Mutatie schamalijsters

Alles m.b.t. vogelsoorten

Moderators: René, adminrobin

ekin
Junior Forumlid
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 jan 2008, 02:33
Locatie: staphorst
Contacteer:

Mutatie schamalijsters

Bericht door ekin » 12 aug 2015, 22:12

Wie weet er wat over de vererving van de schamalijster, ik heb nl.een paar mutaties gekweekt.de jongen komen uit een split pop en een wildkleur man.de jongen hebben niet dezelfde kleur.

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Mutatie schamalijsters

Bericht door minla » 13 aug 2015, 19:37

Ik denk dat er nog weinig bekend is over de vererving van mutatie shama's. Door te experimenteren zal er aankomende jaren wel meer duidelijk worden want er zijn er nu toch al aardig wat met een kleurafwijking. Heb je ook foto's van de jongen?

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Mutatie schamalijsters

Bericht door White_Blackbird » 13 aug 2015, 21:37

Hoi Ekin,

Als er inderdaad sprake is van een split pop betekent het dat de mutatie autosomaal recessief vererft.
Om dan mutaties te krijgen moet de man ook split zijn. Maar het zou ook om een zogenaamde geslachtsgebonden mutatie kunnen gaan. De man is dan split en geeft de afwijkende kleur door aan de helft van zijn dochters.(bij een geslachtsgebonden vererving kan de pop nooit split zijn)
Wat ik gezien heb aan foto's van mutaties bij de shama deden ze mij erg denken aan de grijze of zilver mutatie van de merel. Deze vererven dominant...
Plaats maar eens wat foto's dan kunnen we er hier op het forum misschien wat meer over zeggen.

MVG

ekin
Junior Forumlid
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 jan 2008, 02:33
Locatie: staphorst
Contacteer:

Re: Mutatie schamalijsters

Bericht door ekin » 13 aug 2015, 22:19

De mutatie moet volgens mij bij de pop weg komen, de man is een EK van vorig jaar.Ze hebben 3 ronden gedaan en elke ronde zat er een mutant bij, waarvan 2 iets valer dan de wk en 1tje heel erg licht. Ik heb wel foto's maar ik weet niet hoe ik ze moet plaatsen.

René
Administrator
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2008, 14:41
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Mutatie schamalijsters

Bericht door René » 14 aug 2015, 07:49

Hier staat hoe je de foto's moet plaatsen! viewtopic.php?f=2&t=39
Wanneer dit niet lukt kun je ze ook versturen naar admin@vogelspeciaalclub.nl dan plaats ik ze voor je.
René
Webmaster

René
Administrator
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2008, 14:41
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Mutatie schamalijsters

Bericht door René » 15 aug 2015, 10:22

Hierbij de foto's van Ekin:

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
René
Webmaster

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Mutatie schamalijsters

Bericht door minla » 16 aug 2015, 14:04

Wauw, mooie strakke vogel zeg op de laatste twee foto's. Lijkt mij een pastel mutatie toch? Tot nu toe heb ik alleen bonte en pastellen gezien.....of zijn er al meer mutaties gekweekt?

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Mutatie schamalijsters

Bericht door Gaai » 18 aug 2015, 15:17

Die linkse vogel zou een bruine mutatie kunnen zijn. Bij merels zijn er ook een aantal soorten bruin gekweekt. Daar kan WB misschien meer over vertellen.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Mutatie schamalijsters

Bericht door White_Blackbird » 18 aug 2015, 19:14

Hoi,

Het blijft moeilijk om aan de hand van een vrij onscherpe foto te zien om wat voor mutatie het gaat. Apart dat kleurverschil in de vleugel tussen slagpennen en schouders...Omdat ekin het heeft over een pop die split zou zijn kan het moeilijk om bruin gaan. Vrijwel alle bruine mutaties vererven geslachtsgebonden en poppen kunnen dan niet split zijn. Het lijkt mij meer op een grijze of wat minla zegt een pastel. Misschien kan ekin proberen iets betere platen te maken?
Vooral een detailfoto van een vleugel zou helpen. Er zijn ook mutaties die er in het jeugdkleed heel anders (spectaculairder) uitzien dan in het volwassen kleed, zoals ik destijds bemerkte bij de geparelde merels. Interessant om te zien hoe deze schama's er uit zien als ze de jeugdrui achter de rug hebben.

MVG

ekin
Junior Forumlid
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 jan 2008, 02:33
Locatie: staphorst
Contacteer:

Re: Mutatie schamalijsters

Bericht door ekin » 20 aug 2015, 22:15

Bedankt voor de reacties, als de vogels Door de rui zijn zal ik nieuwe foto's sturen

René
Administrator
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2008, 14:41
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Mutatie schamalijsters

Bericht door René » 22 dec 2015, 20:10

Hierbij de foto's van Erik
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
René
Webmaster

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: Mutatie schamalijsters

Bericht door Niltava » 23 dec 2015, 15:30

Deze jonge vogels komen zoals je schrijft uit een wildkleur man en een split pop. Hoe ziet die split pop er eigenlijk uit, heb je daar ook een foto van?

ekin
Junior Forumlid
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 jan 2008, 02:33
Locatie: staphorst
Contacteer:

Re: Mutatie schamalijsters

Bericht door ekin » 23 dec 2015, 19:17

De kleur van de split pop is gewoon wildkleur, het enige wat er nu na de tweede rui anders aan is is dat ze nu kleine witte veertjes rond de ogen heeft.misschien is het ook nog wel even interessant om te vermelden dat de mutanten rode ogen hebben.wie heeft of weet er nog meer mutaties te zitten maar dan met een andere kleur dan deze.

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: Mutatie schamalijsters

Bericht door Niltava » 23 dec 2015, 20:04

Vroeger had je bij de goudvinken de ino mutatie, ik weet het niet zeker maar ik meen dat die naderhand topaas genoemd werden.
Aan die ino mutatie doen deze jongen mij denken.
Laatst gewijzigd door Niltava op 23 dec 2015, 20:17, 2 keer totaal gewijzigd.

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: Mutatie schamalijsters

Bericht door Niltava » 23 dec 2015, 20:06

Aangezien de pop ook wildkleur is lijkt mij er maar 1 mogelijkheid, autosomaal reccesief.
Dat houd in dit geval in dat niet alleen de pop split moet zijn maar ook de man.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 12 gasten