Roodoorbuulbuul

Alles m.b.t. vogelsoorten

Moderators: René, adminrobin

J.J.
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 22 jun 2009, 20:54
Contacteer:

Roodoorbuulbuul

Bericht door J.J. » 22 jun 2009, 21:24

Hallo,

ik heb een voliere van 3,5 bij 2 (buiten, half overdekt) met een nachthok van 1 bij 1 (onverwarmd). Ik heb nu europese zaadeters, maar wil toch graag meer groen in de voliere. Helaas gaat dat met de europese zaadeters niet helemaal goed.

Ik zat te denken om de zaadeters weg te doen en andere vogels te gaan houden. Mijn gedachten gaan nu uit naar een koppel diamantduifjes, rijstvogels en een koppel roodoorbuulbuuls.
Er staat een hoop info op internet, maar graag zou ik informatie willen hebben van iemand die deze vogels heeft en/of kweekt.
Ik had enkele vragen:
- Zijn roodoorbuulbuuls samen te houden met andere, bovengenoemde vogels?
- Doen ze het goed op universeelvoer, een beetje fruit en levend voer?
- hoe is hun zang (het oor wil ook wat..........)
- Laten ze het groen met rust?
- Speciale dingen om rekening mee te houden tijdens de (eventuele) kweek?
- Misschien nog andere zaken waar ik aan zou moeten denken?

Alvast bedankt voor de moeite,

groeten,
J.J.

ime

Re: Roodoorbuulbuul

Bericht door ime » 22 jun 2009, 22:26

Ik denk dat roodoorbuulbuuls wel met andere soorten samen zijn te houden zolang het maar geen buulbuul soort is. Ook met andere insecteneters zou ik niet doen.
Diamantduifjes dat zou wel kunnen denk ik. Ik weet uit ervaring dat rijstvogels heel agressief kunnen zijn als ze een nest hebben dus ik zou daar mee oppassen. Bedenk wel dat buulbuuls zeer goede vliegers zijn en van ruimte houden.

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: Roodoorbuulbuul

Bericht door Niltava » 22 jun 2009, 23:26

Rijstvogels zou ook ik er liever niet bij plaatsen.

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Roodoorbuulbuul

Bericht door minla » 23 jun 2009, 08:43

Ik zou er niets bij plaatsen. Ik heb twee kweekkoppels , maar ze zijn beide weggedaan door de vorige eigenaren omdat ze aggressief waren tegen medebewoners van de gezelschapsvoliere.
Kweken gaat vrij gemakkelijk voor een vruchten/insecten etende vogel en in leven houden gaat goed op universeelvoer , fruit en insecten.

De zang is niet gigantische mooi ofzo , maar wel aangenaam en veel!

Dennis69
Junior Forumlid
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 jan 2009, 11:18
Contacteer:

Re: Roodoorbuulbuul

Bericht door Dennis69 » 23 jun 2009, 14:25

Wie weet of ze samen gaan met japanse nachtegalen?

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Roodoorbuulbuul

Bericht door minla » 23 jun 2009, 19:28

Dat zou ik zeker niet proberen! En al gaat het wel , dan wordt kweken moeilijk in de gemiddelde Nederlandse voliere.

J.J.
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 22 jun 2009, 20:54
Contacteer:

Re: Roodoorbuulbuul

Bericht door J.J. » 24 jun 2009, 13:11

Wat zou een goede lengte zijn van de voliere om deze vogels goed tot zijn recht te laten komen?

Heeft iemand anders misschien suggesties van vogelsoorten die bij elkaar te houden zijn, niet bang zijn, enigszins betaalbaar en die van de beplanting afblijven?

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Roodoorbuulbuul

Bericht door minla » 24 jun 2009, 19:39

In een voliere van 3,5 bij 2 meter zou ik niet iets anders erbij in stoppen , dat wordt gegarandeerd ruzie vroeg of laat. Beter splits je de voliere in tweeen als je perse 2 soorten wilt houden. Ik houd ze zelf in vluchten van 3500 bij 80 cm en dat gaat heel goed. Op de achterste meter staan een conifeer en een laurier en die alten ze met rust.

Wouard
Senior+ Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mar 2007, 21:58
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Roodoorbuulbuul

Bericht door Wouard » 25 jun 2009, 22:21

Ik heb roodoorbuulbuuls in een gezelschapsvoliere gehad. Totdat ze mijn mozambiquesijs man van binnen hadden opgevreten. Ik weet niet of de man eerst dood is gegaan en toen aangepikt, of dat de buulbuul hem eerst vermoord heeft en toen aangevreten. Feit is dat de buulbuulman als enige bloedsporen op zijn veren had en de mozambiquesijs uitgehold was. Ik heb ze dezelfde dag verkocht.

Zang is wel aangenaam en beplanting vreten ze zeker niet aan.

Anne

J.J.
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 22 jun 2009, 20:54
Contacteer:

Re: Roodoorbuulbuul

Bericht door J.J. » 28 jun 2009, 14:13

Hoi Minla,

ik ben een beetje aan het orienteren of het mogelijk is dat in 1 voliere enkele vogelsoorten samen zitten die elkaar niet het leven zuur gaan maken.
Voor het splitsen van mijn voliere in 2 stuks ben ik persoonlijk niet zo'n voorstander van. Ook is dat door de bouw van het nachthok lastig.
De reden dat ik aan het peilen ben of het mogelijk is om meerdere soorten bij elkaar te houden, is omdat 1 koppel vogels in mijn voliere mij te weinig lijkt? Ik snap wel dat het niet heel druk moet zijn, maar 2 vogels lijkt mij persoonlijk wat weinig.
Persoonlijk ben ik namelijk voorstander van een gezelschapsvoliere. Iemand hier ervaringen mee met vruchten- en insekteneters en zo ja, welke soorten?

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Roodoorbuulbuul

Bericht door minla » 28 jun 2009, 16:02

Ik snap helemaal waar je op doelt. Ik denk dat 90% van de insecten/vruchten etende vogel houders zo is begonnen. Het ziet er ook mooier uit als er meerdere koppels in een grotere voliere zitten. Maar vroeg of laat kom je erachter dat het in leven houden van de oudervogels nog wel te doen is , maar kweken is niet of nauwelijks mogelijk. De V/I eters zijn territoriale vogels die instintief de nesten van de andere zullen roven. Als je het dan perse toch wil dan moet je een v/i etend paar dat in een open nest broed houden samen met vogels die bv in een mezenkast kunnen nestelen zodat de andere er niet bij kunnen. Probeer het maar..... maar ooit zul je zeggen dit gaat niet zoals ik gewild heb :wink:

Marx

Re: Roodoorbuulbuul

Bericht door Marx » 29 jun 2009, 19:11

Hoi, als je graag meerdere soorten samen wil houden dan zou ik je aanraden Japanse nachtegalen als de VI eters te nemen. Zij zullen niet heel snel echt agressief worden en mocht het willen met broeden nemen ze niet snel aanstoot aan wat rustige medebewoners. Waar je bv aan kan denken is kleine Afrikaantjes als St. Helenafazantjes in een groepje van 6 stuks. Dan dat koppeltje Japanse nachtegalen en een koppel diamantduifjes. Blijf je wel met 1 ding zitten en dat is dat de diamantduifjes helemaal open broeden. Dus de eieren en jongen liggen er voor het opvreten en sommige Jappen pikken dan wel de eitjes kapot wat ze evt later ook met hun eigen eitjes kunnen gaan doen als ze de smaak te pakken hebben. Maar in ieder geval denk ik dat je met alledrie de soorten prima kan broeden in deze combinatie. Wat evt nog beter is dan een groepje St. Helena's is een koppel wevers. Maar die gaan wel wat aan je planten trekken als ze nesten maken.

Verder kun je er dan bamboe, conifeer, liguster, vlier en de hele mikmak inzetten. Dat zal prima gaan.

Ik heb persoonlijk hele slechte ervaringen met Mozambiqueijsen bij bv nachtegalen. Dat ging helemaal niet en de nachtegalen vielen ze aan. Dus misschien dat dat verhaal van die roodoor ook wel deels komt omdat het ook een mozambiquesijs betrof. Op een ander forum had iemand ook een probleem met die soort bij nachtegalen nl.

Dennis69
Junior Forumlid
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 jan 2009, 11:18
Contacteer:

Re: Roodoorbuulbuul

Bericht door Dennis69 » 02 jul 2009, 20:05

Ik ben gisteren bij iemand in Duitsland geweest en die had in een ruime voliere, redelijk beplant,een koppel met jonge roodoren zitten,een koppel brilvogels en... 2 koppels japanse nachtegalen en nog een koppel zwavelgele dikbekcini's.En kweken als een tierelier,geen spoor van agressieviteit had ze ooit vernomen.
Dus ik denk dat iedereen het gewoon moet proberen of het wel of niet klikt tussen verschillende soorten VI eters.

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: Roodoorbuulbuul

Bericht door Niltava » 02 jul 2009, 22:20

Dennis69 schreef:Dus ik denk dat iedereen het gewoon moet proberen of het wel of niet klikt tussen verschillende soorten VI eters.
Tja en klikt het niet, misschien heb je dan wel geluk dat je het op tijd ziet, echter vaak
is het te laat, en weer een vogel minder.
Vind het dus niet zo'n heel goed advies. :?

J.J.
Senior+ Forumlid
Berichten: 122
Lid geworden op: 22 jun 2009, 20:54
Contacteer:

Re: Roodoorbuulbuul

Bericht door J.J. » 03 jul 2009, 09:45

Zijn jap. nachtegalen goede VIeters om mee te beginnen?

Of misschien een andere vogelsoort die goed is om ervaring mee op te doen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten