Problematische kweek Rode Kardinaal / handopfok

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
EJ_Huisman

Problematische kweek Rode Kardinaal / handopfok

Bericht door EJ_Huisman » 21 mei 2008, 09:35

Hallo medekwekers,

Wij hebben een koppel Rode Kardinalen die problemen geven met de kweek.

Het koppel zit samen met een koppel timalies in een volière van ca. 2,0 x 4,0 x 2,2 m hoog.  Onderling totaal geen ruzie o.i.d.

De eerste ronde werden 2 eieren gelegd, beide waren bevrucht. Pop broedt helemaal alleen en wordt soms gevoerd door de man. Nadat de jongen uitgekomen waren zijn ze binnen een paar uur verplaatst naar de voerbak…. jongen dus dood.
De tweede ronde werden 4 eieren gelegd, minimaal 2 bevrucht. (later niet meer naar gekeken ivm eventueel verstoren) De pop broedt weer helemaal alleen. Een paar dagen voordat de jongen uit moesten komen hebben we de man apart gedaan in een grote tt-kooi, opgehangen in het zicht van de pop met aan beide kanten van het front een voerbak. (pop wordt soms door tralies gevoerd door de man) Nadat de pop een kwartiertje wat moeilijk deed ging ze verder met broeden. Gisteren zijn 2 jongen uitgekomen echter; de jongen verdwijnen weer uit het nest, 1 op de grond en 1 in de voerbak in de tt-kooi bij de man….
Wij gingen er vanuit dat de man het deed, de pop heeft het echter deze keer gedaan dus waarschijnlijk de eerste ronde ook hoewel ik me afvraag of de pop alleen het jong door de tralies van de tt-kooi kan krijgen.

De vogels in deze volière krijgen: kardinalenzaad, universeelvoer, buffallo’s (levend en diepvries), pinkies (diepvries), miereneieren (diepvries), wasmotten (diepvries), fruit (appel, peer, sinasappel, enz.) Voor ze gingen nestelen enkele meelwormen, hierna niet meer. Alles in normale hoeveelheden.
Het koppel is samengesteld uit  een eigen kweek pop van ons geringd 2006 en een mooie man geringd 2005. Vorig jaar heeft het koppel al samen gezeten, man voerde pop wel maar deden verder niets. Pop is van aug/sept 2006 dus was vorig jaar nog vrij jong. Dit jaar is dus voor beide koppels het eerste echte kweekjaar en de eerste nesten met jongen.

Wat is hier aan te doen? Of is er niets aan te doen?

Wie heeft er tips voor het ouderkoppel? Wat kunnen we er aan aanpassen?

De jongen zijn echter nog in leven! Ze staan binnen onder een lamp in een warmtekooi.
Wie heeft er tips over bijv. het voeren van deze jongen. We voeren ze op dit moment met handopfokvoer via een kropnaald, hoeveel moet je per keer geven? Hoe vaak voeren? We weten van kleine tropen dat je op moet passen voor verzuring in de krop door opnieuw te voeren als de krop nog niet leeg is, hoeveel moet je te gelijk geven? (…. cc.) Hoe vol moet de krop zitten? Stel, de jongen blijven leven, hoelang moeten we opfokvoer blijven geven of beginnen bijvoeren van bijv. insekten zoals miereneieren of geknipte/gemalen pinkies/buffalo’s? Ze vliegen nml. normaal gesproken al met 1,5 wk uit dus neem ik aan dat ze dan allang levend voer krijgen? Moet je ook, wanneer we overgaan op grover voer, het voer vochtiger gaan maken?

Wanneer deze jongen uiteindelijk wel overleven, zijn ze dan nog normaal geschikt voor kweek of niet?

Alle tips zijn welkom!

groetjes, Erik-Jan Huisman

Arjan

Re: Problematische kweek Rode Kardinaal / handopfo

Bericht door Arjan » 24 mei 2008, 23:01

Hallo Erik Jan

En ik dacht dat die kardinalen van mij erg waren.
Maar die van jou zijn nog een graadje erger.
Dat aanpikken van de jongen is een bekend probleem bij kardinalen.
De voedingsdrang is zo groot dat als ze maar even niet sperren omdat ze tot het huigje vol zitten dan worden ze aangepikt.
Hoe wij dat opgelost hebben.
Ik heb een grote voorhangkooi gemaakt 110 cm x 100cm x 50 cm die hangt aan de voorkant van de vlucht.
De man gaat daarin zo dicht mogelijk bij het moment dat de eieren uitkomen.
Het voer voor de jongen wordt gegeven aan de man witte meelworm morio buffalo krekel redrunner noem maar op.
De pop moet nu het voer bij de man ophalen en daar is ze lekker mee bezig waardoor de jongen de tijd krijgen om op tijd weer te kunnen sperren.
Mijn jongen krijgen van de ouders alleen levende insecten gevoerd levende insecten bevatten genoeg vocht wat ook een perfect voer is wat je kan toedienen bij handopfok zijn kikkervisjes.
Wat ik begrepen heb van handopfok is dat de grootste fout is dat je ze overvoerd alleen voeren als ze geheel rechtop sperren je moet ze eigenlijk groot hongeren.

Of deze vogels dan nog geschikt zijn voor de kweek?
Vaak hoor ik verhalen dat vogels die grootgebracht zijn dmv handopfok verloren zijn als kweekvogel.
Ik heb daar zelf mijn twijfels over, het lijkt mij dat miljoenen jaren van evolutie en ingeprent gedrag niet door een enkele handopfok teniet kan worden gedaan.
Kijk naar de kip die al misschien wel een 100 generaties in broedmachines is uitgebroed maar een kip die de kans krijgt zal al gauw weer de draad oppakken en gewoon weer gaan nestelen.
Ik denk dat ze gewoon voor de kweek te gebruiken zijn.

Overigens kan je deze vraag beter op een ander forum plaatsen b.v. het vogelcafé.
De Kardinalen vallen net buiten onze doelgroep waarom is mij niet geheel duidelijk daar moet Ger maar eens zijn licht over laten schijnen.  
Laatst gewijzigd door Arjan op 24 mei 2008, 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten