Turdus hortularus

Alles m.b.t. vogelsoorten

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
Arjan

Turdus hortularus

Bericht door Arjan » 18 nov 2007, 01:02

Hallo Arjan, Ik heb een paar maanden geleden een koppel grijskap lijsters gekocht(is volgens mij niet hetzelfde als grijsrug lijsters of niet?)Heb je daar misschien ook kweekverslagen of andere info over?Weet je misschien ook een adres waar je regenwormen kunt kopen of kun je ze ook zelf uit de grond halen,en op de 1 of andere manier reinigen met een middeltje(maismeel?) Groeten, Erik


Hallo Erik

Sorry dat het even duurde voordat ik je antwoord maar ik ben in de tussen tijd op zoek geweest naar een kweekverslag van deze soort .
Helaas heb ik niets kunnen vinden ik raad je aan om contact te zoeken met Ges Essenberg of hij nog een kweekverslag heeft liggen van deze soort?
De grijskap en de grijsrug zijn dezelfde, de Turdus hortulorum is de officiële latijnse benaming en die kan je ook het beste gebruiken als je gaat zoeken op Google.
Dat betekent trouwens Tuinlijster.
Wat ik er van begrepen heb is dat deze vogel een trekvogel is die broed doorbrengt in Siberie en overwintert in Zuid Oost China, Hong Kong, die contrëien.
De lijsters fourageren op de grond, onder de bladeren zijn ze op zoek naar alles wat kruipt en kronkelt.
Het zijn niet de meest opvallende vogels, maar dat heeft zijn voordeel, waar deze vogels nml zeer geschikt voor zijn, is de wild broed dwz als ze jongen in het nest hebben, laat ze maar vrij en laat ze zelf hun kostje bij elkaar scharrelen de voordelen daarvan zijn evident.
Jij kan nooit met de beste wil ter wereld de kwaliteit in voederdieren zelfs maar benaderen in vergelijking met als je de vogels zelf de gelegenheid geeft hun menu samen te stellen.
Het levert dan ook de meest gezonde vogels op daarnaast krijgen de oudervogels ook de gelegenheid de vleugels ook weer eens goed te strekken,goed voor de conditie, maar ook goed omdat ze daardoor
ook weer dichter bij hun aard blijven per slot van rekening willen wij geen veredelde kanaries gaan kweken.
Een ander voordeel is de tijd die het jou scheelt om witte meelwormen, witte morio's, krekels etc. te verstrekken. Nog een voordeel is dat het je klauwen met geld scheelt.
Rest het grote nadeel; de kat en de Sperwer echter weegt dat op tegen 9 mooie gezonde jongen, het risico dat je een vogel verspeelt is natuurlijk altijd aanwezig, de kans op een drietal gezonde nesten is
natuurlijk ook heel erg leuk en niet ondenkbaar.
De leefomgeving is natuurlijk heel belangrijk. Alhoewel hartje stad, veel katten, weinig sperwers,maar ook, veel jonge onhandige jonge vogeltjes, maar ja je moet het maar durven.
En ik geef heel eerlijk toe dat ik mijn prachtige Shama's echt niet vrijlaat daar zijn ze me echt te dierbaar voor.
Het is een keus waar je voor gestelt wordt.
Voor ons als vogel liefhebbers is dat vreemd . Je laat toch geen vogel vrij die een hele hoop geld kost?
Maar daar moeten wij eens door heen prikken.
Zo vrij als een vogel.
Vogelvrij.
Beter één vogel in de hand dan tien in de lucht.
Wij zijn opgegroeid met het idee dat zodra wij een vogel vrij laten dat hij of zij dan weg is. Maar is dat zo?
Ik heb koppels waarvan één vanaf hun eerste jong totdat ze in de rui gingen vrij waren inclusief hun jongen. D,at waren de Bruinmasker gaailijsters en na inspectie van hun broedvlucht kwam ik er ook nog eens achter dat er een groot gat in het dak zat, maar die vogels zijn ongelooflijk honkvast.
En ik heb wel eens meer ongelukjes b.v. dat de jongen met de ouders uitvlogen en het grootste probleem is dan voor de kids om weer in de vlucht te komen.
Maar goed 'je moet het maar durven.
T.a.v. wormen.
Natuurlijk kan je ze zelf steken dan is er het risico op gaapziekte maar hoevaak heb jij al een merel of spreeuw luid gapend op de dakgoot zien zitten.
Persoonlijk vind ik dat een broodje aap verhaal. OK het zal heus wel voorkomen, net zoals de hoofd prijs van de staatsloterij gegarendeerd valt, maar welke kans is er dat jij in de prijzen valt.
Ik haal mijn voeder dieren bij http://www.livebait.nl/ en maismeel kan werken bij pinkies of maden maar bij aardwormen geen idee.
Maar laat deze wormen die je per kilo koopt vrij in een kist met hoge kiemvrije tuinaarde en je kan een hele tijd verder.

lijster
Junior Forumlid
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 mei 2004, 02:51
Contacteer:

Re: Turdus hortularus

Bericht door lijster » 18 nov 2007, 08:27

Prachtige uitleg van Arjan hierboven , geen speld tussen te krijgen . Ik ben van zins om volgend seizoen ook een of twee koppels ,nadat ze jongen hebben ,de vrije natuur te geven .Het koppel dat ik zeker de vrijheid zal geven zijn mijn Grijskaplijsters , de reden is simpel , de Grijskappen zijn het minst zeldzaam van al mijn lijsters en dus het gemakkelijkst te vervangen mocht het mis gaan   Ik ben heel benieuwd hoe het zal gaan .  
Laatst gewijzigd door lijster op 18 nov 2007, 08:30, 1 keer totaal gewijzigd.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Turdus hortularus

Bericht door White_Blackbird » 26 jan 2008, 18:57

Hallo Arjan,

Toch wat kanttekeningen mijnerzijds bij jouw de tip om de vogels los te laten vliegen als ze jongen. Natuurlijk zijn er enkele voordelen zoals geldbesparing, mooie, sterke jongen, minder werk etc. Maar enkele nadelen, behoudens sperwers en katten, blijven onbesproken: we zijn aviculturisten, mensen die vogels houden en kweken in volières. De uitdaging van het kweken ligt mijns inziens juist in het zelf van begin tot eind succesvol vogels kweken in gevangenschap. En dan het hele broedproces. Eigenlijk is het een beetje een zwaktebod als je niet in staat bent datgene aan de vogels te geven wat ze op dat moment nodig hebben. Je geeft de anti's ook een wapen in handen die nu kunnen zeggen: "zie je wel, de meeste soorten zijn niet geschikt om in een volière te houden en te kweken, want ze moeten ze op het moment suprème los laten, om hun eigen kostje op te scharrelen voor hun jongen". Voor je het weet wordt je ook nog eens beschuldigt van faunavervalsing. Nee, ik zou dat loslaten maar voorbehouden aan echte 'noodgevallen' Er is momenteel zoveel aan levend voer verkrijgbaar. Daar moet het in bijna alle gevallen mee lukken...

Arjan

Re: Turdus hortularus

Bericht door Arjan » 27 jan 2008, 03:44

White Blackbird ik heb genoten van jouw kanttekeningen.
Het mooie van een criticast is dat je de lijntjes kan aanscherpen, kan verduidelijken van het hoe en waarom.
Natuurlijk was het niet dat ik op een druilerige morgen dacht van: Laat ik de vogels maar eens uit de voliëre laten .
Dat had een voorgeschiedenis.
Dat is gelukkig allemaal na te lezen in mijn kweekverslag over de Zwartkopbuulbuul ( Pycnonotus atriceps) wat nog terug te vinden is op :
www.buulbuul.nl van René Adriaans die er geweldig veel werk in steekt. Een genot om er op te kijken.
Ik hoop dat je na het lezen van dat kweekverslag je zal moeten toegeven dat het vangen van libelles 1 1/2 uur per dag een beetje te gortig is. Dat valt echt onder noodgevallen.
Maar daardoor raakte ik wel een beetje verslingerd aan de wildbroed.
Immers het is zo mooi om die prachtige vogels door jouw tuin te zien vliegen. Voor mij is dat het summum. Je kan dan ook het echte gedrag van vogels zien. Als voorbeeld ik keek mijn ogen uit toen mijn witkruin roodborst tapuit op de waterlelie bladeren sprong om kikkervisjes te vangen.
Maar staar je er niet blind op. Onze volière vogels zijn gedomestiseerde vogels ze hebben jaren nodig om zelfstandig hun kostje bij elkaar te zoeken en blijven afhankelijk van wat wij hun aanbieden echter zullen zij als je aan wildbroed doet veel tammer worden naar de verzorger.
Ik zal nog even puntsgewijs jouw kritieken bespreken.

De uitdaging van het kweken ligt mijns inziens juist in het zelf van begin tot eind succesvol vogels kweken in gevangenschap. En dan het hele broedproces.
antwoord:Dat is natuurlijk een hele persoonlijke emotie die voor eenieder anders kan zijn.
Een veeboer combineert zijn liefde voor zijn dieren met economisch gewin omdat hij er ook van moet leven.
Een honden of kattenfokker fokt om liefde voor het ras. Joost mag het weten?
Mijn stimulis is dat als ik een succesvol koppel heb dat het leeft plezier heeft dan heb je het als vogelhouder voor elkaar de vogels kunnen alle kanten op en hun bestaansrecht is gewaarborcht.

zie je wel, de meeste soorten zijn niet geschikt om in een volière te houden en te kweken, want ze moeten ze op het moment suprème los laten, om hun eigen kostje op te scharrelen voor hun jongen.
antwoord: Wat is nu mooier dan je eigen vogels in totale vrijheid de vleugels te laten strekken. Als jij een hond hebt laat je die toch ook wel eens los lopen. Daarnaast kunnen die vogels 100 keer beter voedsel zoeken als jij en ik samen.

Voor je het weet wordt je ook nog eens beschuldigt van faunavervalsing.
antwoord: Die vogels zitten gebakken aan hun nest: terratorium: vaste etensvoorziening, je zal verbaasd zijn hoe een vogel gehecht is aan zijn of haar broedvlucht. Ik heb één keer gehad dat ik de opening van de vlucht afgesloten had in de foutieve veronderstelling dat beide ouders binnen waren. De volgende ochtend vond ik de man versufd buiten de vlucht compleet ontdaan omdat de opening dicht was een dag daarna was hij overleden.
Dit is net zo'n fauna vervalsing als het los laten lopen van je hond of je kat.

Er is momenteel zoveel aan levend voer verkrijgbaar. Daar moet het in bijna alle gevallen mee lukken...
antwoord:Ja er zijn heel wat insecten te verkrijgen maar dan moet je wel heel diep in de buidel tasten.
Vraagje : Hoeveel kost een kilo krekels?
Nog een vraagje: Hoeveel soorten insecten zijn er eigenlijk te koop? Eigenlijk is het te verkrijgen insecten menu maar heel summier als je het vergelijkt met wat er in de natuur voorhanden is.

Resumé: Wat ik bepleit met wildbroed is geen geloof of gebod het is slechts een zienswijze.
Hoe jij je postzegels in wil plakken is jouw zaak.
Het is wel leuk als je wil vertellen op welke manier jij dat doet.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Turdus hortularus

Bericht door White_Blackbird » 27 jan 2008, 10:18

Ja, een prachtige site over de buulbuuls, Arjan. Ik heb hem gelijk bij mijn favorieten gezet. Ook een interessant kweekverslag van die zwartkopbuulbuuls. Jammer dat er aan de rechterkant steeds wat tekst miste.
Natuurlijk heb je gelijk, als je zegt dat iedereen zijn postzegels op zijn eigen manier moet inplakken. Het gaat tenslotte om het plezier dat je op je eigen manier beleeft aan je hobby. En ik kan mij maar al te goed voorstellen dat het een schitterend gezicht is om die exoten door je tuin te zien flitsen. Niks mis mee. Maar ik ga er niet in mee dat het zonder die libellen niet gelukt was. Wasmotlarven bijv. staan bekend om hun hoge vet gehalte en lage voedingswaardes. Het zijn meer lekkere snacks dan dat het ideale voedseldieren zijn. Er zijn betere alternatieven voorhanden. En als verschillende liefhebbers in staat zijn om scharrelaars, bijeneters (ook libellenvreters) en hoppen te kweken, dan moet dat met buulbuuls toch ook mogelijk zijn, zonder ze persé los te laten vliegen. Het probleem van het loslaten van vogels in de broedtijd is ook dat de liefhebbers die het doen op een gegeven moment niet anders meer kunnen. Hun vertrouwen in de vogels en voer daalt dusdanig dat ze gaan denken dat het echt niet anders meer kan. Hun speurtocht naar vervangers van levend voer wordt gestaakt, want het vertrouwen is weg. De resultaten zijn immers zo goed met dat loslaten enz. In feite is het een stap terug ipv. vooruit. Je ziet ook dat andere mensen jouw tip gretig overnemen. Ook bij vogels die zeer eenvoudig te fokken zijn, zonder ze los te laten(zie grijsruglijster aan het begin) Kortom, de liefhebbers van vruchten en insecteneters waren door door de jaren heen gemiddeld al matige of zelfs slechte vogelfokkers en dit brengt het fokken niet op een hoger plan. Waarbij gezegd moet worden worden dat iedereen maar voor zichzelf uitmaken of dit laatste persé noodzakelijk is.

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Turdus hortularus

Bericht door Gaai » 27 jan 2008, 11:26

@ Arjan

Laat jij je witkuifgaailijsters ook los vliegen?

Mvg, Marc

Arjan

Re: Turdus hortularus

Bericht door Arjan » 27 jan 2008, 16:30

Ik zou willen dat jij gelijk had WBb maar helaas is er bij mijn weten alleen door mij met de Zwartkop gekweekt.
En na het overlijden van mijn pop is naar ik vrees het doek voor deze prachtvogel gevallen.
Kennelijk was het dus niet zo makkelijk.
Het is natuurlijk niet zo dat je alles zo maar los kan laten.
Als een vogel heel erg opvalt zoals een Shama of een Witkuif dan vraag je om problemen.
Daarnaast zijn er ook soorten die een dermate terratoriaal gedrag vertonen zoals de geelkop troepiaal dat die ook in de tuin niet te combineren zijn met andere vogels.
Het blijft altijd beperkt tot een paar koppels die even de vleugels mogen strekken.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Turdus hortularus

Bericht door White_Blackbird » 27 jan 2008, 17:30

Ja, da's zonde van die pop Arjan. Wat is er geworden van de nakweek. Zat daar niet nog een pop tussen?
Misschien dat er in Duitsland of Engeland nog een pop van deze soort getraceerd kan worden? Ik zal eens rondneuzen.
Om nog even terug te komen op de kosten van het levend voer: als je de aanschafprijs van een vruchten of insectenetende vogel vandaag de dag afzet tegen tegen de prijs van levend voer dan valt het reuze mee. Zeker als je wat nakweek van je vogels aan het eind van het seizoen verkoopt kun je voor het geld dat het oplevert jarenlang allerlei soorten levend voer kopen. Zelf koop ik in het kweekseizoen iedere 3 weken 5 kilo dendrobena's, 3 kilo meelwormen, 4 liter maden(pinkies en vleesmaden), 3 liter buffalo's en dit alles nog aangevuld met wisselende hoeveelheden diepvries sprinkhanen, krekels en eendagskuikens. Alles bij elkaar zo'n 125 euro per maand. Een hoop geld, maar het broedseizoen duurt een maand of 4, dus wel te overzien. Een mooi gevuld nestje en je hebt je levend voer er bij wijze van spreken al uit. Moet je kijken wat een koppeltje zilveroren of irenabuulbuuls kost. Hoeveel krekels kun je daar niet voor kopen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten