Kastanjekopgaailijster  Garrulax mitratus

Alles m.b.t. vogelsoorten

Moderators: René, adminrobin

rickvgro
Senior+ Forumlid
Berichten: 159
Lid geworden op: 23 sep 2009, 13:43
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Kastanjekopgaailijster  Garrulax mitratus

Bericht door rickvgro » 30 jan 2012, 22:27

Hi Ronald,

Ik begrijp er nu uit dat de man weer retour Engeland is en je daarvoor een pop voor terug heb gekregen? Of heb je nu een koppel?

Succes in ieder geval!

Rick

Purmerbird
Junior Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 jun 2007, 18:39
Locatie: Waterland
Contacteer:

Re: Kastanjekopgaailijster  Garrulax mitratus

Bericht door Purmerbird » 31 jan 2012, 22:11

Rick,
Mijn man is februari 2011 naar Engeland gegaan en zit daar nog steeds. Er zijn in 2011 3 broedpogingen geweest en daar is 1 jong uitgekomen en deze heb ik volgens afspraak gekregen (afspraak is dat ik de helft van de jongen krijg en de 1e man nakweek). Ik ga informeren waar ik deze jonge pop het beste kan plaatsen of ruilen om onverwant te maken (tsjechie of duitsland) en zo te helpen bewerkstelligen dat er een redelijk gezonde stam onverwante koppels van deze soort komt waar men mee verder kan in avicultuur. In mijn huidige voliere lukt het niet om te kweken, dus kan ik ze het beste op de juiste plaats zetten om te kweken en zo de soort in stand houden.

Ronald

Purmerbird
Junior Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 jun 2007, 18:39
Locatie: Waterland
Contacteer:

Re: Kastanjekopgaailijster  Garrulax mitratus

Bericht door Purmerbird » 25 nov 2013, 15:17

Beste Forumleden,

Lange tijd geen nieuws geweest over deze soort, maar er gloort een sprankje hoop aan de horizon. Zoals sommige weten heb ik in 2010 een man van deze soort uit de huiskamer weggekocht waar de vogel samen met kakariki's in een kamervoliere zat als zangvogel. Dat jaar is de man samen met een pop samen gezet bij een bevriende vogelkweker om te kijken of we succes zouden hebben. Hier zijn contracten over opgemaakt om geen gezeur te krijgen. Toen deze kweker wilde stoppen is de man teruggekomen en heb ik aan hem een vergoeding voor het voer gegeven. Er waren al langere tijd contacten in Engeland betreffende deze soort. Ik vond en vindt de soort te mooi om te laten verdwijnen uit de avicultuur en ben de samenwerking aangegaan met een Aviary in Engeland. Hiervoor is een officieel dierentuincontract getekend en ruilmateriaal besproken voor als de vogel zou komen te overlijden. De man die naar Engeland ging was van de laatste import en dus minstens 15 jaar oud. In 2011 is er een handopfok geweest en dit was gelijk de 1e Engelse kweek met deze soort. De uiteindelijke pop is naar mij gegaan(dit alles volgens de regels van het contract) en de man bleef in Engeland, 2012 geen resultaten. In 2012 heb ik de pop geruild voor een andere jonge pop die in 2012 gekweekt is in Duitsland bij een mij bekende kweker. Deze kweker kon verder met 2 stellen waarvan dus 1 jong onverwant paar. De jonge pop uit 2012 heeft het afgelopen jaar goed doorlopen en zat in 2012 op de show te Oirschot. Afgelopen maand heb ik een mooi bericht gekregen uti Engeland, het was gelukt om dit jaar 2 mannen te kweken( en wederom volgens contract komt er 1 man naar mij toe en is gelijk ook mijn eigendom) zodoende kan ik in 2014 dus ook over een jong onverwant koppel beschikken. In Engeland kan men verder met de oude man van mij en gaat men een geschikte partner zoeken voor de jonge man. De soort in avicultuur is dun bezaaid, ik schat rond de 20 exemplaren, waarvan 6 mannen denk ik. Ik hoop dat we de komende jaren kunnen verder bouwen aan een wat groter bestand, maar het begin is er. Het is van belang om losse vogels te koppelen op de juiste plaats waar het hoogste rendement gehaald kan worden. Doordat dit niet bij mij was heb ik de vogel uitgelend onder voorwaarden en kunnen bijdragen aan deze kweekresultaten. Samenwerken is belangrijk.
Zou ik met deze kleine gaailijster soort in 2014 kunnen starten met kweekpogingen of nog een jaar wachten?

Tot zover.

Ronald

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kastanjekopgaailijster  Garrulax mitratus

Bericht door White_Blackbird » 25 nov 2013, 15:48

Hoi,
Allereerst bedankt voor deze interessante update en een welgemeende felicitatie van deze kant.
Geweldig dat het gelukt is om met zowat de allerlaatste exemplaren van deze fraaie soort toch nog een soort bestand op te bouwen! Hopelijk krijgt het een positief gevolg en worden er de komende jaren nog meer exemplaren gefokt. Een geluk met gaailijsters is dat ze gemiddeld erg oud worden en eenmaal volwassen behoorlijk ziektebestendig zijn.
De vraag die natuurlijk altijd om de hoek komt kijken is of er wel genoeg onverwant materiaal aanwezig is om ook op de lange termijn een gezond en levensvatbaar bestand te handhaven.
Ik zou als ik jou was zou ik direct het komend seizoen proberen te gaan kweken. Uit ervaring blijkt dat de kleinere soorten zoals geelkeel of courtoisi gaailijster, bruine masker en ook roodstaartgaailijster het eerste jaar al productief kunnen zijn, dus waarom wachten?
Elk seizoen is er één en hoe mooi zou het zijn als je gelijk al een aantal jongen kweekte? Ik kweekte zelf dit jaar voor het eerst met de roodvleugelgaailijster en had gelijk 9 jongen uit 1 koppel, wat het kleine bestand in gevangenschap een aardige duw in de goede richting gaf. Ik weet niet wat voor volières je hebt Ronald, maar je geeft aan dat de vogels bij jou niet helemaal op de juiste plek zitten qua rendement. Misschien is het een idee dat je van de winter een mooie en ruime volière bouwt en die goed beplant en dan kun je zelf trachten te gaan kweken met deze mooie vogels.
Veel succes!

MVG

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten