de kleine toekans (arassari)

Alles m.b.t. vogelsoorten

Moderators: René, adminrobin

erikjangeerlings
Senior Forumlid
Berichten: 70
Lid geworden op: 07 aug 2009, 20:03
Contacteer:

de kleine toekans (arassari)

Bericht door erikjangeerlings » 12 jun 2012, 20:34

ik zoek info over de kleine toekan.(arassari)
als u dat heeft hoor ik dat graag.
vrg
erikjan
Laatst gewijzigd door erikjangeerlings op 23 jun 2012, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.

van Tuijl
Senior+ Forumlid
Berichten: 141
Lid geworden op: 19 aug 2011, 17:53
Contacteer:

Re: de kleine toekans

Bericht door van Tuijl » 13 jun 2012, 22:06

probeer contact te leggen met dierenparken en parken zoals avifuna ;) deze hebben dergelijke soorten in bezit

erikjangeerlings
Senior Forumlid
Berichten: 70
Lid geworden op: 07 aug 2009, 20:03
Contacteer:

Re: de kleine toekans

Bericht door erikjangeerlings » 16 jun 2012, 19:07

zijn er verder geen kwekers van deze mooie vogels?

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: de kleine toekans

Bericht door Vagabunda » 17 jun 2012, 06:29

Voor arasari's zou ik eens bij wisbroek breeding center proberen binnen te geraken. Die hebben toch wel bijna alle soorten die in Europa aanwezig zijn in hun collectie. Ze kweken er ook vrij goed mee. Na aanvraag mag je dikwijls wel eens een kijkje gaan nemen, het is echt de moeite daar ;)

erikjangeerlings
Senior Forumlid
Berichten: 70
Lid geworden op: 07 aug 2009, 20:03
Contacteer:

Re: de kleine toekans (arassari)

Bericht door erikjangeerlings » 17 feb 2013, 18:28

zijn er dan helemaal geen kwekers hier op het forum. ???
en kent niemand iemand die er mee kweekt. ???
Heb ze toch een paar keer op de clubshow gezien.

calocitta colliei
Senior+ Forumlid
Berichten: 160
Lid geworden op: 01 apr 2012, 09:43
Contacteer:

Re: de kleine toekans (arassari)

Bericht door calocitta colliei » 17 feb 2013, 20:23

er word u toch een suggestie gegeven door vagabunda?
misschien als u die belt kunnen ze u adressen geven van kwekers
of ze kunnen u zelf alle info geven.mijn broertje is laatst bij een bijeenkomst
geweest via de speciaal club dacht ik en daar zijn lezingen gegeven.

erikjangeerlings
Senior Forumlid
Berichten: 70
Lid geworden op: 07 aug 2009, 20:03
Contacteer:

Re: de kleine toekans (arassari)

Bericht door erikjangeerlings » 18 feb 2013, 05:09

Heb met de parken zoals hier boven al contact gehad.
Maar zoek ook nog gewoon particuliere kwekers aan huis.
Info heb ik wel van de vogels.
Zoek alléén nog meer kwekers.

cissa
Senior Forumlid
Berichten: 60
Lid geworden op: 21 dec 2008, 13:05
Contacteer:

Re: de kleine toekans (arassari)

Bericht door cissa » 18 feb 2013, 19:13

Dag Eric ,

Via dit forum zal het moeilijk zijn .
Er zitten wel diverse kwekers in de benelux maar die komen en/of reageren niet op dit forum .
Zowiezo reageren hier maar een paar mensen in het algemeen .
Alle draadjes en reacties zijn van dezelfde paar mensen .
Weet niet waarom maar sucsesvol is dit forum niet .
Zelf ben ik afgelopen jaar opgestard met Toekans en Arassari's .

Sucses

erikjangeerlings
Senior Forumlid
Berichten: 70
Lid geworden op: 07 aug 2009, 20:03
Contacteer:

Re: de kleine toekans (arassari)

Bericht door erikjangeerlings » 20 feb 2013, 05:06

Bedankt voor de info Ger.
Als ik kan ga ik er zeker heen.

Iggino
Forumlid
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 feb 2013, 09:29
Locatie: België
Contacteer:

Re: de kleine toekans (arassari)

Bericht door Iggino » 26 feb 2013, 09:52

Hoi Eric

Ik heb hiervoor ook interesse en heb net ook 1 jong koppel groene arassari's gekocht en nog 1 in bestelling.
Ik heb van een kweker deze info gekregen.

Bij mij krijgen ze allen Wissbroek softbill pellets van 8mm
fruit krijgen ze dagelijks papaya 60%, blauwe bessen 25%, banaan 10%, 5% appel,peer,druif (afwisseling)

voor de groene is dit zo'n 130gr, voor de zwartnekken, 225gr,
de guyana is niet zo heel makkelijk om aan te komen, ik heb ze ooit ook gehad..

ze moeten toch op een minimum van 15° gehouden worden om goed te zijn, alle aracarie's en toekanneten slapen 's nachts in het blok, dus hier dient een blok voor aanwezig te zijn.
ik heb allemaal natuurstammen.

De aracaries zijn niet diegene die luidruchtig zijn, de meer luidrichtige zijn de Dotter-toekans, zwavelborsttoekan, roodsnaveltoekan, swaison toekan,.. dus meer de grotere soorten..
de aracaries roepen wel eens, maar dit is echt beperkt en zijn dus helemaal niet luidruchtig.

hopelijk heb je hier iets aan.

fazant
Senior+ Forumlid
Berichten: 151
Lid geworden op: 25 feb 2011, 20:40
Contacteer:

Re: de kleine toekans (arassari)

Bericht door fazant » 26 feb 2013, 17:35

ik lees wel eens vaker dat papaya goed is voor vruchten etende vogels, en hier word het voor meer als de helft gevoerd.
maar er zit meer vitamine C en bijna even veel ijzer in dan in sinas appel en hier roept men altijd zo over dat dat niet gevoerd moet worden.
en eiwitten, energie en suikers zitten er ook veel minder in, dus ook minder geschikt voor de opfok lijkt mij?
maar wat zijn jullie beredenerringen voor het voeren van papaya..

mvg

van Tuijl
Senior+ Forumlid
Berichten: 141
Lid geworden op: 19 aug 2011, 17:53
Contacteer:

Re: de kleine toekans (arassari)

Bericht door van Tuijl » 26 feb 2013, 21:34

nou Jorg, ik beredeneer dit precies zoals dat jij dat doet.

voor dergelijke vogels is minder Vit. C en minder IJzer het best. dit is mijn mening, gebaseerd op eigen-zoek-werk en kan het dus niet wetenschappelijk onderbouwen. al wordt er wel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. en die hebben vaak hetzelfde advies.

ikzelf zoek vaak informatie over dit onderwerp maar mijn bronnen slaan terug op vruchtenduiven. daar ligt namelijk mijn interesse. qua voeding zijn vruchtenduiven en arassari's wel een klein beetje te vergelijken. vruchtenduiven nuttigen geen tot bijna geen dierlijke voedselbronnen. ik heb eens een filmpje gezien waarbij een toekan (zelfde familie (Ramphastidae) als de arassari's) eieren at uit het nest van een oropendola.
wat ik vaak tegenkom is dat het voedsel vaak uit een groot deel bestaat uit appel. omdat het redelijk goedkoop is en makkelijk aan te komen is. het vit. C en ijzer gehalte is van de appel ook laag. appel is wel een harde fruit soort dus in relatief kleine stukken snijden dan kunnen de vogels meer uit de appel opnemen. ook gekookte wortel wordt vaak gegeven aan vruchtenduiven. het is wederom goedkoop en goed aan te komen. het is goed voor het behoud van de kleur van de vogels en door het koken wordt het Vit. C gehalte drastisch verlaagd. bij wortel is dit zo rond de 85%. dat is aardig minder vit. C. daarnaast worden fruitsoorten als vijg, druif en blauwe bosbes veel gegeven. fruitsoorten die ik zelf zou aanraden als je kijkt naar een laag vit. C en ijzer gehalte zijn: nectarine, perzik, pruim, kers. VERSE abrikoos, peer en banaan.

http://www.neushoornvogel.nl/hoofdpages ... ulatie.htm

hier kan je ook wel leuke dingen vinden. deze quote komt uit de bovenstaande link, betreft: ijzeropstapeling
De laatste jaren wordt steeds meer aandacht geschonken aan hemochromatosis. Dat is de lang ontkende ijzerstapeling bij onder andere vruchtenetende vogels. Voor alle dieren is ijzer een belangrijk mineraal. Teveel ijzer is echter schadelijk. IJzer kan in twee vormen worden opgenomen in het lichaam: de organische vorm (Fe 2+) en de anorganische vorm (Fe 3+). De anorganische vorm wordt met behulp van zuren, zoals asparaginezuur (vitamine C) en zoutzuur in de maag, omgezet in de organische vorm. Alleen de organische vorm kan de darmwand passeren. In de spieren vindt weer omzetting plaats naar de anorganische vorm. Daar bindt deze zich met apo-ferritine tot ferritine. Ferritine is een ijzerbindend molecuul, dat als verzamelvat van ijzer gezien kan worden. Deze opslagruimte is niet onbeperkt. Wanneer alle ferritine-moleculen verzadigd zijn, slaat het ijzer neer in de lever, het hart, de longen en de alvleesklier. De functie van deze organen wordt dan belemmerd. Wanneer door de ijzeropslag in de organen lichaamsfuncties worden aangetast, heet dat hemochromatosis.

Hemochromatosis is een ziekte die niet alleen bij neushoornvogels voorkomt. Ook onder andere papegaaien, flamingo’s, paradijsvogels en spreeuwen kunnen hier last van krijgen.

Het voedsel van wilde vogels bevat weinig ijzer. De ijzerabsorptie uit het voedsel is daarom hoog, om toch aan de ijzerbehoefte te kunnen voldoen. Een tweede reden voor het ontstaan van hemochromatosis is waarschijnlijk dat drinkwater van wilde vogels tannine (voorkomend in thee) bevat. Tannine remt bijna zeker de ijzerabsorptie vanuit de dunne darm. Toch moet met het toevoegen van ijzeropname remmende middelen voorzichtig worden omgegaan.

De voeding is waarschijnlijk de oorzaak van ijzerstapeling. IJzerarme voeding met een laag vitamine C gehalte heeft een preventieve werking. Appel, peer, banaan, watermeloen, druif, perzik en vijg zijn vruchten met een relatief laag vitamine C gehalte.

Neushoornvogels die lijden aan hemochromatosis worden sloom, vermageren, krijgen het benauwd, maar kunnen ook onverwacht dood in de volière liggen.

Iggino
Forumlid
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 feb 2013, 09:29
Locatie: België
Contacteer:

Re: de kleine toekans (arassari)

Bericht door Iggino » 27 feb 2013, 08:12

Als ik op de site van de bekende toekan en aracari kweker (Jerry Jennings)kijk geeft hij toch ook papaya.
Trouwens in papaya zit een stof in die helpt sommige soorten tot kweken te krijgen. ( bv. voor de blauwstrepenlori )
Ook als ik op deze site kijk, http://www.voedingswaardetabel.nl/voedi ... el/?id=761 en deze zou correct zijn dan zit in papaya niet veel meer ijzer in dan in appel, bv. banaan of druiven is veel hoger.

van Tuijl
Senior+ Forumlid
Berichten: 141
Lid geworden op: 19 aug 2011, 17:53
Contacteer:

Re: de kleine toekans (arassari)

Bericht door van Tuijl » 27 feb 2013, 13:05

iggino, qua ijzer heb je gelijk, van ijzer heeft de papaja relatief weinig. maar het vit. C. gehalte is daarin tegen relatief hoog. en daarom zou ik papaja niet te veel geven. maar dat is mijn persoonlijke mening.

maar leuk om te weten dat er stof in moet zitten waarmee je sommige soorten kunt kweken.
weet je hier misschien meer van? en wat is vaak dan dat er niet lukt met de kweek en met papaja wel?

nog even over die Jerry Jennings, Iggino, is dit: http://www.emeraldforestbirds.com zijn site?

fazant
Senior+ Forumlid
Berichten: 151
Lid geworden op: 25 feb 2011, 20:40
Contacteer:

Re: de kleine toekans (arassari)

Bericht door fazant » 27 feb 2013, 14:45

ja dat is zijn site..

over dat stofje zou ik ook wel wat meer willen wee
ten.. geld dit ook voor toerako's?
om optefokken zijn onrijpe papaya's slecht verteerbaar voor de jongen, heb ik ergens gelezen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten