toerako,s

Alles m.b.t. vogelsoorten

Moderators: René, adminrobin

erikjangeerlings
Senior Forumlid
Berichten: 70
Lid geworden op: 07 aug 2009, 20:03
Contacteer:

toerako,s

Bericht door erikjangeerlings » 29 dec 2012, 19:35

ik heb vraag over de toerako,s.
zijn het ook lawaaimakers.
en welke kan ik dan het beste houden ivm de buren.
kunnen ze ook bij een koppel roodsnavel kitta,s in.
voliere is zoon 7 meter lang bij 2,5 breed en 2 hoog.
VRG
erikjan

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: toerako,s

Bericht door monileger » 29 dec 2012, 20:33

hallo,

toerako's maken wel geluid maar niet heel de dag door. Vaak in het broedseizoen maken ze een paar keer per dag geluid. ik vind het niet storend. Het is wel zo dat de ene begint en de ander bijsluit.
Ik zou ze alleen niet bij kitta's houden. Alleen al omdat je denk ik geen eieren krijgt. is zonde toerako's zijn ook niet goedkoop.

het zijn erg mooie vogels, alleen hun ontlasting is heel dun door het vele fruit dat ze eten. Wel sterke vogels slapen in de winter gewoon buiten.

mvg monileger

erikjangeerlings
Senior Forumlid
Berichten: 70
Lid geworden op: 07 aug 2009, 20:03
Contacteer:

Re: toerako,s

Bericht door erikjangeerlings » 30 dec 2012, 18:16

Bedankt voor de info.
Ik denk dat ik de voliere dan maar halveer ..
Krijgen ze er ook een nacht hok bij . :lol:

René
Administrator
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2008, 14:41
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: toerako,s

Bericht door René » 30 dec 2012, 19:08

Hallo Erik Jan,

Ik zou wel eerst een keer bij mensen die Toerako's hebben gaan kijken en luisteren! Ikzelf heb drie soorten, maar het maakt nogal een verschil welke soort Toerako je hebt, wat betreft het geluid. De ene soort is veel luidruchtiger dan de ander. Ze maken aapgeluiden die door de omgeving als zeer vervelend ervaren kunnen worden. Ik heb zelf mijn Witwangtoerako's omgeruild voor Roodkuiftoerako's, deze maken maar een aantal keer per dag geluid, terwijl de Witwangtoerako's dit heel veel doen.
René
Webmaster

erikjangeerlings
Senior Forumlid
Berichten: 70
Lid geworden op: 07 aug 2009, 20:03
Contacteer:

Re: toerako,s

Bericht door erikjangeerlings » 30 dec 2012, 21:49

Wat raad je me aan dan rené?
Een kameraad van me heeft ook de witwang .
Grt
Erikjan
[ZIJN ER OOK FILMPJE!S VAN TOERAKO,S OP YOUTUBE ]

René
Administrator
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2008, 14:41
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: toerako,s

Bericht door René » 31 dec 2012, 11:41

erikjangeerlings schreef:Wat raad je me aan dan rené?
Een kameraad van me heeft ook de witwang .
Grt
Erikjan
[ZIJN ER OOK FILMPJE!S VAN TOERAKO,S OP YOUTUBE ]
Ik heb zelf Roodkuif- Livingstone- en Groene toerako's, die vallen wel mee qua geluid.
Op you tube zijn genoeg filmpjes, zoek maar op turaco.
Als je in de buurt van Duiven bent mag je gerust komen kijken.
René
Webmaster

erikjangeerlings
Senior Forumlid
Berichten: 70
Lid geworden op: 07 aug 2009, 20:03
Contacteer:

Re: toerako,s

Bericht door erikjangeerlings » 31 dec 2012, 14:55

Bedankt voor je tip René.
Wil wel een keer kijken bij je.
[werk in wageningen ]
Kan ik zien hoe jij het hebt .
Mail je dan wel een keer als dat kan.
Gr
Erikjan

van Tuijl
Senior+ Forumlid
Berichten: 141
Lid geworden op: 19 aug 2011, 17:53
Contacteer:

Re: toerako,s

Bericht door van Tuijl » 31 dec 2012, 15:06

op het forum van Aviornis zitten ook een aantal (fanatieke) toerako kwekers hun kan je ook altijd het een en ander vragen

http://www.fruitbirds.cz/ (bekijk zeker zijn filmpje)

http://turacos.co.uk/

http://www.turacos.org/

http://www.aviornis.nl/organisatie/werk ... toerako-s/
http://www.aviornis.be/index.php?id=toerako

erikjangeerlings
Senior Forumlid
Berichten: 70
Lid geworden op: 07 aug 2009, 20:03
Contacteer:

Re: toerako,s

Bericht door erikjangeerlings » 31 dec 2012, 18:42

Zal het zeker even bekijken .
Bedankt voor de tip.
Heeft u toerako,s?

Gr
Erikjan

van Tuijl
Senior+ Forumlid
Berichten: 141
Lid geworden op: 19 aug 2011, 17:53
Contacteer:

Re: toerako,s

Bericht door van Tuijl » 01 jan 2013, 17:22

Hall Erik-Jan,

nee helaas niet, ik ben erg geinteresseerd in vruchtenduiven. (duiven in het algemeen ook) en omdat qua voeding en andere elementen van verzorging de toerako niet veel verschilt met de vruchtenduif heb ik aardig wat opgestoken van toerako's. dat niet alleen hoor, toerako's vind ik zelf ook erg mooie vogels, een klein nadeel (want ook als voordeel kan werken) is dat ze (eigenlijk verplicht) een grote voliere moeten hebben. juist omdat het zulke bewegelijke en grote vogels zijn.

daarbij ben ik nog maar 17 en dus nog niet in staat om zelf toerako's te gaan houden, gezien de zorg die ze moeten hebben.

mvg. en veel succes met je toerako's

fazant
Senior+ Forumlid
Berichten: 151
Lid geworden op: 25 feb 2011, 20:40
Contacteer:

Re: toerako,s

Bericht door fazant » 08 jan 2013, 16:31

hallo

ben zelf ook een toerako liefhebber, ben pas enkele jaren bezig en bezit de witwang en roodkuif toerako.
ben lid van Aviornis en De insecten en vruchteneters club.
onder de vleugels van aviornis zit ook nog een werkgroep die zich bezig houd met het houden en kweken van toerako's en houd elk jaar een bijenkomst "de toerakodag", heel informatief.
ik zelf vind het geluid van mijn toerako's niet hinderlijk, maar er zijn soorten die meer kabaal maken zoals de shalowi's, en purperkuif.
je moet ook in de gaten houden dat mannetje tegenover de vrouwtjes heel agressief uit de hoek kunnen komen, dit gebeurt vaak rond de paartijd als de mannetjes al zin beginnen te krijgen maar het vrouwtje nog niet, hij jaagt dan net zo lang achter de vrouw aan dat ze geen kans krijgt om te eten, of word zo ernstig verwond dat ze overlijd . goed in de gaten houden en een beplante volière is dan zeer belangrijk. momenteel zitten mijn witwangen ook apart, het beste kun je ze dan wel zo zetten dat ze elkaar wel kunnen zien. de meest agressieve soorten zijn hartlaubs, fisheri's en lady ross, maar het is altijd goed observeren.
ook goede voeding is heel belangrijk, opletten van vitamine C en ijzerrijk fruit. zoals citrusvruchten, sinaasappel.
appel, banaan, dadels en andijvie hebben ze graag,
verder zijn ze weinig ziek, opletten voor een te hoge luchtvochtigheid hierdoor krijgen ze snel last van schimmels, ook in combinatie met al het fruit., maar door hun snelle spijsvertering hebben ziektes weinig kans, ze eten, halen hun voedingsstoffen er uit en schijten het weer uit.
s winters zou ik ze binnen huisvesten, zo mogelijk vorstvrij maar anders zeker droog en uit de tocht.

kortom het zijn prachtige vogels om tehouden, kan er uren van genieten, ze hebben een kleine handleiding maar als je die kent heel makkelijke om te houden.

mochten er nog vragen zijn hoor ik ze graag, weet nog zeker niet alles maar met enkele jaren ervaring wel het een en ander. :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

erikjangeerlings
Senior Forumlid
Berichten: 70
Lid geworden op: 07 aug 2009, 20:03
Contacteer:

Re: toerako,s

Bericht door erikjangeerlings » 08 jan 2013, 20:20

Bedankt voor de info.
ben nog wel zoekende wat ik wil hebben.
De roodkuifen lijkt me wel wat zien er mooi uit en maken volgens mij niet zo veel lawaai.
weet alleen niet als ze een paar maanden( najaar en winter) bij de kitta,s inkunnen.
groeten
erikjan

fazant
Senior+ Forumlid
Berichten: 151
Lid geworden op: 25 feb 2011, 20:40
Contacteer:

Re: toerako,s

Bericht door fazant » 09 jan 2013, 10:57

ja roodkuiven zijn echte mooie vogels, mooiere glans als bijv. de witwangen en wat minder luidruchtig.
ik heb zelf geen ervaring om ze bij kitta's te houden maar zou het zelf niet gouw doen. kitta's zijn echte rovers, en toerako's veel vredelievender.
maar u heeft kitta's en die kunnen ook een ontiegelijk kabaal maken, daar zijn toerako's echt niks bij. dus voor het geluid zou u het daar tegenover niet hoeven tedoen.

mvg

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: toerako,s

Bericht door Vagabunda » 09 jan 2013, 13:29

Als je roodsnavels hebt, zijn toerako's helemaal geen probleem qua geluid!
MAAR....als je brokken wil, moet je ze bij je roodsnavelkitta's zetten! Gegarandeerd brokken.
Zet ze dus zeker appart als je nog van je vogels wil genieten, ook niet voor paar maanden of buiten het kweekseizoen, gewoon niet doen!

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: toerako,s

Bericht door monileger » 09 jan 2013, 17:59

hallo,

ik heb mijn toerako's altijd buiten gehad in de winter. Ze hadden de beschikking over een verwarmd nachthok maar daar sliepen ze echt niet in.
Als je een goed beplante volière heb dan gaan ze vaak tussen de struiken slapen. Waar ze vandaan komen kan het volgens mij ook wel erg koud worden snachts.

Ik zou ze zelf ook niet bij kitta's houden. Ik had ze wel een tijd bij inca gaaien zitten. Dat ging goed alleen hebben de toerako's bij mij nooit eieren gelegd dus weet niet hoe er gereageerd zou zijn als die er wel waren geweest. En de inca gaai is een stuk kleiner dan de kitta.

Fazant welke soort zitten in de voorste volière die achthoekige? ben wel nieuwschierig.

Bij mij waren de toerako's ook altijd bang voor de andere vogels, als die opvlogen of iets dreigend naar hun toe kwamen waren ze weg. Dan heb ik het over witkruinroodborst tapuiten en Afrikaanse woudhoppen.

mvg monileger

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten