snavelkleur Japanse nachtegaal

Alles m.b.t. vogelsoorten

Moderators: René, adminrobin

ime

Re: snavelkleur Japanse nachtegaal

Bericht door ime » 29 dec 2009, 15:44

Zorg dat je japanse nachtegalen bladgroen binnen krijgen via de voeding (insecten) en geef ze bessen. Vind je dat teveel werk? Geef ze wat spirulina door het voer (iets voor en tijdens de rui) en de vogels belonen je met prachtige kleuren die niet van wildvang te onderscheiden zijn. De vogels gebruiken de kleurstoffen in bladgroen etc om hun veren te kleuren. Dit geldt ook trouwens voor gaailijsters, vele soorten timalies met groen, geel en rood in de veren en b.v. bepaalde soorten gaaien zoals incagaaien en jachteksters die b.v. niet meer groen en geel laten zien maar blauwige en witte kleuren.
Laatst gewijzigd door ime op 30 dec 2009, 00:01, 1 keer totaal gewijzigd.

smoke
Senior+ Forumlid
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 nov 2009, 13:34
Contacteer:

Re: snavelkleur Japanse nachtegaal

Bericht door smoke » 29 dec 2009, 16:44

Ook het natuurproduct YEL-LUX dat van bloemen word gemaakt is zeer goed voor de keur en niet schadelijk.
Ik ken dit product van kwekers die al meer dan 15 jaar vogels hebben.
Ik heb ooit een ek man gehad , die grijs was en na yel-lux en na de rui herkende je de vogel niet meer.

secundo
Senior Forumlid
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 dec 2009, 19:50
Contacteer:

Re: snavelkleur Japanse nachtegaal

Bericht door secundo » 30 dec 2009, 20:28

Ik heb de insecten ondertussen volledig op wortel gezet, zodat de nachtegalen op die manier voldoende (meer) carotenoïde binnenkrijgen.

Als ik groeten of fruit aanbied, eten de nachtegalen enkel en alleen appel. Peer, sinaasappel, druiven, ... raken ze niet aan.
Af en toe gooi ik ook vogelmuur en paardebloem in de voliere. Daarin zitten ze dan wel te scharrelen, maar ik denk eerder om kleine beestjes erop te vinden dan om echt plantendelen te eten.

Ivm. bessen: ik ben geen echte expert en daarom nogal terughoudend om die aan te bieden. Ik zou m'n vogels niet graag dood zien liggen omdat ik de verkeerde soort heb gegeven.
Ik heb in m'n eigen weide enkele lijsterbessen staan waaraan elk jaar tientallen mooie grote trossen bessen komen. Maar hoe weet ik of dit een 'te vertrouwen lijsterbessensoort' is?

De zwarte trosbessen (ribes nigrum) heb ik uit de voilère verwijderd omdat ze er toch niet van eten... In plaats daarvan komt een (doornloze) braambes. Hiervan heb ik er enkele omheen de weide staan en deze trekken zeer veel insecten aan. Dus in elk geval insecten en in het beste geval eten ze ook de bessen ervan.

Tegen de wand van het nachthok staat een kiwiplant die nog geen vruchten gedragen heeft. Misschien zullen ze daar ooit van kunnen proeven??

Volgende week komt er nog een ander insectenlokker bij: Buddleja Davidii 'White Ball'. Dit is een vlinderstruik die niet veel meer dan 1m hoog wordt. Dus relatief eenvoudig beheersbaar in de voliere. We zullen zien...

ime

Re: snavelkleur Japanse nachtegaal

Bericht door ime » 30 dec 2009, 21:46

japanse nachtegalen en ook mijn gaailijsters (die ik nu heb) kun je echt alle soorten bessen geven. Je zult ze echt niet vergiftigen. In appel, peer e.d. zitten geen kleurstoffen. Geef gerust vlierbessen, lijsterbessen, vuurdoornbessen, , duindoornbessen, meidoornbessen, cotoneasterbessen etc etc. De ene bes eten ze liever dan de andere je merkt vanzelf welke. Ook de bessen van elke sierheester kun je geven. Vogels zijn geen mensen en gaan andersom met de stoffen in de bessen dan wij lijkt het wel. Met wortel verbeter je alleen de oranje en gele kleuren. Om het groen in de veren mooi te maken hebben de vogels bladgroen nodig. Niet door de planten zelf te eten maar via de insecten of kleurvoer (spirulina e.d.).

Wouard
Senior+ Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mar 2007, 21:58
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: snavelkleur Japanse nachtegaal

Bericht door Wouard » 31 dec 2009, 19:15

Om terug te komen op de snavelkleur. Volgens mij hebben deze vogels met de zwarte basis normale snavels. In het broedseizoen wordt dit helemaal rood. Volgens mij is dit dus normaal en kun je aan de snavelkleur zien of de vogels in broedconditie zijn of niet.

Mijn pop had een helemaal zwarte snavel, dus ook geen rood puntje. Dit is veranderd door de voeding die ze bij mij kreeg.

Aan de kleuren van je vogels te zien hoef je niets in je voer te veranderen. Het zwarte uit de snavel verdwijnt in het voorjaar en in de winter komt het terug.

secundo
Senior Forumlid
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 dec 2009, 19:50
Contacteer:

Re: snavelkleur Japanse nachtegaal

Bericht door secundo » 01 jan 2010, 22:16

hierbij nog enkele foto's van vogels in het wild met een gelijkaardige snavelkleur:

Afbeelding

Afbeelding

    secundo
    Senior Forumlid
    Berichten: 80
    Lid geworden op: 03 dec 2009, 19:50
    Contacteer:

    Re: snavelkleur Japanse nachtegaal

    Bericht door secundo » 04 jan 2010, 10:29

    foto bij een zoekertje dat ik vandaag tegenkwam:

    Afbeelding

    De vogels zagen er op de verschillende foto's bij het zoekertje niet zo mooi uit, maar toch ook weer diezelfde snavelkleur.

    Als je er op let zie je het toch wel vaker terugkomen...

    Dennis69
    Junior Forumlid
    Berichten: 40
    Lid geworden op: 06 jan 2009, 11:18
    Contacteer:

    Re: snavelkleur Japanse nachtegaal

    Bericht door Dennis69 » 04 jan 2010, 10:59

    Mijn man heeft ook op dit moment een bijna zwarte snavel met een klein puntje oranje,zoals op de foto hierboven,terwijl de pop
    een bijna volledige oranje snavel heeft,dus zeg het maar.
    Gr.Dennis.

    Plaats reactie

    Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten