Even voorstellen

Op deze plek kunt u zichzelf even voorstellen aan de leden van het forum.

Moderator: René

Plaats reactie
Sunbird
Forumlid
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 mar 2012, 19:15
Contacteer:

Even voorstellen

Bericht door Sunbird » 28 mar 2012, 22:22

Beste forumleden,
Hierbij wil ik mij voorstellen als nieuw lid van de vogelspeciaalclub. Mijn naam is Piet Vergoossen en ik ben woonachtig in Echt in Limburg. Ik ben bijna 63 jaar en sinds 1,5 jaar met pensioen. Na het stoppen met mijn actieve loopbaan brak er ook voor mij de periode aan van meer tijd hebben voor mijn hobby's en eventueel hobby's waar ik tijdens mijn werkzame leven niet echt aan toekwam. Eén van die hobby's was het houden van tropische vogels. Als jonge puber en nog een tijdje toen ik nog in het ouderlijke huis verbleef had ik een voliëre met tropische vogels, van alles door elkaar, zebravinken, tijgervinkjes, rijstvogels, wevervogels enz. Toen ik het ouderlijk huis verliet kwam er ook een einde aan het houden van de vogels. In de eerste jaren van mijn gehuwde leven ben ik toen begonnen met een tropisch aquarium dat na een paar jaren werd omgebouwd in een zogenaamd paludarium, een terrarium met een groot watergedeelte waarin de water- en moerasplanten uit het water kunnen groeien. De terrarium hobby heb ik zo'n dikke 35 jaar beoefend waarvan ik mij het grootste gedeelte van deze jaren heb bezig gehouden met het houden en ook kweken van tropische pijlgifkikkers. De interesse voor alles wat met het tropisch regenwoud te maken heeft heeft mij altijd enorm geboeid. Zo zeer zelfs dat ik in 2007 in een gedeelte van onze serre een groot regenwoud terrarium heb gebouwd, kompleet met allerlei tropische planten, sproei installatie, verwarming enz. Hierin heb ik tot eind 2010 ook gifkikkers gehouden en daarnaast in een aparte (leeg gekomen) slaapkamer kweekte ik in kleinere terraria verschillende soorten gifkikkers. Toen ik gestopt was met werken bleek dat ik door het vele werk dat de terrariumhobby op deze manier in beslag nam ik niet toe kwam aan de "andere leuke dingen" die in zicht komen na een werkzaam leven en dat wilde ik toch eigenlijk niet meer. Ook speelde een rol dat de energie rekening de pan uit rees want de tropische kikkers verlangen toch de hele winter een dagtemperatuur van zo'n 25 graden. Ik ben toen met de terrariumhobby gestopt ofschoon dat de liefde voor de tropische natuur natuurlijk blijft en ook ben ik nog steeds lid gebleven van de aquarium- en terrarium vereniging waar ik ook reeds al die jaren lid van ben. Het terrarium in de serre was er natuurlijk wel nog en het leek mij een goed idee om hierin tropische vogels te gaan houden. Ik heb het serre terrarium toen een beetje omgebouwd, robustere en andere planten, takken, andere bodembedekking enz. Als bevolking koos ik voor Gould amadines, roodkop amadines en driekleur amadines. Deze vogels heb ik een aantal maanden gehouden maar ik was er toch niet tevreden over. Te veel vogels waardoor de planten hard achteruit gingen, geen gezang van deze vogels en ook erg druk. In het serreterrarium zitten momenteel dan ook geen vogels en ik ben mij aan het oriënteren op andere vogels waarbij mijn interesse uitgaat naar de insecten en vruchtenetende vogels. Wellicht dat op het forum er leden zijn die mij een advies kunnen geven over welke vogels er geschikt zouden zijn voor mijn omgebouwde serreterrarium. De maten zijn 3,75 x 2 x 2,2 m. De serre wordt 's winters verwarmd maar het terrarium niet meer maar het wordt er niet kouder in dan zo'n 12 graden wanneer het buiten hard vriest. De voorkant wordt afgesloten met een glazen wand bestaande uit 5 glazen panelen die open kunnen schuiven. Op het moment dat er vogels in komen wordt een paneel vervangen door een paneel met gaas om zo vooral 's zomers voldoende verse lucht binnen te krijgen. Op mijn website (die ik een keer moet gaan aanpassen) zijn er foto's te zien hoe het terrarium is gebouwd en er uit zag toen het nog in gebruik was als terrarium. http://www.kikkerpassie.net Ik ben zelf aan het denken of misschien een koppel japanse nachtegalen of een koppel schamalijsters misschien geschikt zijn maar wellicht zijn er forumleden die andere ideeën hebben. Ik hoor ze graag. Misschien een wat lang verhaal om mij even voor te stellen maar zo weet iedereen wie "ze voor zich hebben".

René
Administrator
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2008, 14:41
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door René » 29 mar 2012, 07:58

Hallo Sunbird,

Leuk zo'n uitgebreide introductie! Veel plezier op het forum en straks met de vogels die je gaat aanschaffen.
René
Webmaster

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten