Roodoorbuulbuul

Alles m.b.t. vogelsoorten

Moderators: René, adminrobin

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Roodoorbuulbuul

Bericht door minla » 03 jul 2009, 13:46

Ik vind Japanse nachtegalen zeker niet beter geschikt als roodoorbuulbuul's. Buulbuul's zijn lang niet zo nerveus en snel gestresst. Beter ga je het eerst proberen met een koppel buulbuul's en zonder andere vogels erbij :idea:

Marx

Re: Roodoorbuulbuul

Bericht door Marx » 04 jul 2009, 08:34

minla schreef:Ik vind Japanse nachtegalen zeker niet beter geschikt als roodoorbuulbuul's. Buulbuul's zijn lang niet zo nerveus en snel gestresst. Beter ga je het eerst proberen met een koppel buulbuul's en zonder andere vogels erbij :idea:
Je bedoelt beweeglijk. Dat die Japanse nachtegalen veel springen en rondracen betekent niet dat ze gestressed zijn of nerveus. Dat is hun manier van doen. Mijn vogels schieten door de kooi van de grond naar 4 meter hoog en weer door de coniferen weg. Maar dat zegt niet dat ze bang zijn. Als ik een meelworm pak komen ze die uit de hand halen. Japanse nachtegalen zijn dus beweeglijk.

De reden dat ik ze adviseerde is omdat hij er perse andere vogels bij wil. Jij zegt neem buulbuuls met niks erbij. Met niks erbij kan hij feitelijk elke makkelijke soort nemen maar het ging er juist om dat er wel iets bij moet. :wink: Daarom zeg ik nachtegalen. Dan is de kans vrij klein dat die moeilijk gaan doen itt.

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Roodoorbuulbuul

Bericht door minla » 04 jul 2009, 13:32

Ik bedoelde zeker niet dat ze bewegelijker zijn , al zijn Japanners dat idd wel iets. Maar buulbuul's broeden makkelijker en brengen hun jongen makkelijker groot. Van Japanse nachtegalen lees , hoor en ervaar ik zelf dat ze gauw eitjes verwijderen, jongen verwijderen. Alle buulbuul's die ik heb gehad doen dit allemaal niet en laten heel gemakkelijk nestcontrole / ringen toe.

J.J.
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 22 jun 2009, 20:54
Contacteer:

Re: Roodoorbuulbuul

Bericht door J.J. » 09 jul 2009, 17:32

Dag iedereen,

alvast bedankt voor de reacties! Zo word je toch meer en meer geholpen.

Roodoorbuulbuuls zijn dus rustiger dan jap. nachtegalen, zover is duidelijk. Ook begrijp ik dat de buulbuuls betrouwbaarder zijn mbt broeden.

Zijn er misschien ook nog andere soorten die redelijk makkelijk te houden zijn, en eventueel zoch ook nog goed laten kweken? Misschien een andere soort buulbuul, timalies? (ik noem maar enkele soorten)

Nogmaals, alle info is welkom. Ter orientatie is zoveel mogelijk informatie welkom!

J.J.
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 22 jun 2009, 20:54
Contacteer:

Re: Roodoorbuulbuul

Bericht door J.J. » 13 jul 2009, 14:14

Heeft iemand ervaring met bijvoorbeeld de diadeemtimalie? Is deze makkelijk te houden, is het een prettige vogel?

J.J.
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 22 jun 2009, 20:54
Contacteer:

Re: Roodoorbuulbuul

Bericht door J.J. » 19 jul 2009, 19:58

Heeft iemand misschien een idee hoeveel een koppel roodoorbuulbuuls/ jap. nachtegalen eigenlijk kosten?

Dennis69
Junior Forumlid
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 jan 2009, 11:18
Contacteer:

Re: Roodoorbuulbuul

Bericht door Dennis69 » 19 jul 2009, 22:38

De nachtegalen en roodoren zitten beide gemiddeld op zo'n 350 euro.

markjansen

Re: Roodoorbuulbuul

Bericht door markjansen » 22 aug 2009, 17:01

Sorry voor het late antwordt maar ben nog niet zo lang lid

Ik heb met 3 verschillende koppels roodoorbuul's gekweekt alle 3 in gemengde voliere's. Goulds,bichenows,zwartkopsijzen,putters en spreeuwen hadden de zelde tijd jongen als de buul's heb ze ook groot gekregen. 2009 heb ik gebrobeerd met 2 koppels in 2009 te kweken maar dit was een flop, alle 2 de koppels waren erg onrustig. De mannen jutten elkaar de hel tijd op, toen is er ook een bichenow gesneuvelt. Heb 1 koppel geruild en de rust was terug, jongen gehad van het gehouden koppel en ook andere jongen van andere vogels in die zelfde voliere in de zelfde tijd. Het andere koppel wat weg ging heeft ook nog een jong gehad. Heb een keer een man aangekocht om tegen een EK pop aan te zetten om een nieuw koppel te vormen, maar die man sloopte elke vogel die hij tegen kwam. Vind het opzich een ideale vogel in een gemengde voliere maar er zitten exemplaren tussen die er anders over denken. Wil in 2010 een koppel samen in een voliere plaatsen met een koppel Japanse nachtegale,pagodaspreeuw en misschien 1of 2 koppeltje prachtvinken.

De voliere's waar ze in zaten waren ongeveer 3 bij 2 bij 2 en 4/5 bij 2 bij meestal beplant met kunstkerstbomen en taken van die boom blijven mooi groen, zitten ze onder de poep even wassen en drogen en weer terug plaatsen. Ze maakt hun neeste ook vaak in de kunstkerstbomen.

Vind het wel actieve vogels altijd wel bezig met elkaar of met insecten die rondvliegen in of rond de voliere, fluitje is erg plezierig. Je weet ook precies wanneer er wat mis is de man gaat dan flink te keer. Als de kat van de buren weer op het hok ligt, verteld de man je het gelijk. Of als er een jong uitvliegt weet je het ook wel.

Klein gesnedenfruit,universeel,insectenpate,meelwormen,pinkie en wasmotten is eigenlijk de hoofdmoot wat ze bij mij eten. Omdat ze in een gemengde voliere zitten worden eivoer,zaad en trosgierst ook gegeten.

J.J.
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 22 jun 2009, 20:54
Contacteer:

Re: Roodoorbuulbuul

Bericht door J.J. » 24 aug 2009, 21:46

Hoi Mark,

bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Je moet dus een beetje geluk hebben, wat dus per vogel kan verschillen.

Bouwen ze bij jou zelf de nesten, of geef je ze al een 'fundering' (een oud merelnest?) Op welke hoogte bouwen ze normaliter hun nest?

Heb jij de vogels in een overdekte voliere zitten of zitten ze 'open''?

markjansen

Re: Roodoorbuulbuul

Bericht door markjansen » 25 aug 2009, 17:48

Ja misschien is het geluk of alles te samen grote voliere, zelfgekweekt meerdere koppels ja of nee. Of misschien is het net als de mens. Elk mens is anders elke vogel misschien ook.

Het koppel waar ik dit jaar goed gekweekt mee heb, bouwt ze zelf een kommetje. Heb ze niet hoeven vast zetten maar check het wel elke keer. Ze bouwen voor elke rond een nieuw nest, soms maar 25 cm verder dan het oude. Vorige jaar heb ik 1 nest vast moeten zetten die ging te los,daar heb ik een grote kanarie korf onder gezet en met draar vast gezet. Zal proberen een foto plaatsen hier zo.

De voliere is dicht helemaal maar ik kan in de zomer de ramen eruit halen, deze ramen zijn er eigelijk van mei tot eind augustus uit. Gebruik ze om tocht en regen weg te houden. Regen is vervangen door een waterpomp in het hok met een maalsteen waar ze op kunnen baderen. Ik gebruik ook geen nachthokkken/binnenhokken.

De nesten zitten tussen de 1.10m en 1.60m.

Hoop dat je hier wat mee kunt.

markjansen

Re: Roodoorbuulbuul

Bericht door markjansen » 25 aug 2009, 18:04

Hier 2 foto's de eerste is niet al te duidelijk, dit nest kom morgen of overmorgen uit (hoop ik)

http://img40.imageshack.us/i/ssa40438.jpg/

http://img36.imageshack.us/i/ssa40439.jpg/

J.J.
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 22 jun 2009, 20:54
Contacteer:

Re: Roodoorbuulbuul

Bericht door J.J. » 01 sep 2009, 20:25

Hoi Mark,

bedankt voor je antwoorden! Zijn de eieren uitgekomen? Hoe gaat het met de jongen?

Ik ga proberen om een (onverwant) koppel te kopen om het volgend jaar een poging te wagen.....

markjansen

Re: Roodoorbuulbuul

Bericht door markjansen » 02 sep 2009, 11:19

Alle 3 de eieren zijn uitgekomen en 1tje heb ik geringd ze zijn alleen helaas alle 3 dood gegaan. Heel erg jammer maar volgend jaar weer een jaar. Het koppel heeft 5 mooie jonge grootgebracht ben er erg blij mee.

J.J.
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 22 jun 2009, 20:54
Contacteer:

Re: Roodoorbuulbuul

Bericht door J.J. » 12 okt 2009, 18:16

Hallo,

ik had nog een vraagje:

hoeveel stuks levend voer (meelwormen) geven jullie in de winter per dag? En wanneer begint de tijd dat dit aantal verhoogd wordt? En welk aantal stuks meelwormen geven jullie dan per dag?

markjansen

Re: Roodoorbuulbuul

Bericht door markjansen » 14 okt 2009, 17:20

Geef niet een bepaalde hoeveelheid en schroef het ook niet op naar het broedseizoen toe. Ik geef zo'n 20/25 meelwormen in de voliere waar de roodoren in zitten. Hier zitten pagode's,J nachtegalen en australische prachtvinken in. Ieder pakt er uit ook de prachtvinkjes.
Tijdens het broedseizoen geef ik veel meer meelwormen en andere insecten, maar ik bouw niet op de naar het seizoen toe

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten