Eiervreters

Alles m.b.t. het kweken van vogels

Moderators: René, adminrobin

Plaats reactie
garrulax

Eiervreters

Bericht door garrulax » 03 mar 2009, 12:32

Stelling vogels die hun eigen eieren op eten: komen iets te kort, vinden het nest niet op de juiste plaats zitten (zoals gemeld bij de chinese spotlijsters),aangeleerd gedrag, vererfd gedrag, soortgebonden (kan theoretisch niet want dan zouden er van die soort veel te weinig zijn, maar wat ik bedoel is dat Timalies en gaaien erom bekent staan), ik ken bij iemand een shamapop die dit doet en twee van haar dochters bij de zelfde liefhebber, terwijl andere poppen uit deze pop bij een andere liefhebber dit gedrag niet vertonen, die komen mogelijk niet iets te kort.Ik heb sambal in een ei geprobeerd, wat ik nog wil proberen is verse eieren voeren kijken of hierdoor hun behoefte wordt gestopt.
Ben benieuwd naar ervaringen op dit gebied, bvd

White_Blackbird
Senior+ Forumlid
Contacteer:

Re: Eiervreters

Bericht door White_Blackbird » 03 mar 2009, 18:14

Garrulax,

Het paradoxale bij het eiervreten is dat het in veel gevallen niet veroorzaakt wordt door een tekort, maar juist door een teveel... Ik kan mij een seizoen herinneren waarin ik mijn vogels veel eiwitrijkvoer verstrekte en juist in dat seizoen werden er meer eieren opgegeten dan ooit! De vogels waren topfit, eigenlijk ietsje té fit.
Maar er zijn ook duidelijk andere oorzaken aan te wijzen voor dit vervelende gedrag: een slechte relatie tussen man en pop. De man zal in veel gevallen de eieren vernielen. Nog een oorzaak: nervositeit. Vooral nerveuze of angstige vogels willen door de stress hun eieren vernielen en ook de nestplek is, zoals je al aangaf, van belang. Zit een nest niet op een in de ogen van de vogels veilige plek(bij gaailijsters in dichte begroeiing) of wordt het nest verstoord (onnodige controles van nieuwsgierige liefhebbers) dan reageren de vogels ook vaak met het opzettelijk vernielen van hun eieren.
Het erfelijkheidsaspect zullen we maar vergeten. Dit is wel erg tegennatuurlijk en dus onwaarschijnlijk...
Sambal, rode pepers of extra eiwit/eigeel in de vorm van bijv. kippeneieren helpen volgens mij niet. Wat wel kan helpen is het scheiden van de man vlak voor het leggen van het eerste ei. Bij lijsterachtigen en spreeuwen is dit heel effectief. In geval van een eieretende pop heb ik goede ervaringen met kunsteieren of zelfs een beschilderde loden kogel, formaat ei (tegen het uitwerpen). Hier testen de vogels een paar keer hun snavel op en stoppen dan met hun pogingen. Als ze dan weer geconfronteerd worden met echte eieren komen ze blijkbaar niet op het idee om daar nog eens in te hakken, want de eieren worden gewoon uitgebroed.

Arjan

Re: Eiervreters

Bericht door Arjan » 04 mar 2009, 21:26

Pas wel op met gaailijsters dat zijn hele sociale diertjes als je daar de man bij weg haalt vraag je om problemen.

Plaats reactie