combinatie/informatie kastanjeruglijster/Zoothera dohertyi

Alles m.b.t. huisvesting

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
jeroen
Junior Forumlid
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 sep 2009, 21:31
Contacteer:

combinatie/informatie kastanjeruglijster/Zoothera dohertyi

Bericht door jeroen » 24 sep 2009, 21:53

beste,


ik had me graag een koppel kastanjeruglijsters aangeschaft , maar eerst
had ik graag wat meer informatie gehad...
zijn deze winterhard , mits ze beschutting hebben
mijn volieres zijn 3 m diep 2 m breed en 2 m 20 hoog aangeplant met coniferen, vlinderplanten, klimop,...
welke voeding geven jullie zoal,...
kan het koppel het gehele jaar samenblijven,...
hoe verloopt de kweek,...
kan je bij deze lijster ook een koppel andere vogels plaatsen bv pagodespreeuwen,nachtegalen,...
ik zou het dan wel houden bij 2 koppels per voliere .
en wie kweekt ermee en kan me volgend jaar aan een koppel helpen?

alvast bedankt

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: combinatie/informatie kastanjeruglijster/Zoothera dohertyi

Bericht door White_Blackbird » 25 sep 2009, 10:07

Beste Jeroen,

Kastanjeruglijsters kunnen het hele jaar in een beschutte buitenvolière verblijven. Een nachthok is niet nodig.
Een eenmaal gevormd koppel moet het hele jaar samen zitten en beslist niet uiteen worden gehaald. Nieuwe koppels liefst samenstellen uit heel jonge of oudere ruiende vogels. Oppassen: voordat een paar definitief gekoppeld is kunnen er soms doden vallen!
Voeding is heel makkelijk: Orlux paté/lijsterkorrel of een goed universeelvoeder en af en toe wat fruit bijv. appel. Buiten het broedseizoen 1 x per week wat levend of diepvriesvoer. In de broedtijd eerste dagen buffalo's, pinkies en dendrobena's, na het ringen ook goed gevulde meelwormen. Voer bepoederen met Aves insectenstrooipoeder. Medicatie: 2 x per jaar ontwormen en bij optreden van atoxoplasmose kuren met Esb3.
Er worden vaak meerdere nesten gebouwd (door het mannetje) en uit die nesten wordt dan(soms na weken wachten) door de pop een definitieve keuze gemaakt. Meestal bestaat een legsel uit 2 eieren, soms 3. Beginnen de vogels eenmaal met leggen, dan gaat het kweekseizoen door tot soms diep in het najaar. Jongen uit september/oktober komen zelden groot.
Liever geen pagodespreeuwen bij houden(te agressief) Liever een koppel alleen houden. Wil je er perse wat bij dan misschien mandarijnspreeuwen of bijv. baardmannetjes. Nachtegalen zou misschien ook kunnen, maar alleen een koppel in 1 vlucht blijft vwb de kweekresultaten het allerbeste. Zag bij de Nachtegaal laatst nog 2 kastanjelijsters te koop. Ook staan er soms aangeboden op Tierflohmarkt.de.
Mocht je nog meer willen weten: In een vrij recente Vogelexpresse staat nog een interessant artikel over het houden en kweken van de kastanjeruglijster.

Afbeelding

foto: kastanjeruglijster met pas uitgevlogen jong

jeroen
Junior Forumlid
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 sep 2009, 21:31
Contacteer:

Re: combinatie/informatie kastanjeruglijster/Zoothera dohertyi

Bericht door jeroen » 25 sep 2009, 18:53

hallo


alvast bedankt voor de zeer informatieve reactie
geen pagodespreeuwen dus , idd een koppel alleen is nog altijd het beste
ik had nog een vraagje
met welk product ontworm je ze
en hoe maken ze de nesten gwn op een plankje of in een boom , struik,...
de nachtegaal had nog maar een losse vogel zitten , maar houd het zeker in de gaten
moesten er hier kwekers zijn die er hebben mogen ze me altijd iets laten weten


mvg
jeroen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten