Mutatie schamalijsters

Alles m.b.t. vogelsoorten

Moderators: René, adminrobin

ekin
Junior Forumlid
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 jan 2008, 02:33
Locatie: staphorst
Contacteer:

Re: Mutatie schamalijsters

Bericht door ekin » 23 dec 2015, 21:45

Oke maar de man kan volgens mij geen split zijn want dat is een eigenkweek van mij en komt uit een gewoon wildkleur koppel waarvan alle 15 jongen wildkleur zijn.

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: Mutatie schamalijsters

Bericht door Niltava » 23 dec 2015, 22:03

Dan nog kan en moet hij split zijn, uit alleen de pop kan dit niet uitkomen.
Of de pop zou niet wildkleur moeten zijn, en dan zou het een dominante vererving kunnen zijn.
Maar uit 2 wildkleur een mutant man en pop kweken duid enkel op een autosomaal reccesieve vererving.
Daarbij heb je de factor dubbel nodig in één vogel om zichtbaar te worden, een splitvogel draagt maar eenmaal de factor.
Houd in dat beide ouders split moeten zijn. Zodra je deze mutanten aan elkaar koppeld krijg je 100% mutanten terug.
Een volle tegen een split geeft 50% mutant en 50% split.

ekin
Junior Forumlid
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 jan 2008, 02:33
Locatie: staphorst
Contacteer:

Re: Mutatie schamalijsters

Bericht door ekin » 24 dec 2015, 09:25

Het is wel raar dat dat ouderkoppel waar de vader van deze mutanten uit komt nog nooit een mutant heeft vererft of niet? Ik snap niet zo veel van de vererving, maar dan zou één van die ouders ook al split moeten zijn toch?Ik heb ook nog een broer en zus wk van de mutanten zitten die zet ik volgend jaar tegenover andere wk dan kan ik kijken of die ook split zijn mocht daar een mutant uitkomen.

ekin
Junior Forumlid
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 jan 2008, 02:33
Locatie: staphorst
Contacteer:

Re: Mutatie schamalijsters

Bericht door ekin » 24 dec 2015, 09:27

Ps niltava, waarom denk je dat het ino is? Vanwege de rode ogen of iets anders?

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: Mutatie schamalijsters

Bericht door Niltava » 24 dec 2015, 09:36

Nee hoeft niet raar te zijn, wanneer slechts 1 ouder split is krijg je er geen volle mutanten uit, wel de helft van de jongen is dan split.

Een spontaan ontstane mutatie is ook nog een optie, maar dan meerdere uit een koppel is denk ik niet gebruikelijk, dus ik acht die kans zeer klein.

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: Mutatie schamalijsters

Bericht door Niltava » 24 dec 2015, 09:40

Ja indien ze roodachtige ogen hebben kan het ook ino zijn. Tenminste wat ze in de jaren 90 ino noemden bij de goudvinken. Verder toont de jonge pop op een foto op de vleugels dat opgebleekte wat die goudvinken ook lieten zien. Alleen dat zie ik op de laatste foto van haar niet goed terug.

Ik ben ook benieuwd naar de mening hierover van White_Blackbird, of het wellicht een autosomaal reccesieve vererving betreft en de mogelijkheid dat het ino (topaas) kan zijn vanwege de roodachtige ogen.
Pastel heeft het qua kleur ook veel van weg maar die oogkleur is dan weer niet gebruikelijk.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten