nog maar eens over de schama en zijn staart.

Alles m.b.t. vogelsoorten

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
schama
Forumlid
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 aug 2008, 22:41
Contacteer:

nog maar eens over de schama en zijn staart.

Bericht door schama » 05 aug 2012, 11:35

ik vraag mij af , zijn er in nederland nog schamakwekers actief die echt moeite doen om schama's te kweken met een langere staart. ik ben hier nu een paar jaar mee bezig , streng selecteren en stad en land afreizen om vogels te vinden met een wat langere staart, dit valt vaak tegen, men beweerd dat de staarten van de aangeboden vogels wel 23 centimeter zijn , kom ik daar zijn ze 17,5 centimeter.
hoe moeten we de staart meten ? ik denk de vogel in de hand nemen , de staart haaks op het lichaam naar boven en dan tot aan het knikpunt meten.
ik heb enkele mannen met staarten van rond de 20 cm. dit zijn toch al behoorlijke vogels.
ik heb vorig jaar een man gevonden met een staart van 21 cm , een prachtige vogel en een heel goede zanger, zijn er die schama's hebben met langere staart ? (in Nederland bedoel ik).
hier heb ik een mooie pop op gezet met een staart van 15 cm , mijn mening is dat de staartlengte van de pop heel belangrijk is voor het nageslacht.
ik heb hier nu 8 jongen van , afwachten dus.
op dit forum , bij de oudere berichten is aan dit onderwerp al eens wat aandacht besteed , vooral door Arjan , hier lees ik de laatste tijd niet veel meer over , wie weet of hij nog actief is op het gebied van de schamakweek?
ik heb hem al eens een privebericht gestuurd maar nog geen reactie gehad.
zou het een optie zijn om naar signapore te reizen en daar enkele goede vogels te kopen en in te voeren ? wie weet of dat mogelijk is ? ik heb het geld en de moeite er wel voor over.
ik zou de schamahouders willen vragen , meet de staarten van jullie schama's en laat het weten op dit forum zodat we misschien door vogels te ruilen tot mooie langstaart schama's in nederland kunnen komen.

rivangom
Senior Forumlid
Berichten: 94
Lid geworden op: 09 apr 2012, 10:45
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: nog maar eens over de schama en zijn staart.

Bericht door rivangom » 05 aug 2012, 20:31

Beste Schama,

Mag ik je vragen om een foto van deze Langstaart Schama te plaatsen.

Er zijn zeker nog veel onduidelijkheden omtrent de staartlengte. Ik zou beginnen met het onderzoeken waar de vogel middels DNA test vandaan zou kunnen komen en tot welke Schama soort deze behoort.

Ik lees nog steeds in advertenties verwarringen omtrent de soort Schama die te koop worden aangeboden of waar naar wordt gevraagd. Zover ik van de ervaren Schama kwekers heb begrepen zou je voor het kweken tot een Langstaart niet afhankelijk kunnen zijn van één soort. David de Souza heeft zijn Langstaarten uit een lang kweekproces vanuit verschillende soorten. Hij beschrijft op zijn site in een artikel wat belangrijk is voor het stimuleren tot een lange staart.

Om het onderscheid nog beter te herkennen doe ik mijn ervaringen op door flink op het internet te surfen. Zie een site die ik tegenkwam http://orientalbirdimages.org/birdimage ... pagesize=1

Over Schama langstaarten gesproken moet je dus bij David De Souza zijn website http://www.shama.com.sg/ eens de tijd nemen en diens ervaringen lezen.

Zie hieronder een leuke vogel welke op het Forum van Maleisië staat.

Afbeelding

Ik heb een Schama uit 2004 waar ik niet met zekerheid van kan zeggen welke soort het is. Het is In ieder geval wel een White-rumped Shama.
Ik heb helaas geen mooie grote tuin, maar ben inmiddels wel in bezit van een mooie 3 etages hoge broedkooi [200 h x 1.40 b x 0.70 d] De vogels doen het goed hierin. Zie op Youtube de opstelling: http://www.youtube.com/watch?v=AlG83BhxHOk

Zie ook de site http://www.allevogels.nl/index/index.ph ... Itemid=169

Groet,
Robbert van Gom Neumann
Mvg,
RvGN

schama
Forumlid
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 aug 2008, 22:41
Contacteer:

Re: nog maar eens over de schama en zijn staart.

Bericht door schama » 05 aug 2012, 23:19

hallo Robert,
ik ken de sites waar u naar verwees.
ook het filmpje van uw vogels was ik al eens tegengekomen.
de vogels van de Souza zijn geweldig ,
bij deze een foto van mijn man , ik vind het geen "langstaart" maar toch een prachtige vogel. staart 21 cm.
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=VRJWRR43
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=S3NFBMXG
Laatst gewijzigd door schama op 05 aug 2012, 23:46, 2 keer totaal gewijzigd.

rivangom
Senior Forumlid
Berichten: 94
Lid geworden op: 09 apr 2012, 10:45
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: nog maar eens over de schama en zijn staart.

Bericht door rivangom » 05 aug 2012, 23:38

Beste Schama,

Het is een pracht van een vogel incl. de lengte van de staart!

Wellicht dat we een nieuw onderwerp kunnen starten met het plaatsen van foto's van onze vogels. Heb je de vogel zo gekocht met de huidige lengte van diens staart? Ik zal morgen wat foto's proberen te maken van mijn vogels. Momenteel heb ik een Shama man van 2004, een jonge man van 2011 en een pop van 2010. Daarnaast heb ik een Sneeuwkruin Roodborsttapuit man. Dit is ook een geweldige zangvogel, niet zo melodieus als de Schamalijster, maar in staat om zeer goede zang voort te brengen.

Groet,
Robbert van Gom Neumann
Mvg,
RvGN

hwamei
Senior+ Forumlid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mei 2010, 12:59
Contacteer:

Re: nog maar eens over de schama en zijn staart.

Bericht door hwamei » 06 aug 2012, 11:05

Shama's met lange staarten kosten ook in Singapore bedragen van 5 cijfers, en er zitten er niet zo veel, wat iedereen ook mag denken, als er al verkocht worden is het op dit moment aan liefhebbers uit Thailand die er alles (financieel) voor over hebben.In Europa kunnen wij deze vogels met staarten van die lengte nooit kweken, in Singapore is dit gelukt doordat zij uit omringende landen de vogels met de langste staarten opkochten, en zelfs daarna heeft het jaren geduurd voor ze zulke vogels konden kweken.
:cry:

e v/d zande
Senior Forumlid
Berichten: 69
Lid geworden op: 12 apr 2009, 17:14
Contacteer:

Re: nog maar eens over de schama en zijn staart.

Bericht door e v/d zande » 06 aug 2012, 22:10

[quote="schama"]ik vraag mij af , zijn er in nederland nog schamakwekers actief die echt moeite doen om schama's te kweken met een langere staart. ik ben hier nu een paar jaar mee bezig , streng selecteren en stad en land afreizen om vogels te vinden met een wat langere staart, dit valt vaak tegen, men beweerd dat de staarten van de aangeboden vogels wel 23 centimeter zijn , kom ik daar zijn ze 17,5 centimeter.
hoe moeten we de staart meten ? ik denk de vogel in de hand nemen , de staart haaks op het lichaam naar boven en dan tot aan het knikpunt meten.

Ik ben vorig jaar een hele tijd bezig geweest om schama's aan te schaffen.
Had 1 bewezen koppel waarvan de pop helaas niet door de rui was gekomen, en bij het 2de koppel was de man weg gevallen.
En ik weet dat een hobby geld mag kosten , maar als je weet waar ik allemaal naar toe ben gereden omdat de mensen beweren dat het een vogel is met een staart i van zeker 20cm, nou ben heel vaak van een koude kermis terug gekomen.
Alleen maar verkoop praatjes, de mensen die denken van als hij toch van ver moet komen dan kopen ze die vogel wel anders hebben ze voor niets gereden.
Na 7 vogels gekocht te hebben , die achteraf toch niet het formaat waren qua bouw en staart, ben ik op het laatste adres toch geslaagd, mooie vogels mooie staarten tussen 17,5 en 20cm.
Maar wat ik wil zeggen is , ik heb de moed opgegeven qua zoektocht naar schama's met mooie lange staarten, omdat ik al heel vaak mn neus heb gestoten , maar daarmee wil ik niet zeggen dat ik niet meer opzoek ben naar schama's met lange staarten.
Maar heb nu een beetje de instelling van ik zie wel wat er op mn pad kom.

groetjes e v/d zande

SvdBranden
Junior Forumlid
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 dec 2012, 23:20
Contacteer:

Re: nog maar eens over de schama en zijn staart.

Bericht door SvdBranden » 02 jan 2013, 16:37

http://s20.postimage.org/69ut46nxp/DSCN4411.jpg

kortere is van een shama die wel meer liefhebbers in Nederland hebben, langere is slecht in Singapore, kan je nagaan wat ze daar hebben.

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: nog maar eens over de schama en zijn staart.

Bericht door wjvdlinden » 02 jan 2013, 16:48

Zo dat is inderdaad een groot verschil in lengte. Maar ik zit mij nu af te vragen. Wat is wenselijk. Mijn schama man zit nu in een binnenkooi. Dit is voor zijn staart ook niet bevorderlijk.

Ik zie er naar uit dat iemand hier iets plaatst waar je nu echt op "moet" letten bij de shama kweek?

SvdBranden
Junior Forumlid
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 dec 2012, 23:20
Contacteer:

Re: nog maar eens over de schama en zijn staart.

Bericht door SvdBranden » 03 jan 2013, 20:20

Formaat van de kooi is niet echt belangrijk om de staartlengte te behouden, af en toe een bad dan blijft deze mooi.

e v/d zande
Senior Forumlid
Berichten: 69
Lid geworden op: 12 apr 2009, 17:14
Contacteer:

Re: nog maar eens over de schama en zijn staart.

Bericht door e v/d zande » 03 feb 2013, 19:10

SvdBranden schreef:http://s20.postimage.org/69ut46nxp/DSCN4411.jpg

kortere is van een shama die wel meer liefhebbers in Nederland hebben, langere is slecht in Singapore, kan je nagaan wat ze daar hebben.

Idd de langstaarten die zijn er heeeeell weinig, maar daar ben ik ook niet opzoek naar.
Als je de schamalijster op de foto zie van schama, nou dat is waar ik naar opzoek ben.
Mooie lange, brede staartpennen.
Zou ook graag met mensen in contact komen die ook zulke schama's heeft zitten.
Want zou graag ook zulke mooie schama's willen kweken, en hopende dat we dan elkaar kunnen helpen qua vogels tips enz..
Hopen dat er mensen zijn die er ook zo over denken.
Ga me nu bezig houden met schama's , sneeuwkruintapuit, witwanggaailijster.
Zodra de zolder weer leeg is zullen er ook volieres op zolder komen, alleen mn vriendin weet het nog niet hahahaha.
zodat ik daar ook schama, tapuiten kan huisvesten.

SvdBranden
Junior Forumlid
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 dec 2012, 23:20
Contacteer:

Re: nog maar eens over de schama en zijn staart.

Bericht door SvdBranden » 22 mar 2013, 16:46

Vandaag gespot :

gezocht liefhebbers voor de schamalijster zangwedstrijd[/size] op
23 november in drunen.
wij organiseren een traditionele zangwedstrijd voor schamalijsters met een oficiele keuring.
voor verdere informatie zie www.edelzanger.com
Prijs N.v.t.
Geplaatst door
Totaal geplaatst Paul van Vugt
11 berichten
Woonplaats Drunen (Noord-Brabant NL) Plattegrond

Zal interessant zijn maar zingen zullen alleen die vogels die veel licht uren hebben op dat moment en warm zitten, en iemand die kweekt doet dit niet snel.
Ik ga wel kijken want shama's kijken blijft leuk.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten