voorstellen

Op deze plek kunt u zichzelf even voorstellen aan de leden van het forum.

Moderator: René

Plaats reactie
timalie
Forumlid
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 mar 2015, 15:24
Contacteer:

voorstellen

Bericht door timalie » 18 mar 2015, 17:45

hallo vogelliefhebbers,
dit jaar lid geworden van de speciaal club. Na jaren van het houden van kromsnavels de overstap gemaakt naar insecten en vruchtenetende vogels.
Iets heel anders. Ik ben op een show in Bielefeld (Duitsland) geweest en zag daar een zeer fraaie collectie.
Waarschijnlijk niet zo mooi als van onze club maar toch :)

Ik heb vijf volieres van 150 x 75 x 200. De binnenhokken zijn 75 x75 150. Niet zo erg groot dus. Ik heb twee koppels witoor gekocht.
Ontlasting opgestuurd naar Hedwig van der Horst dit was niet overbodig beide koppels hadden gisten en een koppel daarnaast een infectie. :cry:
Dit doe ik altijd bij een aankoop. Vogels zijn inmiddels behandeld met medicijnen. Het kost geld maar liever dat dan een een zieke vogel
(Vogels waren niet ziek om te zien bij aankoop maar wel dragers)
Het 2e koppel was ongesekst maar gendika heeft vastgesteld dat het wel degelijk om een man en pop gaat. In het buitenhok heb ik een conifeer geplant.
Deze moeten nog groeien. Binnenhokken wat wilgentakken met kunst groen.

Nu heb ik nog een derde hok leeg en wil daar nog iets leuks in hebben.
Ik zoek nog een koppel in de prijs klasse tot 300 euro. Deze moeten tegen ons klimaat kunnen en niet al te veel herrie maken. (dit vanwege zeikerds van buren)
Zelf denk ik aan kala buulbuuls maar dat hoeft niet perse, misschien heeft een van jullie nog een tip voor mij. :?:

Omei
Junior Forumlid
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 jun 2009, 22:58
Contacteer:

Re: voorstellen

Bericht door Omei » 18 mar 2015, 18:02

Welkom op het forum,

Misschien een koppel jap. Nachtegaal?

Gr. Omei

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: voorstellen

Bericht door wjvdlinden » 18 mar 2015, 19:44

WElkom op het forum.

Ik denk aan brilvogels. Zag deze week nog een koppel te koop staan. Leuke winterharde vogels.

monileger
Senior+ Forumlid
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 sep 2009, 13:43
Contacteer:

Re: voorstellen

Bericht door monileger » 18 mar 2015, 20:30

hoi timalie,

er zijn wel wat leuke soorten rond die prijsklasse. Idd nachtegalen, lijsters, brilvogels. er zijn ook wat spreeuwen.

witkruinroodborst tapuit is ook erg mooi. Stond een man voor 150. ff zoeken naar een pop en je hebt jaren lang sterke vogels. Maken geen herrie en super mooi van kleur.

groet monileger

timalie
Forumlid
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 mar 2015, 15:24
Contacteer:

Re: voorstellen

Bericht door timalie » 18 mar 2015, 21:36

beste vogelaars,

dank voor jullie reacties. Ik vind brilvogels leuk maar winterhard?? Nog nooit van gehoord maar daarvoor is een forum.
Staat ergens een artikel over deze leuke vogeltjes?
Ook Japanse nachtegalen en tapuiten zijn een optie. (blijft toch een vreemde naam volgens mij is er weinig Japans aan of vergis ik mij?
Ik ga een advertentie plaatsen bij gevraagd.

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: voorstellen

Bericht door minla » 18 mar 2015, 22:43

Beste Timalie welkom!

Leuke vogels die witoren! Ook een goede keus voor de kleine voliere!

Wat is niet zou doen is nachtegalen en tapuiten in de volières plaatsen. Maar vooral vogels die niet of weinig op de grond komen, want dat doen deze twee soorten wel. Je hebt vrij kleine volières. zodra je levend voer gaat geven zul je zien dat de tapuiten en nachtegalen de meelwormen op de grond doodmaken en er dus veel besmettingsgevaar is ( voor de vogel zelf maar ook voor de jongen) Mijn ervaring is dat brilvogels en buulbuul's minder vaak naar de grond gaan met levend voer.

Wat ook leuke vogels zijn voor de kleinere ruimte zijn bv meesachtige. Die komen ook weinig op de grond.

Succes met het vinden van een passende soort!

timalie
Forumlid
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 mar 2015, 15:24
Contacteer:

Re: voorstellen

Bericht door timalie » 19 mar 2015, 21:14

Ik lees geen tapuiten en nachtegalen vanwege het besmettingsgevaar. (vogels komen veel op de grond)
Aan wat voor ellende moet ik denken?
Tapuiten vind ik best mooi maar deze opmerking brengt mij aan het twijfelen.
Ik moet toegeven de witoren schijten vanaf een vaste zitstok en dat is best een vieze boel na een week.
De voliere is overdekt en er zit ook nog een binnenhok aan 75 x 75 x 150 waar de voerbak staat.
Als het regent en de wind staat verkeerd dan wordt er toch een deel nat. (ongeveer 30 tot 40 cm)

Wie heeft ervaring met tapuiten in kleine volieres??

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: voorstellen

Bericht door minla » 19 mar 2015, 22:22

Ik heb tapuiten. En zij slaan de meelwormen dood op de grond alvorens ze de meelwormen naar binnen werken. Nachtegalen doen dit ook. Het besmettingsgevaar zit dan in het feit dat de meelworm in de kleine ruimte een vrij hoge kans heeft door ontlasting gehaald te worden. In ontlasting op de grond komen bacterieen en schimmels voor....en als die nat word al helemaal snel...want een schimmel en bacterie houd van een vochtige vieze omgeving. En als de vogel dat binnen krijgt word hij onherroepelijk ziek. Een brilvogel komt niet veel op de grond en een buulbuul ook niet.

Sowieso zou ik proberen het regenwater wat de voliere binnenkomt te minimaliseren. In een grotere voliere word dat van minder groot belang, simpelweg omdat er minder ontlasting per 1m2 ligt.

timalie
Forumlid
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 mar 2015, 15:24
Contacteer:

Re: voorstellen

Bericht door timalie » 27 mar 2015, 21:16

beste vogelaars,

de keuze is gevallen op brilvogels. Ik heb 1-2 aan kunnen schaffen. Ik hoop dat de verkoper(s) ter goeder trouw heeft gehandeld. Met Dna is het eenvoudig om de boel te belazeren. Maar goed ik ga er vanuit dat het inderdaad 2 poppen en een man zijn.
Het zijn energie rijke vogeltjes met een amusant gedrag. De hoeveelheid voedsel die zij tot zich nemen is ook behoorlijk in verhouding tot de grootte. s' Avonds gaan ze met drietjes naast elkaar op stok en worden wederzijds nog wat veren gepoetst. Mocht iemand nog een man van een kikuyu weten die te koop is dan hoop dat u aan mij denkt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten