Beste zangvogel onder de Insecten en vruchtenetende vogels?

Alles m.b.t. vogelsoorten

Moderators: René, adminrobin

rivangom
Senior Forumlid
Berichten: 94
Lid geworden op: 09 apr 2012, 10:45
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Beste zangvogel onder de Insecten en vruchtenetende vogels?

Bericht door rivangom » 29 nov 2012, 16:59

Beste forumleden,

Veel van ons hebben vogels en dan wel voor de zang of kweek, zoniet beiden voorkeuren. Ik ben benieuwd wat men in de praktijk en welke vogels men in de categorie Insecten en vruchtenetende vogels als beste zangers ervaart.

Daarnaast stel ik voor dat we eens wat opnames van onze vogels gebaseerd op zang op Youtube plaatsen en dan de link hiervan delen op dit forum. Ik hoor zo vaak over hoe goed vogels bij anderen wel niet zingen en als liefhebber van de zang hoor ik graag wat dit dan wel is.

Ik heb twee sneeuwkruin roodborst tapuiten man en pop, waarvan ik ondanks de Gendika DNA geslachtsbepaling certificaat twijfel of de pop misschien niet een man is. Daarnaast heb ik een drietal Shamalijsters [2-1] . Ik ben bijvoorbeeld benieuwd naar hoe een goed zingende, Shamalijster (Copsychus malabericus malabericus), Sneeuwkruin roodborsttapuit (Cossypha niveicapilla), Gevlekte Palmlijster (Cichladusa guttata), Dayal lijster (copsychus saularis), Chinese spotlijster (Garrulax canorus), Goudvoorhoofdbladvogel (Chloropsis aurifrons), Merel (Turdus merula), Europese nachtegaal (Luscinia megarhynchos) etc. bij ons in de kooien voortbrengt.

Mijn Top 5 momenteel op basis van persoonlijke ervaringen en het volgen van opnames via het internet:
1. Shamalijster
2. Goudvoorhoofdbladvogel
3. Merel
4. Hwamei
5. Europese nachtegaal

Ik zie of hoor graag jullie reacties.

Zie alvast een start op Youtube
http://youtu.be/zybOETKmrtA

Groet,
Robbert
Mvg,
RvGN

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: Beste zangvogel onder de Insecten en vruchtenetende vogels?

Bericht door Niltava » 29 nov 2012, 17:37

Niet uit mijn eigen volière, maar wel heel apart: http://www.youtube.com/watch?v=VjE0Kdfos4Y

Amazing! Bird sounds from the lyre bird - David Attenborough - BBC wildlife

wjvdlinden
Senior+ Forumlid
Berichten: 278
Lid geworden op: 11 jul 2006, 16:40
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: Beste zangvogel onder de Insecten en vruchtenetende vogels?

Bericht door wjvdlinden » 29 nov 2012, 19:13

rivangom schreef:Beste forumleden,

Veel van ons hebben vogels en dan wel voor de zang of kweek, zoniet beiden voorkeuren. Ik ben benieuwd wat men in de praktijk en welke vogels men in de categorie Insecten en vruchtenetende vogels als beste zangers ervaart.

Daarnaast stel ik voor dat we eens wat opnames van onze vogels gebaseerd op zang op Youtube plaatsen en dan de link hiervan delen op dit forum. Ik hoor zo vaak over hoe goed vogels bij anderen wel niet zingen en als liefhebber van de zang hoor ik graag wat dit dan wel is.

Ik heb twee sneeuwkruin roodborst tapuiten man en pop, waarvan ik ondanks de Gendika DNA geslachtsbepaling certificaat twijfel of de pop misschien niet een man is. Daarnaast heb ik een drietal Shamalijsters [2-1] . Ik ben bijvoorbeeld benieuwd naar hoe een goed zingende, Shamalijster (Copsychus malabericus malabericus), Sneeuwkruin roodborsttapuit (Cossypha niveicapilla), Gevlekte Palmlijster (Cichladusa guttata), Dayal lijster (copsychus saularis), Chinese spotlijster (Garrulax canorus), Goudvoorhoofdbladvogel (Chloropsis aurifrons), Merel (Turdus merula), Europese nachtegaal (Luscinia megarhynchos) etc. bij ons in de kooien voortbrengt.

Mijn Top 5 momenteel op basis van persoonlijke ervaringen en het volgen van opnames via het internet:
1. Shamalijster
2. Goudvoorhoofdbladvogel
3. Merel
4. Hwamei
5. Europese nachtegaal

Ik zie of hoor graag jullie reacties.

Zie alvast een start op Youtube
http://youtu.be/zybOETKmrtA

Groet,
Robbert

Robbert,

Mooi initiatief hopelijk komen er nog veel meer bij.

Groet,
Wim

hwamei
Senior+ Forumlid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mei 2010, 12:59
Contacteer:

Re: Beste zangvogel onder de Insecten en vruchtenetende vogels?

Bericht door hwamei » 29 nov 2012, 21:49

Dit is een eigen kweek van 2011 en laat hem 30 min een andere chinees horen met andere geluiden en hij zingt deze na, hiernaast zijn shama's mijn andere favorieten, ik heb gaaien gehad palmlijsters en allerlei andere soorten maar altijd alleen zangers, maar dit blijven voor mij de 2 beste zangers.

http://www.youtube.com/watch?v=344i_LS- ... ata_player

VrGr


Deze is niet van mij maar geeft nogmaals aan dat ze allemaal anders zingen, wel even het intro stukje reclame afwachten.

http://v.youku.com/v_show/id_XMTE3OTYxNDI4.html

rivangom
Senior Forumlid
Berichten: 94
Lid geworden op: 09 apr 2012, 10:45
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Beste zangvogel onder de Insecten en vruchtenetende vogels?

Bericht door rivangom » 30 nov 2012, 12:41

Hwamei,

Ik heb eerder je opname van de Chinese Spotlijster gezien en ben zeker gecharmeerd van het tempo in de zang van deze vogel. Dat is ook voor andere opnames op Youtube van deze soort. Weet niet of een Shama of zelfs een kanarie dit tempo kan bijhouden. Ik kan me vergissen, maar zou verbaasd zijn.

Bij keuze van het tempo zou de de Chinese Spotlijster zeker op 1 kunnen staan. De melodie is natuurlijk wel weer een zeer persoonlijke smaak die voor ons allen divers kan zijn in voorkeur.

Groet,
Robbert
Mvg,
RvGN

hwamei
Senior+ Forumlid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mei 2010, 12:59
Contacteer:

Re: Beste zangvogel onder de Insecten en vruchtenetende vogels?

Bericht door hwamei » 30 nov 2012, 19:31

Beste Rivangom,

Tempo vind ik nou juist het slechtste van een Chinese Spotlijster en ook van de Shama, als ze een soortgenoot horen, barsten ze los en wordt een rustige zang van 15 min er in 5 min uitgeperst.
Bij mijn Shama's in het broedseizoen kun je geen normaal gesprek met iemand voeren, die barsten los veel te snel en snoeihard. Een chinese spotlijster kan je een of twee jaar opkooien omdat ze dan veel mooier zingen en daarna inzetten voor de kweek, het eerste filmpje is gemaakt bij een vriend van mij, die de vogel te leen had en daar ging ik luisteren naar de zang.
Maar zoals je al zei de melodie kan smaak verschillend zijn, maar ook de manier van zingen, in Zuid-Oost Azië vind men hoe vaak een vogel zijn zang laat horen en hoe hard belangrijker, dan of deze mooi zingt en gevarieerd, behalve een select groepje dat wel op variatie en andere zangkwaliteiten selecteert zoals op het gebied van de Shama's iemand zoals David de Souza.

VrGr

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Beste zangvogel onder de Insecten en vruchtenetende vogels?

Bericht door White_Blackbird » 01 dec 2012, 08:54

Hallo zangvogeliefhebbers,

Over smaak valt altijd moeilijk te twisten. Het blijft allemaal erg persoonlijk. De een vind dit mooi, de ander dat.
Qua volume, tempo en intensiteit behoren de shama en hwamei zeker tot de toppers, maar of het altijd echt mooi is?
Ik heb hier trouwens een kleine borstbandgaailijster die er ook wat van kan...
Mijn voorkeur gaat wat meer uit naar de echte lijsters. Allemaal wat minder druk, met betekenisvolle stiltes en tonen die je soms bijna zou kunnen omschrijven als melancholiek en weemoedig afgewisseld met vrolijke en opgewekte gedeelten.
Soorten die ik tot de toppers reken zijn (in willekeurige volgorde):

Grijsvleugellijster
Kastanjeruglijster
Merel
Zanglijster
Nachtegaal
witkopeilandlijster

MVG

lijster
Junior Forumlid
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 mei 2004, 02:51
Contacteer:

Re: Beste zangvogel onder de Insecten en vruchtenetende vogels?

Bericht door lijster » 02 dec 2012, 13:44

Inderdaad over smaak valt niet te twisten.

Mijn veruit grootste favoriet is de Grijsvleugellijster ,Turdus boulboul . In het seizoen 2011 zat er bij mij een koppel in een voliere onder mijn slaapkamerraam ,het was geweldig om elke morgen wakker te worden met de zang van deze lijster.
Luister maar mee op de onderstaande link , de Grijsvleugel bij mij zingt gevarieerder dan op deze link te horen is.
Veel plezier.

http://www.mussooriewriters.com/2012/09 ... irds-song/

Lijster

hwamei
Senior+ Forumlid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mei 2010, 12:59
Contacteer:

Re: Beste zangvogel onder de Insecten en vruchtenetende vogels?

Bericht door hwamei » 04 dec 2012, 19:35

http://www.youtube.com/watch?v=uSt0BfST ... re=related

Dit vogeltje werd voorheen ook ingevoerd en hieronder zitten zeer verdienstelijke zangers

hwamei
Senior+ Forumlid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mei 2010, 12:59
Contacteer:

Re: Beste zangvogel onder de Insecten en vruchtenetende vogels?

Bericht door hwamei » 04 dec 2012, 19:45

http://www.youtube.com/watch?v=WHPbrmYZxdI

Zelfs onder de nachtingalen zitten slechtere zangers, maar deze is een mooie om als voorzanger te gebruiken voor bv shama's.

rivangom
Senior Forumlid
Berichten: 94
Lid geworden op: 09 apr 2012, 10:45
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Beste zangvogel onder de Insecten en vruchtenetende vogels?

Bericht door rivangom » 05 dec 2012, 17:38

Hwamei,

IK gebruik de nachtegaal op een bandje voor mijn Shama. Het is toevallig ook deze opname die je met ons heb gedeeld.

Groet,
Robbert
Mvg,
RvGN

rivangom
Senior Forumlid
Berichten: 94
Lid geworden op: 09 apr 2012, 10:45
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Beste zangvogel onder de Insecten en vruchtenetende vogels?

Bericht door rivangom » 05 dec 2012, 17:39

Hwamei,

Welke vogel is dit?
hwamei schreef:http://www.youtube.com/watch?v=uSt0BfST ... re=related

Dit vogeltje werd voorheen ook ingevoerd en hieronder zitten zeer verdienstelijke zangers
Mvg,
RvGN

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Beste zangvogel onder de Insecten en vruchtenetende vogels?

Bericht door White_Blackbird » 05 dec 2012, 20:17

Hallo,

Het lijkt wel de Hill Blue Flycatcher (Cyornis banyumas) ofwel de Berg niltava, toch Hwamei?
Volgens mij werden die kort geleden nog aangeboden op Vogelmarktplaats...

MVG

hwamei
Senior+ Forumlid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 mei 2010, 12:59
Contacteer:

Re: Beste zangvogel onder de Insecten en vruchtenetende vogels?

Bericht door hwamei » 05 dec 2012, 23:44

Hallo WB,

Het is de "Cyornis superbus", ik dacht eerst dat het de" Mugimaki" was maar navraag in Indonesie wees uit dat het voor de mooiste zang om de "Superbus" ging.

VrGr

aschwin
Junior Forumlid
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 apr 2009, 17:23
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Beste zangvogel onder de Insecten en vruchtenetende vogels?

Bericht door aschwin » 07 dec 2012, 07:53

Net is als Niltava, ben ik ook fan van de Lyrebird, dit is in Adelaide Zoo:

http://youtu.be/WeQjkQpeJwY?hd=1

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast