Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Jandb
Senior+ Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2006, 03:06
Locatie: België (Mechelen)
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Jandb » 24 jun 2008, 22:43

Wow Arjan, daar schrik ik van. Zo'n dingen kan je uiteindelijk niet controleren, spijtig genoeg gebeurt het. Misschien een signalisatiebord plaatsen, rust aub, vogels broeden hier, iets in die trend. Ik weet niet of ze er mee rekening zullen houden, maar je weet nooit. Gelukkig woon ik ver genoeg van het centrum, om zo'n dingen mee te moeten maken, vuurwerk dat is het enigste waar we met veel schrik van genieten, omdat onze paarden dan altijd op de loop schieten en dan echt soms vergeten dat er een afspanning is. Vind het heel jammer, van die prachtige witkuif.. :(

Groetjes,

Jan

ps: ik heb drie jap. nachtegalen in het nest geringd, alles ging super, da is een super koppel, da ik nooit wegdoe, tenzij ik er mee zou stoppen.

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Gaai » 24 jun 2008, 23:13

Vandaag bij mijn witkuiven weer een ei op de grond gevonden. Ik denk laten vallen vanaf de zitstok. Blijkbaar kan de pop geen geschikte nestplaats vinden. Er zijn nochtans op drie plaatsen rieten korfjes aangebracht. Maar ja, ...

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Gaai » 05 jul 2008, 18:35

Misschien dan toch nog!

Na twee keer twee eieren op de grond te hebben gevonden merkte ik daarnet bij het voederen van mijn vogels iets bijzonders.
Normaal gezien maakt het koppel witkuiven veel lawaai als ze mij zien en komen ze beiden vooraan aan de draad "van hun oren maken". Nu zag ik echter enkel de man. De pop was niet te bekennen, niet in de spar niet op de grond.
Dan maar even gekeken naar de opgehangen nestgelegenheden en wonder boven wonder, in de halfopen nestkast zie ik nog juist een witte kuif uitsteken. Ze is dus aan het broeden. Op hoeveel eieren weet ik niet en ze zullen toch hun plan moeten trekken. Voor mij begint immers ook de vakantie. Buiten diepvries krekels, pinkies en buffalowormen zullen ze de komende vier weken weinig moeten verwachten. We zien wel wat het wordt. Als ik terugkom zullen de eventuele jongen ongeveer 10 dagen oud zijn.
In ieder geval iets om naar uit te kijken.

Bij jullie is het zeker nogal stil geworden? Als ik op het forum afga zou je dat toch denken ;)

Wete iemand de juiste broedduur van deze vogels? Ik kan deze niet zo meteen terugvinden.
Ik dacht een 17-tal dagen maar ergens anders lees ik 14 dagen.
Laatst gewijzigd door Gaai op 05 jul 2008, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door White_Blackbird » 06 jul 2008, 13:06

Ja Gaai,

Het is een tamme bedoening op dit forum. Je zou verwachten dat in het interessantste
deel van het jaar(het kweekseizoen) de berichten je om je oren vliegen.
Denk dat het forum door heel weinig mensen bezocht wordt en ook erg weinig actieve deelnemers kent, als ik zo naar de verschillende namen kijk.
Gelukkig mail ik intensief met diverse mensen en hoor je nog eens wat over kweekresultaten ed. Maar leuker zou zijn als dit in een grotere groep gebeurde...

Enfin, hier gaat het momenteel erg goed met de kweek. Gisteren kwamen weer 2 gekweekte soorten erbij die, als ze in leven blijven, het totaal aantal gekweekte soorten dit jaar voor mij op 14 brengen. Dit zijn 1 soort ekster, 4 soorten spreeuwen en 9 soorten lijsters.

Alle jonge vogels werden grootgebracht op levende en diepvriesbuffalo's, diepvriespinkies en levende meelwormen. Alles bepoederd met Aves strooipoeder. Voor sommige lijstersoorten komen daar dan nog Dendrobena's bij.
Dit jaar dus geen sprinkhanen, krekels, babymuisjes ed. nodig gehad.

ime

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door ime » 06 jul 2008, 20:41

Mijn bruine maskergaailijsters zijn toch aan een derde ronde begonnen.
Eerst dacht ik dat het voor dit jaar afgelopen zou zijn omdat er niet zo snel een volgend legsel kwam. (japanse nachtegaal week na uitvliegen jongen) Doch drie weken na het uitvliegen zitten pop en man weer op eieren. De twee eieren zijn knal blauw.

De jongen van de tweede ronde vandaag,vier weken na het uitvliegen, uitgevangen. Wat me opvalt is dat ze al bijna een compleet nieuw verenpak hebben. De lichaamsveertjes waarmee ze uitvlogen zijn allemaal vervangen. Ook hebben ze de tekening van een volwassen vogel gekregen (masker). Het zijn prachtige, grote jongen. Ze zijn groter dan de handopfok.
Je kunt nu al horen dat het een man en een pop zijn. Ze roepen verschillend.

Ze zijn groot geworden op krekels en meelwormen bepoederd met gistocal. Beide jongen zijn geheel zelfstandig en aten meteen zelf. (ik zag al dat de man niet meer voerde). Ze zitten nu binnen bij de oudere jongen. De man kan nu rustig mee helpen met broeden en de jongen lopen niet het gevaar te verhongeren. De jonge vogels eten krekels, kakkerlakken, meelwormen,kant en klaar eivoer en fruit.

Ook dit jaar konden de oudervogels net zoveel meelwormen eten als ze wilden. Van jagen en te sterke driften was/is bij deze vogels geen sprake. Dat mannen driftig worden van meelwormen kan wat mij betreft naar het land der fabelen.
Ik heb gemerkt dat vogels als ze dat kans krijgen en mogen kiezen niet de hele dag meelwormen eten. Ze eten van alles wat.
Laatst gewijzigd door ime op 06 jul 2008, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door White_Blackbird » 06 jul 2008, 21:17

Ik heb ook weinig gemerkt van die negatieve verschijnselen bij het voeren van meelwormen, Timalie. Moet er wel bij zeggen dat ik pas meelwormen geef in de fase na het ringen, zeg vanaf een dag of 6 en dan door totdat de jonge vogels zelfstandig zijn.
Ik moet ook eigenlijk wel meelwormen geven, want ander levend voer en diepvriesinsecten zijn bijna onbetaalbaar als je ze in flinke hoeveelheden voert. De afgelopen maanden spendeerde ik gemiddeld 100 euro aan levend voer in de week(!)
De meelwormen laat ik dag en nacht in handopfokvoer van CEDE kruipen en daar vreten ze zich rond en dik aan.
Inderdaad is het zo dat de vogels als ze de kans krijgen toch willen afwisselen en niet alleen meelwormen blijven pakken. Bij sommige soorten(dama en kastanjeruglijsters) worden zelfs Dendrobena's eerder gepakt dan meelwormen...

jupiler
Senior Forumlid
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 aug 2007, 00:25
Locatie: herzele BE
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door jupiler » 06 jul 2008, 21:20

hier toch nog een goede 2de ronde voor de japanse lijster
na de eerste ronde de eieren gepokt te zijn verwijderde ik de man
en heb nu 2 jongen in het nest van 5 dagen
ik plaatste de man gisteren terug in de kweekvlucht en hij help prima
mee voederen
grijskapjes terug 4 jongen in nest voor hun 3de ronde

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Gaai » 06 jul 2008, 21:54

Ja, die kosten aan voer!
Even gekeken op mijn klantenkaart. Op één maand tijd voor meer dan 300 euro aan voer.
En dit voor slechts 12 vogels en 1 jong. Een geluk dat mijn echtgenote dit forum niet leest;).
Laatst gewijzigd door Gaai op 06 jul 2008, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Arjan

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Arjan » 06 jul 2008, 22:26

Ja het was inderdaad een beetje rustig op het forum.
Ik had het zelf nogal druk met werk en knutselen.
Het aantal jongen liep nogal uit de hand en omdat ik dit jaar vooral een Shama jaar wil maken en ze ook langere tijd bij mij wil houden om een goede selectie te maken moest ik en moet ik nogal veel kooien bouwen.
Vandaag ook wat foto's gemaakt.

Afbeelding

Shama man nmr. 21 zingt al aardig het was de mooiste van het nest die uitvloog maar is voorbij gestreefd door broertje 22 en 23.

Afbeelding

Shama man nmr. 22 prachtige forse man donker van kleur 2 maanden oud.

Afbeelding

Shama man nmr. 23 prachtig jong staart iets korter dan 22. 24 is een pop mooi fors goede kikkerkop mooi op kleur dit kon wel eens een prachtpop worden.

Afbeelding

pop nmr 26 een maand oud.

Afbeelding

man nmr 27 een maand oud. De grootste en felste van het juni nest.

Afbeelding

man nmr. 28 en pop nmr 29 van juni nest.

Afbeelding

het eerste juli nest ze vliegen morgen en overmorgen uit.

Afbeelding

het tweede juli nest zij komen morgen of overmorgen uit.

Afbeelding

volgroeide witkruinen nest april man en pop

Afbeelding

nog niet volgroeide witkruinen man en pop juni nest.

Afbeelding

nog wat witoortjes

Afbeelding
en daarnaast zitten er nog twee.

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Gaai » 06 jul 2008, 23:16

Arjan, proficiat. Een zeer mooi resultaat.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door White_Blackbird » 07 jul 2008, 10:17

Mooie vogels, Arjan. Complimenten. Als iedereen dit soort aantallen gaat kweken hoeven we ons geen zorgen meer te maken over de volièrebestanden...

Een opmerking: ik vind die ringen bij de Schama's wel wat ruim. Ik weet dat je ze pas ringt nadat ze zijn uitgevlogen, maar wijde ringen geven wat meer risico op pootbreuken ed. omdat er makkelijk uitstekende punten of takjes tussen poot en ring kunnen schuiven...
Ring zelf alles op 6 dagen oud, maar ik heb ook weinig te kiezen omdat de helft van mijn bestand zowiezo uit Europese soorten V&I bestaat

pieter
Senior Forumlid
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jan 2008, 20:01
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door pieter » 07 jul 2008, 13:23

hallo nog even over het levend voer ik ben inmiddels meer dan 2000 euro kwijt en ben er nog niet de mexicaanse langstaarten
zitten op stok 5 stuks. de boomeksters zitten weer te broeden en de jongen 4 stuks zitten bij de voorzitter van de club .m,n witwangen zit op 3 eitjes te broeden de jongen hebben het niet gehaalt. twee weken naar het uitvliegen kapot gepikt.
ik denk dat de man ze kapot heeft gemaakt. m,n witkeelgaailijster heeft intussen z,n eerste legsel en m,n purpertoerako zit voor de tweede keer 1 jong op stok. ik voer muisjes ratjes eendagskuikens morio meelwormen wasmotten levend en diepvries pinky en buffalo,s en rundergehakt zoals jullie zien dan is het een dure hobby maar wel een mooie hobby . heb intussen contact met iemand
om de langstaarten te ruilen om ze onverwant te maken.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door White_Blackbird » 07 jul 2008, 16:52

http://www.fotopocket.nl]Afbeelding[/URL]AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Hierbij ook wat plaatjes van jonge vogels van dit jaar: o.a. kastanjelijsters(Turdus rubrocanus) in het nest, gisteren uitgevlogen kastanjeruglijsters(Zoothera dohertyi) en een vandaag uitgevlogen pagodespreeuw.

Ja Pieter,
Het voer voor al dat jonge grut kost een vermogen. Gelukkig gaat het om een hobby en dat mag wel wat kosten.
Als de vogels groot zijn brengen ze behoorlijk wat geld op en zie je weer wat terug van je 'investeringen'...
Laatst gewijzigd door White_Blackbird op 07 jul 2008, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Niltava
Senior+ Forumlid
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 mei 2004, 21:29
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door Niltava » 08 jul 2008, 23:35

Prachtige foto's, een genot om naar te kijken.

jupiler
Senior Forumlid
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 aug 2007, 00:25
Locatie: herzele BE
Contacteer:

Re: Kweek 2008. Hoe zit het bij jullie?

Bericht door jupiler » 08 jul 2008, 23:39

hallo nog even over het levend voer ik ben inmiddels meer dan 2000 euro kwijt en ben er nog niet de mexicaanse langstaarten
zitten op stok 5 stuks. de boomeksters zitten weer te broeden en de jongen 4 stuks zitten bij de voorzitter van de club .m,n witwangen zit op 3 eitjes te broeden de jongen hebben het niet gehaalt. twee weken naar het uitvliegen kapot gepikt.
ik denk dat de man ze kapot heeft gemaakt. m,n witkeelgaailijster heeft intussen z,n eerste legsel en m,n purpertoerako zit voor de tweede keer 1 jong op stok. ik voer muisjes ratjes eendagskuikens morio meelwormen wasmotten levend en diepvries pinky en buffalo,s en rundergehakt zoals jullie zien dan is het een dure hobby maar wel een mooie hobby . heb intussen contact met iemand
om de langstaarten te ruilen om ze onverwant te maken.

hoi pieter
kan je een foto tonen van je langstaarten denk dat ik zoiets nog niet gezien heb
je kan via men mail ook hij staat open

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten