Roodoorbuulbuul

Alles m.b.t. vogelsoorten

Moderators: René, adminrobin

Ton

Re: Roodoorbuulbuul

Bericht door Ton » 11 nov 2009, 19:07

Het lijkt er een beetje op dat je net zolang doorvraagt tot je de antwoorden krijgt die je wel aanstaan.

In 90% van de gevallen gaat het gruwelijk mis, soms gaat het goed. Het juiste advies is al meerdere malen gegeven; niet samenhouden met andere vogels in zo'n beperkte ruimte. Mijn mening; riskeer het leven ook van de goedkope vogeltjes niet, je weet dat die grote risico's lopen als de buulbuuls broeds worden.

J.J.
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 22 jun 2009, 20:54
Contacteer:

Re: Roodoorbuulbuul

Bericht door J.J. » 14 nov 2009, 12:45

Hoi ton,

ik ben nog een leek op het gebied van VI-eters. Om deze reden vraag ik liever een keer iets te veel, voordat ik wat doe/een soort koop en daarna blijkt dat het toch helemaal geen goed idee is.

Het lijkt misschien wel zo of ik gewoon wacht tot iemand mij een antwoord geeft dat mij aanstaat, maar zo is het toch niet. Als iemand het wel lukt om deze vogels in een gezelschapsvoliere te houden, ben ik nieuwsgierig hoe het hem/haar wel lukt.

In mijn voliere zit nu een onverwant koppeltje roodoorbuulbuuls van 2009, verder geen andere vogelsoorten. Ze doen het goed, toen ik ze kocht moesten ze nog ruien, daar zijn ze nu grotendeels doorheen. De man laat zo nu en dan al van zich horen, de pop is wat schuwer, maar ik ga ervan uit dat dat in de aanloop naar komend voorjaar niet meer het geval is.

Binnen nu en enkele weken ga ik de voliere aankleden met nog enkele (groenblijvende) struiken, zaai ik door het reeds aanwezige gras diverse (on)kruiden om volgend voorjaar (aantrekken insekten) en dan gaan we ervoor!

Ton, ik hoop dat ik zo duidelijk ben geweest voor mijn plannen met betrekking tot kweekseizoen 2010.

J.J.
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 22 jun 2009, 20:54
Contacteer:

Re: Roodoorbuulbuul

Bericht door J.J. » 02 apr 2010, 20:53

Is half april een goede tijd om nestmateriaal aan te bieden voor buulbuuls?

bert
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 01 jan 2010, 19:22
Contacteer:

Re: Roodoorbuulbuul

Bericht door bert » 02 apr 2010, 22:02

indien een overjarig koppel, kan dit al zeker. ik heb de eerste kweekkoppels ( oranjevlek , koetilang en kastanje) al op eieren.

J.J.
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 22 jun 2009, 20:54
Contacteer:

Re: Roodoorbuulbuul

Bericht door J.J. » 06 apr 2010, 23:10

Het is geen overjarig koppel. Ze jagen zo nu en dan al achter elkaar aan, en ik zag gisteren de man met een takje in de snavel op de grond rondhuppen.
Omdat ik ook wel gehoord heb dat je niet te vroeg met nestmateriaal moet beginnen, deze vraag.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Roodoorbuulbuul

Bericht door White_Blackbird » 07 apr 2010, 09:48

J.J. Als vogels vinden dat het broedseizoen begonnen is kun je daar als liefhebber het beste in mee gaan. Dus zodra vogels gaan slepen met takjes moet je ze nestelmateriaal gaan aanbieden. Sommige mensen willen hun vogels wel eens teveel controleren. Door geen nestmateriaal of nestgelegenheid aan te bieden denken ze de vogels af te remmen. Maar al te vaak resulteert dit in eieren op de grond of armzalige nestbouw op onmogelijke plaatsen met alle sliertjes en blaadjes die ze maar kunnen vinden. Sommige vogels beginnen bij mij in Maart al te nestelen. De meeste in April-Mei, maar er zijn er ook (bijv. kastanjelijsters) die pas eind Juni - begin Juli starten met de nestbouw.

Wim
Junior Forumlid
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 jul 2008, 22:15
Contacteer:

Re: Roodoorbuulbuul

Bericht door Wim » 07 apr 2010, 20:56

Hallo J.J.


Ik sluit me aan bij het advies van W.B. Toevallig heb ik vandaag mijn koppel roodoorbuulbuuls naar buiten gedaan in de voliere. De winter hebben ze, onverwarmd, doorgebracht in een grote vluchtkooi, welke in een tuinhuisje staat.
Ook dit zijn vogels van mei 2009.
In de buitenvlucht heb ik een groot tralienestkastje met daarom heen enig kunstgroen opgehangen.
Ik zie wel wanneer het koppel roodoorbuulbuuls aanstalten gaat maken om een nest te bouwen.
Aan het eind van de dag regende het lichtjes, de vogels genoten zichtbaar van de regen.
Succes!

Groetjes

Wim B

J.J.
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 22 jun 2009, 20:54
Contacteer:

Re: Roodoorbuulbuul

Bericht door J.J. » 24 jul 2010, 15:37

Hallo,

hier zijn we weer, enige maanden na de vraag over het nestmateriaal.
Al met al is het (tot nu toe) allemaal goed gegaan: 3 rondes, in totaal nu 6 jongen op stok (de laatste 3 net een dag, maar toch..)
Nu mijn vraag, misschien dat jullie er een logische verklaring voor hebben:
De eerste ronde, 1 jong, is goed gevoerd en vloog op een leeftijd van 16 dagen uit.
De tweede ronde, 2 jongen, ook goed gevoerd en vlogen op een leeftijd van 11 dagen uit.
De derde ronde, 3 jongen, ook weer goed gevoerd en deze vlogen op een leeftijd van 9 dagen uit.

Alle jongen zaten hetzelfde in de veren toen ze uitvlogen. Ook het voer is hetzelfde gebleven, daar is niets aan veranderd.

Ik persoonlijk vind het opvallend dat ze er 16 dagen over doen om 1 jong zo groot te krijgen, en met 3 jongen doen ze er 9 dagen over. Heeft dat misschien te maken met de invliegende insekten in de voliere (hoe later in het seizoen, hoe meer insekten), of is er misschien een andere verklaring voor te vinden? Misschien meer bedreven in het grootbrengen van de jongen? ???

fazant
Senior+ Forumlid
Berichten: 151
Lid geworden op: 25 feb 2011, 20:40
Contacteer:

Re: Roodoorbuulbuul

Bericht door fazant » 11 apr 2015, 12:17

Ik heb een man in een goed beplante voliere zitten, ga vanmiddag een pop erbij halen.
Kan ik er deze zo bij zetten of zou ik ze eerst aan elkaar moete laten wennen?
Of de pop apart in de vlucht tot dat ze het nest klaar heeft?

René
Administrator
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2008, 14:41
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Roodoorbuulbuul

Bericht door René » 11 apr 2015, 14:01

Je kunt haar erbij zetten maar blijf er wel een paar uur bij!
Buulbuuls kunnen elkaar in 10 minuten afmaken! Ook als het eerst een uur goed gaat kan het daarna gewoon binnen 10 minuten gebeurd zijn. Zorg dat ze in keer geval schuilplaatsen heeft.
Als het niet goed gaat is het het beste om ze in een andere volière samen te zetten omdat dat voor beiden nieuw is. Gaat dat niet dan moet je de man in een kooi zetten en de pop in de volière laten.
Dan is zij daarna waarschijnlijk de baas!
René
Webmaster

fazant
Senior+ Forumlid
Berichten: 151
Lid geworden op: 25 feb 2011, 20:40
Contacteer:

Re: Roodoorbuulbuul

Bericht door fazant » 11 apr 2015, 14:41

Rene
Bedankt!
Ik ga het proberen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten