grijsflank- of blauwooggaailijster

Alles m.b.t. vogelsoorten

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
Jandb
Senior+ Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2006, 03:06
Locatie: België (Mechelen)
Contacteer:

grijsflank- of blauwooggaailijster

Bericht door Jandb » 04 apr 2008, 16:33

Ik ben in het bezit van een koppel grijsflank- of blauwooggaailijster, het lijkt me misschien toch beter om de wetenschappelijke naam en de meer bekende engelse benaming te geven; garrulax poecilorhynchus berthemyi (rusty laughingthrush). Ik houd ze in een volière van 4 x 4 x 3 (m) , de volière is goed beplant, o.a. sneeuwbes, Lonicera Henry, kiwi, Hypericum adrosaenum (trekt zeer veel insecten aan). Daarnaast, heb ik er een aantal goede takken in bevestigd, omdat ze graag als eekhoorns door de takken springen en een paar goede stevige zitstokken is natuurlijk essentieel. Na aankomst hadden ze het blijkbaar onmiddelijk naar hun zin er volgde vrij snel een paring en heb ze een paar dagen, nadien onder gebracht in de volière. Ze waren druk in de weer met nestmateriaal en selecteerden zorgvuldig de te gebruiken strootjes, takjes uit. Alles liep niet altijd even goed, het meeste van het nestmateriaal belande steeds op de grond, ik heb er op advies een basis voor gemaakt uit draad. Ik heb deze stevig bevestigd op de plaats waar ze wilde gaan bouwen. Ze zijn al 5 dagen bezig om hun nest te maken en nu blijken ze er terug het meeste uitgegooid te hebben, ik heb wel gezien dat ze terug bezig zijn de basis op te vullen, hopelijk stoppen ze binnekort weer niet... Het is natuurlijk wel erg vroeg. Het is een lust ze te zien werken aan de nest en een heel grappig zicht als de man zich is gaan wassen, hij rekt zich dan uit en zit dan hoog op zijn poten zijn veren te poetsen, hij lijkt wel een waadvogel, zo hoog op zijn poten. De vogels krijgen meelwormen, diepvries wasmot, buffalo's, pinkies, zelf zoeken ze onder de houtschors naar kleine regenwormen en ander spul. Wat ik wel spijtig vind dat ik de man nog maar 2 maal heb horen "zingen", het was meer een korte melodie, die hij steeds herhaalde, daarbij klappert hij lichtjes met de vleugels. Is dit typisch voor gaailijsters dat ze eens ze gekoppeld zijn niet veel zingen, want ik moet er toch bijzeggen, dat de japanse nachtegaal man meer van zich laat horen. Nog wat over de huisvesting, ik denk er toch aan de achterzijde toe te maken, iemand suggesties hoe ik dat het best doe (prijs-kwaliteit) ? Ik dacht eerst om er klimop tegenaan te laten groeien, maar wil de volièredraad niet te veel beschadigen, rieten matten lijken mij ook knap, maar houden ze voldoende de wind tegen en wordt dat niet snel rot... Tuinschermen, vind ik een beetje te robust.

Ik heb alvast de foto's van de vluchten en van de gaailijsters op mijn webpagina gezet. Daarnaast staat er ook informatie op, over de bouw van volière en over de andere vogels die ik heb. Zijn er nog liefhebbers die met deze vogels fokken? Graag jullie ervaringen.

http://www.vogelarena.com/voliere/voliere_596.html

Arjan

Re: grijsflank- of blauwooggaailijster

Bericht door Arjan » 04 apr 2008, 22:12

Gefeliciteerd Jan met deze prachtige vogels de Blauwoog of Grijsflank ik geloof dat er zelfs nog een andere naam voor is maar daar kan ik nu even niet opkomen.
De latijnse naam die jij er aan geeft klopt niet het is de Garrulax cearulatus de poecilorhynchus berthemyi ziet er uit als twee druppels water maar heeft een veel donkere buik deze is bijzonder zeldzaam als hij uberhaupt ooit is ingevoerd.
Het zijn prachtige sterke robuuste vogels helaas heeft jouw pop een genetische fout alsof er een bom in de nek geëxplodeerd is ik kan je helaas geen valse hoop geven dat dat overgaat ik heb er zelf ook één gehad, misschien was het deze vogel wel.
Het zijn enorm lieve vogels naar elkaar en ook naar de verzorger heel nieuwsgierig dat nestel gedoe daar kan je als verzorger helemaal gek van worden ze slepen en slepen dat het een lieve lust is op een gegeven moment denk je dat er onderhand wel een nest groot genoeg voor een Steenarend moet zijn maar je vind helemaal niets.
Geef ze een mandje prachtig gevuld met mos en andersoortig nestmatriaal dan zal je zien dat de pop er meteen op gaat zitten prachtig staart hoog leuke geluidjes je draait je om en als je na 15 min gaat kijken hebben ze alles er uit gegooid.
Om gek van te worden.
Totdat de tijd daar is en dan gaat het van een lijen dakje.Ze leggen twee grote groene eieren die ze samen uitbroeden daarbij komt het voor dat het enthousiasme te groot kan worden en dat ze om de 5 min elkaar verdringen om op de eieren te gaan zitten zeer vermakelijk om te zien maar helaas niet goed voor het broedsel. Als je dat ziet is het raadzaam de man uit te vangen om rust in de vlucht te krijgen.
Badderen is een must en waar je ze een enorm plezier mee doet zijn kruiwagens vol met bladeren en een stapel oud hout geef ze ook om de paar dagen wat grof zaad zonnepitten pompoenpitten enz ook dat vinden ze prachtig.
Nog even wat over de zang deze vogel is tot heel wat in staat mijn man kan een riedel zingen van ik meen 12 tonen achter elkaar en hij is zijn repertoire nog aan het uitbreiden als hij zingt gaan bij mij de deuren open en loop ik met een grijns van oor tot oor.
Ik hoop het nog eens op de film vast te leggen volgens mij heeft hij het deuntje van een kermis opgepikt of zoiets.
Ik heb eens even jouw volières bekeken op vogelarena Jan dat ziet er prachtig uit dat gaat helemaal goed komen met die vogels van jou je hebt dan ook wel prachtig de ruimte. Op jouw vraag wat te gebruiken als bescherming tegen regen en wind denk eens aan heidematten geen idee of die in Vlaanderen te krijgen zijn maar in Nederland liggen ze in iedere Gamma of Intratuin.
Hou die Diademen wel goed in de gaten als ze gaan broeden want dat zijn donders dat zou je je nachtegalen kunnen kosten.
Als laatste Jan lees nog eens wat ze op dit forum laatst geschreven hebben over pinkies die kwamen er niet goed vanaf.

secundo
Senior Forumlid
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 dec 2009, 19:50
Contacteer:

Re: grijsflank- of blauwooggaailijster

Bericht door secundo » 07 mei 2018, 21:48

weinig hoop op een reactie maar kom, toch maar proberen...
Iemand die de correct ringmaat weet waarmee blauwooggaailijsters (Garrulax Berthemyi) dienen geringd te worden?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten