snavelkleur Japanse nachtegaal

Alles m.b.t. vogelsoorten

Moderators: René, adminrobin

Ton

snavelkleur Japanse nachtegaal

Bericht door Ton » 26 dec 2009, 13:19

Op een ander forum kwam ik de vraag tegen, zegt de snavelkleur iets over de conditie van de Japanse nachtegaal? Betrokkene heeft een foto geplaatst waar de vogel een duidelijk veel zwartere snavel heeft dan normaal. Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

Wouard
Senior+ Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mar 2007, 21:58
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: snavelkleur Japanse nachtegaal

Bericht door Wouard » 26 dec 2009, 15:21

Ik heb een pop die een helemaal zwarte snavel had toen ik haar kocht. Nu heeft ze een normale snavel, basis zwart het puntje rood. Ik denk dat de zwarte snavel door het soort voer bepaald werd, te eenzijdig.

In het broedseizoen, als de vogels in broedconditie zijn, is de hele snavel rood. Het zwarte is dan verdwenen.

secundo
Senior Forumlid
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 dec 2009, 19:50
Contacteer:

Re: snavelkleur Japanse nachtegaal

Bericht door secundo » 27 dec 2009, 07:58

Hallo,

ik was het die op het andere forum de vraag voorlegde.

Maar uit het antwoord van Wouard lijkt mij alles dus normaal: de snavelbasis van beide vogels is nu zwart met een rood puntje. Vorige zomer waren de snavels allebei helemaal rood.
Mijn vraag was of er (naar analogie met bv gouldamadines waar de snavelkleur een duidelijke indicatie is ivm de broedstemming) bij japanse nachtegalen uit de snavelkleur kan afgeleid worden of ze in broedstemming zijn. En dat blijkt dus uit uw antwoord inderdaad het geval!

Misschien nog even de foto's ter verduidelijking:

vorige zomer:
Afbeelding

deze winter (zelfde vogels, telkens man links, pop rechts):
Afbeelding

I.v.m. eenzijdige voeding: op de eerste foto zie je de pop zoals ik ze kocht nadat ze een 4 á 5-tal jaar had binnen gezeten. Op de laatste foto onderging haar verenpak een metamorfose. Na de rui was ze veel geel/groener. Ikzelf dank dit aan het feit dat ze nu in een ruime voliere (8x5x3m plus binnenhok) zit waar ze naar hartelust insecten kan vangen. Verder geef ik ze Orlux, enkele meelwormen, enkele buffalowormen, 2 wasmotlarven, fruit en kunnen ze ook wat mee-eten van het zaad wat in de voliere te vinden is voor de andere vogels.
Ik denk dus dat voeding inderdaad een grote rol speelt voor het uiterlijk van de vogels, maar kon niet geloven dat dit het verschil in snavelkleur in dit geval had veroorzaakt.

smoke
Senior+ Forumlid
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 nov 2009, 13:34
Contacteer:

Re: snavelkleur Japanse nachtegaal

Bericht door smoke » 27 dec 2009, 12:17

Ik denk dat de vogels een te kort hebben gekend aan de juiste voeding ,net zoals hier gezegd word.

Geef de vogels de juiste voeding en de snavel word mooi rood/oranje.

Of je de broedstemming kan bepalen aan de kleur van de snavel geloof ik niet.

Ik heb verschillende koppels japanse nachtegale. En heb er ook al veel mee gekweekt;

Ik ben er mijn fotos eens gaan bij halen van de vogels in verschillende maanden van het jaar en bij mij zijn de snavels altijd hetzelfde,voor tijdens of na de kweek.

Dus ik denk dat die japanse nachtegalen met zwarte bek een serieus te kort hadden aan iets.

Ton

Re: snavelkleur Japanse nachtegaal

Bericht door Ton » 27 dec 2009, 12:43

Ik wist niet dat je ook hier lid was. :D

Lang geleden heb ik heel vaak nachtegalen gehad in de winkel waar ik werkte, nooit eerder zag ik de donkere snavelkleur. Maar een antwoord op je vraag weet ik helaas ook niet.

Arjan

Re: snavelkleur Japanse nachtegaal

Bericht door Arjan » 27 dec 2009, 22:52

Hallo Secundo welkom op dit forum.
Ik las de vraag vanmiddag en zag ook de vogels.
Ik vind jouw vraag een echte breinkraker.
Wat is hier aan de hand?
Ze hebben beide dit verschijnsel dus ligt als oorzaak voeding voor de hand.
De vogels zien er prachtig uit.
En als ik zo lees wat je als voer verstrekt is dat prima tot aan verwennerij aan toe.
Normaal wordt een vogel bij onvoldoende voeding fletser.
Hoe beter de voeding hoe meer een vogel op kleur komt.
Zwart is de samenstelling van alle kleuren.
Het is maar een gedachte maar persoonlijk denk ik dat het eerder een gevolg is van optimale voeding dan van een gebrek.

secundo
Senior Forumlid
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 dec 2009, 19:50
Contacteer:

Re: snavelkleur Japanse nachtegaal

Bericht door secundo » 27 dec 2009, 23:11

Hallo, veel én veel uiteenlopende reacties! Alvast bedankt daarvoor!
smoke schreef:Ik denk dat de vogels een te kort hebben gekend aan de juiste voeding ,net zoals hier gezegd word.
Dus ik denk dat die japanse nachtegalen met zwarte bek een serieus te kort hadden aan iets.
Smoke: enig idee wat ik de vogels dan meer/minder/anders moet aanbieden? Want ik wil ze natuurlijk een zo optimaal mogelijke voeding geven.

Ik ben benieuwd hoe de snavelkleur eventueel zal evolueren eens het voorjaar eraankomt. Als basisvoedsel zal er dan niet zoveel veranderen, maar dan zullen ze natuurlijk weer veel meer levend voer zelf bijeen kunnen vangen in de voliere.

Verder zijn beide vogels echt prachtig qua kleur en in topconditie.

smoke
Senior+ Forumlid
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 nov 2009, 13:34
Contacteer:

Re: snavelkleur Japanse nachtegaal

Bericht door smoke » 28 dec 2009, 00:54

Ik ken dit verschijnsel niet vandaar dat ik er van uit ga dat er iets mis is .

Maar inderdaad aan hun verenkleed te zien worden de vogels verwent wat voeding betreft anders zien ze niet zo mooi groen.

Echter heb ik ook verschillende vogels uit wildvang in mijn bezit gehad de kleuren die deze vogels hebben heb ik nog nergens gezien dus ze zijn in optimale conditie , echter japanse nachtegalen met een bijna volledig zwarte bek heb ik nog nooit gezien.
zo zien we nog maar eens dat we alle dagen nog bij kunnen leren.
Dus om een antwoord op u vraag te geven secundo ik denk dat je heel goed bezig bent,maar blijkbaar zijn er soms ook verschillen die we niet direkt Kunnen verklaren.
Hoe plaats je trouwens fotos hier dan kan ik mijn widlvang eens laten zien die ik jaren geleden in mijn bezit had echt prachtige kleuren.

secundo
Senior Forumlid
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 dec 2009, 19:50
Contacteer:

Re: snavelkleur Japanse nachtegaal

Bericht door secundo » 28 dec 2009, 10:06

een foto hier invoegen kan je door je foto ergens op internet te plaatsen. Je rechts-klikt dan op de foto en kopieert (Ctrl-C) de URL (adres).
Daarna plaats je je reactie. Hierbij klik je net boven het tekstvak op het grijze kadertje 'Img'. Tussen de [img]en%20de[/img] plak (Ctrl-V) je dan deze URL. En klaar...

Ben ook benieuwd om de mooi gekleurde importnachtegalen te zien. Mijn mannetje is nakweek, maar het popje is nog een oudere importvogel.

Ik heb ook nog even gegoogeld en kwam toch af en toe, zij het niet al te veel, ook nachtegalen tegen met een gelijkaardige snavel.

Nu we toch bezig zijn: zopas viel me bij het bekijken van de foto's nog iets anders op. Op de eerste zomerfoto hebben beide vogels poten die heel licht gekleurd zijn. Op de 2de recente winterfoto heeft vooral de man toch wel duidelijk donkere poten. Kan dit samenhangen met de snavelkleur????

adminrobin
Administrator
Berichten: 35
Lid geworden op: 05 mei 2004, 18:00
Locatie: Hendrik-Ido-Ambacht
Contacteer:

Re: snavelkleur Japanse nachtegaal

Bericht door adminrobin » 28 dec 2009, 12:16

smoke schreef:Ik ken dit verschijnsel niet vandaar dat ik er van uit ga dat er iets mis is .

Hoe plaats je trouwens fotos hier dan kan ik mijn widlvang eens laten zien die ik jaren geleden in mijn bezit had echt prachtige kleuren.
Een uitgebreide uitleg hiervan staat ook onder 'Website' hier op het forum. Hierbij de direct link naar de uitleg: http://www.vogelspeciaalclub.nl/vogelfo ... p?f=2&t=39

smoke
Senior+ Forumlid
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 nov 2009, 13:34
Contacteer:

Re: snavelkleur Japanse nachtegaal

Bericht door smoke » 28 dec 2009, 13:26

Bedankt voor jullie uitleg hoe een foto te plaatsen ik ga het proberen.

smoke
Senior+ Forumlid
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 nov 2009, 13:34
Contacteer:

Re: snavelkleur Japanse nachtegaal

Bericht door smoke » 28 dec 2009, 13:40

Afbeelding

hierbij een foto van de import man.

Bedankt voor jullie uitleg om een foto te plaatsen.

secundo
Senior Forumlid
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 dec 2009, 19:50
Contacteer:

Re: snavelkleur Japanse nachtegaal

Bericht door secundo » 28 dec 2009, 14:34

smoke schreef:Afbeelding

hierbij een foto van de import man.
Die heeft inderdaad prachtige kleuren. Ik vind de mijne wel mooi op kleur (zeker het popje, vergeleken met de grauwe kleuren die ze had toen ik ze kocht), maar dit is nog een categorie apart!

smoke
Senior+ Forumlid
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 nov 2009, 13:34
Contacteer:

Re: snavelkleur Japanse nachtegaal

Bericht door smoke » 28 dec 2009, 15:43

Afbeelding

Hierbij is de snavelkleur iets zichtbaarder bij de import vogel.

Ton

Re: snavelkleur Japanse nachtegaal

Bericht door Ton » 28 dec 2009, 23:10

Als zowel de poten als de snavel donkerder worden zou ik toch weer aan voeding denken. Het rood wordt gevormd door carotenoïde. De meeste bouwstoffen voor die kleurstof zitten in voedingsmiddelen met veel Vit. A, wortel is de meest bekende.
Als het mijn vogels zouden zijn (helaas niet :D ) zou ik proberen ze vaak wortel geraspt te laten eten of je voedseldieren op alleen wortel te zetten voor je ze geeft.

Geen wetenschappelijk onderbouwd verhaal, gewoon mijn idee.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten