gaaien kweken

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

marc

gaaien kweken

Bericht door marc » 29 apr 2009, 16:00

hallo ,
graag zou ik terug willen een koppel vlaamse gaaien ( al dan niet een mutatie ) of eksters houden,
maar ik vindt totaal geen kwekers van deze dieren .
welk zijn de afmetingen om met een koppel eksters tekweken en is het wel verstandig om gewoon koppel wildkleurige te houden of beter kleurmutatie en welke kan ik dan het beste houden
marc

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: gaaien kweken

Bericht door Gaai » 29 apr 2009, 17:53

Dag Marc,

Ik zal je vanuit mijn ervaringen enkele antwoorden proberen tegeven. Ikzelf heb nu de opaal vlaamse gaai en heb een paar jaar geleden met mutatie eksters gekweekt.

Vooreerst zijn er inderdaad weinig kwekers van deze vogels. Je ziet ze hier overal in de natuur rondvliegen en ze kosten in de volière evenveel aan voedsel als de exotische gaaien waar nu voorlopig nog veel geld wordt voor betaald. Het grootbrengen van een nest jonge gaaien of eksters vereist veel insecten, ééndagsmuizen en kuikens. Of je moet ze met een papje in handopfok grootbrengen. Vraag naar je nakweek zal er zo goed als zeker bijna niet zijn, of het zal tegen weggeefprijzen moeten gebeuren. Dat is al iets om vooraf aan te denken. Ik heb voor mezelf de keuze gemaakt en ga toch verder met mijn vlaamse gaaien en later hopelijk ook terug een koppel mutatie eksters.

Ik heb eksters gekweekt in een volière van 1,20 meter breedt, 6 meter lang en 2 meter hoog. Het betrof een kweekbox met betonnen bodem en enkel langs de voorzijde open. Het koppel had de beschikking over een bak waarin ik met takken en kokosvezel eerst zelf een nest had gemaakt. De pop legde eieren en broedde deze ook mooi uit. Van één de vier jongen vond ik na vier dagen nog juist één kop terug waarna ik de overige drie met de hand diende groot te brengen. De vogels hadden veel last van de wilde eksters die op de volièrevogels in hun territorium afkwamen. Het voedsel bestond uit ééndagsmuizen en -ratten, ééndagskuikens en diepvries krekels.

Van de vlaamse gaai bestaat naar mijn weten in de volière enkel de mutatie opaal.
Van de ekster had ik zelf drie kleuren : satinet, bruin en een soort bruinpastel. Deze laatste twee worden nu nog gehouden maar nakweek is er voorlopig nog niet. Ik heb wel optie op nakweek. Van de ekster bestaan er zeker nog meerdere kleuren in de natuur.

Naar mijn mening zijn vlaamse gaaien beter te kweken maar je moet de jongen na een tiental dagen wel met de hand grootbrengen. Zoniet worden ze heel schuw en wild.

Mutatiekweek bij gaaien en eksters is een werk van lange adem met veel vallen en opstaan. Je zal blij zijn als je voor jezelf een mutatie in je volières in stand kan houden.

Mvg, Marc

marc

Re: gaaien kweken

Bericht door marc » 29 apr 2009, 20:09

hallo,
dank u voor de reactie , dacht wel dat er niet zoveel kwekers waren van deze soorten maar dat het zo moeilijk tevinden is of was had ik niet gedacht, zijn er mischien andere soorten gaaien of eksters ( exotiche soorten ) die ik beter zou houden en zo welke raden jullie dan aan .
ik ben vroeger een parkieten kweker geweest maar na een periode van rust en veel werk wil ik stilaaan terug beginnen met een paar vogels, ik ben nogal gesteld op bv kookabura maar hoe groot moet de vogeliere voor deze soort zijn en wat is zoal de kostprijs voor de vogels

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: gaaien kweken

Bericht door White_Blackbird » 29 apr 2009, 20:57

Je zou ook kunnen denken aan Europese of Aziatische blauwe eksters. Mooi gekleurde en makkelijk te houden vogels en wat kleiner van formaat dan gewone eksters. Er is veel vraag naar blauwe eksters, de laatste jaren
Enkele mensen binnen de speciaalclub kweken met deze soorten.

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: gaaien kweken

Bericht door Gaai » 29 apr 2009, 21:43

Of roodsnavelkitta's. Heel mooi en sterk maar je moet wel aan een goed "klikkend" koppel geraken.

marc

Re: gaaien kweken

Bericht door marc » 30 apr 2009, 09:26

kan ik een koppel van deze soorten houden in een vogeliere van 4 x 3 op 2 meter hoogte
en moeten ze een binnen vlucht hebben of niet of enkel een beschutting voor het mindere weer

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: gaaien kweken

Bericht door Gaai » 30 apr 2009, 11:40

Ik heb kitta's gekweekt in een half overdekte en licht beplante volière van 2 meter op 4 meter en 3 hoog.
De vogels zaten hier winter en zomer in zonder problemen.

pedro

Re: gaaien kweken

Bericht door pedro » 02 mei 2009, 21:03

hallo gaai
kweek al jaren met boomeksters vorig jaar zes jongen doet wel drie keer een ronde. zeer makkelijke vogels en ik voer de jongen baby muisjes morio,s wasmotten . we hebben nu zes koppels en drie jaar terug nog maar 1. zo kan je zien dat je toch deze mooie vogels kan houden. en met twee mannen uit engeland vreemd bloed om onverwandt te maken
en ik kweek al jaren met de mexicaansezwartborstlangstaartgaai een schitterende vogel
maar om te kweken moeilijk verleden jaar vijf jongen .je moet bij gaaien een beetje geluk hebben maar een goed koppel doet heel wat

marc

Re: gaaien kweken

Bericht door marc » 03 mei 2009, 08:37

aanwelke voorwaarden moet een goede vogeliere voldoen om te proberen tekweken met boomeksters en waar kan ik eventueel een koppel kopen of eerst eens gaan zien of deze vogels bij ons passen

pedro

Re: gaaien kweken

Bericht door pedro » 03 mei 2009, 11:00

hallo marc
mij koppels zitten in een vlucht van 1meter bij 6meter en 2 meter hoog het zijn rustige vogels die gauw aan de verzorger wend. hier zitten nog jongen van verleden jaar mocht je belangsteling hebben bel gerust . maar kom eerst maar eens kijken

marc

Re: gaaien kweken

Bericht door marc » 04 mei 2009, 17:47

moeten wij de vluchten beplanten of niet voor ekstersoorten of gaaien , en welke planten kan je dan beste zetten of planten,
een binnen vlucht of is het voldoende om een goede beschutting tegen regen en wind voldoende of moet het meer zijn

pedro

Re: gaaien kweken

Bericht door pedro » 04 mei 2009, 21:30

mijn vluchten zijn beplant met conifeer hedera hulst laurier en vlierboomjes met een week zit de vlucht bijna dicht wel mooi voor de jongen kunnen ze hun
verstoppen. maar bij de purperruggaaien zit geen begroeiing het zijn van nogal schuwe vogels ik heb het gvoel dat ze wat relaxter worden en meer wennen aan de omgeving. deze vogels zitten in een vlucht van twee bij twee en zijn in half jaar een stuk rustiger geworden .als de vogels zitten te broeden maai ik gwoon het gras hokken schoonmaken. de jongens mogen voetballen hierdoor schrikken ze niet . heb zelf ook een kat die boven het nest ligt te slapen het doet ze niks meer.

geai59113
Junior Forumlid
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 jul 2013, 09:45
Contacteer:

Re: gaaien kweken

Bericht door geai59113 » 09 jul 2013, 17:07

Je remonte ce sujet.
Bonjour.
Gaai à très bien répondu à la question :wink: il existe qu'une mutation opale pour le geai a ma connaissance oui je n'aie jamais vu d'autres.
Question pour gaai aurai tu des photos de tes volières. :)
Laatst gewijzigd door geai59113 op 10 jul 2013, 08:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: gaaien kweken

Bericht door Gaai » 09 jul 2013, 23:08

Bonjour,

Pour le moment je n'ai qu'un seul couple de geaies. Ils sont tout les deux porteur d'opale. Cette année, je les ai gardé dans une petite volière de 3 m sur 1 m. L'élévage n'as pas eu de succès. L'année prochaîne je vais mettre un couple dans ma nouvelle volière de 3,6m sur 7,2m. Cette volière n'est pas encore prête mais j'ai déjà mis quelques photos sur cette site (Huisvesting - Mijn nieuwe volière).

geai59113
Junior Forumlid
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 jul 2013, 09:45
Contacteer:

Re: gaaien kweken

Bericht door geai59113 » 10 jul 2013, 10:52

hello gaai.
OUI cette année pas terrible avec cette météo très capricieuse :evil: beaucoup de pluie et froid trop longtemps ce type de météo a joué un rôle sur la reproduction.
Après les travaux fini ça va être une belle volière belle espace tu comptes mettre des plantations ??? .
Je m’excuse d’écrire quand français :oops: , j’espère que vous me comprenez. ???

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast