Over Shama's zijn we nooit klaar

Alles m.b.t. vogelsoorten

Moderators: René, adminrobin

hwamei
Senior+ Forumlid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mei 2010, 12:59
Contacteer:

Over Shama's zijn we nooit klaar

Bericht door hwamei » 18 jul 2012, 00:46

Beste rivangom,
Ik beantwoord je vragen ook op deze manier, om meer forumleden te informeren en gelegenheid te geven tot reageren.

Je vragen waren:

Ik ben in bezit van twee Shamalijsters en misschien dat jij mij kunt helpen met wat vragen.
- Welke Nutribird jij gebruikt bij je vogels en waar deze is te bestellen?
- Weet jij toevallig de latijnse namen van de Medan Shama [langstaart] en de Grove Shama [grootste soort?]
- Waar ik online pinkies en buffalowormen kan bestellen?

Ik woon in Amsterdam en heb het idee dat het kweken van deze vogels meer in het zuiden/oosten van het land is geconcentreerd. Wellicht dat een webshop met snelle levering mee kan helpen om vlot aan mijn voeding te komen.

Alvast dank.

Antwoord :

Ik geef mijn shama's in de winter universeel met wat extra gedroogde insecten er onderdoor en soms Nutribird Uni Komplet er nog bij, maar als ze dit kennen zijn er shama houders die dit puur geven en de vogels zien er prima uit, tijdens het kweekseizoen alleen levende buffaló wormen tot na de rui. Een medan shama komt uit het westelijke deel van sumatra daar ligt de stad Medan en zijn iets forser qua lichaamsbouw ze hebben een gemiddelde lengte staart staan bekend als de betere zangers en hebben bredere staartveren dan de andere soorten shama's, de hele grote shama's komen ook van het eiland Sumatra maar meer uit de oostkant van het eiland nabij de stad Lampung en worden zo ook genoemd en vermoedelijk zijn er heel veel ondersoorten uit de omliggende eilanden die ook groot zijn of nog groter zoals er twee jaar geleden eentje op de clubshow in Oirschot te zien was, maar typisch voor deze shama's is de relatief kote staart en een ander soort tjak tjak wat je goed kan horen. Op Borneo komen de Stricklandii shama's voor en maken het zelfde geluid en hebben ook een korte staart en witte pet.In Nederland zitten vermoedelijk nog een paar wildvang en dus zuivere Medan shama's, bij mijn weten een Lampung shama en heel veel shama's uit India en omringende landen die onderling gekruist zijn.De shama's van bv David de Souza zijn ontstaan uit kruisingen van soorten uit de omliggende landen en regio's en worden door velen gezien als de ultieme shama, ze genieten niet mijn persoonlijke voorkeur, ik vind de zang interresanter van de soorten van sumatra en vogels die enigzins lijken op die van David de Souza zitten er niet in Nederland.
In Duitsland is in het verleden een artikel geplaatst over shama's met heel veel positiefs over sumatra shama's, sindsdien zijn shama's van het eiland sumatra erg geliefd aldaar.
We hebben een keer geprobeert om wat shama's bij elkaar te brengen om ze te laten zingen, achteraf gezien was dit gedoemd te mislukken, een enkeling liet zich een beetje horen maar verder kwamen ze niet, logisch het was in oct. Om een idee over onderlinge verschillen te krijgen van onze shama's zouden we een groot aantal in allemaal ,de zelfde grote TT kooi, moeten plaatsen en dan zie je kleine en hele grote verschillen en zegt meer dan het hiervoor geschrevene. :wink:

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: Over Shama's zijn we nooit klaar

Bericht door wjvdlinden » 18 jul 2012, 08:07

Hwamei,

Mooi verhaal. Hopelijk komen er meer reacties van Shama liefhebbers. Misschien wel met foto's om uw verhaal te illustreren.

hwamei
Senior+ Forumlid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mei 2010, 12:59
Contacteer:

Re: Over Shama's zijn we nooit klaar

Bericht door hwamei » 18 jul 2012, 19:34

Beste W,

Veel foto's zou volgens mij het aantal bezoekers een enorme boost geven, ikzelf kijk bv graag op vogelmarktplaats vanwege de foto's niet zozeer om iets te kopen, echter naar mijn mening is het uploaden de drempel waarom dit zo weinig gebeurd op ons forum. De meeste van de forum bezoekers zijn van een generatie die dit alleen doen indien dit heel goed en eenvoudig beschreven wordt in een korte handleiding, ik denk dat de webbeheerder hier geen blaam treft het zal wel niet anders kunnen.

Vrgr

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: Over Shama's zijn we nooit klaar

Bericht door wjvdlinden » 19 jul 2012, 12:30

Dus wie plaatst hier foto's van de shama's?

Ik heb het net geprobeerd. Alleen de man staat erop. De pop ging de struiken in. Daarnaast zijn ze door het gaas genomen en net na een heftige regenbui.

Afbeelding

Afbeelding

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: Over Shama's zijn we nooit klaar

Bericht door Niltava » 20 jul 2012, 08:48

hwamei schreef:Beste rivangom,
Ik beantwoord je vragen ook op deze manier, om meer forumleden te informeren en gelegenheid te geven tot reageren.
Beste Hwamei,

Interessant topic, fijn dat je het op het forum plaatst n.a.v. de vragen van rivangom, er zijn immers heel veel schamalijster liefhebbers waaronder
de nodige beginnende waarvan ik er ook een ben.

Allereerst nog even terugkomen op vragen van rivangom, ik zelf bestel regelmatig levend voer bij Kreca in Ermelo.
Hebben een snelle levering en mooie kwaliteit.
Voor mijn schama's bestel ik veel buffalo's, wat meelwormen, huiskrekels maat 5 of 6, wat wasmotten en daarnaast het insectenstrooipoeder van aves.
Dit laatste ook bij Kreca.

Hier van mij ook een aantal vragen:
Hwamei je schrijft tijdens de kweek alleen levende buffalo's, is dat voldoende afwisselend en bepoeder je die ook?
Ik hoor en lees overal veel uitgebreider aanbod, dus met bijv. pinkies, wasmotten, witte meelwormen, huiskrekels tot kleine regenwormen toe.

Wat wordt er zoal gebruikt om insecten te bepoederen?
Zelf wissel ik twee producten af, het insectenstrooipoeder van aves en calcicare 40+ van witte molen, iemand goede of slechte ervaringen met een van beide?

Schama's kunnen soms nogal agressief zijn, bijvoorbeeld wanneer de jongen een bepaalde leeftijd bereiken.
Nu heb ik 3 mooie jonge schama's van 18 en 19 dagen uitvliegen en de pop heeft inmiddels alweer haar 3e ei gelegd.
De man voert de jongen momenteel het meeste maar er komt een riskante tijd dat hij de jongen zal verjagen en in een volière mogelijk zelfs zal doden.
Hoe zijn jullie ervaringen hiermee, gebeurt dit bij jullie bijvoorbeeld bij het uitvliegen van de jongen zelf, of bij het uitkomen van het volgende legsel?
Of gaat het bij jullie langer goed? Wat is de beste leeftijd om de jongen weg te halen bij de ouders?
Jullie zien het best veel vragen, ik heb wel de nodige andere vogels gehouden maar deze schama's zijn voor mij de eerste.
Antwoorden op mijn vragen zijn dan ook uiterst welkom, niet alleen voor mij verwacht ik, maar ook voor andere forumgebruikers die met schama's minder ervaren zijn.
Alvast bedankt voor het antwoorden.

-Huub.

Ps. Ik zal eens proberen wat foto's te maken van mijn schama's en deze hier dan plaatsen.

bart1
Senior+ Forumlid
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 apr 2012, 14:46
Contacteer:

Re: Over Shama's zijn we nooit klaar

Bericht door bart1 » 20 jul 2012, 12:16

Mooie foto`s Huub!

Ik heb geen verstand van Shama`s, maar ik neem aan dat er meer afwisseling nodig is dan alleen levende buffalo`s :-s.
Volgens mij is het hoe meer hoe beter. Als je meer afwisseling hebt kun je de meelwormen volledig achterwege laten zou ik denken...

Groet

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: Over Shama's zijn we nooit klaar

Bericht door Niltava » 20 jul 2012, 12:27

Bedankt voor je reactie Bart.

Wat de foto's betreft die zijn niet van mij maar van wjvdlinden, ere wie ere toekomt. :wink:

rivangom
Senior Forumlid
Berichten: 94
Lid geworden op: 09 apr 2012, 10:45
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Over Shama's zijn we nooit klaar

Bericht door rivangom » 21 jul 2012, 17:32

Hwamei,

Hartelijk dank voor je breedvoerige uitleg en tevens klasse dit te delen met de overige forum leden. Het is goed om te weten hoe het onderscheid is met de diverse Shamalijsters en of deze nu wetenschappelijk is vastgelegd of dat wij deze vanuit eigen ervaringen hier constateren. Het moge duidelijk zijn dat de zeer goede Shama's altijd wel in het land van oorsprong zullen zijn te vinden. Desalniettemin hebben wij hier in Nederland genoeg goede kwekers die in staat zijn gebleken zeer mooie vogels te kweken. Ik ben persoonlijk een liefhebber van de zang en zal wel kijken of het kweken mij ook wil/zal lukken. Ik heb ook een breedvoerig uitleg gekregen van Sjef van den Branden naar aanleiding van een advertentie die ik had staan op Vogelmarktplaats en mijn uitleg niet juist was. Ik had niet de juiste kennis in het verschil tussen de Medan Shama en de zgn. Langstaart. Met diens uitleg en de jouwe ben ik nu zeer geholpen. Off topic: De sneeuwkruin roodborsttapuit [Cossypha niveicapilla - Snowy-crowned Robin-chat] is een zeer goede uitdager voor de Shama. Ik heb er thuis één en ben prettig verrast met de zang. De zang van de Shama blijft natuurlijk wel heel uniek in volume en variaties.

Ik heb helaas geen mooie grote tuin, maar ben inmiddels wel in bezit van een mooie 3 etage broedkooi [200 h x 1.40 b x 0.70 d] De vogels doen het goed hierin. Zie op Youtube de opstelling: http://www.youtube.com/watch?v=AlG83BhxHOk

Met vriendelijke groet,
Robbert van Gom Neumann
Mvg,
RvGN

bart1
Senior+ Forumlid
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 apr 2012, 14:46
Contacteer:

Re: Over Shama's zijn we nooit klaar

Bericht door bart1 » 21 jul 2012, 19:35

Mooi filmpje!

schama
Forumlid
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 aug 2008, 22:41
Contacteer:

Re: Over Shama's zijn we nooit klaar

Bericht door schama » 22 jul 2012, 15:16

ik ben ook een echte schama liefhebber , ik kweek al meerdere jaren met deze prachtige vogels.
ik heb zelf zeker 3 verschillende soorten schamalijsters , zowel uiterlijk is dit te zien en ook de zang en het baltsgedrag zijn verschillend.
ik heb ook de medan soort , zie : http://www.youtube.com/watch?v=APBY7Caz ... ture=g-upl
werkelijk een superzanger. geniet ik elke dag weer van.

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: Over Shama's zijn we nooit klaar

Bericht door wjvdlinden » 23 jul 2012, 08:42

Robbert en Schama,

Zitten de vogels bij jullie 's winter altijd binnen of alleen 's nachts?

Ik hoop dat jullie hier ook een foto neer willen zetten van jullie vogels.

rivangom
Senior Forumlid
Berichten: 94
Lid geworden op: 09 apr 2012, 10:45
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Over Shama's zijn we nooit klaar

Bericht door rivangom » 27 jul 2012, 01:21

Mijn vogels zitten altijd binnen. Ik heb helaas geen tuin.
wjvdlinden schreef:Robbert en Schama,

Zitten de vogels bij jullie 's winter altijd binnen of alleen 's nachts?

Ik hoop dat jullie hier ook een foto neer willen zetten van jullie vogels.
Mvg,
RvGN

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: Over Shama's zijn we nooit klaar

Bericht door Niltava » 27 jul 2012, 08:40

Niltava schreef:
Wat wordt er zoal gebruikt om insecten te bepoederen?
Zelf wissel ik twee producten af, het insectenstrooipoeder van aves en calcicare 40+ van witte molen, iemand goede of slechte ervaringen met een van beide?

Schama's kunnen soms nogal agressief zijn, bijvoorbeeld wanneer de jongen een bepaalde leeftijd bereiken.
Nu heb ik 3 mooie jonge schama's van 18 en 19 dagen uitvliegen en de pop heeft inmiddels alweer haar 3e ei gelegd.
De man voert de jongen momenteel het meeste maar er komt een riskante tijd dat hij de jongen zal verjagen en in een volière mogelijk zelfs zal doden.
Hoe zijn jullie ervaringen hiermee, gebeurt dit bij jullie bijvoorbeeld bij het uitvliegen van de jongen zelf, of bij het uitkomen van het volgende legsel?
Of gaat het bij jullie langer goed? Wat is de beste leeftijd om de jongen weg te halen bij de ouders?
Ik had nog enkele vragen gesteld hierboven in dit topic, wellicht is er overheen gelezen?!
Is er iemand die wat antwoorden heeft voor mij?

Gr. Huub.

hwamei
Senior+ Forumlid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mei 2010, 12:59
Contacteer:

Re: Over Shama's zijn we nooit klaar

Bericht door hwamei » 06 aug 2012, 22:40

Beste Huub,

Ik reageer wat laat ivm vakantie, de buffalo's betrooi ik met vitamine preparaat Omnivit van Orlux, maar als dit niet voorradig is pak ik ook wel eens Calcicare 40+, in mijn ogen zijn de onderlinge verschillen van de aangeboden vitamines te verwaarlozen. Ik zelf heb zelf deel uitgemaakt van een gesprekgroep over de japanse nachtegaal en iedereen vertelde over alle soorten levend voer dat ze aan hun vogels aanboden, tot zelfs met een schepnetje door een grasveld lopen rennen om maar zo gevarieerd mogelijk voedsel aan te kunnen bieden tot grote hilariteit van de andere.
Maar opmerkelijk was dat degene die heel eenzijdig alleen maar buffalo's met daarover vitaminen meer jonge fokte dan de overige bij elkaar, zijn ervaring was namelijk dat bij een grotere variatie de vogels toch een bepaalde voorkeur hadden voor bv wasmotten en die als eerste opvoerde en vervolgens slecht voerde of bijna niets tot er weer nieuwe wasmotten kwamen, een ander koppel had het weer meer op pinky's voorzien, hij had dit pas later in de gaten om dat er nog volop ander levend voer bleef liggen en dacht ze hebben nog genoeg.
Vanaf het moment dat hij buffalo's ging voeren ging het kweken prima, voor mij was dit ook makkelijk omdat ik makkelijk aan buffalo's kon komen maar het had ook net zo goed de combinatie diepvries buffalo's gecombineerd met pinky's kunnen zijn, maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan, ik zet een bak buffalo's in de kooi en strooi er af en toe vitaminen over heen en dat is het.
Over hoe lang de jonge shama's bij de ouders laten, meestal eten de jonge zelfstandig als het volgende legsel een aantal dagen bebroed wordt maar nog mooier is als je ze zelf levend voer ziet eten en dan eraf zetten.


GR

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: Over Shama's zijn we nooit klaar

Bericht door Niltava » 09 aug 2012, 19:31

Bedankt voor je bericht Hwamei.

Uiteindelijk heb ik de 3 jongen daags voor het uitkomen van het tweede legsel eraf gehaald (ze waren toen 28 en 29 dagen), nog wel in een aanliggende volière.
Zodoende heeft de man nog enkele dagen de jongen nog wat extra toegestopt, ze aten ook zelf al insecten.
Ik weet het niet met zekerheid, maar kan goed zijn dat er niets gebeurt zou zijn wanneer ik ze er nog wat extra dagen bij had gelaten maar ik nam het risico niet.
De drie oudste jongen heb ik inmiddels verhuisd naar een andere volière die ze geheel voor zichzelf ter beschikking hebben, en ze doen het goed.
Ook liggen er weer 3 kleine jongen in het nest, nou ja klein, ze zijn alweer flink gegroeid en 8 dagen oud.
Van mij mag de pop stoppen na deze ronde, ik vind 6 jongen een prima resultaat, ervan uitgaande dat het met deze laatste drie net zo goed blijft gaan dan de eerste 3.

Ik heb ze tot nog toe wel iets variatie gegeven in de vorm van witte meelwormen, buffalo's, wasmotten en huiskrekeltjes.
De eerste ronde werden er niet veel krekeltjes genomen, (mogelijk nooit eerder gehad bij liefhebber waar ik ze van overgenomen heb?), en nu de tweede ronde hebben
ze die wel ''volle bak'' genomen, en minder witte meelwormen. Buffalo's hebben ze beide rondes goed genomen, en de wasmotten willen er ook steeds goed in.
Mogelijk probeer ik het volgend jaar ook eens met alleen maar bepoederde buffalo's, al zegt mijn gevoel me te houden aan meer gevarieerd, misschien toch het proberen waard.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten