Joop Lettinga stelt zich voor

Op deze plek kunt u zichzelf even voorstellen aan de leden van het forum.

Moderator: René

Plaats reactie
jlettinga
Forumlid
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 okt 2012, 14:04
Contacteer:

Joop Lettinga stelt zich voor

Bericht door jlettinga » 07 okt 2012, 11:58

Hallo vogelliefhebbers, ik ben sinds kort lid geworden van de speciaalclub vruchten- en insektenetende vogels. Mijn hele leven ben ik al vogelliefhebber. In de jaren 60 begonnen met een koppeltje Zebravinken, maar daarna al snel een grote volière. Ik was destijds (jeugd) lid van de Bond. Daarna gestopt wegens studie en een werkzaam leven, waarbij het niet mogelijk was de vogels een regelmatige en goede verzorging te geven. Vijf jaar geleden ben ik weer begonnen met het houden van vogels. Ik heb nu alle tijd. Ik ben begonnen met prachtvinken en meer van dat eenvoudiger te houden spul. Je moet niet gelijk met het moeilijkste beginnen. De afgelopen 5 jaar heb ik al behoorlijk wat ervaring opgedaan. Zo heb ik al met succes tijgervinkjes, vuurvinkjes, oranjekaakjes en japanse nachtegalen gekweekt. Allemaal vogels die voor het grootbrengen van hun jongen insecten nodig hebben. Zoals dat vaak gaat wil ik mijn volière opnieuw gaan bouwen. De volière die ik nu heb, had ik goed over nagedacht, vond ik zelf (drie royale en twee kleinere vluchten), maar het moet groter. De nieuwbouw komt eerst op een andere plek in de tuin en wordt dan uitgebreid naar de tegenwoordige volière(s). Daarom heb ik er voor gekozen al het kleine grut eerst op te ruimen en in elke vlucht een koppel vruchten- insecteneters te huisvesten. Dezen broeden tenminste niet in de winter en één koppel kan ik gemakkelijker verhuizen dan een groepje prachtvinken, want er is altijd wel één koppel dat zit te broeden of jongen heeft. Ik heb gekozen voor vruchten en insekteneters vanwege de uitdaging, die het houden van deze vogels inhoudt. Bovendien heb ik graag van binnen en buiten begroeide volières, zodat ze een onderdeel van de tuin worden. Dan moet je niet met kromsnavels beginnen, daar heb ik trouwens ook niet veel mee, hoewel er prachtig spul bij zit, maar ieder zijn smaak. Ik heb pas gelden een koppel vinksnavel buulbuuls gekocht en een koppel amethist spreeuwen. Daarnaast heb ik nog een koppel zwartkeelkardinalen, maar die vallen buiten het bestek van deze club (ik begrijp trouwens niet waarom). Ik hoop op het forum terecht te kunnen met zaken waar ik tegenaan loop bij het kweken van deze vogels. Eerst maar eens het spul de winter door zien te krijgen.

René
Administrator
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2008, 14:41
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Joop Lettinga stelt zich voor

Bericht door René » 07 okt 2012, 12:19

Hallo Joop,

Leuke vogels heb je! Ik hoop dat je veel fokresultaten kunt behalen!
Op het forum kun je in ieder geval genoeg informatie vinden en vragen.
René
Webmaster

hendrik
Junior Forumlid
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 aug 2010, 22:19
Contacteer:

Re: Joop Lettinga stelt zich voor

Bericht door hendrik » 08 jan 2013, 19:09

hoi joop,

we kennen elkaar wel, mij kan je altijd vragen als je wat wilt weten?

met vriendelijke groeten; henk v d berg

bart1
Senior+ Forumlid
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 apr 2012, 14:46
Contacteer:

Re: Joop Lettinga stelt zich voor

Bericht door bart1 » 17 jan 2013, 19:59

Welkom!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten