Leeftijd lijstersoorten

Alles m.b.t. vogelsoorten

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
Dennis69
Junior Forumlid
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 jan 2009, 11:18
Contacteer:

Leeftijd lijstersoorten

Bericht door Dennis69 » 23 mei 2011, 08:43

Ik heb mijn oog laten vallen op een koppel zwartborstlijsters.Maar de pop is van 2006 en de man onbekend,waarschijnlijk ook zo oud.Doe ik er goed aan dit koppel aan te schaffen,of zeggen jullie,dat is te oud?Ik weet niet hoe oud deze vogels kunnen worden.Ben benieuwd naar jullie mening,alvast bedankt.Groeten Dennis.

bartelman

Re: Leeftijd lijstersoorten

Bericht door bartelman » 23 mei 2011, 12:59

Lijkt mij niet te oud, maar misschien voor de kweek wel. Heb zelf wel eens merels en zanglijsters gehad die 12 of 13 jaar oud waren.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Leeftijd lijstersoorten

Bericht door White_Blackbird » 23 mei 2011, 16:54

Hoi Dennis,

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen die de regel bevestigen, maar mijn ervaring met lijsterpoppen is dat ze tussen de 2 en 6 jaar het beste presteren op kweekgebied. Daarna gaat het heel rap bergafwaarts. Denk dan aan kleinere legsels, vaker onbevruchte eieren etc. Sommige oude lijsterpoppen stoppen na een jaar of 6/7 zelfs helemaal met de nestbouw en eierleg. Ze kunnen dan nog jaren in goede gezondheid verkeren, maar ze zijn dus niet meer bruikbaar voor de kweek. Mannen blijven veel langer vruchtbaar en die kun je op een leeftijd van 10 jaar vaak nog prima gebruiken.

MVG

Dennis69
Junior Forumlid
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 jan 2009, 11:18
Contacteer:

Re: Leeftijd lijstersoorten

Bericht door Dennis69 » 23 mei 2011, 19:42

Bedankt voor jullie reacties.Ik weer wat wijzer geworden en denk dat ik er dan toch van af zie.
Want ik wil er wel mee gaan kweken tenslotte.
Mvrgr.Dennis

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten