De verwarmde zitstok in de volière.

Alles m.b.t. huisvesting

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
Arjan

De verwarmde zitstok in de volière.

Bericht door Arjan » 20 nov 2005, 00:21

Het is een oude wens van mij om in de volière een verwarmde zitstok te hebben in de beschutte gedeeltes, immers niet elke vogel wil het nachtverblijf opzoeken voor de nacht en met de winter voor de deur lijkt het mij een goed plan plekken te creëren in de volière waar de vogels beschut en warm de kou kunnen trotseren.<br>Daarnaast is het ook bedoeld voor de jonge vogels die net uitgevlogen zijn en niet op het nest terugkeren ook in het voorjaar kan het nog knap koud zijn in de nacht.<br>Ik heb het wel eens eerder gehad over een verwarmde zitstok maar vandaag heb ik hem in elkaar geknutseld en tot volle tevredenheid en daarom dit verslag.<br>Ik heb nu een verwarmde zitstok met een lengte van een 16 meter. Kosten minder dan 35 Euro.<br>De stok heeft een doorsnede van 16 mm. en voelt handwarm aan.<br>Benodigd materiaal:<br>- kerstverlichtingsslang<br>- slagvaste electrische pvc buis grijs<br>- koppelstukken en hoekstukken <br><br>Mijn huisleverancier is de Gamma maar ik neem aan dat anderen het ook leveren, ik ga even uit van de Gamma.<br>Deze heeft de lichtslang in het assortiment in alle kleuren en lengten per meter met los de stekker de eindstop en de lijm.<br>Ik heb echter 20 meter heldere slang genomen compleet voor 15 Euro, los kostte hetzelfde meer dan het dubbele.<br>De stop heb ik er afgezaagd met een ijzerzaagje wel daarna even controleren of de laatste meter het nog doet de slang kan alleen doorgezaagd worden om de meter waar de slang gemerkt is beschadig je hem buiten dat gedeelte valt de laatste meter uit.<br>De slang past precies in de PVC buis 5/8, een meter buis is nog te doen 2 meter kreeg ik niet voor elkaar dus heb ik gewerkt met stukken van één meter die ik met de koppel stukken weer aan elkaar zette.<br>Ik heb ze niet verlijmd want uit ervaring weet ik dat de slang maar enkele jaren mee gaat.<br>Het was zwaar werk om die slang telkens weer over die lengte door de buis te trekken maar het eindresultaat is geheel naar wens.<br>De verwarmde stok kan vastgezet worden met zadels die daarvoor in de handel zijn, ik heb ze vastgezet met een stel iets open gebogen waslijnhaken die ik nog had liggen.<br>In het donker is de stok goed zichtbaar de grijze PVC buis laat behoorlijk wat licht door dit is wellicht te verhelpen door een donker gekleurde slang te nemen.<br>Aan de andere kant is de zitstok op deze manier wel heel makkelijk te controleren.<br>Ik geloof niet dat de vogels last zullen hebben van het weinige licht dat de PVC buis doorlaat.<br>De doorsnee van 16 mm. is behoorlijk en wellicht voor kleine vogels te groot.<br>Ik ga morgen een verwarmde zitstok maken in het nachthok met een camera erop gericht en dan zien wij vanzelf hoe de vogels erop reageren mocht dat positief zijn kan de termostaat van de kachel omlaag en bespaar ik heel wat op de stookkosten.<br>Enig nadeel tot nu toe:<br>Zo'n PVC buis door de volière is niet fraai dus daar moet ik nog wat op vinden.<br>Nu maar afwachten hoe de vogels erop reageren.<br>Ik houd jullie hiervan op de hoogte.

Ton

Re: De verwarmde zitstok in de volière.

Bericht door Ton » 21 nov 2005, 00:16

Ik had de truc al eerder ergens gelezen, slim.<br>Er is ook donkere pvc-pijp te koop, die laat geen licht door en valt veel minder op.<br>Er is in elk geval grijs (wordt door cv-monteurs gebruikt) en zwart.<br>Zie bijvoorbeeld: http://www.eriks.nl/catalogus-new/open. ... br><br>Nog wel een vraag, is die pijp niet veel te glad voor de vogels?<br>Ton.
Laatst gewijzigd door Ton op 21 nov 2005, 00:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Arjan

Re: De verwarmde zitstok in de volière.

Bericht door Arjan » 21 nov 2005, 13:46

Ik heb het inderdaad al eens gehad over een verwarmde zitstok bij het onderwerp wel of geen nachthok .<br>Ik heb het daar gehad over de lichtslang in combinatie met een krimpkous dat levert een dunnere zitstok op<br>van ong. 13 mm. maar veel flexibeler dan deze oplossing met de PVC buis.<br>Krimpkous is ook veel duurder ik geloof wel 3 á 4 Euro de meter.<br>Waar ik nog wel aan zit te denken is een kort stuk van 5 meter in combinatie met krimpkous die ik dan door een dichte groenblijvende struik leid.<br>Maar eerst eens kijken hoe de vogels op deze constructie reageren. Tot nu toe kan ik al zeggen dat ze er veel opzitten.<br>De gladheid lijkt mij niet zo'n probleem daar is natuurlijk wel wat aan te doen verf met zand vermengt maar dan is het ook niet zo goed schoon te houden.<br>    
Laatst gewijzigd door Arjan op 21 nov 2005, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast