Op de drempel van een nieuw kweekseizoen.

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
Arjan

Op de drempel van een nieuw kweekseizoen.

Bericht door Arjan » 30 jan 2009, 01:27

Hallo allemaal.
Allereerst een welkom aan alle nieuwe leden want het aantal leden groeit gestaag 178 met als nieuwste lid Joor. Welkom en ik hoop dat je wat hebt aan dit forum en dat wij wat aan jou hebben.
De laatste tijd was het echt wel tam op dit ontmoetingspunt. Ik keek echt regelmatig of er iets was waar ik wat aan had of iets waar ik aan kon bijdragen maar het meeste was oude koek.
Lang heb ik zitten denken aan een leuk onderwerp en vanavond schoot het mij te binnen. Eigenlijk stom dat ik er niet eerder aan gedacht heb, want waar ik het over ga hebben is iets wat mij al zeker meer dan 10 jongen en helaas ook onlangs mijn prachtige Shama broedpop gekost heeft en dat is de KOKOSvezel.
Levensgevaarlijk spul dat helaas vaak samen met een meelworm bij een jong in de snavel gebracht wordt en dan zie je als je op ronde bent dat er uit het nest een kokosvezel steekt dat beweegt.
Als je geluk hebt kan je het met een hele lichte constante trekkracht verwijderen zo niet dan kan je helaas alleen maar hopen op het beste echter meestal is de afloop fataal.
Afgelopen oktober kwam ik in de kas bij mijn Shama's en zag tot mijn schrik dat Madonna mijn TOP kweekpop een kokosvezel uit haar snavel had steken.
Ik snelde naar de garage om het net te pakken maar helaas was zij mij veel te snel af en was zij mij ook te slim af want na een aantal vang pogingen had ze zich verstopt en toen ik haar weer zag na een minuut of tien was de vezel al bijna helemaal naar binnen.
Wat kan je dan doen: Allereerst hopen op een goede afloop voor het zelfde geld maakt ze er een braakbal van en is er niets aan de hand, In ieder geval preventief een breed spectrum antibioticum geven om infectie tegen te gaan.
Helaas het mocht niet baten na een week vond ik haar op de grond niet meer in staat om te vliegen en na een paar uur in de warmte kast was het gebeurd.
Dat Kokosvezel is gevaarlijk spul dat in mijn ogen uit onze kweekvluchten verbannen moet worden.
Maar ja, dan moet je natuurlijk wel een goede vervanger hebben aangezien wij nu met 178 zijn wil ik jullie allemaal eens vragen om daar eens over na te denken en jullie ideën op dit forum te zetten.

Nog een ander hekel onderwerp wat ik ter discussie wil stellen is de handopfok maar dat is dermate contraversieel dat ik dit als apart item naar voren wil brengen.
Dit om deze discussie over geschikt nest materiaal een beetje "to the point"te houden.

Roger
Junior Forumlid
Berichten: 22
Lid geworden op: 18 jan 2008, 20:45
Contacteer:

Re: Op de drempel van een nieuw kweekseizoen.

Bericht door Roger » 30 jan 2009, 21:44

Hallo Arjan,
Helaas gebeuren dit soort dingen bij iedereen en altijd bij je mooiste of beste vogel. Ik heb maar 2x deze situatie gehad en is gelukkig goed afgelopen. Ik doe het volgende met mijn kokosvezel: als eerste spoel ik de vezels in ruim water, dit i.v.m. het vele gruis/stof wat er in zit. Nadat het nest klaar is en er gebroed wordt verwijder ik alle rest vezels uit mijn voliere. Als de jongen net uit zijn gekomen knip ik alle te losse vezels van het nest weg om zo een strakkere nestkom te krijgen en zo minder risico te lopen dat wanneer de jongen gevoerd worden en er per ongeluk iets extra's ingestopt kan worden. Ik blijf altijd vaak conroleren, maarja hoe ver moet je gaan hé.
Als nestmateriaal geef ik naast kokosvezel ook dorre blaadjes van de bamboe, handen vol stop ik in de bak en wordt vaak gebruikt voor de ruwbouw van het nest, maar denk wanneer ik geen kokosvezel geef het nest met dit bladmateriaal afgemaakt zal worden.
Het komende kweek seizoen zullen we experimenteren.

Groeten van Roger

Jandb
Senior+ Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 16 jun 2006, 03:06
Locatie: België (Mechelen)
Contacteer:

Re: Op de drempel van een nieuw kweekseizoen.

Bericht door Jandb » 14 feb 2009, 19:35

Arjan, interessant topic dat je mee van wal wil. Mijn ervaringen zijn zoals ik al eens gezegd heb, ook niet al te denderend... Een jonge gaailijster, net op stok was er bijna geweest. Ik heb er ook slachtoffer mee gehad... een roodvleugelgaailijster. Nadien antibiotica en al wat je denkt dat kan helpen, maar het was al beslist een week later lag hij dood in de ziekte kooi. De cocosvezel wassen zou kunnen helpen, maar de weerhaakjes op de vezel zelf die krijg je toch niet weg... we moeten snel opzoek naar een vervanger, laat ons dat duidelijk zijn! Ik heb het wel nog niet meegemaakt bij mijn jappen, maar die prutsen er ook zo niet mee, bij gaailijsters duurt het allemaal net wat langer voor hun nest naar hun zin is. Blijkbaar trefte het ook een shama, jammer.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Op de drempel van een nieuw kweekseizoen.

Bericht door White_Blackbird » 15 feb 2009, 09:47

Ik heb zelf nooit kokosvezel gebruikt. De gevaren van dit spul zijn toch al heel wat jaren bekend en het is een raadsel waarom het nog altijd zo populair is. Daarbij, hoe groot is de kans dat een vogel in zijn natuurlijke habitat kokosnoten tegenkomt en daar de vezels vanaf gaat halen?
Sowieso heb ik het kopen van nestelmateriaal altijd ietwat overbodig gevonden. Als je een wandeling door bos en hei maakt kun je toch plenty ongevaarlijk nestmateriaal vinden? Denk aan pijpenstrootje, verdord blad en plantenstengels van diverse soorten bomen en planten, gedroogd rietblad en pluimen, hooi van diverse grassoorten. De lijst is eindeloos. Eén wandelingetje volstaat voor het hele broedseizoen!
Ook uit je tuin kun je goed spul halen. Denk bijv. aan afgestorven en gedroogde planten, de fijne plantenworteltjes uit de kluiten van gerooide planten en bomen of die mooie dunne sprieten van verdord blauw zwenkgras. Vooral nu, zo op het eind van de winter, is er plenty prachtig materiaal te vinden.

Gaai
Senior+ Forumlid
Berichten: 329
Lid geworden op: 22 aug 2007, 01:07
Locatie: België
Contacteer:

Re: Op de drempel van een nieuw kweekseizoen.

Bericht door Gaai » 15 feb 2009, 10:53

WB, heb je geen schrik om allerhande ongedierte in de volière te halen met dit nestmateriaal?
Ik denk hierbij aan teken, wormen, e.d.
Ik gebruik soms oude merelnesten die ik eerst in een zakje in de microgolfoven steek.
Het dorre gras dat ik gebruik strooi ik eerst helemaal open en kijk alles goed na.

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Op de drempel van een nieuw kweekseizoen.

Bericht door White_Blackbird » 15 feb 2009, 11:37

Gaai,

Ik heb nooit nadelige gevolgen ondervonden van het zelf nestelmateriaal verzamelen in de vrije natuur. De kans op een wormenbesmetting is volgens mij minimaal en ik ontworm al mijn vogels sowieso 2 x per jaar. Zowel inwendige als uitwendige parasieten(mijten, luizen ed.) worden hierdoor gedood.
Teken komen gewoon van nature voor in mijn bosrijke tuin en kunnen dus de hele zomer door mijn volières binnenwandelen. Ik heb er tot nog toe 1 x eentje aangetroffen op een vogel. Wat ik wel altijd doe is voor het broedseizoen de nestkasten en nestmandjes inspuiten met birdspray en ook tussen de broedrondes door bespuit ik gebruikte nesten even als er kans bestaat dat ze nogmaals door de vogels in gebruik worden genomen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten