Bruine Maskergaailijster (Garrulax cineraceus)

Alles m.b.t. vogelsoorten

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
Wim
Junior Forumlid
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 jul 2008, 22:15
Contacteer:

Bruine Maskergaailijster (Garrulax cineraceus)

Bericht door Wim » 14 jan 2010, 16:50

Vandaag heb ik enige tijd de bruine maskergaailijsters geobserveerd in de buitenvoliere. Ik had kort daarvoor de vogels weer voorzien van vers water en voer (o.a insectenvoer). Opvallend vond ik het gedrag van beide vogels. Eerst hebben ze zich tegoed gedaan aan het voer welke in het binnenhok ter beschikking staat. Vervolgens heb ik gezien hoe man en pop beiden een insekt in hun bek hadden en deze vervolgens in een klein gaatje in de grond stoppen. Dit doen ze trouwens ook met de grote beokorrels. Dit gedrag zie ik niet terug bij mijn andere gaailijsters zoals de witwang- en roodstaartgaailijsters.
Ik ben benieuwd of meer vogelliefhebbers dergelijk gedrag bij hun vogels hebben waargenomen gedurende deze winter.

Mvg,

Wim

ime

Re: Bruine Maskergaailijster (Garrulax cineraceus)

Bericht door ime » 14 jan 2010, 22:46

Ik heb dit gedrag ook bij mijn bruine maskergaailijsters gezien. Als ik zaden in de voliere gooi worden die in een mum van tijd her en der begraven. De andere gaailijsters zie ik het niet doen. Wel zoeken ze allemaal op de bodem naar de verborgen schatten. De pinda's die je aan de mezen voert vinden alle gaailijsters ook lekker. De b.m. verstopt ook deze. Toen ik er nog duifjes bij in had werd alle duivenvoer meegenomen en verstopt. Zeker een wintervoorraad of een appeltje voor de dorst.

bert
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 01 jan 2010, 19:22
Contacteer:

Re: Bruine Maskergaailijster (Garrulax cineraceus)

Bericht door bert » 16 jan 2010, 18:49

bij mij slepen ze veel met steentjes. die worden ook her en der in gestopt. in de etensbak, in holle delen van een vermolmde boomstronk die ik in de vluchten gezet heb. hierin zie ik ze ook geregeld "hakken". verder ploegen ze de hele grond om en hebben ze al het blad van vorig jaar zo ongeveer gecomposteerd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten