Witmasker damalijsters

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
Ron van den Berg

Witmasker damalijsters

Bericht door Ron van den Berg » 24 feb 2009, 21:19

Sinds vorig jaar zomer ben ik in het bezit van een broedrijp en goed klikkend koppel Witmasker damalijsters.
Ze hebben een goed nachthok van 2*1*2meteren een buitenvoliere van 3*1*2meter.Dit nachthok kan ik licht verwarmen,zo ook deze winter.
Schijnbaar was de binnentemp. te hoog(was tussen de 6-10 graden)Schijnbaar gaf ik ze ook te veel lichturen(alleen sávonds bijlichten tot 21:30)Het volgende verkeerde was volgens mij en enkele kennissen, een teveel aan meelwormen,want dit alles bij elkaar leidde tot het bouwen van een nest (begin februari)in het nachthok.(De vogels kunnen ook naar buiten waar het een stuk frisser is).De vogels zijn erg gek met elkaar,de pop laat zich meelwormpjes voeren door de man.
Het duurde niet lang voordat er (totaal 2) eitjes gelegd werden.De eerste week nadat de eitjes er waren werd er volgens mij niet gebroed.S'avonds als ik kwam voeren was de pop altijd rond die tijd van de eitjes af.Het weekend na de leg zat de pop toch de hele dag op het nest zo ook de dag erna.Ik dacht dit gaat toch nog goed komen,maar dit was te vroeg geroepen.
S'Maandags was ze weer van het nest en jaagde ze zeer fel achter de man aan.De pop heb ik er dinsdags pas uit kunnen vangen en 4 dagen apart gezet.De man mocht van haar niet meer in het nachthok komen en kon zo dus ook niet eten.De man knapte weer goed op.
Zaterdag s'ochtends vroeg heb ik de pop weer bij de man geprobeer, dit ging supergoed!!
Inmiddels had ik toen al wel de verwarming uitgezet,extra lichturen tot maar 20:00 en maar enkele meelwormen per week.
Dit was dus vorig weekend (21 febr).
De afgelopen week laat de pop zich weer voeren door de man en beiden dragen weer met nestmateriaal,nu telkens in de voerbak,omdat ik de nesthokjes maar heb weggehaald.
Wat is nu wijs!
Kan/Moet ik het koppel maar z'n gang laten gaan?Toch maar half open nestkastjes ophangen?Helemaal geen meelwormen meer voeren tot b.v half maart?Ze zijn niet meer te remmen!!Buiten hoor ik de lijsters ook a fluiten,is het niet te vroeg voor mijn vogels?
Help. :(

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Re: Witmasker damalijsters

Bericht door White_Blackbird » 25 feb 2009, 09:11

Ron,

Ik begrijp niet zo goed waarom je deze vogels verwarmd houd en ook nog eens bijlicht ik in de winter. De meeste lijsters w.o. de Zoothera's kunnen over het algemeen zeer goed tegen de koude(deze winter hebben ze bij mij dagenlange vorst tot min 15 C. goed verdragen) en aan een uurtje of 2 bijverlichten zou je misschien kunnen denken rond de kortste dag, maar echt nodig is dit niet. Ik doe het zelf in ieder geval nooit...
Juist damalijsters, kastanjeruglijsters ed. kun je qua klimaat, daglichtlengte etc. beter gewoon met de Nederlandse seizoenen laten meegaan, want als ze eenmaal in broedstemming zijn weten ze van geen ophouden en zou het broedseizoen in jouw geval wel eens kunnen lopen van februari tot in september! Dat betekent een maand of 8 continu slepen en eieren leggen. Altijd riskant m.n.voor de poppen.
Meelwormen hoef je ze inderdaad niet te geven. Je kan de vogels beter een beetje 'schraal' houden wat dat betreft. Ik geef mijn lijsters voornamelijk korrels met een eiwitpercentage van 16 % en wat fruit. Levend, dus eiwitrijk voer krijgen pas nut als de vogels jongen hebben. Bij mij krijgen de verschillende soorten lijsters pas levend voer als de eieren op uitkomen staan...
Ik denk dat het moeilijk wordt de damalijsters in dit stadium nog af te remmen. Je zou het kunnen proberen door in ieder geval je kunstmatige verlichting af te bouwen (iedere dag een kwartiertje korter) tot je synchroon loopt met gewoon daglicht. Nestelgelegenheid en materiaal vanaf half april aanbieden.

Plaats reactie