Schamalijster in de winter in huis halen haalbaar?

Alles m.b.t. vogelsoorten

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
Marx

Schamalijster in de winter in huis halen haalbaar?

Bericht door Marx » 07 mar 2009, 10:52

Ik overweeg een koppel schama's aan te schaffen komende herfst. Ik heb de mogelijkheid een nieuwe vlucht bij te bouwen en dan komen ze in een hok van 3 x 3 meter met planten. Ik weet dat schama's in de winter beter binnen kunnen en dus heb ik voor elk van de twee een kamervoliere staan. Niet groot, wel ruim genoeg. Die voliere komt in 2 delen zodat man en pop rustig kunnen wennen en ik evt jongen op tijd kan scheiden.

Nu de hoofdvraag, als je schama's in huis verzorgd, is dat haalbaar met hun geluid? Er zijn 2 opties, mijn schilderkamer (werk alleen op waterbasis) of de woonkamer. Buiten laten is geen optie omdat ik geen verwarmd nachthok maak en ik die vogels niet door wil trekken op hun tandvlees tijdens de koude maanden. Ik kan ze dagelijks laten vliegen in de schilderkamer zodat ze niet vervetten of zich dood vervelen. Ik wil man en pop permanent scheiden op het broedseizoen na. Ik las dat dat het veiligst is met schama's en dat ze echt solitair zijn dus dat ook liefst zo hebben. Kun je man en pop wel in dezelfde ruimte verzorgen? Of is uit elkaars zicht ook beter? Dus 1 in woonkamer, 1 in werkkamer.

ik hoop dat iemand me kan vertellen hoe dat zal gaan en of ik echt de oren van mijn kop gezongen krijg tijdens de winter in huis? Zingen is leuk, hard zingen ook wel maar geen hele dagen oorverdovend als het kan

ime

Re: Schamalijster in de winter in huis halen haalbaar?

Bericht door ime » 07 mar 2009, 12:58

Dag Marx,
Leuk dat je ook schama's wilt aanschaffen.
Er zijn mensen die hun koppels in de winter samen houden. Beter vind ik wat jij wilt doen en dat is ze scheiden. Samen huisvesten geeft constant stress voor deze solitaire vogels heb ik gemerkt. Ze dreigen dan bij iedere ontmoeting naar elkaar.

De sterkste zal de zwakkere namelijk bij het voer weghouden. Hierdoor komt de zwakkere niet in broedstemming en krijg je daardoor weer problemen. Schama's zijn buiten de broedtijd inderdaad solitair. Man en pop kun je gewoon in de zelfde ruimte huivesten maar in aparte kooien is mijn ervaring. Ieder is dan happy in zijn eigen wereldje.

Mijn ervaring is dat de zang soms zo hard kan zijn dat als je er vlak bij zit je oren pijn doen! Dit is alleen bij de strijdzang.
Maar meestal vind ik de zang in huis wel aangenaam. Je hoort dan zacht de rustzang of de territoriumzang en die zijn heel aangenaam om aan te horen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten