Corvidae

Alles m.b.t. vogelsoorten

Moderators: René, adminrobin

Dréken98
Senior Forumlid
Berichten: 60
Lid geworden op: 16 jul 2012, 21:54
Contacteer:

Corvidae

Bericht door Dréken98 » 25 sep 2012, 13:18

Hoi, Ik ben een echte liefhebber van gaaiachtigen.
Ik ben me dus een beetje aan het orienteren in deze famillie om een goede keuze te maken.
Nu wou ik hier graag een overzichtje maken, zodat er misschien enkele reacties en aanvullingen kunnen komen, zodat ik mijn keuze beter kan maken.
Heb in dit lijstje een paar soorten opgenoemd die ik zelf echt prachtig vind, het zijn ze lang niet allemaal, dus als er mensen zijn die dit kunnen aanvullen?
En alleen al om het op die forum terug wat interesanter te maken en terug wat meer leven in te blazen is dit al leuk!

Geslacht Corvus:
*Corvus albicollis (Witnekraaf)
Afbeelding
*Corvus albus (Witborstraaf)
Afbeelding
*Corvus corax (Raaf)
Afbeelding
*Corvus cornix (Bonte Kraai)
Afbeelding
*Corvus corone (Zwarte kraai)
Afbeelding
*Corvus monedula (kauw)
Afbeelding

Heb al ergens gelezen dat er bij de kauw en gewone zwarte kraai al mutaties voorkomen? Iemand hier een idee van (en eventueel foto's)?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Geslacht Cyanocitta:
*Cyanocitta cristata (Blauwe gaai) foto op verzoek van eigenaar verwijderd!

*Cyanocitta stelleri (Stellers gaai)
Afbeelding
Dit is mijn persoonlijke favoriet, wordt deze eigenlijk gehouden particulier?

Geslacht Cissa:
*Cissa chinensis (Groene kitta)
Afbeelding
Afbeelding

Geslacht Urocissa:
*Urocissa erythrorhyncha (Roodsnavelkitta)
Afbeelding

Geslacht Pica :
*Pica pica (Ekster)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wordt de geelsnavel ekster eigenlijk ook gehouden?

Geslacht Garrulus :
*Garrulus glandarius (Gaai)
Afbeelding
*Garrulus lanceolatus (Strepengaai)
Afbeelding
*Garrulus lidthi (Purpergaai)
Afbeelding

Geslacht Cyanopica:
*Cyanopica cooki
Afbeelding
*Cyanopica cyanus (Blauwe ekster)
Afbeelding


Geslacht Dendrocitta:
Enkel de indische en de sumatraanse?

Geslacht Cyanocorax:
*Cyanocorax yncas (Inkagaai)
Afbeelding
*Cyanocorax cristatellus (Kroeskopgaai)
Afbeelding
*Cyanocorax affinis (Zwartborstgaai)
Afbeelding
*Cyanocorax sanblasianus (Sanblas-gaai)
Afbeelding
*Cyanocorax mystacalis (Witstaartgaai)
Afbeelding
*Cyanocorax chrysops (Pluchekapgaai)
Afbeelding

Geslacht Gymnorhina:
*Gymnorhina tibicen (Fluitkraai)
Afbeelding
Geslacht Calocitta:
*Calocitta colliei (Collie's ekstergaai of zwartborst langstaartgaai)
Afbeelding
*Calocitta formosa (Ekstergaai of witborst langstaartgaai)
Afbeelding



Mensen die nog aanvullingen hebben, of ervaringen kunnen schrijven omtrent deze soorten? Ik zou me er graag enkele soorten van aanschaffen.
En iemand een idee of de stellers gaai eigenlijk ooit heeft voorgekomen in avicultuur? Of er op een of andere manier nog valt aan te geraken?

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: Corvidae

Bericht door Vagabunda » 25 sep 2012, 13:32

Wat leuk en interessant! Ikzelf ben ook echt dol op gaaiachtigen, vooral de boomeksters, maar zie er maar eens aan te komen ::)
Dit is wel leuk voor op het forum ;)

Hmm, bij de aziatische en de europese blauwe ekster zie ikzelf het verschil niet echt? Kan je me vertellen hoe dat zit?

Heb je zelf dan al gaai-achtigen nu?
Die steller vind ik ook echt heel mooi.

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: Corvidae

Bericht door Vagabunda » 25 sep 2012, 15:38

Of de stellers nu gehouden wordt weet ik niet, maar daar is er ook al bontkleuring bij:

http://www.camacdonald.com/birding/Stel ... )page.html

http://www.birdsamore.com/byb/jay-albee.htm

En wat dacht je van deze:
Afbeelding
Maar vind de wilkleur dan toch nog iets mooier, ondanks de mutaties bij bijvoorbeeld vlaamse gaaien toch ook wel mooi zijn!

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: Corvidae

Bericht door Vagabunda » 25 sep 2012, 15:40


calocitta colliei
Senior+ Forumlid
Berichten: 160
Lid geworden op: 01 apr 2012, 09:43
Contacteer:

Re: Corvidae

Bericht door calocitta colliei » 25 sep 2012, 20:38

Echt een schitterende lijst met vogels.ik zelf heb een koppel zwartborst langstaart gaai en zoals u niet ontgaan
Was ook de witborst langstaart gaai.heb ook rood snavel kitta's gehad.
Alle zeer sierlijke vogels tijdens vliegen en zoeken naar eten.heb beide gaaien
Meegemaakt met jongen dat is het mooiste om te zien hoe ze de jongen voeren.enige wat minder kan zijn
Is dat ze deze periode redelijk luidruchtig kunnen zijn.op dit deel van het forum staat ook een
Kopje van cissa die met groene kitta's gekweekt heeft.
Heeft pieter nog veel meer te vertellen over gaaien.die heeft ook meerdere soorten van de plaatjes hierboven
Of gehad.succes

Dréken98
Senior Forumlid
Berichten: 60
Lid geworden op: 16 jul 2012, 21:54
Contacteer:

Re: Corvidae

Bericht door Dréken98 » 26 sep 2012, 07:45

He, leuke reactie!

Dat ze allen geluid maken weet ik wel, maar daar zit ik niet mee, ik woon op de boerenbuiten.
Ik ben dan eens benieuwd of Pieter en Cissa hier wat meer kunnen vertellen over deze soorten!

Nog eentje die echt prachtig is:
Afbeelding
De taigagaai of Perisoreus infaustus

En wat dacht je van de Mongoolse steppengaai; Podoces panderi:
Afbeelding

Zou het eigenlijk mogelijk zijn om bepaalde soorten die het goed doen in het wild, zoals de stellers gaai, opnieuw te kunnen importeren via één of andere omweg?
Of ben je dan al illigaal bezig? :(

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: Corvidae

Bericht door Vagabunda » 26 sep 2012, 08:31

Ook mooie!
Ja, nu wil ik ook weer een koppeltje he, je hebt me weer warm gemaakt!
Vooral die zwartkap(strepen)gaai, is echt geweldig, waarom zijn ze hier toch niet aanwezig :s

Maar kan iemand me nu vertellen wat het verschil is tussen de aziatische en de gewone europese blauwe ekster? Want dat zie ik niet hoor?!
Of zijn ze gewoon verschillend in grootte ofzo?

spreeuw
Senior Forumlid
Berichten: 82
Lid geworden op: 12 aug 2009, 08:02
Contacteer:

Re: Corvidae

Bericht door spreeuw » 26 sep 2012, 09:21

Enkele van men europese favorieten :)

Alpenkraai
Afbeelding

Alpenkauw
Afbeelding

Notenkraker
Afbeelding

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Corvidae

Bericht door White_Blackbird » 26 sep 2012, 09:50

Mooie foto's hoor.
Nog wat aanvullingen:
De verschillen van de Aziatische blauwe ekster(meerdere ondersoorten) met de Europese blauwe ekster is dat de eerste soort iets groter en fletser gekleurd is en in bezit is van een witte staartpunt. Ik heb beide soorten gehad, maar nu alleen nog de Europese. De getoonde San Blas jay behoort tot de Nelsoni ondersoort. Hier heb ik hier nog een 1 koppel van.
Van het weekend heb ik mijn laatste koppel Blue jays verkocht, de Steller's jay heb ik nooit in gevangenschap gezien.
Mutaties zijn binnen de Vogelspeciaalclub niet gewild. Zelf heb ik een zilverkleurige kauw en een zilverkleurige zwarte kraai in de volière. Hopelijk lukt het mij om hier volgend jaar mee te kweken. De foto van de jonge zwarte kraai met witte vlekken is geen mutatie, maar betreft een vogel die tijdens de veervorming gebrek aan bepaalde voedingsstoffen heeft gehad waardoor er geen pigment in sommige veren is gevormd. Bij een normaal dieet zullen de witte vlekken bij de volgende rui verdwijnen.

MVG

spreeuw
Senior Forumlid
Berichten: 82
Lid geworden op: 12 aug 2009, 08:02
Contacteer:

Re: Corvidae

Bericht door spreeuw » 26 sep 2012, 10:00

Bestaan er ook boeken waarin (bijna) alle soorten staan?

calocitta colliei
Senior+ Forumlid
Berichten: 160
Lid geworden op: 01 apr 2012, 09:43
Contacteer:

Re: Corvidae

Bericht door calocitta colliei » 26 sep 2012, 10:14

cissa staat hier paar regels onder met het kopje groene kitta's onder
Corvidae

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: Corvidae

Bericht door Vagabunda » 26 sep 2012, 10:16

spreeuw schreef:Bestaan er ook boeken waarin (bijna) alle soorten staan?
Een boek over enkel corcidae vrees ik voor!

Mooi WB!
Heb je reeds gekweekt met je sanblassen? Wauw, geweldige vogels! Misschien kan ik daar een koppeltje van houden bij men tragopanen?
Maar zijn ze ook winterhard, voor in een voliere die langs drie kanten is omsloten?

Als ik het dus goed heb heb jij de Cyanocorax sanblasianus nelsoni ?
Komt de Cyanocorax sanblasianus sanblasianus dan ook voor in avicultuur? of nooit ingevoerd?
Hoop dat deze twee ondersoorten nog zuiver voorkomen, en dat ze niet gekruisd zijn!

Vagabunda
Senior+ Forumlid
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 jun 2011, 16:10
Locatie: Oost-vlaanderen
Contacteer:

Re: Corvidae

Bericht door Vagabunda » 26 sep 2012, 10:19

White_Blackbird schreef:De verschillen van de Aziatische blauwe ekster(meerdere ondersoorten) met de Europese blauwe ekster is dat de eerste soort iets groter en fletser gekleurd is en in bezit is van een witte staartpunt. Ik heb beide soorten gehad, maar nu alleen nog de Europese.

Bedankt!
Dat is de info waar ik naar op zoek was ;)
Nu nog goed beeldmateriaal zoeken om de verschillen duidelijk te determineren.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Corvidae

Bericht door White_Blackbird » 26 sep 2012, 10:30

Vagabunda schreef:
spreeuw schreef:Bestaan er ook boeken waarin (bijna) alle soorten staan?
Een boek over enkel corcidae vrees ik voor!

Mooi WB!
Heb je reeds gekweekt met je sanblassen? Wauw, geweldige vogels! Misschien kan ik daar een koppeltje van houden bij men tragopanen?
Maar zijn ze ook winterhard, voor in een voliere die langs drie kanten is omsloten?

Als ik het dus goed heb heb jij de Cyanocorax sanblasianus nelsoni ?
Komt de Cyanocorax sanblasianus sanblasianus dan ook voor in avicultuur? of nooit ingevoerd?
Hoop dat deze twee ondersoorten nog zuiver voorkomen, en dat ze niet gekruisd zijn!
Er zijn 2 goede boeken over kraaiachtigen, beide in het Engels:

Crows and Jays door Madge & Burn en dan natuurlijk uit die loodzware serie dikke boeken Handbook of the Birds of the World volume 14.
In deze boeken worden alle soorten behandeld en afgebeeld.
San Blas gaaien kweekte ik vorig jaar. Het zijn geweldige killers. De vogels deinzen er niet voor terug hun eigen ouders aan te vallen en op te eten. Uit de kruising Sanblasianus x Nelsoni komen vogels die het uiterlijk van de Nelsoni hebben. Waarschijnlijk vind kruising ook plaats in de natuur, want de verspreidingsgebieden (kuststrook in Mexico)overlappen elkaar. Ook de Sanblasianus (meer paarsgekleurd) wordt her en der gehouden in gevangenschap en te koop aangeboden. Beide ondersoorten zijn winterhard, mits ze uit de wind en onder een afdak kunnen zitten. Met volwassen tragopanen zal wel gaan, maar kuikens worden onherroeplijk opgegeten.

MVG
Laatst gewijzigd door White_Blackbird op 26 sep 2012, 10:35, 2 keer totaal gewijzigd.

Dréken98
Senior Forumlid
Berichten: 60
Lid geworden op: 16 jul 2012, 21:54
Contacteer:

Re: Corvidae

Bericht door Dréken98 » 26 sep 2012, 10:34

White_Blackbird schreef:Mooie foto's hoor.
Nog wat aanvullingen:
De verschillen van de Aziatische blauwe ekster(meerdere ondersoorten) met de Europese blauwe ekster is dat de eerste soort iets groter en fletser gekleurd is en in bezit is van een witte staartpunt. Ik heb beide soorten gehad, maar nu alleen nog de Europese. De getoonde San Blas jay behoort tot de Nelsoni ondersoort. Hier heb ik hier nog een 1 koppel van.
Van het weekend heb ik mijn laatste koppel Blue jays verkocht, de Steller's jay heb ik nooit in gevangenschap gezien.
Mutaties zijn binnen de Vogelspeciaalclub niet gewild. Zelf heb ik een zilverkleurige kauw en een zilverkleurige zwarte kraai in de volière. Hopelijk lukt het mij om hier volgend jaar mee te kweken. De foto van de jonge zwarte kraai met witte vlekken is geen mutatie, maar betreft een vogel die tijdens de veervorming gebrek aan bepaalde voedingsstoffen heeft gehad waardoor er geen pigment in sommige veren is gevormd. Bij een normaal dieet zullen de witte vlekken bij de volgende rui verdwijnen.

MVG
Wow, wat leuk om een kweker van gaaien te horen, sanblassen zijn ook echt mooi!
En je hebt de blue jay ook gehad, fantastisch. Heb je er mee kunnen kweken? Die zie je ook amper, khoop dat ze behouden blijven.
Hebben deze ook het probleem dat ze de nesten snel in de steek laten? En eieren opeten?
Zou dat door te weinig dierlijke voeding komen? Of wat geef jij je gaai-achtigen?

Onlangs stond er hier een koppeltje van te koop:

Afbeelding
Koppeltje purpergaaien (cyanocorax cyanomelas) op vogelmarktplaats, jammer was ik te laat.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast