schamalijster soorten.

Alles m.b.t. vogelsoorten

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
schama
Forumlid
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 aug 2008, 22:41
Contacteer:

schamalijster soorten.

Bericht door schama » 01 jan 2017, 15:01

ik kweek al jaren met de gewone schama , nu ben ik benieuwd of er naast de gewone en de witkruin nog andere soorten hier gekweekt worden , of iemand die vogels heeft van bijv. de zwartstaartschama of de medan schama. graag uw reacties, wie weet er wat te zitten ?

hwamei
Senior+ Forumlid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mei 2010, 12:59
Contacteer:

Re: schamalijster soorten.

Bericht door hwamei » 02 jan 2017, 15:09

Beste Schama,

In Nederland België en Duitsland worden op dit moment alleen Stricklandii shama's zuiver gekweekt omdat deze relatief gemakkelijk te herkennen zijn qua uiterlijk (witte pet) maar zelfs die zijn er uit verschillende regio's.
In Europa zijn vroeger uit alle schama gebieden vogels ingevoerd en eenmaal hier,werden deze gekruist, in Zeeland zit nog een zuivere zwartstaart schama.
In Azie doen ze ook niet anders, ze kruisen om hierdoor een vogel te kweken die voldoet aan hun wensen, ik heb hierover op dit forum al eerder geschreven na bezoeken aan Azie.
Ik persoonlijk ga voor zo groot mogelijk met dientengevolge normale staarten, maar vooral luide zang, zijn geen vogels voor binnen :D :D :D

rickvgro
Senior+ Forumlid
Berichten: 159
Lid geworden op: 23 sep 2009, 13:43
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: schamalijster soorten.

Bericht door rickvgro » 08 feb 2017, 16:22

Ik heb onlangs de Maratua Shama (Copsychus barbouri) gezien op Maratua. Deze soort komt ook alleen op dit eilandje voor. Hij ziet er bijna hetzelfde uit als de stricklandii alleen is de soort helemaal zwart. De vogel die ik gezien heb zat (helaas) in een kooitje. Het formaat is niet te vergelijken met de shama's die wij hier kennen. De vogel was erg groot, bijna formaat merel.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast