Japanse lijster ervaringen gevraagd

Alles m.b.t. vogelsoorten

Moderators: René, adminrobin

paulp

Japanse lijster ervaringen gevraagd

Bericht door paulp » 17 mei 2009, 18:13

Beste vogelvrienden,
Ik heb laatst bij iemand een japanse lijster horen zingen en was eigenlijk meteen verkocht.
Zelf heb ik een voliere met europese cultuur vogels en enkele zangkooien met europese zanglijster, merel, en F1tjes (Kapoetsensijs x Kanarie)
Nu zou ik graag een japanse lijster wilen en nu is mijn vraag :
Ik wil hem plaatsen onder mijn overkapping in een grote openkooi is de japanse lijster winterhard?
Wat voor soort voer eet hij? Mag hij ook fruit hebben en zoja welk?meelwormen??Naam van het voer wat te verkrijgen is?( kan ik namelijk navragen of mijn dieren winkel dat in huis heeft.)
Weet iemand een site waar ik info kan lezen over de japanse lijster? :?:
Ik dank iedereen voor reactie.
Groetjes en goed broedseizoen,

Paulp

Arjan

Re: Japanse lijster ervaringen gevraagd

Bericht door Arjan » 17 mei 2009, 22:51

Hallo Paulp
Welkom op het forum.
Vaak hebben wij het probleem dat een nederlandse naam niet de lading dekt.
Ik denk dat jij de Turdus cardis bedoeld die ook bekend is als de Zwartkap lijster als dat zo is?
Dan kan ik je vertellen dat er al een paar keer mee gekweekt is.
Google er even op, en zo ja, stuur mij een mail ,en dan krijg je van mij het mail adres of tel.nmr. van de persoon die er alles over kan vertellen.

paulp

Re: Japanse lijster ervaringen gevraagd

Bericht door paulp » 18 mei 2009, 20:35

Beste Arjan ,

Bedankt voor je reactie.
Het betreft de volgende vogel (ik kon geen foto naar hier verplaatsen)
Iedergeval als je deze link wilt aanklikken
http://orientalbirdimages.org/search.ph ... rd_ID=2464

Deze naam stond erbij :Japanese Thrush Turdus cardis - Adult male

Mocht je iets meer weten hoor ik het graag ..

Groetjes,

Paul

jupiler
Senior Forumlid
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 aug 2007, 00:25
Locatie: herzele BE
Contacteer:

Re: Japanse lijster ervaringen gevraagd

Bericht door jupiler » 25 mei 2009, 15:48

hallo paul
sinds vorig jaar heb ik één koppel kunnen samenstellen van deze soort
daar het een jonge pop was was het broedseizoen niet denderend maar toch heb ik er ervaring mee opgedaan
de eerste 2 rondes maakte ze haar nest op een heel moeilijke plaats en niet sterk genoeg dus 2 x moeten uiterkken
de 3de ronde had ze wel een goed nest en weer bevruchte eieren met uiteindelijk 3 jongen die uitkipten
na 4 dagen waren de jongen plots verdwenen dus heb ik er niks mee gekweekt vorig seizoen .
nu vlot het al wat beter ze heeft eindelijk een mooi nest in een goede nestkom die ik ophangde
dus deze week volgen er wel eieren die bevrucht zijn want het klikt zeer goed met beide
wat ik wel ondervin is dat ze verlekkerd zijn op gewone pieren , meelwormen pinkies en buffalo worden ook genomen
maar in mindere maten .

de man kan inderdaat mooi zingen maar het liefst van zang hoor ik mijn
mexicaanse witkeel lijster zingen deze heeft zo wondermooie tonen

mijn vogels zitten buiten wel in de winter overdekt en afgesloten
maar toch onverwamrd het zijn sterke vogels

suc6

paulp

Re: Japanse lijster ervaringen gevraagd

Bericht door paulp » 26 mei 2009, 18:02

Hallo Jupiler,

Hartstikke bedankt voor reactie,
Ondertussen heb ik een man aangeschaft, ik geef hem een uitgebreid universeelvoer en af en toe meelwormen.
Ik had nog een paar vraagjes eten ze ook fruit of groenten??
Verder zingt hij geweldig en eerlijk ik vind er een beetje zang van een merel en een lijster in terug.
Ik ben wel benieuwd hoe een mexicaanse witkeellijster zingt, heb je daar toevallig een link van die ik kan gaan bekijken en luisteren?
Ik wil het volgende seizoen toch wat meer tropische zanglijsters houden voor de zang.
Dus als je nog een tip hebt over lijsters die goed kunnen overwinteren onder mijn overkapping aan het huis, verneem ik het graag.
nogmaals bedankt,

Paul

jupiler
Senior Forumlid
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 aug 2007, 00:25
Locatie: herzele BE
Contacteer:

Re: Japanse lijster ervaringen gevraagd

Bericht door jupiler » 26 mei 2009, 18:25

hallo paul
ja de japanse lijster gaat kwa zang heel sterk naar de merel en europese lijster maar hij zingt toch nog net anders
de mexicaanse witkeel zingt echt heel appart en mooie tonen ze zijn heel zeldzaam en een pop vinden is moeilijk
waar er een link is om de zang te horen weet ik niet ik beluister hem wel elke dag hier in mijn voliere in de tuin :)
verder zingd de grijskap ook heel mooi en veel mijn dama zingt zachter en niet luid
van deze soorten kunnen er wel in een grote gemeenshaps vlucht enkele mannen bij elkaar enkel voor de zang
ze zijn goed winterhard
mijn japanners hier eten zeker fruit van bessen tot appel en aardbei en kers in het seizoen kan je ze in het bos gaan plukken
maar wegens tijdgebrek koop ik gewoon een zak van 1 KG dievries bessen voor ijscreem coupés te maken dat is een mix van alle bessen en ze lusten het graag voor de rest geef ook pieren en slakjes die op je planten in de tuin zitten

mijn shama's zingen ook mooi maar doch deze zijn agressiever en vechtlustig mert andere soorten


greetzz

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Japanse lijster ervaringen gevraagd

Bericht door White_Blackbird » 27 mei 2009, 09:05

Ergens wel zonde om de in gevangenschap steeds zeldzamer wordende tropische lijstersoorten alleen voor de zang te houden...

jupiler
Senior Forumlid
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 aug 2007, 00:25
Locatie: herzele BE
Contacteer:

Re: Japanse lijster ervaringen gevraagd

Bericht door jupiler » 27 mei 2009, 21:08

White_Blackbird schreef:Ergens wel zonde om de in gevangenschap steeds zeldzamer wordende tropische lijstersoorten alleen voor de zang te houden...
weet jij mss een pop te koop zitten voor mijn mexicaanse witkeellijster ??
ik shat dat er slechts 1pop in nederland is, en 10mans waren enkele jaren geimporteerd door 2nederlanders
nakweek is er nog niet dus staan er wel al wat wachtende op de lijst in aankoop voor een pop
en trouwens denk ik ook niet dat het onze fout is dat er geen poppen geimporteerd werden vroeger ,iedereen
wou mooie zangvogels op zen hok en 3 nederlanders die graag lijsters kweken kochten alles op van de import handelaars
vooral als het ging om zeldzame soorten .
dus is het aan jullie om verder te kweken wij zullen ondertussen onze mans in goede conditie houden voor latere nakweek

en wat de japanse lijster betrefd zijn ze ook niet dik bezaaid heb in laatste 12 maanden slechts 1 advertentie gezien van jonge
japanse lijsters das ook niet vet en toch zijn er meerdere kweekers hiervan , waaronder ik nu ook

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Japanse lijster ervaringen gevraagd

Bericht door White_Blackbird » 27 mei 2009, 21:15

Je zou vogelhandel "De Pelikaan" in België eens kunnen proberen. De eigenaar van die zaak schijnt gekweekt te hebben met de witkeellijster...

paulp

Re: Japanse lijster ervaringen gevraagd

Bericht door paulp » 28 mei 2009, 19:40

Hallo Vogelvrienden,

Ik zie wel dat de meningen verdeeld zijn over het houden van zangvogels.
Maar ik wil toch jullie bedanken voor het advies over mijn japanselijster.
Ik ben er wel achter dat hetvoer dat ik hem geef Orlux Universeel Gold Pate wel erg verschilt van prijs met Belgie.
Woon zelf in de grensstreek in Nl moest ik 5 euro de kg betalen in Belgie 2,35 euro.
Iedergeval ik heb mijn Japanse lijster gekocht bij de Nachtengaal in Breda en volgens mij heeft hij nog een koppel te koop.
Zelf ben ik goed tevreden over hun advies en service.

Mocht er nog iemand zijn die mij een goed advies kan geven over een goede zangvogel hoor ik het graag,

Een goed broedseizoen en tot horens,

Paulp

jupiler
Senior Forumlid
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 aug 2007, 00:25
Locatie: herzele BE
Contacteer:

Re: Japanse lijster ervaringen gevraagd

Bericht door jupiler » 20 jun 2009, 19:43

hoi Paul
ja meningen zijn steeds verdeeld
vandaag 3 jongen geringd van de japanse lijster
normaal waren het er 4 maar ja het eerste jong is gesneuveld door de man , toen ik op een morgend heel vroeg
de voliere inging zag ik hem rondvliegen met het jong in ze'n bek , uiteraard direct de net gepakt en hem op afzondering gezet
de andere 3 eieren zijn dan ook nog uitgekomen en pop doet het perfect alleen met grootbrengen van de 3 jongen .
vorig had ik het zelfde scenario met de man maar toen roofde hij eieren wat hij nu niet deet , dus dacht ik dat het wel zou goed komen maar toch nog de shade kunnen beperken .
ik geef de pop nu vollop kleine mestpierkes buffalo's en meelwormen alles word regelmatig bepoedert met aves of gistocal
groeten


@ W.B. ik heb contact gehad met die man van de mexicaanse witkeellijsters en hij heeft nog jongen zitten van vorig jaar en had er nu ook al 6 als alle DNA's binnen zijn zal ik eindelijk een pop hebben voorkeur gaat uit naar een vogel van 2008 maar we zien wel
als je nog van die leuke tips hebt ....vuur ze maar af

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Japanse lijster ervaringen gevraagd

Bericht door White_Blackbird » 20 jun 2009, 22:00

Ha ha, Ik wou dat men mij eens wat leuke tips gaf!

jupiler
Senior Forumlid
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 aug 2007, 00:25
Locatie: herzele BE
Contacteer:

Re: Japanse lijster ervaringen gevraagd

Bericht door jupiler » 22 jun 2009, 22:41

Mja ik denk dat jij de expert bent in het kweken
maar van die tips wou ik eigelijk bedoelen dat ik het leuk vond dat je zeldzame soorten weet zitten
vooral bij mensen die niet op het internet zitten

kweek jij ook met de zoothera doherty kastanjeruglijster ?


groeten en suc6

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Japanse lijster ervaringen gevraagd

Bericht door White_Blackbird » 23 jun 2009, 22:46

Ja, dat bedoelde ik ook met die leuke tips. Dat ik hoopte dat ik ook eens een leuke tip over een zeldzame soort zou krijgen :wink:
Ja, ik kweek ook met die kastanjerugjes. Nou ja kweek...Het gaat vrij moeizaam dit jaar. Ze zijn nu pas aan een 2e broedronde begonnen.

jupiler
Senior Forumlid
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 aug 2007, 00:25
Locatie: herzele BE
Contacteer:

Re: Japanse lijster ervaringen gevraagd

Bericht door jupiler » 30 jun 2009, 23:59

hoi WB
kan jena het ontvangen van je DNA certificaten van de kastanjerugjes een man voor mij reserveren ?
ik heb hier een wondermooi popje zitten van 2008 die zelfs een nest gemaakt heeft maar ben aan geen man geraakt

vandaag de 3 jongen van de japanse lijster uitgevlogen en verdorie alle 3 hun ring weg weg van de poot mss één dag
te vroeg geringd , ik denk morgen de man terug in de kweekbox te laten bij de pop en haar jongen zodat ze aan een volgend broedsel kunne
beginne , ik hoop nu maar dat hij ze weer niet ver..... die man ik zal er wel enkele uren bijwaken nu van op men terras het is toch lekker weer
en heb men vrije dag .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten