Kastanjekopgaailijster  Garrulax mitratus

Alles m.b.t. vogelsoorten

Moderators: René, adminrobin

Purmerbird
Junior Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 jun 2007, 18:39
Locatie: Waterland
Contacteer:

Kastanjekopgaailijster  Garrulax mitratus

Bericht door Purmerbird » 15 jun 2007, 14:54

Beste leden,
Ik ben in het bezit van deze volgens mij vrij zeldzame gaailijstersoort, zelfs onder verschillende(overigens foutieve) namen heb ik geadverteerd om reacties los te krijgen, maar helaas.
Wie weet deze soort te zitten bij liefhebbers om zodoende een kweekbestand op te bouwen, waar onverwante koppels uit samen te stellen zijn.
Ik heb 2 gesexte poppen en nummer 3 is afwachten op DNAtest, maar gezien de gedragingen zou dit ook een pop kunnen zijn. Er is dus dringend behoefte aan mannen. Ook heb ik net als zovele hier contacten in Engeland en daar is ook een mannen tekort. Gaarne zou ik van deze gaailijstersoort een bestand opbouwen omdat de import waarschijnlijk niet meer open zal gaan.
Aankoop of samenwerken heeft de voorkeur.
Dus wie weet ze te zitten, mail me alle tips door. Ook wil ik graag alle info verkrijgen van leden die de soort vroeger in hun bestand hebben gehad. Kortom alle info is welkom om deze soort niet verloren te laten gaan.

MvG,
Ronald Hoogervorst Purmerend

nicon

Re: Kastanjekopgaailijster  Garrulax mitratus

Bericht door nicon » 13 dec 2010, 17:39

Hallo,
Ik heb mij 2 jaar geleden een koppel kastanjekopgaailijsters aangeschaft.
Volgens de verkoper was de iets kleindere de pop en hij was een nagel kwijt.
Een paar maanden later was de pop dood.
Met die man heb ik al ondertussen tentoonstellingen gedaan en is bijna steeds kampioen.
Maar ik zoek dus al die tijd vruchteloos naar een pop.
En dan ben ik ook nog niet 100 procent zeker dat de mijne een man is.
kortom mijn vraag is of jij nog man nodig hebt.
gr Nico

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kastanjekopgaailijster  Garrulax mitratus

Bericht door White_Blackbird » 13 dec 2010, 18:56

Nicon,

Ik zou die losse vogel wel van je willen kopen. Dan ga ik gelijk in binnen en buitenland op zoek naar een soortgenoot.

MVG.

bert
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 01 jan 2010, 19:22
Contacteer:

Re: Kastanjekopgaailijster  Garrulax mitratus

Bericht door bert » 13 dec 2010, 19:54

een vogel kennis uit Engeland zoekt nog een man chestnut capped laughing thrush , is dat dezelfde waar jullie het over hebben? hij heeft eventueel een pop te ruil.
mvg bert

Purmerbird
Junior Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 jun 2007, 18:39
Locatie: Waterland
Contacteer:

Re: Kastanjekopgaailijster  Garrulax mitratus

Bericht door Purmerbird » 16 dec 2010, 10:02

Nicon,

Ik heb je PB gestuurd.
Even een update mijnerzijds; Ik werk voor deze soort samen met meerdere dierentuinen in het buitenland en ook kwekers, dus weet wat er ongeveer aanwezig is in Europa. Mijn man heb ik samen zitten bij andere kweker met zijn pop in grote voliere waar ze het rijk alleen hebben. Er zijn nesten geweest en ook jongen in 2010, maar niet ouder dan 10 dagen, we hopen dit seizoen op meer geluk.
Nicon, zingt je vogel? zoniet dan zal het een pop zijn. FF dna veren sexen en je weet het zeker.

Voor verdere vragen kan je me altijd mailen purmerbird@kpnplanet.nl foto van deze vogelsoort staat op mijn site www.purmerbird.nl

Bert, Wie is je vriend in Engeland? VIA PB Ik weet er drie in Engeland en Duitsland die er belang bij zouden kunnen hebben!

Sorry, voor de geheimzinnigheid maar het is erg moeilijk aan deze soort te komen, ben bereid ervaringen met bezitters te delen en algemene info op forum, maar geef geen info prijs die het mij moeilijk maken om later aan soortgenoten te komen, dan snijdt ik mijzelf in de vingers. Hopelijk uw begrip hiervoor.

Ronald Hoogervorst
Purmerend

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kastanjekopgaailijster  Garrulax mitratus

Bericht door White_Blackbird » 16 dec 2010, 11:51

Ronald,

Je zegt dat je met dierentuinen en kwekers samenwerkt, maar heb je zelf wel eens een kastanjekop gaailijster gekweekt?


MVG

Purmerbird
Junior Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 jun 2007, 18:39
Locatie: Waterland
Contacteer:

Re: Kastanjekopgaailijster  Garrulax mitratus

Bericht door Purmerbird » 16 dec 2010, 13:03

WB
Nee nog niet, want met enkelingen of gelijk geslacht doe je weinig, vandaar dat ik nu een samenwerkingsverband ben aangegaan om een koppel samen te stellen wat vorig jaar dus eieren en jongen gehad heeft.
Het samenwerken met dierentuinen en kwekers moet je zien in het elkaar informeren en wanneer er jongen zijn die geruild kunnen worden om onverwant te maken of om extra koppels op te zetten, dit zodanig te doen om de soort te redden voor de avicultuur ivm importverbod.
WB, mocht je de vogel evt. kopen en gesext hebben, kan ik je verder helpen met zoeken van een partner voor de vogel afhankelijk van het geslacht als je dit zou willen. Ik ken je reputatie en weet ook dat je er alles voor zou doen om de kweek te laten slagen.
Heb je al succes met je zoektocht naar een geelkeel?

Groet,
Ronald

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kastanjekopgaailijster  Garrulax mitratus

Bericht door White_Blackbird » 16 dec 2010, 13:52

Hoi Ronald,

Ik weet aan wie je je gaailijster hebt uitgeleend. Een sympthatieke man, maar helaas een beginnende liefhebber van V&I etende vogels en dus weinig ervaren. Hij heeft bij mijn weten ook geen jongen van de mitratussen gehad en zelfs geen nest kunnen vinden. Wel waren de vogels soms een tijdlang zoek in een dichtbegroeid gedeelte van zijn volière wat er op zou kunnen duiden dat ze ergens een nest hadden. De wonderen zijn de wereld natuurlijk nog niet uit, maar mij is niet duidelijk waarom de vogels volgend jaar wel succesvol zouden zijn. De kweekomstandigheden zijn immers niet veranderd? Misschien een idee om ze eens een seizoen bij iemand anders onder te brengen? H. is het er in principe mee eens.
Ondertussen kreeg ik van de week bericht dat er iemand in Engeland 3 of 4 kastanjekoplijsters van gelijk geslacht heeft zitten. Hopenlijk lukt het mij om enkele hiervan of ze allemaal te kopen.
Binnenkort ga ik een lang weekend naar Engeland voor o.a. een ontmoeting met de beheerder van het courtoisi kweekprogramma. Er is mij een geelkeelgaailijsterman beloofd, dus het zal mij benieuwen...
Ik hou je op de hoogte

MVG

bert
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 01 jan 2010, 19:22
Contacteer:

Re: Kastanjekopgaailijster  Garrulax mitratus

Bericht door bert » 16 dec 2010, 22:19

de kweker die ik ken en de vogels heeft is Peter Moore
mvg bert

Purmerbird
Junior Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 jun 2007, 18:39
Locatie: Waterland
Contacteer:

Re: Kastanjekopgaailijster  Garrulax mitratus

Bericht door Purmerbird » 16 dec 2010, 22:33

Bert,

Peter Moore kent mij ook, maar weet je zeker dat hij ze zelf heeft of weet hij ze te zitten?

Ronald

bert
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 01 jan 2010, 19:22
Contacteer:

Re: Kastanjekopgaailijster  Garrulax mitratus

Bericht door bert » 18 dec 2010, 16:58

hij vroeg mij te informeren weet niet of hij ze nu nog zelf heeft

lijster
Junior Forumlid
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 mei 2004, 02:51
Contacteer:

Re: Kastanjekopgaailijster  Garrulax mitratus

Bericht door lijster » 21 dec 2010, 10:18

Peter Moore heeft zelf geen Kastanjekopgaailijsters .

Gr Lijster

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kastanjekopgaailijster  Garrulax mitratus

Bericht door White_Blackbird » 22 dec 2010, 16:45

Ik weet nu 4 poppen mitratus te zitten, waar ik er een of twee van kan krijgen, dus als iemand een losse man voor mij heeft...

MVG

Purmerbird
Junior Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 jun 2007, 18:39
Locatie: Waterland
Contacteer:

Re: Kastanjekopgaailijster  Garrulax mitratus

Bericht door Purmerbird » 19 feb 2011, 21:29

Ik heb mijn man kastanjekopgaailijster terug gehaald uit het samenwerkingsverband. Ik ben me nu aan het beraadslagen hoe nu verder. Ik ga eerst contact leggen met Engeland, kijken wat ik daar kan bereiken. Update tot zover. Nicon wil je contact opnemen met mij.

Purmerbird
Junior Forumlid
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 jun 2007, 18:39
Locatie: Waterland
Contacteer:

Re: Kastanjekopgaailijster  Garrulax mitratus

Bericht door Purmerbird » 29 jan 2012, 20:02

Mijn man zit nu in een kweek samenwerking in Engeland en heb gisteren een nakweek pop van 2011 terug gekregen vanuit Engeland zoals afgesproken. Ik heb tevens de complete veterinaire lijst erbij gekregen. De vogels hebben 3 rondes gebroed, waarvan deze pop het enige overgebleven exemplaar was. Volgens ISIS de enige nakweek van 2011. Het is handopfok, maar om deze soort te redden voor de avicultuur is alle nakweek welkom. Alle overige info betreffende deze soort is welkom.

Ronald

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten