Ontstoken poten bonte vliegenvanger

Alles m.b.t. ziekte

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
Wouard
Senior+ Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mar 2007, 21:58
Locatie: Groningen
Contacteer:

Ontstoken poten bonte vliegenvanger

Bericht door Wouard » 01 jan 2009, 16:37

Ik heb een bonte vliegenvanger met opgezwollen (ontstoken) gewrichtjes in de poten, daar waar de tenen beginnen. Wat kan ik hier tegen doen?

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: Ontstoken poten bonte vliegenvanger

Bericht door Niltava » 02 jan 2009, 00:34

Mogelijk kan Mycolog zalf hierbij van dienst zijn.

Weet alleen niet of die ook hier in Nederland verkrijgbaar is, ik verkrijg hem tijdens een show in België.
Gebruik hem wel eens bij een vogel welke een ontstoken pootje heeft, en dan is het meestal binnen 2 dagen weg.
Ben echter geen dierenarts, en het kan zijn dat jouw Bonte vliegenvanger iets anders aan zijn pootje heeft.

Wouard
Senior+ Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mar 2007, 21:58
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Ontstoken poten bonte vliegenvanger

Bericht door Wouard » 02 jan 2009, 13:57

Dank je. Ik zal kijken of ik de zalf vinden kan.

Vandaag bij de dierenarts 1ml baytril gekregen voor 500ml water. Ik moet ongeveer 5 dagen kuren. Kijken of dit werkt!

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Ontstoken poten bonte vliegenvanger

Bericht door minla » 02 jan 2009, 18:23

Graag zou ik willen weten of u veel meelwormen voert. Ik voer ze zelf in beperkte mate , maar ik heb weleens gehoord dat ze door meelwormen pootaandoeningen kunnen krijgen. Succes met het verhelpen van de aandoening!

Wouard
Senior+ Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mar 2007, 21:58
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Ontstoken poten bonte vliegenvanger

Bericht door Wouard » 02 jan 2009, 18:49

Vandaag Mycolog zalf gehaald. Dit is dus alleen op recept bij de apotheek te krijgen. Recept heb ik van de dierenarts gekregen. Afwachten of dit zalf helpt.

Meelwormen krijgen deze vogels bijna niet. Ik denk zelf ook niet dat ontstekingen door meelwormen kunnen worden veroorzaakt. Mijn vliegenvangers krijgen alleen universeel (3 soorten, nl cede, orlux unipatee en nutribird unicomplett pellets, de nutribird eten ze het lieftst) en af en toe wat diepvries pinkiemaden. Fruit raken ze niet aan.

ime

Re: Ontstoken poten bonte vliegenvanger

Bericht door ime » 03 jan 2009, 09:45

Wouard schreef:Ik heb een bonte vliegenvanger met opgezwollen (ontstoken) gewrichtjes in de poten, daar waar de tenen beginnen. Wat kan ik hier tegen doen?
Ik ken een paar oorzaken van ontstoken poten/tenen.'
- te harde stokken
- vitamine A gebrek
- beschadigingen gevolgd door ontstekingen door b.v. in gaas hangen. De wondjes komen dan b.v. in aanraking met poep en de poot gaat ontsteken.

Je geeft de vogels universeelvoer en als ze dat goed eten zou een vitaminegebrek niet de oorzaak kunnen zijn.
Meelwormen zelf zijn trouwens niet de oorzaak van ontstoken gewrichten. Als je vogels alleen maar slecht gevoerde/onbepoederde meelwormen voert krijgen ze vitamine (A) gebrek en daardoor ontstoken gewrichten. Het is dus het tekort aan voedingstoffen in de meelworm.
Afhankelijk van de oorzaak kun je je maatregelen treffen.
Als er geen sprake is van een onsteking veroozaakt door een wond heeft zalf denk ik geen zin.

Wouard
Senior+ Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mar 2007, 21:58
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Ontstoken poten bonte vliegenvanger

Bericht door Wouard » 03 jan 2009, 10:48

De vogels krijgen universeel en bijna geen meelwormen. Verder zitten ze in een kooi met plexiglas fronten, dus geen gaas. De stokken heb ik vervangen door takken, in de hoop dat dat ook wat helpt.

De genoemde zalf werkt tegen schimmels, bacterieen en is een antibiotica in 1, eens kijken of dit helpt.

Wouard
Senior+ Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mar 2007, 21:58
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Ontstoken poten bonte vliegenvanger

Bericht door Wouard » 04 jan 2009, 16:43

Als bodembedekking in de kooien heb ik anticoccidiose korrels. Zou dit een mogelijke oorzaak kunnen zijn?

Ger waar haal je dergelijke bodembedekking die jij voorstelt vandaan? Uit het bos??

Wouard
Senior+ Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mar 2007, 21:58
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Ontstoken poten bonte vliegenvanger

Bericht door Wouard » 14 jan 2009, 20:07

De bonte vliegenvanger heeft het niet gered.

De zalf die ik gehaald werkte in 1e instantie goed. De zwelling nam af. Later leek het wel of de zwelling iets opgeknapt was. Een dag later was hij dood. Misschien te lang achter elkaar het zalf gebruikt. Was natuurlijk wel voor mensen bedoeld. Dus maar weer op zoek naar een ander exemplaar

luc
Senior Forumlid
Berichten: 64
Lid geworden op: 13 mei 2011, 07:34
Contacteer:

Re: Ontstoken poten bonte vliegenvanger

Bericht door luc » 20 mei 2011, 12:29

Vroeger jaren stierven vele import insekteneters aan opgezwollen pootgewrichten door het overdadig voederen van meelwormen en runderhart.
Onderzoeken hebben uitgewezen dat het hier gaat om gewrichtsontstekingen veroorzaakt door jicht,een deels nierfalen.
Op heden zijn er goede zachtvoeders en evenwichtige insekten strooipoeders voorhanden daarom dat dit euvel nog maar zelden optreed.
Daarentegen zijn pootbeschadigingen veroorzaakt door harde zitstokken en nagelverlies wel te genezen door oogzalf op recept en mercurochrom.
Bosgrond en teeltaarde zijn zeer geschikt voor buitenvluchten maar afteraden in kamervolieres,de aarde wordt kurkdroog en wordt stof met ademhalingsproblemen en luchtzak schimmels tot gevolg.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast