Voliére indeling

Alles m.b.t. huisvesting

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
Tom
Junior Forumlid
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 nov 2009, 16:37
Contacteer:

Voliére indeling

Bericht door Tom » 04 nov 2009, 16:50

Hallo mensen ik ben nieuw hier en na een paar onderwerpen gelezen te hebben dacht ik me ook maar is lid van dit forum te maken.

Ik heb in mn voliére van 4x2x2,10 een koppel zanglijsters, zwartkoptuinfluiters en witoorbuulbuuls en op zich gaat het nu prima maar ben bang dat het volgend jaar in het broedseizoen problemen op gaat leveren met aggressief gedrag van met name de buulbuul( zijn nu af en toe erg terretoriaal) naar de lijsters en de tuinfluiters toe. ok lijkt het me niet ideaal met het voeren( de een eet het voer voor de ander op , laat elkaar er niet bij enz) Nu wilde ik voor volgend jaar een vlucht er bij bouwen voor de buulbuuls, word ongeveer 2 lang bij 2 hoog en loopt van 80 breed naar een meter breed( btje ruimtegebrek vandaar het schuine gedeelte) maar is dit wel groot genoeg? En zou ik de tuinfluiters en de lijsters nog apart moeten zetten door de vlucht van 4x2x2,10 op te delen in 2 gedeeltes van 2x2x2,10 ivm optimale kweek condities. Ben dit jaar voor het eerst in jaren weer begonnen met vogels en had dit jaar wel een goed reslultaat met de lijsters alleen deden de tuinfluiters niet echt veel, maar de zang maakte veel goed :D en had ik toen de buulbuuls nog niet en die kunnen volgens mij ook beter apart zitten als je echt wil kweken. Hopelijk kan iemand me een btje op weg helpen met tips en info en hopelijk is het niet een te erg hak op tak verhaal :D

Groeten Tom

minla
Senior+ Forumlid
Berichten: 305
Lid geworden op: 12 jul 2008, 13:44
Contacteer:

Re: Voliére indeling

Bericht door minla » 06 nov 2009, 16:57

Die afmeting is groot zat voor witoren. Vorig jaar had ik een koppel in een voliere van 120 bij 60 en 200 cm hoog en dat liep als een speer. 14 jongen op stok. Alleen moet je wel wekelijks de bodem schoonmaken! Ze moeten als ze levend voer krijgen natturlijk niet hun prooi dood tikken in hun eigen ontlasting want dan kun je wachten op problemen tav hun maag/darm gestel!

Wim
Junior Forumlid
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 jul 2008, 22:15
Contacteer:

Re: Voliére indeling

Bericht door Wim » 07 nov 2009, 13:43

Hallo Tom,


De voliere die je que grootte in gedachten hebt voor je buulbuuls is groot genoeg. De wintermaanden kun je gebruiken om de voliere te verbouwen. Zorg in ieder geval wel voor een mogelijk waarbij ze droog en uit de tocht kunnen verblijven. Ben je nog van plan om enige beplanting in je voliere te plaatsen? Door de vogels apart in een voliere te plaatsen verhoog je volgens mij de kans op goede kweekresultaten.
Succes met de verbouwing van je voliere!

Wim

Tom
Junior Forumlid
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 nov 2009, 16:37
Contacteer:

Re: Voliére indeling

Bericht door Tom » 07 nov 2009, 18:21

Hallo mensen( Wim, Minla en natuurlijk ook alle andere forumgebruikers)

Alvast enorm bedankt voor jullie reacties, waardeer ik enorm.
De voliere zal van 2 kanten beschut zijn tegen de wind regen, tocht enz enz . Ik wil het dak dicht maken met lichtdoorlatende golfplaten en natuurlijk wel het dak van gaas maken, want als er een hagelbui komt of er iets opvalt/ doorheen valt ben ik mn vogels kwijt. De vloer word van steen/tegels zodat ik die schoon kan spuiten wanneer dat nodig is, ik wil de grondbalk iets vd grond af houden 1 a 2 cm, zodat het water er onder door kan. Geef ik hierdoor niet muizen teveel toegang? Ik voer binnen dus dat scheelt altijd iets. Ik wil ook een doorgang maken naar het nachthok waarin een broedkooi van 80x40x40 hangt dus daar kunnen ze ook droog en beschut zitten. Als beplanting dacht ik zelf aan een vlier of bamboe of conifeer in een cementkuip zodat ze beschutting daarin kunnen zoeken en dat het ook insecten aantrekt( nooit genoeg maar alle beetjes helpen) Als er jonge vogels komen moet ik die zodra ze zelfstandig eten apart zetten of kunnen ze nog een tijdje bij de ouders blijven?

Groeten Tom

Wim
Junior Forumlid
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 jul 2008, 22:15
Contacteer:

Re: Voliére indeling

Bericht door Wim » 07 nov 2009, 20:40

Hallo Tom,


Indien mogelijk zou ik de vogels wel de mogelijkheid geven om te kunnen genieten van een regenbui. Komt het verenkleed ten goede. Zou dus het dak niet geheel dicht maken.
Ik heb mijn roodoorbuulbuuls een groot tralienestkast gegeven waarna zij met cocosvezel een nest hebben gebouwd. De broedtijd bedraagt 12 a 13 dagen. Ik heb de jongen geringd op dag 5 met 4 mm ringen.

Mvg,

Wim

Wim
Junior Forumlid
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 jul 2008, 22:15
Contacteer:

Re: Voliére indeling

Bericht door Wim » 07 nov 2009, 20:47

Hoi Tom,


Was nog vergeten om je vraag te beantwoorden. Ik laat de jongen zo lang mogelijk bij de oude vogels zitten. Vaak zit de pop na 1 a 2 weken weer op eieren te broeden. Het is dan voornamelijk de man die je jongen voert. De jonge roodoorbuulbuuls verwijder ik 1 dag voordat de eieren van het volgende nest uitkomen uit de voliere en plaats ze in een grote broedkooi. Na enkele weken zie dat ook dat de jonge vogels rustiger worden zodra je de broedkooi benadert.

Mvg,

Wim

Tom
Junior Forumlid
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 nov 2009, 16:37
Contacteer:

Re: Voliére indeling

Bericht door Tom » 08 nov 2009, 19:16

Hallo Wim

Die tralienestkast waar je het over hebt zijn dat dezelfde als die voor tropen worden gebruikt of groter? Had zelf het plan om ze ook half open nest kasten en rieten mandjes aan te bieden, ik gebruik die ook bij mn lijsters en die doen het daarin perfect. Moet je de nestmogelijkheden nog een btje verstoppen door er een tak met bladeren voor te hangen, stukje nepkerstboom ervoor of kunnen ze ook gewoon open en bloot aangeboden worden? Ik moet het dak haast wel dichtmaken want het komt tegen de achterwand van het nacht hok wat ook de zijde is vanwaar het regenwater van het dak afstroomt, daar zit nu nog de regenpijp die wilde ik dan later aan de voorzijde van de nog te maken voliére bevestigen, wel zoveel mogelijk zicht op de vogels proberen te behouden :D , wilde zelf gewoon elke dag badwater verstrekken wat ik nu ook steeds doe mits het niet te koud word of te slecht weer is. Deed dit afgelopen zomer 2 x daag, s'morgens en s'middags omdat het anders te vuil werd. Afgelopen week hadden ze zelf al soort van bad door de regen en je hebt gelijk, daar genoten ze zeker van ze zaten in de stromende regen buiten, hun liever dan ik :D Wederom alvast bedankt voor je tips en ik hoop er nog veeeeeel meer te krijgen, voor nu alvast weer erg bedankt :D

Groeten Tom

Ton

Re: Voliére indeling

Bericht door Ton » 11 nov 2009, 18:48

Zo'n traliekastje is wat groter dan de bekende kanariekastjes, ze worden goudvinkkastjes genoemd meen ik.

Hier een voorbeeld: http://www.geonshopping.nl/shop/Nestkas ... -1084.html

Wat bedoel je met vloerbak? Ik denk dat een ruimte van 2 cm inderdaad een prima plek voor ongedierte kan worden,

Wim
Junior Forumlid
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 jul 2008, 22:15
Contacteer:

Re: Voliére indeling

Bericht door Wim » 11 nov 2009, 21:34

Hallo Tom,


De roodoorbuulbuul heeft bij mij altijd gebruik gemaakt van de grote tralienestkast. De kleine versie voor de tropen acht ik te klein. Ik bevestig het nestkastje op een stuk hout en camoufleer het tralienestkastje met kunstgroen. Met cocosvezel maken ze een komvormig nest. Nooit last gehad van ongedierte in het nest. Na iedere ronde maak ik het nestkastje grondig schoon en verstrek de vogels nieuw nestmateriaal. Binnen een paar dagen is er een nieuw nest vervaardigt. Indien je in de buurt bent mag je gerust komen kijken en iedeeen uitwisselen.

Groetjes,

Wim

Tom
Junior Forumlid
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 nov 2009, 16:37
Contacteer:

Re: Voliére indeling

Bericht door Tom » 12 nov 2009, 16:25

Hallo mensen

Wederom bedankt voor de info, Ton bedankt voor de link, ik kende deze website niet maar het is een handige ik ga hem nog verder uitpluizen. Ik bedoelde met vloerbalk de balk die op de grond komt te liggen, wel op bestrating, en waarop ik de rest van het geraamte van de voliere op bouw. Deze wilde ik iets van de grond af hebben 1 á 2 cm zodat wanneer ik vlucht schoonspuit, het water uit de vlucht kan lopen en als je deze balk iets van de grond af hebt gaat de balk minder snel rotten. Dus had ik dat ongeveer in gedachten, maar tips en andere ideen zijn altijd welkom en worden met open armen ontvangen :D Wim ik ga aankomend seizoen dan ook zeker de traliekasten proberen voor de buulbuuls, moet er maar weer een oude kunstkerstboom op de kop getikt worden. Ik woon in het pittoreske maar o zo prachtige westerhaar dat is een klein dorpje in de buurt van Almelo wat weer een kleine stad is in de buurt van Enschede :D Het 'verre' Oosten dus. Als je niet al te ver van mij vandaan woont wil ik zeker een x van je aanbod gebruik maken om te komen kijken en wat bij te leren :D


Groeten Tom

Wim
Junior Forumlid
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 jul 2008, 22:15
Contacteer:

Re: Voliére indeling

Bericht door Wim » 12 nov 2009, 19:49

Hallo Tom,


Tip: Na de kerstdagen kun je bij zaken zoals Intratuin bundels (strengen) met kerstgroen kopen. Deze zijn dan flink afgeprijsd en ben je voor een paar euro klaar.
Mocht je nog een keer in de buurt van Rotterdam komen dan ben je altijd welkom.


Groetjes,

Wim

Tom
Junior Forumlid
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 nov 2009, 16:37
Contacteer:

Re: Voliére indeling

Bericht door Tom » 17 nov 2009, 15:50

Hoj Wim

Bedankt voor de tip zal na de kerst de Intratuin is ff met een bezoek vereren en ze voor een schappelijke prijs van hun overtollige kerstmateriaal afhelpen :D

Als ik in de buurt ben van Rotterdam zal ik het ook zeker niet nalaten om een bezoek aan je te brengen, nogmaals bedankt voor de uitnodiging en alle info tot nu toe, word gewaardeerd( ook van alle anderen :D )

Groeten Tom

wil

Re: Voliére indeling

Bericht door wil » 07 jul 2010, 11:00

hallo allemaal
ik heb een koppel zilveroren zitten maar willen niet nestelen
wie kan mij vertellen hoe je het beste de inrichting van het kweekhok kan maken mijn kweekhokken zijn 2x1x2mhoog
ik heb er coniferen in gat die zijn dood gegaan heb nu een grote buxus maar ze willen niet nestelen
al mijn kooien zijn binnen kooien met dubelglas en verwarming

Tom
Junior Forumlid
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 nov 2009, 16:37
Contacteer:

Re: Voliére indeling

Bericht door Tom » 08 jul 2010, 12:42

Hoj Wil, heb zelf geen ervaring met Zilveroren, maar misschien dat je het verblijf iets groter kan maken, bedoel dan breder, 1m is wel een btje aan de smalle kant. Als beplanting heb ik zelf conifeer, vlier, vlinderstruik en bamboe. Ook elke dag vers badwater( met deze temperaturen doe je er verstandig aan om dit iets vaker te verversen) . Verder verschillende nestgelegenheden aanbieden en verschillende nestmaterialen en veel levend voer en dan kom je volgens mij al een eind op de goede weg. Zoals gezegd heb ik zelf geen ervaring met Zilveroren, maar hopelijk zijn er mensen op het forum die dat wel hebben en die zullen je ook vast en zeker meer info geven dan ik kan:D

Groeten Tom

Wouard
Senior+ Forumlid
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mar 2007, 21:58
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Voliére indeling

Bericht door Wouard » 11 jul 2010, 15:13

Mijn zilveroren en japanse nachtegalen in het verleden wilden nooit in buxus broeden, wel in coniferen. Deze moeten vertakken. Een Thuja Brabantia is een goede conifeer voor deze soorten. Als de keuze hebben zitten ze graag in deze soort. Ook klimop en bruidssluier willen ze wel in gaan. Een buxus meeden ze bij mij altijd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten