temperatuur schamalijster

Alles m.b.t. vogelsoorten

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
thomas83
Forumlid
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:45
Contacteer:

temperatuur schamalijster

Bericht door thomas83 » 18 sep 2010, 10:33

Hallo,
Ik heb een schamalijster van april 2010 in de buiten voliere zitten.

Nu heb ik gelezen dat de vogels niet tegen een te lage temperatuur kunnen. (onder de 10 graden)
Ik heb een binnenhok in de schuur wat ik eventueel wel kan verwarmen.

Mijn vraag is bij welke temperatuur ik de vogel moet houden, of zijn er mensen die hun schama in de winter gewoon buiten houden?

mvg
Thomas.

secundo
Senior Forumlid
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 dec 2009, 19:50
Contacteer:

Re: temperatuur schamalijster

Bericht door secundo » 21 aug 2012, 16:35

thomas83 schreef: ...

Mijn vraag is bij welke temperatuur ik de vogel moet houden, of zijn er mensen die hun schama in de winter gewoon buiten houden?

mvg
Thomas.
Ik zit eigenlijk ook met deze vraag. Kan je schama's op een verantwoorde manier buiten laten overwinteren. Bij mij zouden ze de beschikking hebben over een nachthok. Tot op heden heb ik daarin nooit verwarming voorzien voor m'n japanse nachtegalen, witoorbuulbuuls, kleine tropen enz.
Als ik schama's zou aanschaffen zou ik eventueel wel wat verwarming kunnen voorzien, maar ik zou de temperatuur tijdens de koudste winterdagen NIET boven de 10°C kunnen houden. En als het heel streng vriest zoals vorige winter zou het zelfs enkele graadjes kunnen vriezen in het nachthok...

Wie kan mij advies geven?

smoke
Senior+ Forumlid
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 nov 2009, 13:34
Contacteer:

Re: temperatuur schamalijster

Bericht door smoke » 21 aug 2012, 17:41

Hoi,

Ik heb mijn shamas altijd buitenzitten tot zelfs net onder het vriespunt en nooit problemen gekent.

Als het langere tijd richting min 4 ging haalden ik ze wel naar een plaats waar het net boven het vriespunt lag rond de 3 graden.

Ideaal zal het mss niet zijn maar ze hebben nog nooit last gehad met teentjes of zo.

Let wel mijn shamas waren iets ouder dan 1 jaar oud , jonge vogels zijn nog net iets gevoeliger eraan.

Gr Smoke

hwamei
Senior+ Forumlid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mei 2010, 12:59
Contacteer:

Re: temperatuur schamalijster

Bericht door hwamei » 21 aug 2012, 23:38

Ik weet van een experiment dat mis ging bij -7, (tenen afgevroren), Arjan de Weger had hier denk ik de beste oplossing voor, electriciteitsbuis van pvc met daarin verlichtings- slang welke vaak voor Kerstmis verkocht worden en net voldoende warmte produceert zodat de tenen niet afvriezen.
Maar bij mij zitten ze vorstvrij en ga met deze soort het risico niet nemen, ze zijn me te lief. :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten