Kweek 2009

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Kweek 2009

Bericht door Gaai » 03 feb 2009, 19:38

Voorruit dan maar.

Dit jaar hoop ik te kunnen kweken met de kookaburra en de roodsnavelkitta. Alhoewel het nog veel te vroeg is heb ik al gemerkt dat mijn roodsnavelkitta man alweer zeer hitsig is. Als ik bij de kooi sta dan jaagt hij soms hevig achter de pop. Hij doet dit echter niet altijd want soms zie ik hem braaf naast de pop zitten. Dat moet ik dus in de gaten houden. Ik heb trouwens al meteen het aantal kuikenhartjes verminderd. Ze krijgen nu enkel beokorrels, universeel en vette lijsterkorrels. Vorig jaar heb ik van deze man één vleugel moeten inknippen. Ik hoop dat ik dat dit kweekseizoen niet meer hoef te doen.

Bij de kookaburra's heb ik sinds een paar weken een nieuw nestblok geplaatst. Het is een groot papegaaienblok dat ik op zijn zijkant op een stapel stenen heb gelegd. In het blok ligt een laag boomschors dat door beide vogels nu volop als speelgoed wordt gebruikt. Hier heb ik goede hoop. Nog een paar weken wachten. Mijn muizenkwekerij draait overigens wel al op volle toeren, net zoals de diepvries die al aardig begint vol te zitten met muizen :P . Maar ja, je moet er ook héél wat voorzien. Als er jongen zullen zijn zal mijn voorraad muizen er wel vlug doorheen gedraaid worden.

De blauwvleugelkookaburra's zijn jongen van vorig jaar dus daar verwacht ik nog niets van.

Wat gaan jullie inzetten voor de kweek?

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door minla » 03 feb 2009, 20:39

Ik ga het proberen met roodstaartminla's
Laatst gewijzigd door minla op 19 mar 2009, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.

PRODIER
Junior Forumlid
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 okt 2007, 12:29
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door PRODIER » 04 feb 2009, 09:07

Na heel lang zoeken hebben we eindelijk ons tweede stel GEELKEEL-GAAILIJSTERS of tegenwoordig BLAUWKROON-GAAILIJSTERS compleet, en we gaan er dit jaar weer voor !

Dus iedereen met wijze raad of ervaringen met deze soort REAGEER !!! want we willen natuurlijk ontzettend graag nageslacht van deze soort want we zijn nooit te oud om te leren en blij met elke wijzigheid en ervaring die ons wordt toegespeeld !!!

Vr Gr Mart En Lianne

Chuck_Yeager

Re: Kweek 2009

Bericht door Chuck_Yeager » 04 feb 2009, 10:06

Mijn koppel Lybius Dubius zit nog binnen omdat 2 nieuwe verwarmde volieres in aanmaak zijn, en omdat ik het buiten nog steeds te koud vind...
Ik merk regelmatig op dat de man de pop voedert. Ik ga echter pas volop levend voer geven wanneer de nieuwe voliere volledig af is en het weer beterd.

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door Gaai » 04 feb 2009, 16:34

WB, de kleurafwijkende kraaiachtigen zal inderdaad nog niet voor dit jaar zijn. Ik heb wel contacten met de kweker die in het bezit is van al mijn oudere mutaties van de gaai en de ekster. Dus vroeg of laat heb ik wel weer een koppel in mijn volières.

Wel blijf ik op zoek naar deze mutaties. Dus als er mij iemand kan helpen. Ik heb weet van : bruine kraai, pastel kraai, albino en satinet kraai, opaal gaai, bruine ekster, pastel ekster, grijze ekster en witte ekster alsook van de witte, satinet, grijze en bruine kauw. Keuze genoeg dus. :wink:

Die zwartbandbaardvogels zijn trouwens ook heel mooie vogels. Ik herinner mij daar ergens een kweekverslag van gelezen te hebben op het internet. Hopelijk lukt je de kweek.

Ik heb toch wel grote verwachtingen naar de reacties op dit onderwerp. Als ik zo zie wat in de rubriek "Kweek 2008" allemaal werd aangehaald van vogelsoorten : sumatraanse boomeksters, witborstgaaien, japanse nachtegalen, verschillende soorten gaailijsters, blauwe eksters en blauwe gaaien, ......

En het is een kans om dit forum weer wat nieuw leven in te blazen.

Chuck_Yeager

Re: Kweek 2009

Bericht door Chuck_Yeager » 04 feb 2009, 18:25

Inderdaad, hopen dat ook deze topic terug aanslaat!

Er zijn enkele kweekverslagen te vinden van deze baardvogelsoort, en worden af en toe gefokt bij de liefhebber.
Zelf heb ik nog geen kweekervaring met deze soort en heb de vogels ook nog niet zo heel lang, dus afwachten wat het dit jaar gaat worden...

PRODIER
Junior Forumlid
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 okt 2007, 12:29
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door PRODIER » 04 feb 2009, 18:52

Onze GEELKEEL-GAAILIJSTERS zijn wel degelijk dezelfde als de BLAUWKROON-GAAILIJSTER en luisteren tegenwoordig naar de naamgeving Dryonastes courtoisi (vroeger heten ze Garrulax galbanus'Courtoisi') ze zijn inderdaad zeldzaam, vandaar dat we ze alleen in het stamboek konden ruilen want onder de liefhebbers zijn ze helaas nauwelijks te vinden
Deze vogels zijn inderdaad winterhard, maar we sluiten ze evengoed iedere avond op want je weet maar nooit !

Vr Gr Mart
Laatst gewijzigd door PRODIER op 05 feb 2009, 08:18, 1 keer totaal gewijzigd.

PRODIER
Junior Forumlid
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 okt 2007, 12:29
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door PRODIER » 04 feb 2009, 22:03

Whiteblackbird,

Je kan ook kijken op onze website www.pro-dier.nl onder overige vogels dan kan je onze Courtoisi's zien.

Vr Gr Mart

PRODIER
Junior Forumlid
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 okt 2007, 12:29
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door PRODIER » 04 feb 2009, 22:03

Whiteblackbird,

Je kan ook kijken op onze website http://www.pro-dier.nl onder overige vogels dan kan je onze Courtoisi's zien.

Vr Gr Mart

PRODIER
Junior Forumlid
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 okt 2007, 12:29
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door PRODIER » 05 feb 2009, 18:57

Beste whiteblackbird,

Ik heb me aangesloten bij het stamboek van de Dryonastes courtoisi welke geleid wordt door de diverse aangesloten dierentuinen, want anders zou ik nooit een raszuivere man kunnen krijgen, dus dan hoop ik maar dat deze het wel goed hebben maar het lijkt me sterk dat dat niet zo is !

Vr Gr Mart

PRODIER
Junior Forumlid
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 okt 2007, 12:29
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door PRODIER » 05 feb 2009, 21:57

Beste Whiteblackbird,

Wij hebben zelf al een jaar of 6 een broed en opfokfaciliteit voor papegaaien en andere vogels, en natuurlijk zullen we deze ook inzetten op het moment dat het mis zou gaan met onze gaailijsters,maar we laten ze het toch dit jaar nog 1 keertje proberen.
Gelukkig ben ik in de omstandigheid dat ik de tijd kan maken om deze uitdaging aan te kunnen gaan, dus de tijd zal het leren !!!
Ik hoop trouwens dat ik je eens tref in de winkel, want bijpraten en ervaringen uitwisselen gaat me beter af met een bakkie koffie dan met een computer !

Vr Gr Mart

Wim
Junior Forumlid
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 jul 2008, 22:15
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door Wim » 11 feb 2009, 22:09

Hallo Gaai en andere liefhebbers,


Ik heb afgelopen jaar afstand gedaan van de kardinalen en ben me meer gaan interesseren voor de gaailijsters en andere insecten-vruchtenetende vogels.
Veel ruimte heb ik niet achter in de tuin en heb in totaal zes vluchten ter beschikking waarvan een viertal beplant zijn. De kleurenpracht en het gedrag van de vogels trokken me het meeste aan.
De bruinmaskergaailijster pop haalt inmiddels de meelwormen uit mijn handen, terwijl ik de vogel nog maar een viertal weken bezit. Ze lijken snel vertrouwd te raken aan het verzorgers en nieuwe omstandigheden.
Ik hoop in het komende kweekjaar met een drietal koppels te beginnen. Ik heb een tweetal koppels roodstaartgaailijsters en een koppel bruinmaskergaailijsters. Ik heb me van te voren wel geinformeerd over huisvesting, voeding, broedgedrag etc. Maar ik verwacht nog regelmatig terug te komen op deze site met vragen en hoop daarbij gebruik te kunnen maken van de aanwezige ervaringen en deskundigheid. Daarnaast heb ik ook nog een koppel roodoorbuulbuuls waar ik de afgelopen bijzonder goede kweekresultaten heb behaald.
Ik heb sinds vorig besloten om geen jonge vogels meer te ringen. Het risisco van een verlaten nest en daardoor niet meer uitbroeden van de eieren danwel verwijderen van de eieren of jonge vogels is het mij niet waard. Naar tentoonstellingen ga ik niet met mijn vogels, dus daarvoor hoef ik het ook niet te doen. Ik weet dat er ook een bestandsbeheer plaatsvindt bijde speciaalclub.
Is dit alleen maar weggelegd voor de zeldzamere gaaien en gaailijstersoorten? De liefhebbers van schamalijsters komen ook regelmatig bijeen om hun kennis te delen en te vergroten. Ik vraag me af of een dergelijke behoefte ook leeft onder kwekers van gaaien en gaailijsters.

Groet,

Wim

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door White_Blackbird » 12 feb 2009, 18:23

Dat bestandsbeheer geldt volgens mij voor alle soorten vogels binnen de Speciaalclub V&I
Voor de gaaien en gaailijsters is er een tijd geleden een soort studiegroep opgericht met oa. als doel om vogels uit te wisselen en zodoende te voorkomen dat bepaalde soorten uit de volièrebestanden gaan verdwijnen. Anderen op dit forum kunnen hier ongetwijfeld meer over vertellen...

Overigens hebben veel mensen het in 1 adem over gaai en gaailijsters, terwijl genoemde vogels tot 2 heel verschillende groepen behoren. Weliswaar vallen beide groepen onder de zangvogels, maar behoren de gaaien tot de kraaiachtigen en de gaailijsters meer tot de 'timalieachtigen' Qua gedrag, lichaamsbouw etc. zijn de twee vogelgroepen dan ook onvergelijkbaar. Beter en logischer zou dan ook zijn een aparte gaaien, kraaien en ekstergroep op te richten en liefhebbers van de de gaailijsters samen te laten gaan met de Japanse/zilveroornachtegalen en minla kwekers.

Wim
Junior Forumlid
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 jul 2008, 22:15
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door Wim » 13 feb 2009, 19:24

Hallo Ger,

Waar haal ik informatie vandaag vandaan over de bestandsregistratie? Is deze opvraagbaar bij de bestandscoordinator?
Ik weet dat er nog veel meer kwekers van I&V etende vogels zijn die hun vogels niet ringen en hier ook bewust voor kiezen. Laat bij mijn vogels altijd een DNA geslachtsbepaling doen, ook bij de roodoorbuulbuuls.
Is voor mij voldoende om aan te geven dat de vogels door mij zijn gekweekt.
Wat is de meerwaarde van een geringde vogel op dit moment? Ook hier wordt op grote schaal mee gefraudeerd, vooral bij wildzangvogels.
Zou graag zien dat er een alternatief zou komen op het ringen van vogels. Weet dat het chippen van vogels soms ook gebeurt. Weet dat dit bij cites vogels, zoals balispreeuwen, vanaf 2009 niet meer is toegestaan.

Groet,

Wim

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2009

Bericht door White_Blackbird » 14 feb 2009, 09:08

[quote="Wim"]

Wat is de meerwaarde van een geringde vogel op dit moment? Ook hier wordt op grote schaal mee gefraudeerd, vooral bij wildzangvogels.

Ik vind deze opmerking wel wat kort door de bocht, Wim. Hoezo wordt er op grote schaal mee gefraudeerd? Zijn er betrouwbare onderzoeken die dit staven?
Het mooie van het ringensysteem is dat het juist zo moeilijk blijkt om er mee te frauderen. Het blijft toch lastig om te sjoemelen met een gekleurde (gesloten)ring van de juiste diameter voorzien van een breuklijn, kweeknummer, geboortejaar enz. die er alleen bij de vogel omkan als hij 5 of 6 dagen oud is. Fraude is ook onnodig, want vrijwel alle soorten zijn heel goed te kweken in de volière.
Natuurlijk blijft er altijd een kleine groep mensen die zich in allerlei bochten wringt om te proberen een illegale vogel legaal te krijgen door er een soort ringetje om te flanzen. Dit soort (Europese)vogels kom je tegen op bijv. vogelmarkten. De vogels zijn schuw, hebben altijd een zilverkleurig ringetje van vage herkomst om en trekken met het geringde, vaak beschadigde pootje. Op het geheel van te koop aangeboden vogels gaat het gelukkig om hele kleine aantallen.
Exotische vogels worden al jaren niet meer geïmporteerd, dus geeft een gesloten ring bij de vogel zeker een meerwaarde omdat het laat zien dat het geen 'oude import ' is. Hier komt nog bij dat de verwachting is dat er voor exoten tzt. ook een ringplicht gaat gelden (is voor sommige soorten nu al het geval) Ik ring zelf alles, inheemse èn uitheemse soorten...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten