Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Gaai » 01 mar 2008, 12:37

Iedereen heeft de mond vol over de opwarming van de aarde en het feit dat er geen seizoenen meer zijn.
Op een site van watervogels las ik dat er al liefhebbers zijn die jongen in het nest hebben liggen.

Ikzelf heb bij één van mijn koppels roodsnavelkitta's alle insecten van het menu geschrapt omdat de man (2 jaar oud) aan het jagen is op pop (kweek 2007). Ik heb voor mezelf uitgemaakt slechts vanaf 01 april de kweek te laten starten. Voor zover ik daar iets aan kan doen natuurlijk.

Hoe zit het bij jullie, laten jullie betijen of probeer je de kweek wat te "richten"?
Het kan immers nog beginnen vriezen, is er al genoeg daglicht, enz ....
Laatst gewijzigd door Gaai op 01 mar 2008, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Gaai » 02 mar 2008, 17:34

Ik heb vandaag toch maar besloten om de vleugelpennen van de man aan beide vleugels in te knippen. Ik heb hierbij de vijf buitenste pennen iets meer dan gehalveerd. Ik had voor dit jaar toch nog geen kweekplannen met dit koppel en wilde zeker de pop sparen. De man kan nog vliegen maar acrobatische toeren terwijl hij de pop najaagt lijken mij nu toch niet meer evident.

Een ander koppel roodsnavelkitta's, beiden kweek 2007 zitten mooi naast elkaar en leggen elkaars pluinen goed.
Dit koppel belooft voor 2009.

Mijn andere koppels laten zich gelukkig nog niet verleiden tot een vroege kweek.

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Gaai » 09 mar 2008, 15:10

Het inkorten van de vleugels bij de roodsnavelkitta heeft geholpen.
Er wordt niet meer gejaagd en de pop heeft weer wat rust.
Wat ik ook belangrijk vind is dat de vogels als koppel toch samen kunnen blijven.
Als ik de man had apart gezet had dat waarschijnlijk toch nog nadeliger geweest.

Noch enkele weken en de incagaaien mogen in hun kweekvolière.
Deze beplante volière is 4 meter diep, 2 meter breed en 3 meter hoog.
Van dit koppel heb ik de meeste verwachtingen.

En dan maar afwachten!!!!

Softbill

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Softbill » 09 mar 2008, 16:32

Have you bred the roodsnavelkitta before? With the wing of the male cut?
I have one pair of lamprotornis chalybeus which the male chases the hen. If I cut one wing, the eggs are not fertile. I also have one pair l. spreo - where also the male chases the hen. If I cut one wing, the eggs are fertile. I think it depends on how much the wing is cut and how much chasing.

Arjan

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Arjan » 09 mar 2008, 16:50

Even over dat veren knippen als je de baarden knipt dan kan je het best de buitenste drie veren in tact laten want dan is er zo op het oog niets van te zien nu loop je de hele zomer tegen een gemutileerde vogel aan te kijken.
Even in het Engels voor Softbill.
Softbill you should try to cut only the beard of the feather you have a small and a broad site keep the small site intact and do this to both wings so the bird keeps a stable flight it only has to reduce the birds speed.
Treat four feathers both side but do no harm to the three last feathers that way you won't see it.

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Gaai » 09 mar 2008, 17:44

Ik heb twee koppel kitta's doch verwacht geen nestpogingen dit jaar. Beide poppen en één man zijn van 2007, de overige man is van 2006. Dergelijke vogels gaan meer dan 15 jaar mee dus 1 jaartje niets kweken geeft niet voor mij.

Het is inderdaad niet zo mooi om de vogel nu te bekijken maar ik prefereer toch om mijn pop te sparen. Er zijn gevallen gekend waarbij de man de pop gewoon afmaakt. De man is van 2006 en dus broedrijp. Ik wil ze echter wel bij elkaar laten zitten, om een band te laten groeien, en de pop kan zich nu rustig in de beplanting ophouden zonder dat ze wordt opgejaagd. Ik hoop dat ze volgend jaar beter overweg kunnen, anders geef ik deze pop een jonge man uit de kweek van 2008. We zien wel.

Bij mijn tweede koppel heb ik geen problemen, beide vogels zijn van 2007.
Voordien heb ik al met de kitta gekweekt en dit import koppel bracht mooi hun jongen groot. Ik hoefde hierbij niet in te grijpen.

@ Arjan,
Het knippen van de vleugels zoals jij het zegt is inderdaad wel mooier. Ik heb het echter snel willen doen om de vogel zo niet te veel stress te geven. Roodsnavelkitta's zijn nogal schuwe vogels en de man laat zich nu al een week niet meer zien. Anders kwam hij mij uitdagen vanop de dichtste zitstok.
Laatst gewijzigd door Gaai op 09 mar 2008, 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Gaai » 27 mar 2008, 09:47

Da man roodsnavelkitta begint stilaan meer vertrouwen te krijgen en laat zich terug wat meer zien.   Alle dagen kan ik wel kleine takjes in de waterbak terugvinden. Het is mij nu ook opgevallen dat de man enkel agressief is tegen de pop als ik in de buurt ben. Als ik de vogels vanuit mijn woonkamer bekijk zitten ze braaf naast elkaar.

Sinds een week heb ik er wel een "roofvogel" bij. Twee weken geleden heb ik mijn koppel witkuifgaaien in de kweekvlucht geplaatst. De bedoeling is dat dit éénjarig koppel een vaste volière zou krijgen met het oog op de kweek 2009.
Echter nu begint de man mij aan te vallen. Als ik mij buk om het water te verversen krijg ik een paar klauwen in mijn haar gedrukt. Dat is wel even schrikken.

Mijn vraag is nu of ik bij dit éénjarig koppel, beide zijn wel uit de eerste broedronde, dit jaar al kweekresultaten kan verwachten.  

Softbill

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Softbill » 27 mar 2008, 10:02

Very few species do not breed first year - mostly very large species, or ones that have complicated courtship.
Also, many male birds will try to protect their mate if you enter the aviary, or just open the door. They will try to make their mate go as far from you as possible - to protect them. But the female is often interested in you because you have food. This is common even in some gallliformes. Many people think that the pair are not bonded or compatible, but the opposite is often true. Sometimes it can help a little if you make a small gift to the male when you are near, and carefully ignore the female. Perhaps offer the male a peanut or a mealworm - something that he particularly likes - he will often give to the female (which he does not want you to do). This problem is perhaps more common in birds bred in aviaries, because they have little fear of you compared to imported birds.

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Gaai » 27 mar 2008, 11:49

Softbill,

Thank you for this information.

Ik geef reeds af en toe een meelworm aan de man wanneer ik in de volière kom. Pas als ik weg ben komt ook de pop bij de man. De man begint dan te roepen en met de vleugels te wapperen doch hij geeft de meelworm nog niet door aan de pop.

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Gaai » 04 apr 2008, 22:19

Ik ben net terug van een weekje Nederland en ben nog snel eens in de volières gegaan. Alles OK en klaar voor een nieuw kweekseizoen. Vanaf dit weekend elke dag levende krekels en naakte muizen en ratten voor mijn inca's. Niet dat ik dat in de winter ook niet af en toe geef, maar nu gaan we proberen door een nog beter voedselaanbod de vogels in broedstemming te krijgen. Maar ze moeten het zelf willen natuurlijk. Zoals reeds aangehaald verwacht ik nog niets van mijn andere jonge koppels, maar je weet nooit. Ook zij krijgen dezelfde rijke voeding, de kitta's wel met mate.

Voor ik ben vertrokken heb ik nog wat tijd genomen om een kweekverslag van de roodsnavelkitta in te sturen. Dit ingevolge de vraag naar kweekverslagen met het oog op de POSITIEFLIJST. Maak aub ook eens wat tijd. Iedereen leest graag de artikels van anderen maar zelf doet men zo weinig moeite. En daarenboven is het ook nog goed voor onze hobby, vogels "mogen blijven" houden. Stel je voor dat de vogels die jij kweekt niet meer mogen gehouden worden enkel en alleen omdat niemand een kweekverslag heeft binnengestuurd!

ime

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door ime » 05 apr 2008, 11:23

Mijn bruine maskergaailijsters hebben sinds een paar dagen ook het voorjaar in de bol.
Ze pakken af en toe nestmateriaal en flapperen met de vleugels. De pop denkt nu dat ze heel wat is en zit soms achter de man aan. 's nachts sluit ik ze nog op in het binnenhok maar daar trekken ze nu aan alle draadjes die ze maar vinden. Toch maar buiten laten slapen nu? (onoverdekt maar wel beschut). Vol verwachting klopt ons hart. De mooie tijd breekt nu snel aan hoop ik.

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Gaai » 05 apr 2008, 11:47

Ik hoop in elk geval dat de lente vlug haar intrede gaat doen. Al die regen en vocht in de volières!

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Gaai » 05 apr 2008, 11:47

Ik hoop in elk geval dat de lente vlug haar intrede gaat doen. Al die regen en vocht in de volières!

Sorry, twee keer
Laatst gewijzigd door Gaai op 05 apr 2008, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.

z3rico

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door z3rico » 05 apr 2008, 12:22

mijn witwanggaailijsters zijn nou ook een paar weekjes met nestmateri aan het slepen!! vooral het popje!! maar echt aan een nest bouwen nog niet heeft iemant mischien een tip wat voor nestgelegenheid ik aan moet bieden? heb op dit moment 2 mandjes neer gehangen 1 met doorsnee van zon 22 cm en 1 van zon 15 cm!! ze zitten veel in het grote mandje maar heb het idee dat ze er niet echt tevreden mee zijn!! maar ja jongens lente net begonnen nog even geduld gewoon!! jullie succes

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Gaai » 05 apr 2008, 12:43

Ik heb net een kunststof kerstkrans in de uitverkoop kunnen aanschaffen. Dit ga ik in de volière van de inca's bevestigen rond de nestkorf. Vorig jaar heb ik voor de kitta's eerst zelf met twijgen van de haagbeuk een nest in het mandje aangemaakt. Dit werd goed geaccepteerd en enkel nog wat bekleed met cocosvezels.
Dit jaar ga ik wel nog op zoek naar gedroogd gras en fijne wortels van grassen of bomen. Soms kan het aanbieden van diverse soorten nestmateriaal al helpen. Misschien zelfs het aanbieden van een oud merelnest.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten