Ruiprobleem Roodbuik Niltava.

Alles m.b.t. vogelsoorten

Moderators: René, adminrobin

Arjan

Re: Ruiprobleem Roodbuik Niltava.

Bericht door Arjan » 23 okt 2005, 01:24

Wij zijn via een ongelooflijke mazzel weer in het bezit van een prachtige man dus ons Niltava koppel is weer compleet en omdat ik de hand kon leggen op een koppel is er ook in Drunen weer een compleet koppel.<br>Ik weet nu ook wat er precies fout gegaan is met de vorige man.<br>Ik had mijn koppel gescheiden voor de winter en onder gebracht in een volière gedeelte met gaailijsters Buulbuuls en een soort die hem dus meteen de zelfde nacht doode de witkop roodborst Tapuit. Ik heb de man<br>onder gebracht in een gedeelte wat met misschien in totaal 1 vierkante meter grenst aan het gedeelte waar de witkoppen zitten samen met een stel roodvleugel gaailijsters maar zodra de Niltava tegen dat stuk gaas hangt zet de Witkop de aanval in. Ik ben er nu achter het is de kleur van de borst die deze agressie opwekt.<br>Dat zal dus ook gelden voor de Japanse roodborst of noem maar op.<br>Het is maar een weet maar het voorkomt wel leed.<br>Ik ga in ieder geval maandag op dat stuk meteen dubbel gaas zetten. Just in case.<br>Verdere voornemens om de Niltava's volgend jaar aan het broeden te krijgen.<br>Ik houd ze de hele winter gescheiden goed kijken waar de man gaat zitten in het voorjaar het is een territorium vogel ( dat had Ime gelezen) en als hij zijn territorium bepaald heeft dan pas de pop erbij en het nachtverblijf minimaal verwarmen.<br>Voer Basis universeel fruit meelwormen ze hebben ook de beschikking over nectar alleen nemen zij dat niet of minimaal. Zolang er nog insecten in de lucht zijn is hun volière gedeelte verlicht maar zodra dat door de koude ophoud gaat ook de verlichting uit.<br>Dat is ons plan voor de Niltava's wie heeft er nog suggestie's?
Laatst gewijzigd door Arjan op 23 okt 2005, 01:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: Ruiprobleem Roodbuik Niltava.

Bericht door Niltava » 23 okt 2005, 08:57

Dat is heel mooi Arjan , het zou zonde zijn geen niltava's meer te hebben , het zijn mooie vogels qua verschijning en qua karakter.<br><br>Ik heb ergens gelezen dat ze in het wild bijna altijd in de buurt zitten van stromend water , dit is mogelijk ook nog bevorderend voor de kweek ?!<br><br>Zelf heb ik een beekloop gemaakt in mijn volière , het vijverwater liet dat toe .<br>Het is prachtig om te zien hoe de niltava's zich baden in dat stromende water , hopelijk een extra aanzetje om over te gaan tot kweken volgend jaar.

Arjan

Re: Ruiprobleem Roodbuik Niltava.

Bericht door Arjan » 23 okt 2005, 13:35

Nou Huub ze zullen het moeten doen met uitzicht op het water.<br><br>Het blijft natuurlijk behelpen<br>Afbeelding
Laatst gewijzigd door Arjan op 23 okt 2005, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: Ruiprobleem Roodbuik Niltava.

Bericht door Niltava » 23 okt 2005, 16:49

Wat een pechvogels heb jij Arjan. ;-)

erwindejong

Re: Ruiprobleem Roodbuik Niltava.

Bericht door erwindejong » 23 jun 2006, 21:24

hoe heb je de foto,s geplaatst wil ook graag een foto plaatsen<br><br>groetjes erwin

Arjan

Re: Ruiprobleem Roodbuik Niltava.

Bericht door Arjan » 25 jun 2006, 12:29

Dan moet je even onderaan de openings pagina kijken.<br>rubriek website daar staat het beschreven.

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: Ruiprobleem Roodbuik Niltava.

Bericht door Niltava » 07 dec 2006, 23:13

Inmiddels heb ik alleen nog mijn man van de Niltava's.<br><br>Heeft iemand toevallig nog een pop over, of weet iemand er nog een te zitten?
Laatst gewijzigd door Niltava op 07 dec 2006, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.

ime

Re: Ruiprobleem Roodbuik Niltava.

Bericht door ime » 09 dec 2006, 20:23

Dag Huub,<br><br>Wat is er met de poppen gebeurd?<br>Als de man ze dood maakt zou ik niet weer een pop erbij zetten. Zo is Nederland snel door de niltava poppen heen.<br>Misschien moet je gewoon geen niltava's willen houden als het steeds mis gaat. Het is toch echt zonde van al die poppen (volgens mij hebben we het daar wel eens eerder over gehad). Volgens mij is steeds nieuwe kopen geen oplossing<br>

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: Ruiprobleem Roodbuik Niltava.

Bericht door Niltava » 10 dec 2006, 15:24

Normaal gezien zou ik je gelijk geven Ime wat betreft het opnieuw proberen met deze man, echter hij heeft één pop gedood en bijna zeker door mijn eigen schuld.<br>Ik was toen veel te royaal met meelwormen en andere insecten, plus de man kon een andere pop zien en horen.<br><br>Of heeft dit er niets mee te maken en is het risico echt te groot?<br><br>Mocht ik een pop vinden wordt er uiteraard heel goed opgelet en zo min mogelijk risico's genomen.<br>Ook deze man is er een die voor nageslacht kan zorgen met een nieuwe pop erbij, in elk geval meer kans dan iemand die een losse pop zonder man heeft zitten. <br><br>En waarom zou ik geen niltava's meer mogen willen houden, omdat het eenmaal goed fout is gegaan?<br>Van de drie poppen welke ik heb gehad is er een gedood, een zo gestorven (dat kan iedereen gebeuren), en de derde heb ik verkocht op het moment dat ik er nog drie had.<br><br>Ik ben heus niet iemand die zomaar lukraak van alles in een volière zet en dan maar het beste ervan hoopt.<br>Dus ja, ik wil toch proberen om niltava's te houden en te kweken.

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: Ruiprobleem Roodbuik Niltava.

Bericht door Niltava » 17 dec 2006, 13:09

Ime (of iemand anders) ,<br><br>Uit mijn voorgaande reactie:<br><br>Ik was toen veel te royaal met meelwormen en andere insecten, plus de man kon een andere pop zien en horen. <br> <br>Of heeft dit er niets mee te maken en is het risico echt te groot?
Laatst gewijzigd door Niltava op 17 dec 2006, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.

ime

Re: Ruiprobleem Roodbuik Niltava.

Bericht door ime » 17 dec 2006, 18:44

Hallo Huub,<br><br>Volgens mij heeft dat er niets mee te maken. Het is toch een insekten eter. In de jaren dat ik nachtegalen met succes fokte is mij hiervan nooit iets gebleken. Ik gaf steeds zoveel meelwormen te eten als ze lusten. In het broedseizoen kregen ze die volop (naast andere insekten) De vogels aten dan van mei tot oktober alleen maar insekten. <br><br>Ik heb ervaring met een pop. Zij heeft nooit eieren uit het nest gegooid en ook niet stuk gebeten. Ze heeft ook nooit de jongen uit het nest gegooid. (Als er te weinig insekten klaar staan of als de vogels stress hebben gooien ze eieren en of jongen uit het nest.<br><br>De twee mannen die ik bij de pop had (na elkaar) aten net zoveel meelwormen en andere insekten als ze wilden. Ze hebben nooit abnormaal achter de pop aangezeten of eieren of jongen uit het nest gegooid. In het tweede jaar hebben de vogels bijna alleen maar meelwormen aan de jongen gevoerd en zelf gegeten. Ze rondden netjes hun ene broedsel na het andere af.<br><br>Niet omdat de man te driftig zou kunnen worden maar omdat alleen meelwormen niet goed is voor de jongen ben ik later ook andere insekten erbij gaan voeren.<br><br>Abnormaal gedrag komt naar mijn idee niet van teveel meelwormen. Abnormaal gedrag komt van foute huisvesting/stress door anderen bewoners of mensen<br><br>Ik heb nooit niltava's gehad dus ik hoop dat mensen met niltava's op je verhaal gaan reageren.

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: Ruiprobleem Roodbuik Niltava.

Bericht door Niltava » 19 dec 2006, 23:14

Ime bedankt voor jouw reactie.<br><br>Mogelijk vergelijk ik teveel met de goudvinken die ik heb gekweekt, daar kon je makkelijk te veel geven zodat de man te driftig werd.<br><br>Mogelijk heeft de tweede pop die hij kon zien en horen een minder gunstige invloed gehad?<br><br>Heeft hier iemand anders nog een mening over?<br>Zou die graag horen dan.<br><br>Bij voorbaat dank.

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: Ruiprobleem Roodbuik Niltava.

Bericht door Niltava » 17 mei 2007, 15:33

En zijn er mensen die momenteel Niltava's hebben, en die (hopelijk) ook nog een nest met eieren of jongen hebben?

Ben erg benieuwd naar ervaringen met deze vogels, zou mooi zijn deze hier te mogen lezen.

Heb inmiddels weer een koppel compleet, de pop heb ik begin April opgehaald maar helaas is deze nu
in de rui gevallen (dat probleem had ik dus 3 jaar geleden ook al eens), ondanks dat hen aan niets
ontbreekt (volgens mij, en anders hoor ik het graag).
Ze krijgen volpop goedgevoerde meelwormen buffalo wormpjes en huiskrekeltjes, af en toe
eens een wasmot larve, echter niet te veel.
Ik gebruik ook carmix, spirulina, cometaves, wat biergist, Sti-Ho-Dru en gemalen stuifmeel van de Imme.
Van de drie soorten Orlux welke ik meng word bijna niets meer opgenomen, net als de nutribird pallets.
Regelmatig geef ik ze ook wat kleingesneden fruit, wat ook graag word genomen.
De man balts en zingt wel, heeft een nestplaats uitgezocht en ook al wat genesteld, maar voorlopig kan
het niets worden nu de pop in de rui is.
Ze zitten alleen gehuisvest in de reeds beschreven volière, welke is uitgebreid met een aanliggend tweede
nachthok, zodat ik ze makkelijker kan scheiden indien nodig.
Tussen de twee nachthokken zit een wand met een stuk gaas van ca. 100x30cm, met daarin een deurtje.
Ze gebruiken beide nachthokken, ik voer ze ook in beide.
Badwater is steeds aanwezig, en de volière is inmiddels meer begroeid.

Is er toch nog een aanwijsbare reden waarom de pop in de rui kan zijn gevallen, of ligt het gewoon aan het
verplaatsen een week of 5 geleden, of aan het vreemde weer dit jaar?

Graag jullie reacties.

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: Ruiprobleem Roodbuik Niltava.

Bericht door Niltava » 18 mei 2007, 11:17

Ja ik denk ook dat het verplaatsen de boosdoener is geweest.
Waarschijnlijk weet je hoe lastig het is aan dit soort vogels te komen, als ik haar vorig jaar had op kunnen halen had ik dat
zeker gedaan, zodat ze langer aan elkaar hadden kunnen wennen, beide gescheiden in een van de twee nachthokken uiteraard.
Dat het geen kanaries zijn is mij meer dan duidelijk, en dat de voorbereiding richting kweekseizoen
niet helemaal optimaal was weet ik ook.
Ook al kun je ze beter niet de hele winter bij elkaar laten zitten, ik had ze mooi kunnen scheiden
en ze hadden wat aan elkaar kunnen wennen door het stuk draad tussen de beide nachthokken.

Als je goed gelezen hebt meng ik enkel Orlux voer onder elkaar, puur met de gedachte dat er dan net iets meer variatie in zit,
het zijn de insect patee 25 en 50% en de uni patee.
In de laatste zit ook wat in van vruchten, en omdat deze de verhouding insecten wat naar beneden haalt
meng ik er de insect patee 50% ook doorheen.
Overigens heb ik dit van een kweker die met succes Niltava's kweekt, en ik moet zeggen zijn vogels
zien er perfect uit. komen makkelijk door de rui en hij heeft zelden uitval.

Wat weggooien van overtollig voer betreft, liever niet natuurlijk, maar ik ben niet bang wat weg te moeten gooien,
voor mij is het belangrijker dat de vogels een zo gevarieerd mogelijk menu krijgen voorgeschoteld zodat ze zo goed mogelijk gedijen,
en zodoende de kans vergroot dat ze voor nageslacht zorgen.
Ook al is het slechts ''een stel vliegenvangertjes''.
Heb overigens ook een stel boomklevers zitten welke ik nu tijdens het kweekseizoen hiermee bijvoer.
Laatst gewijzigd door Niltava op 18 mei 2007, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast