Kweek 2010

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Arjan

Kweek 2010

Bericht door Arjan » 15 feb 2010, 23:07

Bij ons is de kweek begonnen :D :D :D
Zaterdag zag ik het eerste ei.
Bij de witkruin roodborst tapuiten. Gelukkig in het verwarmde binnenhok ik verwacht morgen het tweede ei en dan na 16 dagen de jongen.
Die dan na drie weken naar ik hoop lekker in het zonnetje kunnen zitten.

Veel succes allemaal.

Roger
Junior Forumlid
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 jan 2008, 20:45
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door Roger » 17 feb 2010, 22:20

Nou Arjan,

De drukke tijd komt er weer aan, laat je ze door de ouders groot brengen of met de hand, iedergeval veel succes met de kweek.

groeten van Roger

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door wjvdlinden » 01 apr 2010, 07:35

Wat is helaas helaas toch altijd verschrikkelijk stil op dit forum.

Mijn japanse nachtegalen doen helaas nog niets. Mijn man was super in de rui gevallen nadat ik hem buiten had los gelaten. Deze had heel de winter binnen gezeten en veel meer licht dan buiten gehad. Maar hij ziet er al weer goed uit gelukkig. Ik hoop dat ze in mei toch starten dan is het weer ook een stuk aangenamer meestal.

Daarnaast heb ik een koppel grijskaplijster. Maar die heb zelfs nooit bij elkaar in de buurt gezien. Deze vogels heb ik dit jaar voor het eerst. Dus ik ben super benieuwd.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door White_Blackbird » 01 apr 2010, 18:59

Eindelijk weer wat leven op dit forum...

Dat artikel over de grijskaplijster heb ik kortgeleden gelezen en er het is zeker de moeite waard. Er staan voor de beginnende lijsterkweker heel wat bruikbare tips in. Het stuk is geschreven door de man waar jij je lijsters hebt gekocht Wim.

Hier is het broedseizoen ondertussen begonnen. Merels, zanglijsters, zwarte en gewone spreeuwen zijn aan het slepen met nestelmateriaal en 2 koppels blauwe eksters hebben hun nest klaar. Vandaag vond ik het eerste ei van deze ekstersoort. Andere vogelsoorten die hun nest klaar hebben zijn de kastanjeruglijsters en ook zit er al een gewone spreeuw een week op eieren.

Maar de meeste soorten doen nog niks en zullen waarschijnlijk pas rond midden-eind April gaan aanvangen met hun voortplantingsactiviteiten.

Omei
Junior Forumlid
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 jun 2009, 22:58
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door Omei » 01 apr 2010, 22:04

het is inderdaad behoorlijk stil de laatste tijd op het forum, dus bij deze.
bij mij zit de hop inmiddels op eieren (afgelopen zaterdag waren dat er 3, ik heb sinsdien niet meer gekeken)
zwartkopsibia's en kastanjevleugelgaailijsters hebben nest klaar, nog geen eieren.
mijn andere vogels doen nog niets (zijn alle ook nog jonge vogels van 2009 dus hier verwacht ik dit jaar nog niet te veel)
iedereen een goed broedseizoen gewenst.
laat de lente maar komen
groeten Maurice

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door wjvdlinden » 02 apr 2010, 07:53

Op de site van onze vereniging staat ook een zeer uitgebreid van verslag van de man waar ik mijn lijsters kocht. http://www.vvvogelvreugd.nl/fotoalbum/g ... index.html

Maar kijk aan. Toch al drie reacties op zomaar weer wat tekst.

De VI vogels zijn toch de moeite waard om hier over op het forum te praten.

Toch even een vraag zou ik mijn grijskaplijsters meerdere nestkasten moeten aanbieden?

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door White_Blackbird » 02 apr 2010, 09:22

Hallo Wim,

Minimaal 2 nestkasten of mandjes. Drie is nog beter. De vogels kunnen dan kiezen. Soms zie je de vogels nestelmateriaal naar een plaats dragen waar geen mandje hangt. Het nestelmateriaal valt dan steevast op de grond. Dit kan dagen of weken doorgaan. Het beste is dan zo snel mogelijk op die plaats een nestgelegenheid aan te bieden. Meerdere kasten of mandjes zijn ook nodig omdat de pop na de eerste ronde, terwijl de jongen nog in het nest liggen, alweer een nieuw nest begint. De gevolgen laten zich raden als er geen alternatief aanwezig is: de nieuwe eieren worden tussen de jongen van het eerste nest in gelegd...

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door wjvdlinden » 02 apr 2010, 12:21

White_Blackbird schreef:Hallo Wim,

Minimaal 2 nestkasten of mandjes. Drie is nog beter. De vogels kunnen dan kiezen. Soms zie je de vogels nestelmateriaal naar een plaats dragen waar geen mandje hangt. Het nestelmateriaal valt dan steevast op de grond. Dit kan dagen of weken doorgaan. Het beste is dan zo snel mogelijk op die plaats een nestgelegenheid aan te bieden. Meerdere kasten of mandjes zijn ook nodig omdat de pop na de eerste ronde, terwijl de jongen nog in het nest liggen, alweer een nieuw nest begint. De gevolgen laten zich raden als er geen alternatief aanwezig is: de nieuwe eieren worden tussen de jongen van het eerste nest in gelegd...
White_Blackbird,

Ik heb één reserve nestkast in de schuur staan. Die ga ik nu ook in mijn hok ophangen. Op dit moment heb ik de vogels nog niet met nestmateriaal gezien. In de plaatsing van zo'n nestkast verder niet van belang? Of zoals je aangeeft kijken wat de vogels willen en daar dan bijvoorbeeld iets neer hangen?

Jandb
Senior+ Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2006, 03:06
Locatie: België (Mechelen)
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door Jandb » 05 apr 2010, 10:59

Hej,

hier is het ook goed opgang aant komen :) Mijn kastanjevleugelgaailijsters zijn al zo'n week en half aan het slepen met nestmateriaal, afwachten wat dat wordt. De japanse nachtegalen zijn dit jaar veel vroeger dan anders, ze slepen nu ook al nestmateriaal aan. Vorig jaar moest ik wachten tot de tweede ronde van mijn gaailijsters. De voeding is nu Orlux Unipatee Premium, ipv Orlux Unipatee, maar dit zou op zich geen verschil mogen maken.

Dit jaar ga ik achter de lange buitenvoliere, binnenvluchten plaatsen, zodat ik mijn volière in 4 delen kan opsplitsen. De vogels willen duidelijk niet zo lang wachten... dus het zal de eerste ronde zal alvast één worden in een gezamelijke vlucht.

Mijn buulbuuls doen nog maar heel weinig, bij de Pagodes is het wel al feest, de man zit de hele dag door te "zingen" en te baltsen. Ik ga één dezer dagen, het nestblok ergens ophangen.

Bij mijn sneeuwkruinen is het rustig, wel hoor je de man 's morgens en 's avonds luidkeels zingen!

Is er hier iemand op het forum met witvleugel blauwgrijze tangara's? Het zou leuk zijn deze soort ook eens te mogen zien passeren, in de commentaren op het forum.

Arjan, was die eerste ronde van je witkruinroodborsttapuiten een succes?

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door White_Blackbird » 05 apr 2010, 21:43

wjvdlinden schreef: Ik heb één reserve nestkast in de schuur staan. Die ga ik nu ook in mijn hok ophangen. Op dit moment heb ik de vogels nog niet met nestmateriaal gezien. In de plaatsing van zo'n nestkast verder niet van belang? Of zoals je aangeeft kijken wat de vogels willen en daar dan bijvoorbeeld iets neer hangen?
[/quote]

Het beste kun je nestkasten hoog in de hoeken van de volière hangen. Let er op dat de nestplaats niet kan inregenen. Open mandjes hang ik altijd onder het golf platen dak. Mijn nestkasten hebben een eigen afdak en die kan ik dus overal ophangen. Als een pop steevast op een bepaalde plek, een uitstekend randje of gewoon op het eind van een zitstok tegen het gaas nestmateriaal begint te deponeren dan is het raadzaam op die plek zo snel mogelijk een mandje of kast aan te brengen. Doe je dat niet dan gaat de vogel soms wekenlang tevergeefs nestelmateriaal op die plek leggen, waardoor de eerste en soms ook volgende legrondes in het water vallen. Ook worden er in zo'n geval maar al te vaak eieren op de grond gelegd of de vogel laat ze gewoon stuk vallen.
Aan te raden is verder een bak met vochtige klei of modder gemengd met kortgeknipte stukjes droog gras neer te zetten waarmee de vogels de binnenkant van hun nest kunnen metselen.

ime

Re: Kweek 2010

Bericht door ime » 06 apr 2010, 11:15

De bruine maskergaailijsters slepen hier met nestmateriaal. De kastanjevleugelgaailijsters hadden vandaag hun eerste ei. Dit ei is helaas door de man opgegeten. Daar wordt je niet vrolijk van. Het is een jonge man en hij bouwt nog druk verder aan het nest (dat al klaar is) dus ik denk dat bij hem het kwartje nog moet vallen.
De elliotgaailijsters doen nog niks.

Kaprötel

Re: Kweek 2010

Bericht door Kaprötel » 06 apr 2010, 15:45

Bij mij liggen er 2 jonge roodstaartgaailijsters die deze week uit het nest gaan springen..
(wat zeer vroeg is!!) wetende dat de pop eieren aan het leggen was toen het 's nachts nog -4° was..
De vogels zitten in een buitenvoliere en hebben een binnenvoliere.

Met nestmateriaal dat ze nog van vorig jaar hebben gevonden hebben ze een nest gemaakt..


Tevens hoop ik dit jaar op een succesvolle kweek met de cossypha caffra. kaapse roodborsttapuit
ik zal een zo uitgebreid mogelijk kweekverslag opmaken en doorsturen naar het bestuur, als de kweek lukt natuurlijk.
de pop heeft een nest en heeft haar eerste ei of eieren deze week gelegd..
ik ga de vogels niet storen, dus specifieke data's ga ik niet kunnen vermelden.
ik zal waarschijnlijk veel uit het gedrag kunnen afleiden..




Kaprötel

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2010

Bericht door White_Blackbird » 06 apr 2010, 20:53

Gefeliciteerd Kaprötel,

Het seizoen begint veelbelovend bij jou. Hier zijn de roodstaartgaailijsters erg actief, maar een nest bouwen ho maar. Ik hoorde van een kweker uit Engeland dat een r.s.gaailijster van een jaar oud vaak het eerste broedseizoen overslaat, dus afwachten maar of ze nog wat gaan doen op nestelgebied.

Verder zit er hier een blauwe ekster en een kastanjeruglijster op eieren. De Sumatraanse boomeksters zijn momenteel druk bezig met baltsen en nestmanden inspecteren. Ook dit zijn eerstejaarsvogels dus het wordt alweer afwachten of ze serieus gaan nestelen. De meeste aandacht trekken momenteel de San Blas gaaien. Wat een lawaaiige vogels zijn dat! Maar wel erg interessant qua sociaal gedrag. Hoewel er duidelijk een rangorde in de groep heerst zit alles en en iedereen elkaar te voeren. Helaas zijn 3 van de 5 vogels nog erg jong en heeft 1 overjarige vogel bij de vorige eigenaar blijkbaar binnen gezeten, want ze is een week of 3 geleden in de rui gevallen. De aandacht van de overjarige man is nu van de ruiende vogel verlegd naar een jonge pop die waarempel vandaag een paar keer een nestmand aan het passen was.

Verder wordt er hier door verschillende lijstersoorten flink gezongen en zijn ook verschillende speeuwen aan het nestelen.

Kaprötel

Re: Kweek 2010

Bericht door Kaprötel » 06 apr 2010, 21:53

Hallo WB,


ik weet nog dat ik een jonge pop met een oudere man had die het eerste jaar een nest hebben gemaakt.
enkel was dit laat in september en zijn de jongen gesneuveld.

als het koppel klikt en al geruime tijd in hun voliere/vlucht zitten heb je alleen maar meer kansen op broeden..
gewoon afwachten..

en ik weet dat je ruime voliere's hebt wat nog een pluspunt is.

ik kweek mijn roodstaartgaailijsers in een buitenvlcuht van (lxbxh) 2,7 x 0,85 x 2,3m en een binnenvlucht van 1 x 0,85 x 3m

als je een klikkend koppel hebt gaan zij zeker overgaan tot broeden.


Kaprötel

ime

Re: Kweek 2010

Bericht door ime » 15 apr 2010, 19:36

Hier zitten de bruine maskergaailijsters sinds woensdag op 3 eieren. Man en handopfokpop wisselen elkaar netjes af.
Nadat de kastanjevleugelgaailijsterman alle eieren van de eerste ronde heeft opgegeten zijn de vogels nu met een volgend nest bezig. Het ziet er nu wat volwassener uit en ik heb zelfs een paring gezien. Ook zitten de vogels nu beiden op het nest te "kirren". Bij de elliotgaailijsters heb ik een mandje in de voliere geplaatst. Daar zitten ze af en toe in . Ik heb gelezen dat deze vogels in hun gebied van herkomst in juli en augustus eieren leggen. Afwachten maar.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten