hellllp  Damalijster

Alles m.b.t. vogelsoorten

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
jupiler
Senior Forumlid
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 aug 2007, 00:25
Locatie: herzele BE
Contacteer:

 hellllp  Damalijster

Bericht door jupiler » 02 dec 2007, 18:29

wie kan me helpen aan een man van " damalijster " ( zoothera citrinia )

ik kan een mooie pop bekomen maar wil er uiteraard een man voor
om een koppel te maken

ime

Re:   hellllp  Damalijster

Bericht door ime » 02 dec 2007, 22:49

Weet je zeker dat de vogel die je kunt kopen een pop is? Is de vogel dna getest of kan de verkoper aantonen dat de vogel een pop is?
Heel veel mensen kopen een damalijster die na enige tijd van een ander geslacht blijkt te zijn dan werd gezegd.

Plaats een oproep bij vraag en aanbod zou ik zeggen.

Arjan

Re:   hellllp  Damalijster

Bericht door Arjan » 04 dec 2007, 00:21

Hallo Jupi

Neem maar eens contact op met
Cornel ROELS
cornel.roels@wanadoo.fr
Het is in Frankrijk maar jij zit toch op de helft misschien heeft hij zelfs wel wat Wielewalen zitten.
succes

lijster
Junior Forumlid
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 mei 2004, 02:51
Contacteer:

Re:   hellllp  Damalijster

Bericht door lijster » 04 dec 2007, 22:36

"Weet je zeker dat de vogel die je kunt kopen een pop is? Is de vogel dna getest of kan de verkoper aantonen dat de vogel een pop is?
Heel veel mensen kopen een damalijster die na enige tijd van een ander geslacht blijkt te zijn dan werd gezegd. "


Ime ,

Er is toch een duidelijk verschil tussen man en pop Dama , daarom begrijp ik niet wat je met je zin hierboven bedoelt?.


Groeten
Henk
Laatst gewijzigd door lijster op 05 dec 2007, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.

ime

Re:   hellllp  Damalijster

Bericht door ime » 05 dec 2007, 09:38

Dat verchil valt soms erg tegen. Ik ken een aantal gevallen waarin mensen poppen hebben gekocht die mannen bleken te zijn en omgekeerd. Alleen na dna test bleek het echte geslacht van de vogel.

In een deze gevallen was er vrijwel geen verschil tussen man of pop te zien of in een geval was de pop zelfs mooier dan alle mannen bij elkaar. Het ging in het laatste gaval om de ondersoort met de helemaal oranje kop dus niet met een masker. Deze vogel was prachtig blauw en diep oranje van kleur.

De helderheid van de kleur, het meer of minder bruin zijn, de grote van het masker? Het blijft lastig. Je zit met ondersoorten en met mooie poppen of minder mooie mannen dacht ik.

Hoe zie je naar jouw mening dan het verschil in het algemeen?

lijster
Junior Forumlid
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 mei 2004, 02:51
Contacteer:

Re:   hellllp  Damalijster

Bericht door lijster » 05 dec 2007, 17:39

Ime ,

Mijn ervaring is dat de mannen en poppen zeer duidelijk te herkennen zijn , ik kweekte dit seizoen 8 jonge Dama's die na de eerste rui ( waar ze haast meteen aan beginnen nadat ze van hun ouders gescheiden zijn) meteen te herkennen waren als 4 mannen en 4 poppen.
De eerlijkheid gebiedt te  zeggen dat ik ( nog) geen ervaring heb met de nominaatvorm , Zoothera citrina citrina ,  die in zijn geheel een oranjekop heeft .
Ik ben in het bezit van de ondersoort met de zwarte oogstreep ( zonder wit masker) genaamd Zoothera citrina melli.
Binnenkort krijg ik een pop van de nominaatvorm thuis , ik ben nu een man aan het zoeken maar dat is niet zo makkelijk is mijn ervaring.

Henk

jupiler
Senior Forumlid
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 aug 2007, 00:25
Locatie: herzele BE
Contacteer:

Re:   hellllp  Damalijster

Bericht door jupiler » 08 jan 2008, 20:59

Hallo Jupi

Neem maar eens contact op met
Cornel ROELS
cornel.roels@wanadoo.fr
Het is in Frankrijk maar jij zit toch op de helft misschien heeft hij zelfs wel wat Wielewalen zitten.
succes
bedankt alvast voor de leuke reakties allemaal
ik heb een man gevonden in nederland
een bericht uit engeland van mijn vriend is dat er zo'n 12 ondersoorten zouden
zijn in deze damalijsters
DNA vind ik tog veilig voor de beslissing van geslacht en in Duitsland kost het een pak minder als bij gendika
en ook nog een mailtje gestuurd naar Frankrijk we zien wel wat daar
uit de bus komt

voor arjan
de africaanse zwartkop zit nog steeds vol leven en leuk zingen dat hij doet
zit al iets beter in de pluimen maar heeft heel soms nog last van evenwicht stoornis
mss laat ik eens een scan van de vleugel maken

lijster
Junior Forumlid
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 mei 2004, 02:51
Contacteer:

Re:   hellllp  Damalijster

Bericht door lijster » 08 jan 2008, 22:22

Beste Jupiler ,

De Dama's die Cornel Roels heeft zitten zijn van de ondersoort Zoothera citrina melli  met de zwarte oogstreep , toevallig heb ik daar naar geinformeerd enkele weken geleden .

Inderdaad zijn de verschillen tussen man en pop van de nominaatvorm Zoothera citrina citrina moeilijker en misschien wel niet te zien . De nominaatpop die ik intussen in bezit heb zou makkelijk qua uiterlijk een man kunnen zijn tenminste als ik deze vergelijk met mijn citrina melli's .
Ik heb nog steeds geen man kunnen vinden van de nominaatvorm.

Veel succes
Henk

Arjan

Re:   hellllp  Damalijster

Bericht door Arjan » 17 jan 2008, 23:49

Jupiler

Sorry ik heb er over heen gelezen.
Je zegt dat die Zwartkop lijd aan evenwicht stoornissen. Dat is dan meestal een gebrek aan vitamine B complex.
Een beetje visolie door de meelwormen doet waarschijnlijk wonderen.

jupiler
Senior Forumlid
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 aug 2007, 00:25
Locatie: herzele BE
Contacteer:

Re:   hellllp  Damalijster

Bericht door jupiler » 19 jan 2008, 20:53

hoi arjan
bedankt voor de tip
is dit dan de gewone visolie die wij gebruiken om de vis te bakken op de pan ??
of zijn andere vitamine B extracten ook goed om de wormen te bepoederen

Arjan

Re:   hellllp  Damalijster

Bericht door Arjan » 19 jan 2008, 21:30

Nee joh.

Dat is weer heel iets anders.
Visolie is olie die gehaald wordt uit vis.
Het is vreselijk smerig maar heel gezond het zit vaak in capsules vaak vermengt met knoflook.
Eén capsule per kilo meelwormen is voldoende.
Je moet de wormen zo bij zo altijd behandelen met een goed voedsel op vit. en mineraal basis

ime

Re:   hellllp  Damalijster

Bericht door ime » 20 jan 2008, 19:49

Ik ben geen diëtist maar volgens mij moet je voor B vitamines niet bij visolie zijn.
Visolie bevat omega 3 vetzuren die goed zijn voor onze hart en bloedvaten en onze hersenen (wikipedia). Het voorkomt dat onze aders dichtslibben.

B vitamines zijn er in een aantal soorten en spelen een rol bij de cellulaire stofwisseling en een goede werking van het zenuwstelsel. B vitamines zitten o.a. in gist, peulvruchten, vlees etc.

Arjan

Re:   hellllp  Damalijster

Bericht door Arjan » 21 jan 2008, 09:17

Je hebt helemaal gelijk Ime.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten