Ruiprobleem Roodbuik Niltava.

Alles m.b.t. vogelsoorten

Moderators: René, adminrobin

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Ruiprobleem Roodbuik Niltava.

Bericht door Niltava » 30 mei 2004, 09:03

Heb afgelopen winter mijn koppel roodbuik niltava's buiten laten overwinteren , in de hoop ze zoveel mogelijk in hun natuurlijke ritme te laten. <br>Heb wel iets bijgelicht , tot ca. 19.30 uur. <br>Nu is tot mijn verbazing de pop volop in de rui gevallen vanaf begin mei , ondanks dat ze al sinds vorig jaar mei in de buitenvoliere verblijft . <br> <br>Heb nog niet veel ervaring met dit soort vogels , maar dit lijkt mij niet normaal , of wel soms ? <br>Is het mogelijk later dit jaar ( vanaf juli b.v. ) nog te kweken met deze pop ? <br> <br>Wie heeft er soortgelijke ervaringen ? <br> <br>Groetjes , Huub.<br>

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: Ruiprobleem Roodbuik Niltava.

Bericht door Niltava » 30 mei 2004, 09:05

Heb inmiddels nog twee poppen bijgekocht welke niet in de rui zitten , en met één van deze twee is de man wel erg close. <br>Dus wie weet komt er nog wat van terecht. <br><br>Kunnen de andere twee poppen problemen opleveren voor dit stel ? <br>Mijn voliere is 4x2x2 meter buiten , en met een nachthok erbij van 2 x 0,8 x 2 meter. <br>De buiten voliere is beplant , maar niet overdreven veel. <br><br>Groetjes , Huub.

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: Ruiprobleem Roodbuik Niltava.

Bericht door Niltava » 01 jun 2004, 00:29

De vogels zelf hebben deze laatste vraag beantwoord , tijdens het observeren bleek dat ik het beste het koppel alleen in de voliere kon laten.<br>Ik heb dus de overige twee poppen apart geplaatst<br>in een andere voliere , voordat er ongelukken gebeuren.<br><br>De ''nieuwe'' pop is volop aan het nestelen met takjes en vers mos , mooi om te zien.<br>Ze nesteld zelfs gewoon door , al sta ik dichtbij in de voliere.<br>Dit koppel heeft nu de gehele voliere voor zich .<br><br>Groetjes Huub.<br>

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: Ruiprobleem Roodbuik Niltava.

Bericht door Niltava » 01 jun 2004, 21:18

Hieronder een aantal foto's , welke we sinds kort zelf kunnen plaatsen .<br>Deze foto functie lijkt mij een prima hulpmiddel om dit forum nog aantrekkelijker te kunnen maken.<br>Robin bedankt voor het mogelijk maken hiervan.<br><br><br>Afbeelding<br>Hier mijn Roodbuik Niltava man.<br><br>Afbeelding<br>En hier de pop waarmee hij is gekoppeld.
Laatst gewijzigd door Niltava op 14 aug 2005, 08:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Zengin
Forumlid
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jun 2004, 00:49
Contacteer:

Re: Ruiprobleem Roodbuik Niltava.

Bericht door Zengin » 17 jun 2004, 20:53

Hoi Huub,<br><br>Ik heb ook een koppel roodbuik niltava's alleen die van mij zijn nog niet echt in de broedstemming. Zou je misschien ook een paar foto's kunnen plaatsen waar ze het nest maken of in maken. Ik heb namelijk geen idee waar ze dit inmaken want in mij nestkastjes die ik heb opgehangen tonen ze niet echt veel interesse.<br><br>Mvgr<br><br>Joost

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: Ruiprobleem Roodbuik Niltava.

Bericht door Niltava » 19 jun 2004, 12:35

Hoi Joost,<br><br>Even voorop stellen , ik heb nog nauwelijks ervaring met insecteneters , sterker nog dit is mijn eerste koppel.<br>Hiermee wil ik zeggen dat hieronder de manier staat zoals ik het heb gedaan , en of die goed is weet ik niet.<br>Wel weet ik dat de pop haar nest gemaakt heeft in een door mij beschikbaar gestelde nestgelegenheden.<br>Er zullen beslist nog veel meer mogelijkheden zijn.<br><br>Hieronder een soort vogelhuisje met daarin een rieten mandje welke ook door cultuurvogel kwekers gebruikt worden .<br>Afbeelding<br><br>Hieronder zie je de plaats waar mijn niltava's hun nest hebben , rechts van de duidelijk zichtbare nestgelegenheid zie je tussen de klim ortentia's een stokje steken , dit is bevestigd aan het huisje met rieten mandje waarin hun nest zit.<br>Afbeelding<br><br>En als laatste het nest met daarin de eerste twee eitjes.<br>Helaas is deze foto niet geheel scherp.<br>Afbeelding<br><br>Hoop dat je hieraan wat hebt.<br><br>Gr. Huub.

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: Ruiprobleem Roodbuik Niltava.

Bericht door Niltava » 19 jun 2004, 13:11

Als nestmateriaal heeft ze veel vers mos gebruikt en ook wat takjes en als afwerking een beetje kokosvezel.<br><br>Huub.

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: Ruiprobleem Roodbuik Niltava.

Bericht door Niltava » 24 aug 2004, 21:18

Hoi Huub,

Ik heb ook een koppel roodbuik niltava's alleen die van mij zijn nog niet echt in de broedstemming. Zou je misschien ook een paar foto's kunnen plaatsen waar ze het nest maken of in maken. Ik heb namelijk geen idee waar ze dit inmaken want in mij nestkastjes die ik heb opgehangen tonen ze niet echt veel interesse.

Mvgr

Joost
<br><br>En Joost , hebben ze nog wat gedaan ?

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: Ruiprobleem Roodbuik Niltava.

Bericht door Niltava » 06 mar 2005, 22:46

Ook dit jaar heb ik mijn Roodbuik Niltava's buiten laten overwinteren , en nog dus .<br>Wel overdekt , maar het heeft in hun voliere toch een graad of acht gevroren.<br>Wederom zitten ze nog steeds perfect in conditie .<br><br>Ik vertel dit omdat normaal deze vogels vorstvrij zouden moeten overwinteren , maar ik denk dat als men ze goed observeerd en verzorgd dat het zo ook kan.<br><br>Wat is jullie mening ?<br><br>En zet iedereen zijn vogels vorstvrij ?

Ardi
Forumlid
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 aug 2004, 15:52
Contacteer:

Re: Ruiprobleem Roodbuik Niltava.

Bericht door Ardi » 10 mar 2005, 20:41

Vorstvrij overwinteren.<br><br>Ik laat alle vogels zelf kiezen, naar binnen waar het net boven nul is of buiten. <br>Ik heb 2 koppels niltava's gehad en deze vogels sliepen altijd buiten. Ook de andere vogels sliepen buiten. <br>Alles zit nog strak in de veren en ik denk persoonlijk dat het best goed is voor de vogels. Zolang ze door katten ed niet aan het gaas kunnen gaan hangen kan er weinig gebeuren als het vriest<br>Daarom gebruik ik afcon kunsstofgaas.<br><br>Ardi

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: Ruiprobleem Roodbuik Niltava.

Bericht door Niltava » 11 mar 2005, 00:24

Ardi , <br><br>De vogels die ervoor kiezen buiten te slapen , zitten die overkapt of beschut op een bepaalde manier ?<br>Dus uit te tocht en regen ?

Ardi
Forumlid
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 aug 2004, 15:52
Contacteer:

Re: Ruiprobleem Roodbuik Niltava.

Bericht door Ardi » 19 mar 2005, 17:01

Ze kunnen onder de golfplaten of gewoon onder de blote hemel zitten. Aan de zijkant zit wel voor 2 mtr platen. <br>De meeste zitten tussen de coniferen onder de blote hemel. Ik heb ze wel eens helemaal doorweekt gezien toen ik 's morgens ging kijken.<br>De niltava's zijn bijzondere vogels, niet moeilijk te kweken, maar sommige koppels kunnen niet overweg met anders vogels, terwijl de andere erg vredelievend zijn.

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: Ruiprobleem Roodbuik Niltava.

Bericht door Niltava » 20 mar 2005, 12:56

De niltava's zijn bijzondere vogels, niet moeilijk te kweken, maar sommige koppels kunnen niet overweg met anders vogels, terwijl de andere erg vredelievend zijn.
<br><br>Ja ik ben ook nog steeds aan het twijfelen of ik ze samen met mijn koppel rode kardinalen in mijn voliere huisvest , of er toch voor kies ze apart te houden.<br><br>Heb jij al kweekresultaten behaalt met de niltava , Ardi ?<br>Ben zelf niet verder gekomen dan twee eitjes gelegd , waarna de pop vermoord werd door de man. :-(

Ardi
Forumlid
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 aug 2004, 15:52
Contacteer:

Re: Ruiprobleem Roodbuik Niltava.

Bericht door Ardi » 20 mar 2005, 23:14

Ik heb 2 koppels gehad en van beide heb ik jongen op stok gehad. Beide hebben zelf een nest gebouwd in een oude kerstboom. Deze stond wel onder de golfplaten. <br>Zorg voor een goede groene voliere, waarin enkele dakpannen staan waaronder de pop zich kan verschuilen. <br>Samen met vogels die dezelfde kleuren zou ik niet doen, want vroeg of laat gaat dat mis. Want alles wat rood of bruin of de kleur van de pop heeft wordt een keer knokken. Dit is althans mijn ervaring.<br>Wel kan je een koppel groene kardinalen erbij doen.<br><br>Ardi

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: Ruiprobleem Roodbuik Niltava.

Bericht door Niltava » 21 mar 2005, 16:25

Bedankt voor de tips Ardi .<br><br>Die dakpannen , gewoon ergens schuin tegenaan zetten of........?<br><br>Huub.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten