De Witwang gaailijster Garrulax chinensis

Alles m.b.t. vogelsoorten

Moderators: René, adminrobin

Arjan

De Witwang gaailijster Garrulax chinensis

Bericht door Arjan » 16 nov 2007, 00:35

Deze vraag kreeg ik via de mail en terwijl ik hem beantwoorde dacht ik dat het ook wel iets leuks voor het forum zou zijn dan heeft iedereen er wat aan.

hallo

ik heb een vraag.volgens mij heeft u heel veel gaailijsters en u bent bekend bij de vruchten en insekteneters club dus zodoende kom ik bij u. ik heb sinds kort een koppel witwanggaailijsters.en nou is mijn vraag wat ze volgens u allemaal moeten eten?de verkoper heeft mij natuurlijk ook een hoop dingen verteld en op de club staan ook wel dingen maar nog iets meer informatie is nog weg.en voor de kweek met deze vogels weet ik ook nog niet voldoende.ik hoop dat u mij iets verder kan helpen?

mvg bart

Hallo Bart

Allereerst gefeliciteerd met deze witwangen.
Hun origo ligt in Z.O Azie en zuid China dus het zijn redelijk geharde vogels die in principe aan een dichte struik die beschut staat voldoende hebben een vlucht van 5 kubieke meter is genoeg maar hoe meer hoe liever.
Een warmtestok is natuurlijk altijd een aanrader daar kan je alles over lezen in het stukje huisvesting.
Wat kan je ze voeren zoals je op het filmpje wat ik er bij zal voegen zal kunnen zien is dat ze heel wat aan kunnen een niet al te grote kikker is geen enkel probleem zo ook kleine muizen.
Een volière en muizen gaan hand in hand als je nu een kist maakt die de muizen niet kunnen weerstaan om in te nestelen kan je ongeveer 1 maal per maand jonge muizen oogsten kikkers heb ik al genoemd morio's meelwormen wormen krekels enz enz verder fruit als ze het willen pakken maar ook bessen vooral in het najaar vogelkers rozebottels maar ook eikels daar kunnen ze fijn op hakken.
Wat heel leuk is als je morio's hebt leg daar een stronk half vermolmd hout in de morio's graven zich in in deze stronk leg die vervolgens in de vlucht en ze hebben een heerlijk tijdverdrijf.
Gewone stukken hout uit het bos zijn zo bij zo leuk om in de vlucht te hebben want daar zit van alles in aan insecten en daar zijn ze elke dag mee bezig om te inspecteren en beestjes er uit te peuteren of uit te hakken.
Als droog voer verstrek in Nutribird complet en dat pak waar een Beo op staat.
Eigenlijk is het credo voor het voer hoe diverser hoe beter.
Het is mij zelf nog niet gelukt om er mee te kweken de man bouwde en de pop brak af, ze behoren zelf een nest te maken in een dichte struik waar ze vier eieren in leggen (dit heb ik van horen zeggen).
Het zijn vogels die je voor veel verrassingen kan plaatsen zowel plezierige als diep treurige.
Als je een oude ervaren pop combineert met een jonge man is het oppassen geblazen als de jonge man niet reageert zoals Madame wenst zal zij hem uit haar terratorium verjagen en als dat niet lukt (en in een vlucht lukt dat niet, is de man ten dode opgeschreven).
Ik heb daar al wel eens een stukje over geschreven onder de titel Madame fatale, het staat hier op het forum.
Dus oppassen is en blijft het parool zodra je enige agressie bemerkt van de pop moet je ze scheiden ook al hebben ze een nest gehad.
Persoonlijk denk ik dat dit een vogel is die zich perfect leent voor de wildbroed door zijn postuur heeft hij niet al te veel vijanden enfin als ik jongen krijg zal ik er zeker verslag van doen.
Veel plezier ermee en succes met de broed.
Tot slot nog een filmpje wat echter niet meer actueel is want er zijn een paar soorten weer bijgekomen o.a. de Garrulax albogularis de witkeel gaailijster een prachtige forse vogel.

http://www.orientalbirdimages.org/searc ... pagesize=1

Een prachtig paar van de langstaart Sibia

http://www.orientalbirdimages.org/birdi ... pagesize=1


en een prachtig koppel van de Grijsflank die met zijn zang de witwang overtreft maar dat is persoonlijk
Ik krijg er geen foto van op deze site helaas.

nu nog het filmpje sorry het is in het engels want het ging ook naar vrienden in Singapore en Indonesië

http://www.youtube.com/watch?v=MPBOBRPEp14

de witwang komt op het eind

bartjan
Forumlid
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 nov 2007, 14:21
Locatie: montfoort
Contacteer:

Re: De Witwang gaailijster Garrulax chinensis

Bericht door bartjan » 18 nov 2007, 09:31

hardstikke bedankt hiermee ben ik weeer een stuk wijzer geworden en andere forum leden denk ik ook

gr bart

bartjan
Forumlid
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 nov 2007, 14:21
Locatie: montfoort
Contacteer:

Re: De Witwang gaailijster Garrulax chinensis

Bericht door bartjan » 16 dec 2007, 10:39

hallo

mijn voliere staat tegen een schutting aan,en nou word eronder gegraven,ik zie overal allemaal grond en zand op hoopjes liggen,kunnen dit de witwanggaailijsters zijn?of zijn het muizen?ik weet ook nog weinig over de kweek van deze vogels,ze nestelen toch niet op de grond?

mvg bartjan

Wouard
Senior+ Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mar 2007, 21:58
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De Witwang gaailijster Garrulax chinensis

Bericht door Wouard » 16 dec 2007, 13:21

Ik denk toch dat het muizen of ander ongedierte is. Hoe groot zijn de gaten?
Laatst gewijzigd door Wouard op 16 dec 2007, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.

bartjan
Forumlid
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 nov 2007, 14:21
Locatie: montfoort
Contacteer:

Re: De Witwang gaailijster Garrulax chinensis

Bericht door bartjan » 16 dec 2007, 17:15

niet echt grote gaten maar het zand en de grond ligt echt in de voliere of het naar achtere is gegooid,ik zie de gaailijsters ook iedere keer met takjes in de bek(ookal is het nu niet echt de tijd om te gaan broeden)
en 1tje zit er ook steeds daar in de buurt onder een boomje verstopt als ik de langs de voliere loop

gr bart

Wouard
Senior+ Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mar 2007, 21:58
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De Witwang gaailijster Garrulax chinensis

Bericht door Wouard » 16 dec 2007, 18:51

Bij muizen en ratten e.d. zul je echt gangetjes vinden. Daar kan ook opgetast zand bij liggen. Het moet immers ergens blijven. Ik krijg nu het idee van kommetjes in het zand.

Misschien zandbad van je vogels???

bartjan
Forumlid
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 nov 2007, 14:21
Locatie: montfoort
Contacteer:

Re: De Witwang gaailijster Garrulax chinensis

Bericht door bartjan » 16 dec 2007, 21:13

dat zou mischien ook kunnen want echt gangetjes zie ik niet maar dan hebben ze het zand wel goed gevonden want ik heb hem afgegraven en toen grond erin alleen bij de randen ziet er hier en daar nog zand en zeker onder de schutting nog.ik zal het de komende dagen goed in de gaten gaan houden

gr bart

bartjan
Forumlid
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 nov 2007, 14:21
Locatie: montfoort
Contacteer:

Re: De Witwang gaailijster Garrulax chinensis

Bericht door bartjan » 25 dec 2007, 08:24

mischien een raar idee maar ik geef ze ook rozenbottels,zou het niet kunnen dat ze die begraven?

gr bart

z3rico

Re: De Witwang gaailijster Garrulax chinensis

Bericht door z3rico » 03 feb 2008, 16:30

intressante info heb namelijk vandaag een 1-0 witwang gekocht!! hij ziet er goed uit zit nu nog in zn winter kleed witten vleugels en staart!! ben er trots op nu nog opzoek naar een pop!! groetjes

ime

Re: De Witwang gaailijster Garrulax chinensis

Bericht door ime » 03 feb 2008, 22:01

Ik heb nog nooit witwang gaailijsters met witte vleugels of staart gezien. Deze zijn naar mijn idee altijd grijsblauw met witte wangen.
Op marktplaats biedt iemand een pop aan trouwens. Daar staan wel vaker gaailijsters op.

Arjan

Re: De Witwang gaailijster Garrulax chinensis

Bericht door Arjan » 04 feb 2008, 11:36

Ik denk dat je even een foto op het forum moet zetten.
Ik heb geen idee wat je hebt zitten maar een witwang is het niet.

z3rico

Re: De Witwang gaailijster Garrulax chinensis

Bericht door z3rico » 04 feb 2008, 17:24

hoe moet ik een foto op forem zetten????? maar het is weldegelijk een witwang zomers is ie gewoon grijs witte wangen en dat olijfgroene over rug en vleugels en in de winter krijgt ie zijn winterkleed witte staart en vleugels!! dit is mij teminste vertelt!! maar ben er wel van overtuigt dat het een witwang is!!! ik heb inderdaad op die pop gereageerd en mag als goed is haar op komen halen heb nu hoogste bod staan van 400 en ben gemailt door eigenaar gelukkig!!maar begrijp dat het niet veel voorkomt dat winterkleed???????? heb er eerlijk gezegt op internet nog geen een zien staan!!!! groetjes
Laatst gewijzigd door z3rico op 04 feb 2008, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Arjan

Re: De Witwang gaailijster Garrulax chinensis

Bericht door Arjan » 04 feb 2008, 21:18

Afbeelding

Dit is hem de Garrulax chinensis

om foto's te plaatsen is het het makkelijkst om te werken met photo bucket.

Zie bij hoofdstuk website laatste onderwerp
Laatst gewijzigd door Arjan op 04 feb 2008, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.

z3rico

Re: De Witwang gaailijster Garrulax chinensis

Bericht door z3rico » 04 feb 2008, 21:29

zal het proberen een foto te zetten maar ik heb de precies dezelfde vogel alleen zijn de vleugels en staart wit niet geheel maar de laatste paar pennen in de vleugels en staart bijna geheel;)

z3rico

Re: De Witwang gaailijster Garrulax chinensis

Bericht door z3rico » 04 feb 2008, 21:48

http://img5.glowfoto.com/images/2008/02 ... 89946L.jpg dit is de foto van mijn witwang!!! niet echt duidelijk maar was niet zo makkelijk om foto te maken!! zal kijken of betere foto kan maken!!groetjes
Laatst gewijzigd door z3rico op 04 feb 2008, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten