Over Shama's zijn we nooit klaar

Alles m.b.t. vogelsoorten

Moderators: René, adminrobin

hwamei
Senior+ Forumlid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mei 2010, 12:59
Contacteer:

Re: Over Shama's zijn we nooit klaar

Bericht door hwamei » 10 aug 2012, 00:31

We weten het allemaal, veel wegen leiden naar Rome maar ik kies voor de makkelijke snelweg :lol:

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: Over Shama's zijn we nooit klaar

Bericht door wjvdlinden » 20 sep 2012, 12:45

Vraagje: Wanneer "moeten/is het handig" de Shama's vanuit de voliere naar een binnenhok over te plaatsen.

Ze zitten nu nog zo lekker buiten

hwamei
Senior+ Forumlid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mei 2010, 12:59
Contacteer:

Re: Over Shama's zijn we nooit klaar

Bericht door hwamei » 20 sep 2012, 22:57

Beste WJ,

Als ze al door de rui zijn kunnen ze nog wel even buiten blijven tot de eerste nachtvorst is geen probleem, als ze echter nog aan het ruien zijn of moeten beginnen, dan kun je ze beter naar binnen doen.
Als ze niet hun volledige beschermende verenpak hebben en het wordt nat/koud dan krijgen ze makkelijk een verkoudheid/longontsteking en ben je ze kwijt.
Als je vogels laat nog hebben gekweekt gooien ze niet langzaam hun verenkleed uit maar heel snel, en zijn te grote delen van hun lichaam onbedekt en dan blijkt dat het toch echt vogels zijn uit warmere streken en dan :cry:

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: Over Shama's zijn we nooit klaar

Bericht door Niltava » 20 sep 2012, 23:05

hwamei schreef: Als je vogels laat nog hebben gekweekt gooien ze niet langzaam hun verenkleed uit maar heel snel, en zijn te grote delen van hun lichaam onbedekt
Klopt helemaal, hier bij mij zijn de man en de pop echt volle bak aan het ruien met vele veren te gelijk.
De jongen ruien al iets langer en wat geleidelijker aan.

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: Over Shama's zijn we nooit klaar

Bericht door wjvdlinden » 21 sep 2012, 07:41

De vogels hebben helaas niet gebroed dit jaar. De pop is al door de rui heen. De man bijna alleen zijn staart is nog maar halve lengte.

Dus mogen ze nog even buiten blijven.

In wat voor kooien houden jullie ze binnen. Hebben jullie daar misschien een foto van? Zie ik gelijk eens andere shama's dan kan ik eens vergelijken met mijn vogels.

J.J.
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 22 jun 2009, 20:54
Contacteer:

Re: Over Shama's zijn we nooit klaar

Bericht door J.J. » 22 sep 2012, 16:05

Als shama's voor de winter helemaal zijn doorgeruid, moeten ze wel naar binnen toe, of kunnen ze het ook af met een buitenvoliere met daaraan een binnenhok?
Dus geen extra verwarming, binnenhok zal net niet geheel vorstvrij blijven bij koude nachten.

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: Over Shama's zijn we nooit klaar

Bericht door wjvdlinden » 05 okt 2012, 07:22

Gisteren plofte de vogelexpresse weer op de deurmat.

Nog maar één artikel gelezen en dat was van de shama's. Heel leuk artikel.

Ik vroeg mij nu af. Kan ik mijn shama deze winter nog zang aanleren. De vogels zitten nu nog buiten. Maar komen straks binnen te zitten in mijn vogelschuur. Als ik dan bijv. heel de dag Radio 4 aanzet met klassieke muziek. Gaat dan de zang van mijn vogel veranderen?

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: Over Shama's zijn we nooit klaar

Bericht door wjvdlinden » 05 okt 2012, 11:11

Ger schreef:Schamalijsters blijven aanleren, en straks zal hij de mooiste klassieke stukken gaan fluiten.
Een prima vogel, gaat bij een goede verzorging niet van zang af hoor, wees maar niet bang.
Ger,

Ik ga het gewoon eens proberen. Radio 4 op de tijdklok. En kijken hoe de shama er op gaat reageren.

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: Over Shama's zijn we nooit klaar

Bericht door wjvdlinden » 06 okt 2012, 21:23

Ger schreef:Mijn schamalijster reageert wel op de radio Rijnmond en 's avonds wil hij graag boven het geluid van de tv uit zingen. En zonder gekheid, op klassieke muziek (geen opera e.d.) reageert hij ook snel.
Ger,

Eigenlijk zou het nu wel leuk zijn als jij hier een foto plaatste van jouw zanger.

Groet,
Wim

sawadikrap1955
Junior Forumlid
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 okt 2012, 16:05
Contacteer:

Re: Over Shama's zijn we nooit klaar

Bericht door sawadikrap1955 » 09 okt 2012, 06:51

Toevallig als nieuw lid sinds gisteren, had ik deze vogel geplaatst om erachter te komen wat het voor soort was.
Nu blijkt het w.s. als ik je artikel lees een mannetje shama lijster te zijn, gekocht in een zaak in Pattaya Thailand.
Ik zie niet vaak aparte vogels aangeboden en wilde in mijn voliere ik woon 7 1/2 jaar in Thailand deze vogel hebben.
Eerst wilde de zaak hem niet verkopen, maar na een belletje een paar dagen later ging de eigenaar overstag.
Voor 1500 Thaise Bath mocht ik hem hebben.
De euro is bekend nu een probleem met de zeer lage koers maar 1 euro is ongeveer 40 Thaise bath.
Maar verschild elke dag als er weer een probleem met de euro boven water komt.

Wat de zaak mij aan eten gaf was een soort poedervoer met o.a. eieren.
En meelwormen.

Dus qua levend voer hebben ze nu ik dit artikel lees over deze vogel wel voer gekocht wat deze vogel nodig heeft.
Hij zingt niet, alleen korte geluiden maar is ook te kort in de voliere en het is regenseizoen in Thailand.
Met dagelijks zeer veel zware buien en onweer.

Toch blij nu dit stuk over deze vogel te lezen want ik heb deze vogel, niet goed in zijn veren en nog bang.
Werd gehouden in een zeer klein kooitje met veel drukte om zich heen.

Maar nu dus meer rust erg benieuwd hoe deze vogel in de tijd het gaat doen.


Robert :D

gem
Senior+ Forumlid
Berichten: 167
Lid geworden op: 27 okt 2012, 14:13
Locatie: Grimbergen
Contacteer:

Re: Over Shama's zijn we nooit klaar

Bericht door gem » 04 nov 2012, 11:26

Lang geleden heb ik een shama man gehad.Voor ik er mij weer een(of meer) aanschaf wil ik weten welke soorten in een niet verwarmde voliere anex binnenhok,kan houden.Mijn buitenvoliere is 10meter bij 3meter(opdeelbaar) en gedeeltelijk beplant(volgend jaar nog meer planten).Alvast bedankt voor de reacties:)
Vogels zijn beestig tof!

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: Over Shama's zijn we nooit klaar

Bericht door wjvdlinden » 07 nov 2012, 09:45

Ik hoor wat tegenstrijdige berichten over de winterhardheid van de shamalijster. De één zegt "ze kunnen gewoon buiten in een beschutte volière met nachthok" de ander "absoluut niet buiten houden maar verwarmd binnen"

Wat is nu wijs?


Kunnen brilvogels in een beplante volière bij de shamalijsters of kunnen ze beter bij de japanse nachtegaal? Dit jaar zaten er gouldamadines bij dit was geen enkel probleem.

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: Over Shama's zijn we nooit klaar

Bericht door wjvdlinden » 10 nov 2012, 16:27

wjvdlinden schreef:Ik hoor wat tegenstrijdige berichten over de winterhardheid van de shamalijster. De één zegt "ze kunnen gewoon buiten in een beschutte volière met nachthok" de ander "absoluut niet buiten houden maar verwarmd binnen"

Wat is nu wijs?


Kunnen brilvogels in een beplante volière bij de shamalijsters of kunnen ze beter bij de japanse nachtegaal? Dit jaar zaten er gouldamadines bij dit was geen enkel probleem.
Zie net op Youtube ook palmlijsters bij shama's

Kortom veel vragen over shama's. Wie maakt mij slimmer?

hwamei
Senior+ Forumlid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mei 2010, 12:59
Contacteer:

Re: Over Shama's zijn we nooit klaar

Bericht door hwamei » 22 nov 2012, 11:17

Beste W,

Shama's laat je in de winter niet buiten, vriend van mij heeft dit een keer geprobeerd en het ging goed tot 5-6 graden onder nul en toen was er een dood en de andere kon niet goed meer op een stok zitten zonder teentjes !
Dus er zullen altijd mensen zijn die dit zelf willen ondervinden maar vroeg of laat ook leergeld betalen, we hebben nu wel generaties van eigen kweek maar neem geen risico.
Brilvogels bij shama's moet geen probleem zijn, het enige wat fout kan gaan is dat een shama de voederplek bewaakt en de andere vogels geen of weinig kans geeft tot eten, brilvogels zijn veel vlugger dan shama's en de meeste shama's zijn niet zo agressief maar zijn erg bezitterig over voederplaatsen, dus als je meerdere voederplaatsen maakt kan dit best werken .

VrGr

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: Over Shama's zijn we nooit klaar

Bericht door wjvdlinden » 22 nov 2012, 12:29

hwamei schreef:Beste W,

Shama's laat je in de winter niet buiten, vriend van mij heeft dit een keer geprobeerd en het ging goed tot 5-6 graden onder nul en toen was er een dood en de andere kon niet goed meer op een stok zitten zonder teentjes !
Dus er zullen altijd mensen zijn die dit zelf willen ondervinden maar vroeg of laat ook leergeld betalen, we hebben nu wel generaties van eigen kweek maar neem geen risico.
Brilvogels bij shama's moet geen probleem zijn, het enige wat fout kan gaan is dat een shama de voederplek bewaakt en de andere vogels geen of weinig kans geeft tot eten, brilvogels zijn veel vlugger dan shama's en de meeste shama's zijn niet zo agressief maar zijn erg bezitterig over voederplaatsen, dus als je meerdere voederplaatsen maakt kan dit best werken .

VrGr
Ok super bedankt voor de info. Dus als ik zaterdag tijd heb vangen en naar een binnenkooi. Moeten ze elkaar dan heel de winter zien. Of mogen ze in twee kooien onder elkaar. Wat moet de minimale maat te zijn voor zo'n kooi?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten