinea want er zijn ook leuke dingen gebeurd.
De witoorbuulbuuls hebben vier jongen grootgebracht en zitten weer op hun volgende nest.
Onze Japanse gaailijsters hebben weer twee jongen groot gebracht en zitten op hun volgende nest.
De Witkruinen zitten alweer een week te broeden en wre hebben weer genoeg Breedmax in voorraad
De nieuwe Witwang gaailijsters zijn aan het slepen maar zijn aan het wachten op het Go signaal van de jonge pop net zo als de sneeuwkruinen ons tweede koppel bruinmaskertjes de diademen onze rode kardinalen waarvan de pop eerst nog eieren legde zonder kiemcel heeft nu eieren met kiemcel dus daar is ook hoop.
En nu kom ik terug op de Shama's.
Madonna had weer een nest wij hebben de eieren verwisseld op dag negen en haar eieren in de broedmachine gelegd die vanmiddag in vier uur alle drie uitkwamen zodra ze uit het ei kwamen dus los van de schil heb ik ze één voor één bij Ma in het nest terug geplaatst met eierdoppen tot nu toe met succes. Met dank aan Victor.
Dat is niet alles wij hebben ook een koppel Shama's kunnen kopen van een vried in Deventer.
Ik had dolgraag een jong van hun gehad omdat hun Shama man een prachtige staart heeft en een heel mooi zang repertoir.
OK de staart heeft de fout dat het een V staart is maar hij is wel 18 cm. lang foto's komen.
Hij deed ze weg omdat hij zorgen over ze had met overwinteren enzovoort en omdat ze nog niet wilde broeden.
Zijn zoon heeft ze toen op marktplaats aangeboden buiten medeweten van Pa Ik had dat wel gezien en een link naar dat koppel gelegd echter de naam klopte niet. So what?
De dag daarop kreeg ik een mail van de eigenaar van het koppel dat het span te koop was maar dat hij het bij voorkeur aan ons wou geven.
Ik overschrijd nu de max lengte dus moet ik nu afbreken maar lees gewoon verder .

Arjan

Re: White-rumped Shama Copsychus malabaricus

Bericht door Arjan » 19 jun 2007, 03:03

Wij hebben dus dat koppel meteen overgenomen en het was heel zielig want ze hadden net hun eerste ei gelegd.
Nu zitten ze alweer op drie eieren en het eerste ei wat wij in de broedmachine gelegd hebben is bevrucht, Ik denk dat ik het gewoon bij de Witoorbuulbuuls leg als het uitgekomen is.
Zijn wij er dan met onze zegeningen nee.
Jullie zullen allemaal wel gezien hebben dat er nogal geleurd werd op het internet met een koppel witkruin gaailijsters.
In principe had ik de deal met hem al rond 4 jonge Shama's tegen dat koppel maar mijn Shama's gooide elke keer roet door het eten uiteindelijk kwamen wij tot een overeenkomst omdat hij dat koppel gewoon nergens anders wilde hebben dan bij ons het klinkt profaan
maar zo is het wel.
En wat voor een beauty's zijn dat niet alleen qua uiterlijk of zang maar vooral hoe deze vogels op hun verzorger reageren.

ime

Re: White-rumped Shama Copsychus malabaricus

Bericht door ime » 22 jun 2007, 16:33

Interessant om weer te lezen over je tegenslagen en zegeningen Arjan. Ik vind het steeds weer boeiend om te lezen.
Mijn shamapop zit voor de tweede keer op eitjes. Gezien de leeftijd van de man zullen ze wel weer onbevrucht zijn.
Na de eerste keer had ik het broedblok weggehaald. Ik dacht ik wacht wel tot ze ouder zijn.
Tot mijn verbazing had ze in een mum van tijd een nest gemaakt in de buiten voliere in de klimop. Het blok er maar weer ingehangen. Hier heeft ze weer vier eieren in gelegd. We wachten maar af.

Ton

Re: White-rumped Shama Copsychus malabaricus

Bericht door Ton » 23 jun 2007, 01:47

Inderdaad heel prettig leesbaar, leuk!
Wat een tegenslagen hebben jullie gehad. Vogels kweken is omgaan met teleurstellingen, maar dit is wel wat veel.
Ik hoop dat de zwartkopdame de weg terug nog weet te vinden, soms doen vogels ons verbaasd staan ook gelukkig.

Groeten, Ton.

john

Re: White-rumped Shama Copsychus malabaricus

Bericht door john » 27 jun 2007, 21:27

Hallo allemaal

Ik begrijp wel dat het niet altijd zo gaat als wij willen en dat we toch jonge vogels op stok willen krijgen,maar waar gaat het om ?
Ik heb  een koppel Pagodes en ben er nu achter dat de pop met de hand is groot gebracht en vanaf 7 dagen worden de jongen uit het nest gegooid, dit al 2 X.
Dit is echt vervelend,temeer daar ik geen hand opvoeding wil en het alleen op natuurbroed wil houden.
Als wij ook bij de Shama aan deze dingen beginnen dan denk ik dat we zelf op de koffie komen en dat we op den duur maar moeten afwachten wat de achtergrond van de vogel is en dan moeten afwachten of hij zonder hulp zijn jonge wil groot brengen.
Ik ben gelukkig gezegend met een goed koppel die het zonder problemen( tot nu toe ) zelf doen en wil het graag zo houden,ook met mijn andere koppel.
Alle ingrepen hoe begrijpenlijk ook,moeten goed overdacht worden en niet alleen gericht zijn op productie.

John

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten